Varför är Akrapovic så dyrt?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ja de flesta Acra är snygga, ja de flesta Acra låter bra men måste ändå hålla med TS, de är för dyra och inte värda de extra pengarna vs liknande konkurrent.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du menar som att köpa en R1250GS när man kan köpa 20 kinesmotorcyklar för samma peng?

Det känns om jag stampat någon/några på tårna här inne som till tusen måste försvara sina akrasystem för si och så mycket pengar. Så för att jag handlar en hoj för en hel del surt ihoptjänade tusenlappar så ska jag bara fortsätta kasta ut mina pengar på tillbehör som om pengar inte betyder något för jag har ju ändå köpt en hoj för samma summa som motsvarar en liten familjebil eller 20 kinaskithojar?

Vill folk lägga tiotusentals kronor på ett fancy avgas från Akra till sina hojar så får man väl göra det. Min fråga gällde Akra till adventuresegmentet inte till Ducati panigale eller MV F4 mm.

Sen är det faktiskt så att man kan hävda hur mycket man vill för Der Polizei att ens GS minsann visst det får framföras i Tyskland med detta jättedyra fancy systemet för det har E-märkning och är godkänt i Sverige. Men det är fortfarande upp till polisen på plats och vad hans testutrustning säger. Då kan man stå där och se dum ut och undra varför ens 11000 kr dyra, e-märkta Akra fick en att åka hem igen. Helt andra regler i Tyskland så då åker originalpipa på igen.:tummenupp

Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...:hej:lol
 

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Sitter Akra original på Panigalen jag köpte....
Bytte till SC...
Varför?
För att jag kan! ????
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Du har full rätt som konsument att välja det ena före det andra. Jag är ingen gamer, men mina hojar har i 20/25 fått Akra. Varför? Snyggt, som en Breitling på en välvuxen handled. :banana

Det är alltså främst den inre posören som är anledningen till att man köper Akrapovic? Lite knapsu?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det känns om jag stampat någon/några på tårna här inne som till tusen måste försvara sina akrasystem för si och så mycket pengar. Så för att jag handlar en hoj för en hel del surt ihoptjänade tusenlappar så ska jag bara fortsätta kasta ut mina pengar på tillbehör som om pengar inte betyder något för jag har ju ändå köpt en hoj för samma summa som motsvarar en liten familjebil eller 20 kinaskithojar?

Vill folk lägga tiotusentals kronor på ett fancy avgas från Akra till sina hojar så får man väl göra det. Min fråga gällde Akra till adventuresegmentet inte till Ducati panigale eller MV F4 mm.

Sen är det faktiskt så att man kan hävda hur mycket man vill för Der Polizei att ens GS minsann visst det får framföras i Tyskland med detta jättedyra fancy systemet för det har E-märkning och är godkänt i Sverige. Men det är fortfarande upp till polisen på plats och vad hans testutrustning säger. Då kan man stå där och se dum ut och undra varför ens 11000 kr dyra, e-märkta Akra fick en att åka hem igen. Helt andra regler i Tyskland så då åker originalpipa på igen.:tummenupp

Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...:hej:lol

Jag äger inget Akra så du gissade nog fel här.

Men vill man jämföra så kunde man ju räkna fram vilket märke som ger mest hk per krona.

Nu är ju avgassystem nåt som är förhållandevis lätt att göra reverse enginering på och kopiera med samma resultat i en bromsbänk men jag misstänker att det ändå inte görs så mycket då effektkurvorna i bromsbänk brukar skilja sig en hel del när man ser tester.

Sen säljs det ju kina-ackra men dom är ju inte det minsta avstämda utan bara utseendemässigt kopierade. Och andra sidan söker ju många bara design och ljud, sen skiter dom i några hk hit eller dit.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag äger inget Akra så du gissade nog fel här.

Men vill man jämföra så kunde man ju räkna fram vilket märke som ger mest hk per krona.

Nu är ju avgassystem nåt som är förhållandevis lätt att göra reverse enginering på och kopiera med samma resultat i en bromsbänk men jag misstänker att det ändå inte görs så mycket då effektkurvorna i bromsbänk brukar skilja sig en hel del när man ser tester.

Sen säljs det ju kina-ackra men dom är ju inte det minsta avstämda utan bara utseendemässigt kopierade. Och andra sidan söker ju många bara design och ljud, sen skiter dom i några hk hit eller dit.

