Sidan 7 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 150
  1. #121
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    506
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Snyggt på en 1250 Gs äh jäklas bara köp det du vill
    Hahaha jag håller faktiskt med. Det är ju ingen Ducati panigale man sitter på...
    Forza Rossi ! =)

  2. 2020-09-05, 20:55

  3. #122
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    506
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Mycket snikigare än så här blir det nog inte, moddade originalburkar.

    750kr för delar, lättare än original (titanhus redan från början), "E-märkt", snyggare än de flesta eftermarknadssystem (tycker jag), har varit i bl,a Tyskland o Norge flera ggr och hittills inte fått någon uppmärksamhet av farbror blå, trevliga dynosiffror också

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200903_185906.jpg
Visningar:	54
Storlek:	431,1 KB
Id:	456097
    De där är faktiskt riktigt snygga. Hade du inget sagt så hade man inte sett det heller. Vad har du gjort med dem? Tummen upp! Ja de är snyggare än många eftermarknads till just den årsmodellen. Vad är det 07/08?
    Forza Rossi ! =)

  4. #123
    Drömmande tänkare....
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Höglandets djupa skogar
    Hoj
    SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition
    Inlägg
    381
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Ett näst intill handbyggt helsystem till en V4 - med den kvaliteten och det detaljarbetet - hamnar tyvärr bortåt femtio svenska.

    I det fallet hade det nog varit billigare med tillgång till Akrapovics maskinpark, istället för att göra allt själv eller hos någon av ens F1-polare.

    En annan sak där enmansföretag lider jämfört med Akrapovic är på området vibrationstestning innan man släpper sin produkt. Akrapovic har folk som räknar på sådant, testar sådant i laboratorium och slutligen provkör sådant under ett stort antal mil. Innan man släpper produkten till försäljning.

    Jag har för mig att jag läst om ett svindyrt Austin-system där fästöronen sprack av vibrationer efter inte väldigt lång användning och jag har själv samma erfarenhet av ett SC Project jämfört med ett snarlikt Akrapovic monterat på en krossplejn R1’a.

    Alltså nu blir det ju ämnesflykt delux ......ursäkta! Men jag känner igen så mkt i det du skriver. Jobbar själv med utveckling / prototyper / tester och fatta bara hur svårt folk har att greppa vidden av allt arbete bakom väl fungerande relativt avancerade tekniska prylar som erbjuds till Svensson för - relativt sett småpengar. Och dessutom fungerar rätt väl!
    Arguing over the internet is very much like winning the olympics for the mentaly challenged?

    Den mentaliteten från de som i framtiden ska stå för vår rättsäkerhet gjorde mig skrämd. Men jag hoppas och tror att det som vanligt var gruppen med minst förstånd som saknade förstånd att hålla tyst.

  5. #124
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av DrT Visa inlägg
    Alltså nu blir det ju ämnesflykt delux ......ursäkta! Men jag känner igen så mkt i det du skriver. Jobbar själv med utveckling / prototyper / tester och fatta bara hur svårt folk har att greppa vidden av allt arbete bakom väl fungerande relativt avancerade tekniska prylar som erbjuds till Svensson för - relativt sett småpengar. Och dessutom fungerar rätt väl!
    Just trimrör är ju exceptionellt på det viset.

    Några ihopsvetsade rör och rörböjar skulle kunna handla om en trädgårdsmöbel för 100-200 kr.

    Värdet här ligger ju i kunskapen om vilken längd och diameter som är ideal för att avgasröret verkligen ska ge mer effekt än original.

    Men jag är ju nästan förvånad att ingen Kinesverkstad bygger mer identiska kopior för det är trots allt en produkt som är väldigt lätt att kopiera så att man får samma resultat i bromsbänken.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #125
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    De där är faktiskt riktigt snygga. Hade du inget sagt så hade man inte sett det heller. Vad har du gjort med dem? Tummen upp! Ja de är snyggare än många eftermarknads till just den årsmodellen. Vad är det 07/08?
    Tack
    Stämmer, -07 är det.
    Original är dessa av kammartyp med rör och väggar som tvingar avgaserna att byta riktning.
    Tömde ut det och gjorde om till "straight through" med lämpligt perforerat rör med en bit vanligt rör som ändstycke och dämpull, lika som "köpeslipon".

