Varför är Akrapovic så dyrt?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mycket snikigare än så här blir det nog inte, moddade originalburkar.

750kr för delar, lättare än original (titanhus redan från början), "E-märkt", snyggare än de flesta eftermarknadssystem (tycker jag), har varit i bl,a Tyskland o Norge flera ggr och hittills inte fått någon uppmärksamhet av farbror blå, trevliga dynosiffror också :hihi

View attachment 456097

De där är faktiskt riktigt snygga. Hade du inget sagt så hade man inte sett det heller. Vad har du gjort med dem? Tummen upp! Ja de är snyggare än många eftermarknads till just den årsmodellen. Vad är det 07/08? :rock
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ett näst intill handbyggt helsystem till en V4 - med den kvaliteten och det detaljarbetet - hamnar tyvärr bortåt femtio svenska.

I det fallet hade det nog varit billigare med tillgång till Akrapovics maskinpark, istället för att göra allt själv eller hos någon av ens F1-polare.

En annan sak där enmansföretag lider jämfört med Akrapovic är på området vibrationstestning innan man släpper sin produkt. Akrapovic har folk som räknar på sådant, testar sådant i laboratorium och slutligen provkör sådant under ett stort antal mil. Innan man släpper produkten till försäljning.

Jag har för mig att jag läst om ett svindyrt Austin-system där fästöronen sprack av vibrationer efter inte väldigt lång användning och jag har själv samma erfarenhet av ett SC Project jämfört med ett snarlikt Akrapovic monterat på en krossplejn R1’a.


Alltså nu blir det ju ämnesflykt delux ......ursäkta! Men jag känner igen så mkt i det du skriver. Jobbar själv med utveckling / prototyper / tester och fatta bara hur svårt folk har att greppa vidden av allt arbete bakom väl fungerande relativt avancerade tekniska prylar som erbjuds till Svensson för - relativt sett småpengar. Och dessutom fungerar rätt väl!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså nu blir det ju ämnesflykt delux ......ursäkta! Men jag känner igen så mkt i det du skriver. Jobbar själv med utveckling / prototyper / tester och fatta bara hur svårt folk har att greppa vidden av allt arbete bakom väl fungerande relativt avancerade tekniska prylar som erbjuds till Svensson för - relativt sett småpengar. Och dessutom fungerar rätt väl!

Just trimrör är ju exceptionellt på det viset.

Några ihopsvetsade rör och rörböjar skulle kunna handla om en trädgårdsmöbel för 100-200 kr.

Värdet här ligger ju i kunskapen om vilken längd och diameter som är ideal för att avgasröret verkligen ska ge mer effekt än original.

Men jag är ju nästan förvånad att ingen Kinesverkstad bygger mer identiska kopior för det är trots allt en produkt som är väldigt lätt att kopiera så att man får samma resultat i bromsbänken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
De där är faktiskt riktigt snygga. Hade du inget sagt så hade man inte sett det heller. Vad har du gjort med dem? Tummen upp! Ja de är snyggare än många eftermarknads till just den årsmodellen. Vad är det 07/08? :rock
Tack :tummenupp
Stämmer, -07 är det.
Original är dessa av kammartyp med rör och väggar som tvingar avgaserna att byta riktning.
Tömde ut det och gjorde om till "straight through" med lämpligt perforerat rör med en bit vanligt rör som ändstycke och dämpull, lika som "köpeslipon".

På denna funkar det men på flera nyare hojar sitter väl ofta ljuddämperiet i en "låda" under motorn och ändröret är ganska ofta straight through från början så det lär inte ge mycket vinst att byta dem annat än för utseende och marginellt högre ljud.

Hur ser det ut på GS, tänkte det är därför du vill ha ett helsystem?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men jag är ju nästan förvånad att ingen Kinesverkstad bygger mer identiska kopior för det är trots allt en produkt som är väldigt lätt att kopiera så att man får samma resultat i bromsbänken.

Jag tror att en del av svaret går att finna i produktens komplexitet, en del i vilken kundgrupp kinakopiorna egentligen vänder sig till.

Mycket av utvecklingen under de senaste åren - i alla fall inom roadracing och på de maffigaste gathojarna - har handlat om rör som har olika diameter och olika form längs en given sträcka samtidigt som de ska passa inuti ett begränsat utrymme. Något som tvingat sådana som Akrapovic att ta fram avancerad hydroformningsutrustning.

De sedvanliga kinaföretagen är ju mer inriktade mot gratis arbetskraft än avancerade verktyg. De skulle säkert kunna kopiera geometrin hos Akrapovics senaste headers genom att sätta några stackare på att kopiera sektion för sektion och sedan svetsa ihop skiten. Med följden att det väger fem kilo istället för två kilo samtidigt som priset blivit lite väl högt för att vara kinadynga...

Sedan har väl kineserna insett att deras produktion med gratis arbetskraft och simpel utrustning är som klippt och skuren för posörerna - de som byter avgassystem för ljudets och möjligtvis loggans skull. De är ju uppenbarligen minst lika många som de som byter av andra orsaker och de kommer inte att bråka när skiten spricker eftersom de inte hade högre förväntningar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att en del av svaret går att finna i produktens komplexitet, en del i vilken kundgrupp kinakopiorna egentligen vänder sig till.

