Varför är Akrapovic så dyrt?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En boxer har ju ett jäkligt eget ljud, klart det ska höras :tummenupp

Flash, på sätt och vis, det här var just när de ECU flashar som finns i dag var på väg så till att börja med blev det en PC III mappning.
Fick ett år senare hjälp av en italiensk kille som hade en gatanpassad version av yamahas egen race firmware (street YEC).

Eftersom den inte stödjer EXUP (avgasspjäll) togs det bort och originalkollektorn modifierades.

Först körde jag med rensad originalkatt men fick senare tag i en akra link pipe så det är väl typ ett helsystem, fast ändå inte :)

Måste ju gå helt underbart nu. Har du några effektsiffror nu jämfört med original? Vore kul att veta. :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En massa bra text.

Tyska polisen är måhända byråkrater sett med svenska ögon men egentligen går de ju rätt, och den svenska polisen kommer att börja jobba på samma sett över tid...på gott och ont.

Mer text.

Skillnaden är att Tyskland har en dedikerad vägpolis som enbart arbetar med trafik och trafiksäkerhet osv. Sverige har en enda stor myndighet som ska göra allting samtidigt med pissresurser. Tråkigt men sant men fram till att den Svenska polisen får större och bättre budget, slipper vakta fotbollsmatcher, vara verkningslösa under demonstrationer och inte knäböjer inför pöblar. Fram till detta händer och man börjar märka att det faktiskt finns en chans att åka dit. Ja då kommer jag kanske tänka om. Tyvärr kommer det inte ske på ett tag då polisen har andra områden som kräver alla resurser. Kan ju t.ex. nämna att vi inte sett en enda polis hos oss på 10 år. Då menar jag kontroll eller liknande. Men nu går jag off topic som fasen men du hänger med på vad jag menar. Skillnad på Tysk och Svensk poliskår helt enkelt. :(
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Måste ju gå helt underbart nu. Har du några effektsiffror nu jämfört med original? Vore kul att veta. :)
Den går faktiskt löjligt bra.
Enda gången den varit på dyno var det när jag byggt om dämparna och katalysatorn, EXUP spjäll var kvar och då lämnade den 167hk på hjulet.
Mej sa det inget eftersom vi inte hade några före siffror.
På firman jag köpt hojen menade de att 167hk var respektabelt, jaja, dynosiffror ska man ändå ta med en nypa salt :)

Bara med ECU flashen blev hela registret bättre, även låg och mellan men framför allt de irriterande på/av rycken när man gick på gasen, nu blev motorn som den borde varit från början :tummenupp

Senare portades toppen och motorn är riktigt trevlig, inte bara på topp.
All mappning efter det är gjord med autotuning och egna beräkningar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trodde även äldre var tvugna att ha det. Får inte jag 2:a på min -14 om jag plockar bort katalysatorn men bibehåller samma ljudnivå som med orginalsystem?

Inte som jag förstod det. Äldre hojar går under andra bestämmelser....:):tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Verry najs! Antar att den stannar i garaget för lång tid framöver. Samma med min Fz1. Nu får man inte så mycket för den så då får den stå. Ibland är den rolig att dra iväg på bara för att höra rad4an yla. :hihi:lol
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Verry najs! Antar att den stannar i garaget för lång tid framöver. Samma med min Fz1. Nu får man inte så mycket för den så då får den stå. Ibland är den rolig att dra iväg på bara för att höra rad4an yla. :hihi:lol

Sitter det möjligtvis ett avgasystem från tillverkaren Akrapovic på den?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Verry najs! Antar att den stannar i garaget för lång tid framöver. Samma med min Fz1. Nu får man inte så mycket för den så då får den stå. Ibland är den rolig att dra iväg på bara för att höra rad4an yla. :hihi:lol
Lyckligtvis har alla motortyper sin charm och med GSens häftiga vrid fyller den ju verkligen en funktion :tummenupp

Nä R1an går ingenstans, vore säkert bortkastade pengar på blocketannons med en hoj som gått 16000 mil :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha jösses, 16000? Bra jobbat på en sporthoj. Im impressed! :rock Ja du kan ju få problem med att sälja den tyvärr med svenskarnas milnojja. :brinnerup:glömdet

Jo vridet på 1250 är absurt. Roligaste hojen jag haft. Skitkul på kurviga landsvägar. Ligger så stabilt i kurvorna och med nya motorn är det bara att ladda lite till i samma växel och den sticker direkt. :banana
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Provade en bekants 1200 för några år sen och tyckte den gick bra, efter det har han bytt till 1250 och är helt lyrisk så jag förstår att BMW lyckats :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sitter det möjligtvis ett avgasystem från tillverkaren Akrapovic på den?

Nej! Ett yoshimura. Akra var, (wait 4 it), sjukt överprisat i jämförelse... Ba dum tsss. :lol:glömdet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top