    På denna funkar det men på flera nyare hojar sitter väl ofta ljuddämperiet i en "låda" under motorn och ändröret är ganska ofta straight through från början så det lär inte ge mycket vinst att byta dem annat än för utseende och marginellt högre ljud.

    Hur ser det ut på GS, tänkte det är därför du vill ha ett helsystem?

  7. #126
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 501
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Men jag är ju nästan förvånad att ingen Kinesverkstad bygger mer identiska kopior för det är trots allt en produkt som är väldigt lätt att kopiera så att man får samma resultat i bromsbänken.
    Jag tror att en del av svaret går att finna i produktens komplexitet, en del i vilken kundgrupp kinakopiorna egentligen vänder sig till.

    Mycket av utvecklingen under de senaste åren - i alla fall inom roadracing och på de maffigaste gathojarna - har handlat om rör som har olika diameter och olika form längs en given sträcka samtidigt som de ska passa inuti ett begränsat utrymme. Något som tvingat sådana som Akrapovic att ta fram avancerad hydroformningsutrustning.

    De sedvanliga kinaföretagen är ju mer inriktade mot gratis arbetskraft än avancerade verktyg. De skulle säkert kunna kopiera geometrin hos Akrapovics senaste headers genom att sätta några stackare på att kopiera sektion för sektion och sedan svetsa ihop skiten. Med följden att det väger fem kilo istället för två kilo samtidigt som priset blivit lite väl högt för att vara kinadynga...

    Sedan har väl kineserna insett att deras produktion med gratis arbetskraft och simpel utrustning är som klippt och skuren för posörerna - de som byter avgassystem för ljudets och möjligtvis loggans skull. De är ju uppenbarligen minst lika många som de som byter av andra orsaker och de kommer inte att bråka när skiten spricker eftersom de inte hade högre förväntningar...

  8. #127
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Jag tror att en del av svaret går att finna i produktens komplexitet, en del i vilken kundgrupp kinakopiorna egentligen vänder sig till.

    Mycket av utvecklingen under de senaste åren - i alla fall inom roadracing och på de maffigaste gathojarna - har handlat om rör som har olika diameter och olika form längs en given sträcka samtidigt som de ska passa inuti ett begränsat utrymme. Något som tvingat sådana som Akrapovic att ta fram avancerad hydroformningsutrustning.

    De sedvanliga kinaföretagen är ju mer inriktade mot gratis arbetskraft än avancerade verktyg. De skulle säkert kunna kopiera geometrin hos Akrapovics senaste headers genom att sätta några stackare på att kopiera sektion för sektion och sedan svetsa ihop skiten. Med följden att det väger fem kilo istället för två kilo samtidigt som priset blivit lite väl högt för att vara kinadynga...

    Sedan har väl kineserna insett att deras produktion med gratis arbetskraft och simpel utrustning är som klippt och skuren för posörerna - de som byter avgassystem för ljudets och möjligtvis loggans skull. De är ju uppenbarligen minst lika många som de som byter av andra orsaker och de kommer inte att bråka när skiten spricker eftersom de inte hade högre förväntningar...
    Ja, nu skriver du ungefär samma förklaring som jag tänkte men inte orkade formulera ner på tangentbordet.

    Samtidigt som jag skrev så insåg jag att den bästa marknaden att börja med en sån kopiering vore antagligen till crosshojar och kanske några motarder. Enklare med en cylinder, inte så kritiskt med utrymme, och många kraschar sönder sina rör. Problemet som kvarstår är väl att dom antagligen skulle bli ett halvt kg tyngre. Men säg för 2-3000 kr för ett helsystem så skulle det nog ändå kunna bli volymer.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #128
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    506
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Tack
    Stämmer, -07 är det.
    Original är dessa av kammartyp med rör och väggar som tvingar avgaserna att byta riktning.
    Tömde ut det och gjorde om till "straight through" med lämpligt perforerat rör med en bit vanligt rör som ändstycke och dämpull, lika som "köpeslipon".

    På denna funkar det men på flera nyare hojar sitter väl ofta ljuddämperiet i en "låda" under motorn och ändröret är ganska ofta straight through från början så det lär inte ge mycket vinst att byta dem annat än för utseende och marginellt högre ljud.

    Hur ser det ut på GS, tänkte det är därför du vill ha ett helsystem?
    Okej då är jag med. Måste låta rätt gott nu?