Mycket av utvecklingen under de senaste åren - i alla fall inom roadracing och på de maffigaste gathojarna - har handlat om rör som har olika diameter och olika form längs en given sträcka samtidigt som de ska passa inuti ett begränsat utrymme. Något som tvingat sådana som Akrapovic att ta fram avancerad hydroformningsutrustning.

De sedvanliga kinaföretagen är ju mer inriktade mot gratis arbetskraft än avancerade verktyg. De skulle säkert kunna kopiera geometrin hos Akrapovics senaste headers genom att sätta några stackare på att kopiera sektion för sektion och sedan svetsa ihop skiten. Med följden att det väger fem kilo istället för två kilo samtidigt som priset blivit lite väl högt för att vara kinadynga...

Sedan har väl kineserna insett att deras produktion med gratis arbetskraft och simpel utrustning är som klippt och skuren för posörerna - de som byter avgassystem för ljudets och möjligtvis loggans skull. De är ju uppenbarligen minst lika många som de som byter av andra orsaker och de kommer inte att bråka när skiten spricker eftersom de inte hade högre förväntningar...

Ja, nu skriver du ungefär samma förklaring som jag tänkte men inte orkade formulera ner på tangentbordet. :)

Samtidigt som jag skrev så insåg jag att den bästa marknaden att börja med en sån kopiering vore antagligen till crosshojar och kanske några motarder. Enklare med en cylinder, inte så kritiskt med utrymme, och många kraschar sönder sina rör. Problemet som kvarstår är väl att dom antagligen skulle bli ett halvt kg tyngre. Men säg för 2-3000 kr för ett helsystem så skulle det nog ändå kunna bli volymer.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack :tummenupp
Stämmer, -07 är det.
Original är dessa av kammartyp med rör och väggar som tvingar avgaserna att byta riktning.
Tömde ut det och gjorde om till "straight through" med lämpligt perforerat rör med en bit vanligt rör som ändstycke och dämpull, lika som "köpeslipon".

På denna funkar det men på flera nyare hojar sitter väl ofta ljuddämperiet i en "låda" under motorn och ändröret är ganska ofta straight through från början så det lär inte ge mycket vinst att byta dem annat än för utseende och marginellt högre ljud.

Hur ser det ut på GS, tänkte det är därför du vill ha ett helsystem?

Okej då är jag med. Måste låta rätt gott nu? :hihi:hihi

GS har en liten box under motorn som är själva katalysatorn. Tror den saknar dedikerad box enbart för ljud så det är själva dämparen som sköter det mesta där. Nja helsystem blir det inte. Är ute efter lite bättre och dovare ljud. Att ta bort katten är inte relevant för mig. Är inte helt tillfreds med att släppa alla avgaser rakt ut orenat från motorn. :rodnar

Sen fick jag veta av säljaren att inga garantier påverkas av att man byter till valfritt eftermarknadsslipon. Om man däremot går på helsystem och nymappning så var det nog rökt eller iallafall svårare att få ut ett eventuellt motorfel som garantiärende. Det är jag dock helt med på. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Okej då är jag med. Måste låta rätt gott nu? :hihi:hihi

GS har en liten box under motorn som är själva katalysatorn. Tror den saknar dedikerad box enbart för ljud så det är själva dämparen som sköter det mesta där. Nja helsystem blir det inte. Är ute efter lite bättre och dovare ljud. Att ta bort katten är inte relevant för mig. Är inte helt tillfreds med att släppa alla avgaser rakt ut orenat från motorn. :rodnar

Sen fick jag veta av säljaren att inga garantier påverkas av att man byter till valfritt eftermarknadsslipon. Om man däremot går på helsystem och nymappning så var det nog rökt eller iallafall svårare att få ut ett eventuellt motorfel som garantiärende. Det är jag dock helt med på. :)
Jag förstår, då finns det en poäng för dej att byta slipon :tummenupp

R1an låter lagom, målet var inte att väsnas mer, var bara så jäkla missnöjd med hur hojen gick (inte en effektfråga) så jag ville bara ha upp den på dyno för optimering men ville inte lägga ner mer pengar än nödvändigt ifall vi inte skulle komma till rätta med problemen.

Då det var bråttom och dynotid dyr ville jag även försäkra mej att avgassystemet inte skulle vara en strypning när den ändå skulle mappas :D

Uppdragna dämpare må vara fränt men inte jättepraktiskt.
Ett andra mål var att få ner temperaturen från katalysatorn och dämparna som grillade högra låret och arslet :rodnar
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Finns de som inte gillar hur en boxer låter men jag gillar det. Som en Ducce på låga varv konstant. En stor fet rullande fis helt enkelt. Najs najs! :tungan

Ok då hänger jag med. Min FZ1 gick rätt ryckigt innan jag flasha den. vilken skillnad. Så du har helsystem på din nu eller?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Finns de som inte gillar hur en boxer låter men jag gillar det. Som en Ducce på låga varv konstant. En stor fet rullande fis helt enkelt. Najs najs! :tungan

Ok då hänger jag med. Min FZ1 gick rätt ryckigt innan jag flasha den. vilken skillnad. Så du har helsystem på din nu eller?
En boxer har ju ett jäkligt eget ljud, klart det ska höras :tummenupp

Flash, på sätt och vis, det här var just när de ECU flashar som finns i dag var på väg så till att börja med blev det en PC III mappning.
Fick ett år senare hjälp av en italiensk kille som hade en gatanpassad version av yamahas egen race firmware (street YEC).

