Varför är Akrapovic så dyrt?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Frågade om ett pris på akrapovic helsystem häromdagen till kawa zx-6r 2005. Priset jag fick var ca 14000 skr. Är inte det dyrt? Tillhör Akrapovic de dyrare märkena eller?

Det var ju så satans snyggt på bilden som DQ la upp.
 

Bifogat

  • rejskawa.jpg
    rejskawa.jpg
    79.2 KB · Visningar: 513
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
har hört folk som betalat 20k sek för sina helsystem. menmen. det är väll som att köpa märkeskläder unifär, vissa värmer lika bra trots märket...(rätt dålig parallel)
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
MostWanted skrev:
har hört folk som betalat 20k sek för sina helsystem. menmen. det är väll som att köpa märkeskläder unifär, vissa värmer lika bra trots märket...(rätt dålig parallel)
ok då kanske det inte var så dyrt då. :banana

jag vet inte om akrapovic är ett "fint" märke eller vad som är "fint" märke för avgassystem. Kawa använder Akrapovic i MotoGP och Cralle hade det och Hayden bröderna verkar använda det på sina kawor så varför skall man inte ha det på sin kawa då? Som jag har sagt tidigare "man skall se bättre ut än vad man är, alltid kan man lura någon" :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Akra är nog ett av de dyrare märkena ja, du kanske kollade på ett titansystem också så blev det extra dyrt. Lägg sedan till att du måste ha en PC3 för att kompensera för det ändrade flödet och ett flertal bänkkörningar för att få till det så är det 20.000. Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
 

Bifogat

  • imgp0720_640x480.jpg
    imgp0720_640x480.jpg
    107.7 KB · Visningar: 319

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ninjaboy skrev:
Akra är nog ett av de dyrare märkena ja, du kanske kollade på ett titansystem också så blev det extra dyrt. Lägg sedan till att du måste ha en PC3 för att kompensera för det ändrade flödet och ett flertal bänkkörningar för att få till det så är det 20.000. Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
så du rekommenderar ett slipon då. Kör du själv med slipon? PC3 bör man väl köra med ändå?

J*kligt snygg hoj du har :tummenupp
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
brinckis skrev:
ok då kanske det inte var så dyrt då. :banana

jag vet inte om akrapovic är ett "fint" märke eller vad som är "fint" märke för avgassystem. Kawa använder Akrapovic i MotoGP och Cralle hade det och Hayden bröderna verkar använda det på sina kawor så varför skall man inte ha det på sin kawa då? Som jag har sagt tidigare "man skall se bättre ut än vad man är, alltid kan man lura någon" :tummenupp
Personligen tycker jag om att luras tvärtom istället!
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
akra e dé snyggaste systemet.Alla utom Ducati körde mé dé i "gamla" superbike!!!!
 

Bifogat

  • a.JPG
    a.JPG
    101.8 KB · Visningar: 253

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jepp, det är ett av dom dyrare märkena. Beror nog på att många har det inom racing. Akrapovic helsystem = pjååår rejsing!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ja, jag har slip on för att det kostar en fjärdedel, ger lika bra ljud och kan bytas snabbt när det ska köras på bana. Eftersom det är originaltitan hela vägen på min hoj är det inte så mycket vikt att spara på ett helsystem heller, har för mig att ljuddämparen är 1 kg lättare än originalburken.

Vet inte om det är lika lätt och snabbt att byta med din typ av system men det kanske framgår på bilderna av systemen?

Tillverkarna brukar inte rekommendera någon ändring för ett slip on och min går mycket fint med Akrat. Får du avgassmällar vid gasavdrag t ex så kan du ju fundera på en PC3 då.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ninjaboy skrev:
Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
brinckis skrev:
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?

Ljudnivån. Det är originalblås som gäller även om du har lågt ljud.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
brinckis skrev:
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?
ljudnivå ja... ska du bara ha hojen för att posa med så köp slipon/bolton, ska du köra race, köp helsystem...
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
CorbenDallas skrev:
Ljudnivån. Det är originalblås som gäller även om du har lågt ljud.

Det gäller väl inte generellt på alla banor. De flesta banor har ju 95dB vid förbipassering som gräns. Det är väl endast A-torp som är väldigt kinkiga med ljudet och mäter väldigt noga. Falkenberg, Gelleråsen och Kinnekulle kan du köra på med slipon/helsystem om det inte låter extremt högt.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
WASP skrev:
ljudnivå ja... ska du bara ha hojen för att posa med så köp slipon/bolton, ska du köra race, köp helsystem...
det är en 636 så att köra race är uteslutet men jag är ändå sugen på ett helsystem men om det skulle orsaka att jag inte kan vara med på bandagar så får jag kanske tänka om. Det finns ju såna "downpipe" som man kan få ner ljudnivån ... kan inte det funka? därför akrapovic raceline skulle tydligen ligga på 100 db.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
brinckis skrev:
det är en 636 så att köra race är uteslutet men jag är ändå sugen på ett helsystem men om det skulle orsaka att jag inte kan vara med på bandagar så får jag kanske tänka om. Det finns ju såna "downpipe" som man kan få ner ljudnivån ... kan inte det funka? därför akrapovic raceline skulle tydligen ligga på 100 db.
Har inte sett några sådana "downpipe" på bankörningarna, men det kanske finns o funkar... Men om jag var du skulle jag definitivt lägga pengarna på nåt annat om du inte jagar effekt på absoluta toppvarv, det är där helsystem ger mer effekt... som nån sa räkna med uppåt 17-18' om du räknar in PC och bänkning vilket ger max 5-10hk i toppregistret, ibland på bekostnad på klenare mellanregister...
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
WASP skrev:
Har inte sett några sådana "downpipe" på bankörningarna, men det kanske finns o funkar... Men om jag var du skulle jag definitivt lägga pengarna på nåt annat om du inte jagar effekt på absoluta toppvarv, det är där helsystem ger mer effekt... som nån sa räkna med uppåt 17-18' om du räknar in PC och bänkning vilket ger max 5-10hk i toppregistret, ibland på bekostnad på klenare mellanregister...
då blir det nog ett slipon istället då ... har iofs fortfarande ögonen lite på laser xtream också ... jäkligt snygg o ovanligt här hemma verkar det som. Som min avatar säger så är det inte många dagar kvar tills den plockas hem men tillräckligt för att fundera blås.
 

Bifogat

  • PICS_XTR_HON_CBR600RR_03-_SB2.JPG
    PICS_XTR_HON_CBR600RR_03-_SB2.JPG
    54.1 KB · Visningar: 242
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top