Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 150
  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    jöttebårj
    Hoj
    SD 1290
    Inlägg
    853
    Ja de flesta Acra är snygga, ja de flesta Acra låter bra men måste ändå hålla med TS, de är för dyra och inte värda de extra pengarna vs liknande konkurrent.

  2. #82
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Du menar som att köpa en R1250GS när man kan köpa 20 kinesmotorcyklar för samma peng?
    Det känns om jag stampat någon/några på tårna här inne som till tusen måste försvara sina akrasystem för si och så mycket pengar. Så för att jag handlar en hoj för en hel del surt ihoptjänade tusenlappar så ska jag bara fortsätta kasta ut mina pengar på tillbehör som om pengar inte betyder något för jag har ju ändå köpt en hoj för samma summa som motsvarar en liten familjebil eller 20 kinaskithojar?

    Vill folk lägga tiotusentals kronor på ett fancy avgas från Akra till sina hojar så får man väl göra det. Min fråga gällde Akra till adventuresegmentet inte till Ducati panigale eller MV F4 mm.

    Sen är det faktiskt så att man kan hävda hur mycket man vill för Der Polizei att ens GS minsann visst det får framföras i Tyskland med detta jättedyra fancy systemet för det har E-märkning och är godkänt i Sverige. Men det är fortfarande upp till polisen på plats och vad hans testutrustning säger. Då kan man stå där och se dum ut och undra varför ens 11000 kr dyra, e-märkta Akra fick en att åka hem igen. Helt andra regler i Tyskland så då åker originalpipa på igen.

    Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...
    Forza Rossi ! =)

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Hässleholm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    18
    Sitter Akra original på Panigalen jag köpte....
    Bytte till SC...
    Varför?
    För att jag kan! ????

  4. #84
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    2 022
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Du har full rätt som konsument att välja det ena före det andra. Jag är ingen gamer, men mina hojar har i 20/25 fått Akra. Varför? Snyggt, som en Breitling på en välvuxen handled.
    Det är alltså främst den inre posören som är anledningen till att man köper Akrapovic? Lite knapsu?

  5. #85
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 792
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Det känns om jag stampat någon/några på tårna här inne som till tusen måste försvara sina akrasystem för si och så mycket pengar. Så för att jag handlar en hoj för en hel del surt ihoptjänade tusenlappar så ska jag bara fortsätta kasta ut mina pengar på tillbehör som om pengar inte betyder något för jag har ju ändå köpt en hoj för samma summa som motsvarar en liten familjebil eller 20 kinaskithojar?

    Vill folk lägga tiotusentals kronor på ett fancy avgas från Akra till sina hojar så får man väl göra det. Min fråga gällde Akra till adventuresegmentet inte till Ducati panigale eller MV F4 mm.

    Sen är det faktiskt så att man kan hävda hur mycket man vill för Der Polizei att ens GS minsann visst det får framföras i Tyskland med detta jättedyra fancy systemet för det har E-märkning och är godkänt i Sverige. Men det är fortfarande upp till polisen på plats och vad hans testutrustning säger. Då kan man stå där och se dum ut och undra varför ens 11000 kr dyra, e-märkta Akra fick en att åka hem igen. Helt andra regler i Tyskland så då åker originalpipa på igen.

    Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...
    Jag äger inget Akra så du gissade nog fel här.

    Men vill man jämföra så kunde man ju räkna fram vilket märke som ger mest hk per krona.

    Nu är ju avgassystem nåt som är förhållandevis lätt att göra reverse enginering på och kopiera med samma resultat i en bromsbänk men jag misstänker att det ändå inte görs så mycket då effektkurvorna i bromsbänk brukar skilja sig en hel del när man ser tester.

    Sen säljs det ju kina-ackra men dom är ju inte det minsta avstämda utan bara utseendemässigt kopierade. Och andra sidan söker ju många bara design och ljud, sen skiter dom i några hk hit eller dit.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #86
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 278
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det är alltså främst den inre posören som är anledningen till att man köper Akrapovic? Lite knapsu?
    Hur går Dacian?
    Stöd samhället, kör svenskt.

  7. #87
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag äger inget Akra så du gissade nog fel här.

    Men vill man jämföra så kunde man ju räkna fram vilket märke som ger mest hk per krona.

    Nu är ju avgassystem nåt som är förhållandevis lätt att göra reverse enginering på och kopiera med samma resultat i en bromsbänk men jag misstänker att det ändå inte görs så mycket då effektkurvorna i bromsbänk brukar skilja sig en hel del när man ser tester.

    Sen säljs det ju kina-ackra men dom är ju inte det minsta avstämda utan bara utseendemässigt kopierade. Och andra sidan söker ju många bara design och ljud, sen skiter dom i några hk hit eller dit.
    Precis det är ju bara ljud jag är ute efter. HK och vridförbättring är inget som intresserar mig. Vad spelar det för roll om man kan öka effekten med ett par hästar när man ändå packar 50 kg extra plus eventuell medpassagerare. På en viktbantad supersportbåge så fine, jag förstår syftet men på en 250 kg tung GS.

