Sidan 652 av 653 FörstaFörsta ... 152552602627646647648649650651652653 SistaSista
Resultat 13 021 till 13 040 av 13060
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Att hitta servicemanualerna till R1 är superenkelt..
    Länk
    Men som jag skrev i förra inlägget står inte mycket om just hastighetsgivare och instrumentet, jag hittar inget iaf
    Ah, dåligt!

Nyare(-oo och framåt)verkar, som min, ha en sensor som ska visa mellan 0-5V ungefär när man snurrar hjulet så det kan ju vara värt att testa även på den första generationen.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Ah, dåligt!

Nyare(-oo och framåt)verkar, som min, ha en sensor som ska visa mellan 0-5V ungefär när man snurrar hjulet så det kan ju vara värt att testa även på den första generationen.
    Det skiljer en del på självdiagnos mellan -99 och -00...
    Båda gör felindikering genom att frysa varvräknarnålen på vissa varvtal...
    98-99 har indikreing på defekt: TPS, EXUP och låg bränslenivåvakt medan 00-01 har på: TPS, EXUP och hastighetsgivare...

Hur som helst, som du säger, enl 00-01 manualen är det pulssignal från hastighetsgivaren, 0-5-0V (se bifogad bild).
    Ganska troligt att det är lika på 98-99.

Obs: årsmod 00-01
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20190901_141621.jpg
Visningar:	37
Storlek:	224,7 KB
Id:	450469

Lite lustigt... det är kopplat likadant på båda generationerna.
    Enl felsökningen i bilden ovan står att om givaren inte är trasig så är det tändmodulen(?)
    Senast redigerat av Ozzian den 2019-09-01 klockan 13:50.

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Det skiljer en del på självdiagnos mellan -99 och -00...
    Båda gör felindikering genom att frysa varvräknarnålen på vissa varvtal...
    98-99 har indikreing på defekt: TPS, EXUP och låg bränslenivåvakt medan 00-01 har på: TPS, EXUP och hastighetsgivare...

Hur som helst, som du säger, enl 00-01 manualen är det pulssignal från hastighetsgivaren, 0-5-0V (se bifogad bild).
    Ganska troligt att det är lika på 98-99.

Namn:	20190901_141621.jpg
Visningar:	37
Storlek:	224,7 KB
Id:	450469
    Tar inte EXUP signal från hastighetssensorn med?
    Har för mig det..om så så fungerar sannolikt sensorn om EXUP fungerar.

Ungefär samma signal på r1/r6 ända fram till 15-16(inte kollat nyare r1, r6 är ju samma motor så den är troligen lika)tror jag så att det skulle sitta något annat på första r1 är väl inte sannolikt.
    Bara sett 0,6-4,8V eller som det står på -00 0-5V som mätvärden, är man i de krokarna är givaren troligen hel.
    Senast redigerat av He rik den 2019-09-01 klockan 13:55.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

4. 2019-09-01, 14:47

Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Jag har verkstadshandboken till min, hittade på nätet för en massa år sen så minns inte exakt var, leta tills du hittar en sådan till din modell för där borde stå hur du testar givare och vilka värden det ska vara(0,6-4,8V på min hastihetssensor)och även hur du kommer in i felsökningen i instrumentet(om nu instrumentet är helt och det var möjligt på de tidigare)så du kan testa funktion på mätare/givare osv.

Hastighetsgivaren testar man på min genom att ansluta ett mätinstrument på kablarna, slå på tändningen och snurra bakhjulet(depåstöd är bra då)och läsa av värdet men det borde stå i boken till din exakt hur man gör.

Vad man än ska göra är den boken ovärderlig, precis Allt står där.
    Ska se vad jag kan hitta och försöka testa både instrumenten och givarna om jag kan läste någonstans om någon som råkat ut för en knäckt kontaktpinne och som lyckats löda dit den varpå mätaren funkat, vore ju trevligt om det var så enkelt
    Senast redigerat av Bushido den 2019-09-02 klockan 12:15.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Var ute och tog en tur på Rettan idag givetvis kom det en störtskur mitt I turen men resten av vägen hem var det fint, såpass att man nästan hann torka idag funkade hastighetsmätaren också I gengäld har tutan slutat funka nåt skit är där nog...