Eftersom den inte stödjer EXUP (avgasspjäll) togs det bort och originalkollektorn modifierades.

Först körde jag med rensad originalkatt men fick senare tag i en akra link pipe så det är väl typ ett helsystem, fast ändå inte :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, nu skriver du ungefär samma förklaring som jag tänkte men inte orkade formulera ner på tangentbordet. :)

Samtidigt som jag skrev så insåg jag att den bästa marknaden att börja med en sån kopiering vore antagligen till crosshojar och kanske några motarder. Enklare med en cylinder, inte så kritiskt med utrymme, och många kraschar sönder sina rör. Problemet som kvarstår är väl att dom antagligen skulle bli ett halvt kg tyngre. Men säg för 2-3000 kr för ett helsystem så skulle det nog ändå kunna bli volymer.

Våran vän John byggde ju egna pipor i kolfiber till sin TL1000. Detr var ju enkelt och han hade ju verktygen. Tyvärr så funkade det inte i längden eftersom de konstanta avgaspuffarna helt enkelt blåste hål i kolfiberröret på undersidan, bara att kasta skiten. Vid närmare kontroll så hade de flesta som gjorde kvalitetspipor till stånkor och twinnar helt enkelt tagit ett metallrör och klätt det med kolfiber för att det skulle hålla...därför kör jag numera bara med titanpipor och skippar kolfiber... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eller så lär man sig mecka lite och byter pipa när och om man ska dit. Vips så har man sparat 8000. Win. :yoparty

Ja, och det är ju det som är hela poängen och även det som är riktigt bra med att du drog igång den här tråden. Upplysning och kunskap! :)

Man kan välja om man vill ha ett snorbilligt system från en kopieringsfirma i Kina, eller så väljer man ett hyfsat system från en tillverkare som vet vad de gör, eller så väljer man ett snordyrt system där man betalar för att det är godkänt för gatan och inte riskerar att åka dit på en registreringsbesiktning...

Jag kan ju nämna att både polisen och besiktningen fick hårdare regler för kontroll redan 2017 och dessa börjar slå igenom nu efter ett par års smekmånad. Det kommer inte att dröja så länge innan även den svensk polisen börjar kolla avgassystemen precis som den tyska gör nu. Det är den allmänna opinionen som vill förbjuda bullrande fordon som driver detta, i Sverige, i EU och i världen.

Åker man på en registreringsbesiktning på ett fordon som inte har möjlighet att återställas till original, t ex att avgasystemet är bytt och ägare nummer tre glömde att skicka med det till ägare fyra, tail-tidyn är tillsamman med miniblinkers och lyset också monterat och måste återställas (men fanns senast hos ägare tre) och alla andra småsaker som ska återställas så blev det visst ingen 8000 spänn Win på det hela...
(2017 års modell och nyare som börjar besiktas nästa år måste fö ha katalysator, annars blir det en 2:a)

Tyska polisen är måhända byråkrater sett med svenska ögon men egentligen går de ju rätt, och den svenska polisen kommer att börja jobba på samma sett över tid...på gott och ont.

Å andra sidan har tyskarna en stor fördel och det är att de kan montera mängder av tillbehör som är lagliga, bara de har ECE och TüV godkännande, och dessa papper måste medföras vid färd. Därför är till exempel den tyska marknaden för trimmade bilar väldigt stor. Man kan våldstrimma en Golf R med hur mycket prylar som helst bara de är TÜV-godkända, i Sverige måste man åka omkring och vara livrädd är att bli stoppad i en flygande besiktning...:gnissla
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Text...(2017 års modell och nyare som börjar besiktas nästa år måste fö ha katalysator, annars blir det en 2:a)...text
Trodde även äldre var tvugna att ha det. Får inte jag 2:a på min -14 om jag plockar bort katalysatorn men bibehåller samma ljudnivå som med orginalsystem?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Våran vän John byggde ju egna pipor i kolfiber till sin TL1000. Detr var ju enkelt och han hade ju verktygen. Tyvärr så funkade det inte i längden eftersom de konstanta avgaspuffarna helt enkelt blåste hål i kolfiberröret på undersidan, bara att kasta skiten. Vid närmare kontroll så hade de flesta som gjorde kvalitetspipor till stånkor och twinnar helt enkelt tagit ett metallrör och klätt det med kolfiber för att det skulle hålla...därför kör jag numera bara med titanpipor och skippar kolfiber... :)

På cross/enduro så tror jag det är andra smällar du vet som skulle begränsa kolfiberns livslängd.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top