    Idag är ju de flesta hojar så pass strypta i ECU och i kattar för utsläppskrav så att byte av ett slipon inte gör någon större skillnad inbillar jag mig mer än ljudförbättring? Ska man jaga effekt så är ju helsystem och mappning enda vägen tänker jag.
    Forza Rossi ! =)

  8. #88
    Ute å cyklar.. pimpelgass avatar
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    TV4, Gixxer K2
    Inlägg
    137
    Att man byter rör för högre effekt är nåt som lever kvar från tvåtaktseran. Om nån tror att dom känner skillnad på 3-4 hk på en 150 hk hoj, så är det bara att gratulera.
    Mappning ger definitivt en trevligare gång på dagens avgasoptimerade hojar, men enda rationella orsaken att byta rör är ljud, utseende och vikt. Sådetså.

  9. #89
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 278
    Citat Ursprungligen postat av pimpelgas Visa inlägg
    Att man byter rör för högre effekt är nåt som lever kvar från tvåtaktseran. Om nån tror att dom känner skillnad på 3-4 hk på en 150 hk hoj, så är det bara att gratulera.
    Mappning ger definitivt en trevligare gång på dagens avgasoptimerade hojar, men enda rationella orsaken att byta rör är ljud, utseende och vikt. Sådetså.
    Stopp och broms! Här har du inte full koll..

    I grunden är hojmotorer beskaffade med låg till mycket låg svängmassa. För att en motor ska gå under stökiometriska förhållande (14,7:1, rätt och slätt lambda 1,00.)behöver svängmassan vara avsevärt större än vad man finner i hojmotorer. Vad vill jag komma till?

    Jo den största rationella orsaken att byta rör på avgasoptimerade hojar (euro4 och upp samt de som ändå har Kat) är för att tillåta en något fetare blandning och ta bort all orolig gång på del och låglast. För att uttrycka det milt, en stsndardhoj utan justering går som en tunna hönsskit mot vad den kan göra. Allt från avslag till pådrag. Vid höglast (fullt effektuttag) kommer du däremot helt riktigt inte få några stora skillnader, då regleringen mot lambda inte är aktiv dessa relativt korta stinter.

    Skulle man justera blandningen för förbättrad gång utan att byta rör samt/eller ta bort katalysator kommer katalysatorn helt enkelt packa ihop.

    Så tillbaka till varför man byter, är inte bara ljud om man vet vad man kan uppnå...

    Tillbaka till Akrapovic. De är tillsammans med ett antal andra märken välbyggda så till den grad att tillverkarna (hoj) monterar dem från fabrik, erbjuder som tillbehör och lämnar (och behåller) garantin. Aprilia, BMW, KTM med flera har dem. Arrow finns (fanns?) hos Triumph och en del japanska Yoshimura.

    Skulle något (ändå osannolikt men likväl värt att nämna) hända med hojen under garantin är du tryggare än om du monterat något annat..
    Stöd samhället, kör svenskt.

  10. #90
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 497
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Tillbaka till Akrapovic. De är tillsammans med ett antal andra märken välbyggda så till den grad att tillverkarna (hoj) monterar dem från fabrik, erbjuder som tillbehör och lämnar (och behåller) garantin. Aprilia, BMW, KTM med flera har dem. Arrow finns (fanns?) hos Triumph och en del japanska Yoshimura
    Min åsikt är att ingen annan tillverkare just nu kan jämföra sig med Akrapovic. Dom är stora och dom är att betrakta som ett toppmodernt industriföretag med värsta sortens utrustning och kunnig, motiverad personal. I jämförelse med detta är de andra faktiskt förpassade till simpla rörkrökare, oavsett om man väljer att se ner på dem eller se upp till Akrapovic.

    Arrow för en tynande tillvaro nuförtiden och deras produktionsmaterial når definitivt inte upp till Akrapovics kvalitetsstandard. De gjorde schyssta handbyggda system till diverse Superbiles för sådär tio år sedan, jag har bl.a. ett sådant liggandes till en GSX-R 1000.

    Yoshimura har också bara imponerat med japanska handbyggda helsystem till diverse Suzukimodeller. Produktionsprylarna som byggs i USA är ren dynga i jämförelse.

    SC Project var under en tid väldigt populära i Moto2, mycket på grund av frikostig dynotid. Men inte heller deras detaljarbete och kvalitet går att jämföra med Akrapovic och de brukade dessutom vibrera sönder stup i kvarten...

    Austin Racing och Graves verkar ha väldigt hög nivå på materialval och svetsar och Austins prylar går att få i titan såväl som inconel. Men båda dessa är i princip enmansföretag som då ska jämföras med ett industriföretag på femhundra personer, med allt vad det innebär.

  11. #91
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    2 022
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Hur går Dacian?
    Det är inte utseendet som gör att jag inte åker Dacia...längre...