Precis det är ju bara ljud jag är ute efter. HK och vridförbättring är inget som intresserar mig. Vad spelar det för roll om man kan öka effekten med ett par hästar när man ändå packar 50 kg extra plus eventuell medpassagerare. På en viktbantad supersportbåge så fine, jag förstår syftet men på en 250 kg tung GS. :dummer:dummer

Idag är ju de flesta hojar så pass strypta i ECU och i kattar för utsläppskrav så att byte av ett slipon inte gör någon större skillnad inbillar jag mig mer än ljudförbättring? Ska man jaga effekt så är ju helsystem och mappning enda vägen tänker jag.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Att man byter rör för högre effekt är nåt som lever kvar från tvåtaktseran. Om nån tror att dom känner skillnad på 3-4 hk på en 150 hk hoj, så är det bara att gratulera.
Mappning ger definitivt en trevligare gång på dagens avgasoptimerade hojar, men enda rationella orsaken att byta rör är ljud, utseende och vikt. Sådetså.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att man byter rör för högre effekt är nåt som lever kvar från tvåtaktseran. Om nån tror att dom känner skillnad på 3-4 hk på en 150 hk hoj, så är det bara att gratulera.
Mappning ger definitivt en trevligare gång på dagens avgasoptimerade hojar, men enda rationella orsaken att byta rör är ljud, utseende och vikt. Sådetså.

Stopp och broms! Här har du inte full koll..

I grunden är hojmotorer beskaffade med låg till mycket låg svängmassa. För att en motor ska gå under stökiometriska förhållande (14,7:1, rätt och slätt lambda 1,00.)behöver svängmassan vara avsevärt större än vad man finner i hojmotorer. Vad vill jag komma till?

Jo den största rationella orsaken att byta rör på avgasoptimerade hojar (euro4 och upp samt de som ändå har Kat) är för att tillåta en något fetare blandning och ta bort all orolig gång på del och låglast. För att uttrycka det milt, en stsndardhoj utan justering går som en tunna hönsskit mot vad den kan göra. Allt från avslag till pådrag. Vid höglast (fullt effektuttag) kommer du däremot helt riktigt inte få några stora skillnader, då regleringen mot lambda inte är aktiv dessa relativt korta stinter.

Skulle man justera blandningen för förbättrad gång utan att byta rör samt/eller ta bort katalysator kommer katalysatorn helt enkelt packa ihop.

Så tillbaka till varför man byter, är inte bara ljud om man vet vad man kan uppnå...

Tillbaka till Akrapovic. De är tillsammans med ett antal andra märken välbyggda så till den grad att tillverkarna (hoj) monterar dem från fabrik, erbjuder som tillbehör och lämnar (och behåller) garantin. Aprilia, BMW, KTM med flera har dem. Arrow finns (fanns?) hos Triumph och en del japanska Yoshimura.

Skulle något (ändå osannolikt men likväl värt att nämna) hända med hojen under garantin är du tryggare än om du monterat något annat..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tillbaka till Akrapovic. De är tillsammans med ett antal andra märken välbyggda så till den grad att tillverkarna (hoj) monterar dem från fabrik, erbjuder som tillbehör och lämnar (och behåller) garantin. Aprilia, BMW, KTM med flera har dem. Arrow finns (fanns?) hos Triumph och en del japanska Yoshimura

Min åsikt är att ingen annan tillverkare just nu kan jämföra sig med Akrapovic. Dom är stora och dom är att betrakta som ett toppmodernt industriföretag med värsta sortens utrustning och kunnig, motiverad personal. I jämförelse med detta är de andra faktiskt förpassade till simpla rörkrökare, oavsett om man väljer att se ner på dem eller se upp till Akrapovic.

Arrow för en tynande tillvaro nuförtiden och deras produktionsmaterial når definitivt inte upp till Akrapovics kvalitetsstandard. De gjorde schyssta handbyggda system till diverse Superbiles för sådär tio år sedan, jag har bl.a. ett sådant liggandes till en GSX-R 1000.

Yoshimura har också bara imponerat med japanska handbyggda helsystem till diverse Suzukimodeller. Produktionsprylarna som byggs i USA är ren dynga i jämförelse.