Är det någon annan här inne som kör gen1 R1 med helsystem, dvs borttagen exup? Hur upplever ni bottenvridet isåfall? Jag vetefan men jag tycker att det är brutalt dåligt om jag ska vara ärlig, nästan så man kan misstänka att det är något fel på hojen... Väl uppe I varv går den som ett skållat as, men I botten finns absolut ingenting. Nästan så att jag har svårt att komma iväg efter stillastående om jag inte gasar som fan och mjäkar iväg försiktigt med kopplingen kör jag på för hög växel/för lågt varv så händer absolut ingenting om jag vrider på, bara blöddrar och hostar... kan väl inte vara riktigt normalt, eller? byter man verkligen allt bottenvrid mot toppeffekt med ett helsystem eller är det något som spökar just I mitt fall?

femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Är det någon annan här inne som kör gen1 R1 med helsystem, dvs borttagen exup? Hur upplever ni bottenvridet isåfall? Jag vetefan men jag tycker att det är brutalt dåligt om jag ska vara ärlig, nästan så man kan misstänka att det är något fel på hojen... Väl uppe I varv går den som ett skållat as, men I botten finns absolut ingenting. Nästan så att jag har svårt att komma iväg efter stillastående om jag inte gasar som fan och mjäkar iväg försiktigt med kopplingen kör jag på för hög växel/för lågt varv så händer absolut ingenting om jag vrider på, bara blöddrar och hostar... kan väl inte vara riktigt normalt, eller? byter man verkligen allt bottenvrid mot toppeffekt med ett helsystem eller är det något som spökar just I mitt fall?
    Man offrar en hel del i synnerhet mellan 3-4000rpm men sen sköt det på bra. Jag hade ett M4/Graves helsystem 4-2-1.
    den sista idioten är inte född..

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Man offrar en hel del i synnerhet mellan 3-4000rpm men sen sköt det på bra. Jag hade ett M4/Graves helsystem 4-2-1.
    Tack för input, då kanske det helt enkelt är som det ska vara Den känns bara så oerhört trött och orkeslös på låga varv, men jag är ju van vid en mastig twin som i princip bara har bottenvrid och kör på låga varv rent allmänt så det kan ju vara kontrasten som gör att det känns märkligt i mitt huvud... Jag vet inte, blev mest lite överraskad av det faktum att en hoj med 150 pållar har svårt att ta sig från stillastående utan att varva satan men det kanske är så man får göra bara

Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Nja behöver du varva satan är något fel. Min cykel justerade jag i bänk, satte på andra trattar och lite annat pyssel så jag fick bort mycket av svackan men långt ifrån allt. Det som verkligen var en av original-R1'ans styrkor var just att den hade punch från botten och något man alltför ofta offrar vid trimning.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Nja behöver du varva satan är något fel. Min cykel justerade jag i bänk, satte på andra trattar och lite annat pyssel så jag fick bort mycket av svackan men långt ifrån allt. Det som verkligen var en av original-R1'ans styrkor var just att den hade punch från botten och något man alltför ofta offrar vid trimning.
    Enligt förra ägaren ska min vara bänkjusterad och lämna 140 hästar på bakhjulet, så det känns ju som att den biten är ordentligt gjord (om det nu är sant, det vet jag ju tyvärr inte med säkerhet). Jag vet inte, varva satan kanske är att överdriva men jag kan inte bara puttra iväg på strax över tomgångsvarv iallafall, den saken är klar. Får försöka filma för att illustrera vad jag menar. Verkligen inget fel på krämen över ett visst varvtal (som jag inte vet exakt vad det är då varvräknaren inte funkar ) men under det händer inte mycket... Växlar man inte ner utan bara försöker vrida så blöddrar den och inte mycket händer förrän varvet successivt byggt upp till där den ger effekt. Den beter sig lite som en tvåtaktare helt enkelt.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Hmm... Oljelampan tändes när jag var ute och körde idag... den var dock bara igång ett par sekunder, stannade I vägrenen så fort jag såg den och tänkte stänga av motorn men just då slocknade lampan så jag körde hem... Oljenivån verkar bra (tror jag, ska man kolla den stående på stödet eller upprätt förresten?), någon som har någon teori? Mäter den på tryck eller nivå?

Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Hmm... Oljelampan tändes när jag var ute och körde idag... den var dock bara igång ett par sekunder, stannade I vägrenen så fort jag såg den och tänkte stänga av motorn men just då slocknade lampan så jag körde hem... Oljenivån verkar bra (tror jag, ska man kolla den stående på stödet eller upprätt förresten?), någon som har någon teori? Mäter den på tryck eller nivå?
    Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.
    Tack för der, då är jag lugnare olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit...

Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
    Tack för der, då är jag lugnare olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit...
    Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet: TRX 850 banhojsbygge i bilder.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av jpe70 Visa inlägg
    Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Ska göra så, tackar!

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    Yamaha FZR1000
    Ingen som har R1 04-06 grejor liggandes, som vill ha R1 07-08 Grejor i närheten av sthlm helst.
    Om ja skicka PM

Hafsörn laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Nån som provat såna här på touren?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...gher+handlebar

Måste göra hojen rätt så mycket snällare mot armar och axlar. Visst kanske aningens mer vindblås, men om man väljer 20 eller 40 mm höjning är det väl uthärdligt. Blir rena semesterracern ju!
    Senast redigerat av laidback den 2019-12-30 klockan 16:08. Anledning: ny länk
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    https://www.worldanimalprotection.se/

They couldn´t even train a fish to swim!

Hafsörn laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Fifan så snygg! Säg att det inte bara är ett design-bygge...?

Namn:	1.png
Visningar:	47
Storlek:	1,08 MB
Id:	452347
    https://www.bikesrepublic.com/featur...iled-in-japan/
    Senast redigerat av laidback den 2020-01-20 klockan 16:48.
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    https://www.worldanimalprotection.se/

They couldn´t even train a fish to swim!

Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Hoj
    Honda cbr600rr
    Någon som har en r1 från 2007-2012 till salu?

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Fick äntligen ta mig en vårtur med gamla Rettan, går som ett skållat as gör hon fortfarande Fixen med att fylla olja upp till överkant av nivåglaset verkar också ha gjort susen, inte sett någon oljelampa lysa upp på hela dagen Hur går det för er andra, har ni väckt hojarna ur vinterdvalan än? Detta var ju ovanligt sent för min del, i normala fall har jag redan kört i en eller två månader såhär års men det har tyvärr inte riktigt funkat med resten av livet just i år så det var verkligen skönt att äntligen få komma ut och gasa av sig lite

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Är det någon som vet om varvnålen på 99:ans R1:a ska sitta fast i något, eller är det meningen att den ska vara fullständigt lös? Har plockat av instrumenten för att försöka komma till rätta med avsaknaden av hastighets- och varvmäteri. Hastighetsmätaren fungerar ju ibland så jag hoppas att det ska vara något så enkelt som glapp i en av kontakterna eller dylikt, men värre är det med varvräknaren som är stendöd alltid. Då jag öppnade instrumentet så noterade jag att nålen är helt lös, finns inget motstånd i den alls utan man kan föra den hela vägen runt tavlan utan problem. Jag antar att den på något sätt drivs av magnetism då nålen vill peka rakt "nedåt" (relativt mätartavlan då), för man nålen förbi övre mittläget så trillar den ner åt höger respektive vänster beroende på vilken sida man släpper den, och den går till samma lägen även om man vänder instrumentet upp och ned. Ska det vara så, eller är det något som är knas?

Edit: Jag fick hastighetsmätaren att fungera! Jag använde den ytterst vetenskapliga metoden att ta isär mätaren, rengöra kretskortets åtkomliga delar med electronic cleaner, sära på varenda kontakstycke bakifrån batteriet och fram till mätaren och rengöra med detsamma, och sen funkade det Varvräknaren är fortfarande stendöd dock...
    Senast redigerat av Bushido den 2020-04-07 klockan 17:59.

Sidan 652 av 653 FörstaFörsta ... 152552602627646647648649650651652653 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det var COOLT med höjningssats tidigt 90-tal. Jag provade en kompis DT50MX med det, men minns vägegenskaperna som klart sämre trots stabiliserings stag över framhj [...]

IQ
Vill du annonsera ovan? Klicka här