    GS har en liten box under motorn som är själva katalysatorn. Tror den saknar dedikerad box enbart för ljud så det är själva dämparen som sköter det mesta där. Nja helsystem blir det inte. Är ute efter lite bättre och dovare ljud. Att ta bort katten är inte relevant för mig. Är inte helt tillfreds med att släppa alla avgaser rakt ut orenat från motorn.

    Sen fick jag veta av säljaren att inga garantier påverkas av att man byter till valfritt eftermarknadsslipon. Om man däremot går på helsystem och nymappning så var det nog rökt eller iallafall svårare att få ut ett eventuellt motorfel som garantiärende. Det är jag dock helt med på.
    Forza Rossi ! =)

  10. #129
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Okej då är jag med. Måste låta rätt gott nu?

    GS har en liten box under motorn som är själva katalysatorn. Tror den saknar dedikerad box enbart för ljud så det är själva dämparen som sköter det mesta där. Nja helsystem blir det inte. Är ute efter lite bättre och dovare ljud. Att ta bort katten är inte relevant för mig. Är inte helt tillfreds med att släppa alla avgaser rakt ut orenat från motorn.

    Sen fick jag veta av säljaren att inga garantier påverkas av att man byter till valfritt eftermarknadsslipon. Om man däremot går på helsystem och nymappning så var det nog rökt eller iallafall svårare att få ut ett eventuellt motorfel som garantiärende. Det är jag dock helt med på.
    Jag förstår, då finns det en poäng för dej att byta slipon

    R1an låter lagom, målet var inte att väsnas mer, var bara så jäkla missnöjd med hur hojen gick (inte en effektfråga) så jag ville bara ha upp den på dyno för optimering men ville inte lägga ner mer pengar än nödvändigt ifall vi inte skulle komma till rätta med problemen.

    Då det var bråttom och dynotid dyr ville jag även försäkra mej att avgassystemet inte skulle vara en strypning när den ändå skulle mappas

    Uppdragna dämpare må vara fränt men inte jättepraktiskt.
    Ett andra mål var att få ner temperaturen från katalysatorn och dämparna som grillade högra låret och arslet
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-09-06 klockan 20:14.

  11. #130
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    506
    Finns de som inte gillar hur en boxer låter men jag gillar det. Som en Ducce på låga varv konstant. En stor fet rullande fis helt enkelt. Najs najs!

    Ok då hänger jag med. Min FZ1 gick rätt ryckigt innan jag flasha den. vilken skillnad. Så du har helsystem på din nu eller?
    Forza Rossi ! =)

  12. #131
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Finns de som inte gillar hur en boxer låter men jag gillar det. Som en Ducce på låga varv konstant. En stor fet rullande fis helt enkelt. Najs najs!

    Ok då hänger jag med. Min FZ1 gick rätt ryckigt innan jag flasha den. vilken skillnad. Så du har helsystem på din nu eller?
    En boxer har ju ett jäkligt eget ljud, klart det ska höras

    Flash, på sätt och vis, det här var just när de ECU flashar som finns i dag var på väg så till att börja med blev det en PC III mappning.
    Fick ett år senare hjälp av en italiensk kille som hade en gatanpassad version av yamahas egen race firmware (street YEC).

    Eftersom den inte stödjer EXUP (avgasspjäll) togs det bort och originalkollektorn modifierades.

    Först körde jag med rensad originalkatt men fick senare tag i en akra link pipe så det är väl typ ett helsystem, fast ändå inte

  13. #132
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 719
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Ja, nu skriver du ungefär samma förklaring som jag tänkte men inte orkade formulera ner på tangentbordet.

    Samtidigt som jag skrev så insåg jag att den bästa marknaden att börja med en sån kopiering vore antagligen till crosshojar och kanske några motarder. Enklare med en cylinder, inte så kritiskt med utrymme, och många kraschar sönder sina rör. Problemet som kvarstår är väl att dom antagligen skulle bli ett halvt kg tyngre. Men säg för 2-3000 kr för ett helsystem så skulle det nog ändå kunna bli volymer.
    Våran vän John byggde ju egna pipor i kolfiber till sin TL1000. Detr var ju enkelt och han hade ju verktygen. Tyvärr så funkade det inte i längden eftersom de konstanta avgaspuffarna helt enkelt blåste hål i kolfiberröret på undersidan, bara att kasta skiten. Vid närmare kontroll så hade de flesta som gjorde kvalitetspipor till stånkor och twinnar helt enkelt tagit ett metallrör och klätt det med kolfiber för att det skulle hålla...därför kör jag numera bara med titanpipor och skippar kolfiber...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  14. #133
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 501
    Men...dina ljuddämpare går ju ändå sönder...?