SC Project var under en tid väldigt populära i Moto2, mycket på grund av frikostig dynotid. Men inte heller deras detaljarbete och kvalitet går att jämföra med Akrapovic och de brukade dessutom vibrera sönder stup i kvarten...

Austin Racing och Graves verkar ha väldigt hög nivå på materialval och svetsar och Austins prylar går att få i titan såväl som inconel. Men båda dessa är i princip enmansföretag som då ska jämföras med ett industriföretag på femhundra personer, med allt vad det innebär.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[.....] Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...:hej:lol
Betala böter med? :D

Äh, skojar bara med dig. Jag har också Pipe Werx på min Tiger.
So far, so good efter tre säsonger.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min åsikt är att ingen annan tillverkare just nu kan jämföra sig med Akrapovic. Dom är stora och dom är att betrakta som ett toppmodernt industriföretag med värsta sortens utrustning och kunnig, motiverad personal. I jämförelse med detta är de andra faktiskt förpassade till simpla rörkrökare, oavsett om man väljer att se ner på dem eller se upp till Akrapovic.

Arrow för en tynande tillvaro nuförtiden och deras produktionsmaterial når definitivt inte upp till Akrapovics kvalitetsstandard. De gjorde schyssta handbyggda system till diverse Superbiles för sådär tio år sedan, jag har bl.a. ett sådant liggandes till en GSX-R 1000.

Yoshimura har också bara imponerat med japanska handbyggda helsystem till diverse Suzukimodeller. Produktionsprylarna som byggs i USA är ren dynga i jämförelse.

SC Project var under en tid väldigt populära i Moto2, mycket på grund av frikostig dynotid. Men inte heller deras detaljarbete och kvalitet går att jämföra med Akrapovic och de brukade dessutom vibrera sönder stup i kvarten...

Austin Racing och Graves verkar ha väldigt hög nivå på materialval och svetsar och Austins prylar går att få i titan såväl som inconel. Men båda dessa är i princip enmansföretag som då ska jämföras med ett industriföretag på femhundra personer, med allt vad det innebär.

Helt enig. Har dock inget positivt att säga om Austin för det priset.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Betala böter med? :D

Äh, skojar bara med dig. Jag har också Pipe Werx på min Tiger.
So far, so good efter tre säsonger.

Hahaha aaah sant. Får lägga de i en pot för böter. Lär ta slut snabbt. Kul att du är nöjd med ditt slipon. Lovar gott! :D:):tungan:yoparty
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Skulle något (ändå osannolikt men likväl värt att nämna) hända med hojen under garantin är du tryggare än om du monterat något annat..

Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk. :zpy:zpy:zpy
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk. :zpy:zpy:zpy

Det var då inget problem med ett garantiärende på min KTM med acra helsystem och acramappen. Hade det säker varit om det suttit nått sniksystem på....:glömdet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk. :zpy:zpy:zpy

Just när det gäller KTM och Acra så är Acra typade med KTM:s modeller, vilket innebär att det är det enda systemet som dels behåller garantin men också är per definition lagligt, dvs bryter inte mot helfordonsgodkännandet. Detsamma gäller Acra på BMW. Dvs du kan lugnt åka till Tyskland med Acra på din BMW och polisen kommer inte att säga nånting, så länge du har DB-killer monterad vill säga.

Vill man ha ett bra och prisvärt slipon så kan jag annars rekommendera Wingz som är en välbyggd kopia på Acra, vilket inte är konstigt eftersom han som bygger systemen har jobbat på Acrapovic... :)

Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller helt med. En boxer låter med fördel mindre än original.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just när det gäller KTM och Acra så är Acra typade med KTM:s modeller, vilket innebär att det är det enda systemet som dels behåller garantin men också är per definition lagligt, dvs bryter inte mot helfordonsgodkännandet. Detsamma gäller Acra på BMW. Dvs du kan lugnt åka till Tyskland med Acra på din BMW och polisen kommer inte att säga nånting, så länge du har DB-killer monterad vill säga.

Vill man ha ett bra och prisvärt slipon så kan jag annars rekommendera Wingz som är en välbyggd kopia på Acra, vilket inte är konstigt eftersom han som bygger systemen har jobbat på Acrapovic... :)

Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...:)

Jepp, de är TÜV-godkända. Men sådant godkännande kostar ju en slant...såatteee... Såvardetmedet!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top