  12. #92
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 696
    Citat Ursprungligen postat av Duccatista Visa inlägg
    Sitter Akra original på Panigalen jag köpte....
    Bytte till SC...
    Varför?
    För att jag kan! ????
    Gräset är alltid grönare på den andra sidan.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  13. #93
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Yamaha XT660 R 2007, Kawasaki J300 2014
    Inlägg
    2 256
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    [.....] Näää jag är rätt nöjd med mitt 2700 kr dyra Pipe Werx. Får se vad jag kan använda de andra 8300 kronorna till...
    Betala böter med?

    Äh, skojar bara med dig. Jag har också Pipe Werx på min Tiger.
    So far, so good efter tre säsonger.
    Senast redigerat av TMax500 den 2020-09-04 klockan 19:57.
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  14. #94
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 278
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Min åsikt är att ingen annan tillverkare just nu kan jämföra sig med Akrapovic. Dom är stora och dom är att betrakta som ett toppmodernt industriföretag med värsta sortens utrustning och kunnig, motiverad personal. I jämförelse med detta är de andra faktiskt förpassade till simpla rörkrökare, oavsett om man väljer att se ner på dem eller se upp till Akrapovic.

    Arrow för en tynande tillvaro nuförtiden och deras produktionsmaterial når definitivt inte upp till Akrapovics kvalitetsstandard. De gjorde schyssta handbyggda system till diverse Superbiles för sådär tio år sedan, jag har bl.a. ett sådant liggandes till en GSX-R 1000.

    Yoshimura har också bara imponerat med japanska handbyggda helsystem till diverse Suzukimodeller. Produktionsprylarna som byggs i USA är ren dynga i jämförelse.

    SC Project var under en tid väldigt populära i Moto2, mycket på grund av frikostig dynotid. Men inte heller deras detaljarbete och kvalitet går att jämföra med Akrapovic och de brukade dessutom vibrera sönder stup i kvarten...

    Austin Racing och Graves verkar ha väldigt hög nivå på materialval och svetsar och Austins prylar går att få i titan såväl som inconel. Men båda dessa är i princip enmansföretag som då ska jämföras med ett industriföretag på femhundra personer, med allt vad det innebär.
    Helt enig. Har dock inget positivt att säga om Austin för det priset.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  15. #95
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Betala böter med?

    Äh, skojar bara med dig. Jag har också Pipe Werx på min Tiger.
    So far, so good efter tre säsonger.
    Hahaha aaah sant. Får lägga de i en pot för böter. Lär ta slut snabbt. Kul att du är nöjd med ditt slipon. Lovar gott!
    Forza Rossi ! =)

  16. #96
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Skulle något (ändå osannolikt men likväl värt att nämna) hända med hojen under garantin är du tryggare än om du monterat något annat..
    Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk.
    Forza Rossi ! =)

  17. #97
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Bengtsfors
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk.
    Det var då inget problem med ett garantiärende på min KTM med acra helsystem och acramappen. Hade det säker varit om det suttit nått sniksystem på....

  18. #98
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 718
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Nja delvis sant. Från min handlare påverkas inte garantin om man enbart byter slipon. Däremot om man börjar mappa osv så var det en helt annan sak. Pratar vi däremot om KTM och garanti så hade jag inte ens bytt till lättare muttrar utan att vara orolig för att de ska säga att motorgarantin slutat gälla. Värre företag får man fan leta efter.... Uuuuurk.
    Just när det gäller KTM och Acra så är Acra typade med KTM:s modeller, vilket innebär att det är det enda systemet som dels behåller garantin men också är per definition lagligt, dvs bryter inte mot helfordonsgodkännandet. Detsamma gäller Acra på BMW. Dvs du kan lugnt åka till Tyskland med Acra på din BMW och polisen kommer inte att säga nånting, så länge du har DB-killer monterad vill säga.

    Vill man ha ett bra och prisvärt slipon så kan jag annars rekommendera Wingz som är en välbyggd kopia på Acra, vilket inte är konstigt eftersom han som bygger systemen har jobbat på Acrapovic...

    Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
    Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  19. #99
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 759
    Håller helt med. En boxer låter med fördel mindre än original.
    Buy quality, cry once.

  20. #100
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 278
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Just när det gäller KTM och Acra så är Acra typade med KTM:s modeller, vilket innebär att det är det enda systemet som dels behåller garantin men också är per definition lagligt, dvs bryter inte mot helfordonsgodkännandet. Detsamma gäller Acra på BMW. Dvs du kan lugnt åka till Tyskland med Acra på din BMW och polisen kommer inte att säga nånting, så länge du har DB-killer monterad vill säga.

    Vill man ha ett bra och prisvärt slipon så kan jag annars rekommendera Wingz som är en välbyggd kopia på Acra, vilket inte är konstigt eftersom han som bygger systemen har jobbat på Acrapovic...

    Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
    Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...
    Jepp, de är TÜV-godkända. Men sådant godkännande kostar ju en slant...såatteee... Såvardetmedet!
    Stöd samhället, kör svenskt.

Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tycker nog att jämförelsen är rättvis i många avseenden, men kanske ännu mer gentemot KTM 790, även om det inte är en kåpklädd hoj. Snarlik effekt och lite m [...]

CoBz
Vill du annonsera ovan? Klicka här