  15. #134
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 719
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Eller så lär man sig mecka lite och byter pipa när och om man ska dit. Vips så har man sparat 8000. Win.
    Ja, och det är ju det som är hela poängen och även det som är riktigt bra med att du drog igång den här tråden. Upplysning och kunskap!

    Man kan välja om man vill ha ett snorbilligt system från en kopieringsfirma i Kina, eller så väljer man ett hyfsat system från en tillverkare som vet vad de gör, eller så väljer man ett snordyrt system där man betalar för att det är godkänt för gatan och inte riskerar att åka dit på en registreringsbesiktning...

    Jag kan ju nämna att både polisen och besiktningen fick hårdare regler för kontroll redan 2017 och dessa börjar slå igenom nu efter ett par års smekmånad. Det kommer inte att dröja så länge innan även den svensk polisen börjar kolla avgassystemen precis som den tyska gör nu. Det är den allmänna opinionen som vill förbjuda bullrande fordon som driver detta, i Sverige, i EU och i världen.

    Åker man på en registreringsbesiktning på ett fordon som inte har möjlighet att återställas till original, t ex att avgasystemet är bytt och ägare nummer tre glömde att skicka med det till ägare fyra, tail-tidyn är tillsamman med miniblinkers och lyset också monterat och måste återställas (men fanns senast hos ägare tre) och alla andra småsaker som ska återställas så blev det visst ingen 8000 spänn Win på det hela...
    (2017 års modell och nyare som börjar besiktas nästa år måste fö ha katalysator, annars blir det en 2:a)

    Tyska polisen är måhända byråkrater sett med svenska ögon men egentligen går de ju rätt, och den svenska polisen kommer att börja jobba på samma sett över tid...på gott och ont.

    Å andra sidan har tyskarna en stor fördel och det är att de kan montera mängder av tillbehör som är lagliga, bara de har ECE och TüV godkännande, och dessa papper måste medföras vid färd. Därför är till exempel den tyska marknaden för trimmade bilar väldigt stor. Man kan våldstrimma en Golf R med hur mycket prylar som helst bara de är TÜV-godkända, i Sverige måste man åka omkring och vara livrädd är att bli stoppad i en flygande besiktning...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  16. #135
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 719
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Men...dina ljuddämpare går ju ändå sönder...?
    Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  17. #136
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
    Vad kör du på för olja?
    Buy quality, cry once.

  18. #137
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    jöttebårj
    Hoj
    SD 1290
    Inlägg
    853
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Text...(2017 års modell och nyare som börjar besiktas nästa år måste fö ha katalysator, annars blir det en 2:a)...text
    Trodde även äldre var tvugna att ha det. Får inte jag 2:a på min -14 om jag plockar bort katalysatorn men bibehåller samma ljudnivå som med orginalsystem?

  19. #138
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
    Och vad lyssnar du på för musik?

  20. #139
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 755
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Visst är det så men naturligvis är det ju däckens fel...
    - Provat att borra?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  21. #140
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Våran vän John byggde ju egna pipor i kolfiber till sin TL1000. Detr var ju enkelt och han hade ju verktygen. Tyvärr så funkade det inte i längden eftersom de konstanta avgaspuffarna helt enkelt blåste hål i kolfiberröret på undersidan, bara att kasta skiten. Vid närmare kontroll så hade de flesta som gjorde kvalitetspipor till stånkor och twinnar helt enkelt tagit ett metallrör och klätt det med kolfiber för att det skulle hålla...därför kör jag numera bara med titanpipor och skippar kolfiber...
    På cross/enduro så tror jag det är andra smällar du vet som skulle begränsa kolfiberns livslängd.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-09-07 klockan 13:01.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Sidan 7 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tog en tur till Marstrand för en burgare + Pucko i härligt höstväder

Hixman
Vill du annonsera ovan? Klicka här