Varför är Akrapovic så dyrt?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
brinckis skrev:
Kawa använder Akrapovic i MotoGP...

Jag skulle tippa på att de snarare har sålt en reklamplats på hojen! Tror du tex att det är Polini som gör avgassystemen till RCV´n?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sitter och kikar på slipon till min GS och slås av hur avsevärt dyrt Akra och t.ex Remus är jämfört med sina konkurrenter. 11.000 för ett Akra slipon till en GS medan Pipe Werx i England ska ha 2400 för ett. Ex. frakt. Skiljer det sig verkligen så mycket i material och "teknik" så att det motiverar en 4x högre kostnad? Ett slipon påverkar väl inte effekten nämnvärt eftersom att katten sitter ändå kvar?

Pipe Werx är inget Kina-märke heller. Det har blivit väldigt poppis och har gott rykte och kvalité så lite därför jag undrar. :dummer

Löjligt pris för en stålburk med dämpande material och lite rör...

Ja ja, jag vet. Gött trådlyft.:hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Innan du beställer nånting kolla av marknaden i staterna.

Har precis beställt rykrör ala Akrapovic från USA(Flatout motorcycles)
Valde mellan Arata o Akrapovic båda i titan,två likvärdiga system.
Bästa pris här hemma Arata=25000:-, Akra = 18000:-
Bästa pris i usa var Arata = 1275 usd ,Akra = 1235 usd
Frakten blev 120 usd.
Bestämde mig för Akra då det e lite tystare = 9500:- inkl frakt. :tummenupp
De flesta handlare i usa e väldigt samarbetsvilliga ang vad som ska
stå på fraktsedel osv,bara maila runt o leta bästa pris.
Försök kolla av så de inte e helt oseriösa.
Lyck till.....

Tull o moms då??
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det handlar om affärsmodellen och vilket kundsegment man vänder sig till. Ingen ägare av en ny GS kommer att vilja spara 7500 kr och åka runt med ett "sniksystem" på sin hoj. Även om det är bättre än märkesröret dom kan köpa hos sin bmw-dealer.
Högt pris=hög upplevd kvalitet för ett visst segment av marknaden. :D

(svar till Schnell)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Kan ha att göra med mängden man kan sälja, större volym blir lägre kostnad per enhet.
Ca, 4 miljoner bilar vs ca.300 000 mc.

Men det är ju min snillrika teori.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Givetvis får man betala mycket för märket så är det med allt. Jämför olika klädes märken.

Men sen så är tex Acra ofta ett original tillbehör som är e godkänd får användas på väg utan problem med tyska trafik polisen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med bilgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.

Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...

Mvh,
Ingvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med bilgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.

Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...

Mvh,
Ingvar

Eller
Så länge man inte bryr sig om helfordonsgodkännandet så går det säkert att bygga tysta system med eftermarknads mcgrejer men så fort någon regelryttare (som t ex bilprovningarna) tittar på hojen så ligger man troligen risigt till.
och
Å andra sidan så är kanske risken liten att någon kollar så länge hojen är tillräckligt tyst...Instämmer.

Vilket väl är rätt logiskt, varför ska den här bedömas
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549
på annat sätt än den här
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...m-rostfria/rf-polerad-dampare51-mm-2000042221
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det handlar om affärsmodellen och vilket kundsegment man vänder sig till. Ingen ägare av en ny GS kommer att vilja spara 7500 kr och åka runt med ett "sniksystem" på sin hoj. Även om det är bättre än märkesröret dom kan köpa hos sin bmw-dealer.
Högt pris=hög upplevd kvalitet för ett visst segment av marknaden. :D

(svar till Schnell)

Haha jo jag vill spara 7500... Så ska beställa ikväll höhöhö. Man får inte betalt för sånt där ändå om och när man säljer den begagnad så då skruvar jag väl av den och hänger på väggen som prydnad i garaget :fyllisar
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Prova att köra av färjan i Travemünde med den...

Att polizei är nitiska är inget snack om. Därför blir det byte till originalpipa om/när jag ska dit. Det hade jag gjort ändå även om jag handlat Akra för 11000 så det är lugnt :lol
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att polizei är nitiska är inget snack om. Därför blir det byte till originalpipa om/när jag ska dit. Det hade jag gjort ändå även om jag handlat Akra för 11000 så det är lugnt :lol

Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...

Endast byte från original slipon till annat e-godkänt dito är ok och tex såldes nya R1 2016 med akra slipon monterat. Eftersom jag själv äger en sådan hoj kan jag tala om att ljudskillnaden är inte gigantisk mot original slipon
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Icke godkänt avgassystem i Tyskland = helnatt inlåst i cell tillsammans med String-Emil...

Man får någon tysk lederhosen-snubbe som cellvakt också troligen. Finns så pass många videos där de även går på turister med avgas där de är godkända i Sverige men där tyska väg-gestapo säger HALT och bye bye antingen nytt originalblås eller hojen tas i beslag...:zpy :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top