Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kapten Blåskägg skrev:
Lubrication engineers, omdöme?

Menar du olja mm från amerikanska LE (finns här i svedala med) .

De har mycket "godis" i sina produkter och har en del nischprodukter (som single grade ifall det är det du syftar på)
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Badger skrev:
Menar du olja mm från amerikanska LE (finns här i svedala med) .

De har mycket "godis" i sina produkter och har en del nischprodukter (som single grade ifall det är det du syftar på)

Jag har den i bilen och undrade mest om det fanns någon som hade några synpunkt på LE. Själv är jag inte så vass på oljor utan litar på att min verkstad lurar på mig en vass olja.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kapten Blåskägg skrev:
Jag har den i bilen och undrade mest om det fanns någon som hade några synpunkt på LE. Själv är jag inte så vass på oljor utan litar på att min verkstad lurar på mig en vass olja.

Tja, känner till deras andra produkter (fetter, smörjmedel o dyl) bättre. Men man kan säga att det ses som ett "premium brand" . Oljan är baserad på paraffinbas (liksom alla miniraloljor numera), men från PA som ses lite "finare", men lite oldschool. LE har plusat på detta med "godis" (addetiver, typ deras monolec och vad de nu mer heter). Men numera är det ju synteten som snacket är om där de inte har samma utbud som konkurrenterna inom detta.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Badger skrev:
Tja, känner till deras andra produkter (fetter, smörjmedel o dyl) bättre. Men man kan säga att det ses som ett "premium brand" . Oljan är baserad på paraffinbas (liksom alla miniraloljor numera), men från PA som ses lite "finare", men lite oldschool. LE har plusat på detta med "godis" (addetiver, typ deras monolec och vad de nu mer heter). Men numera är det ju synteten som snacket är om där de inte har samma utbud som konkurrenterna inom detta.

Premium brand....nu blir turbon glad :tummenupp
Jag har kört på den i ca 2 år, men när jag frågar runt så är det aldrig någon som ens har hört talas om märket.
Men här finns det uppenbarligen pålästa gubbar, man tackar för infon!!!
 

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
Premium brand....nu blir turbon glad :tummenupp
Jag har kört på den i ca 2 år, men när jag frågar runt så är det aldrig någon som ens har hört talas om märket.
Men här finns det uppenbarligen pålästa gubbar, man tackar för infon!!!

Har faktiskt inte heller hört mycket om dem, men nu blir man ju lite nyfiken, och ska se om det går att hitta några vettiga specar, alltså inte bara sales bullshit, som hävdar produktens oöverträffliga suveränitet :hihi

Spännande!

Kn.Blå: Var hittar man denna smörja? Har nog aldrig sett den själv iaf.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Dr.Bike skrev:
Har faktiskt inte heller hört mycket om dem, men nu blir man ju lite nyfiken, och ska se om det går att hitta några vettiga specar, alltså inte bara sales bullshit, som hävdar produktens oöverträffliga suveränitet :hihi

Spännande!

Kn.Blå: Var hittar man denna smörja? Har nog aldrig sett den själv iaf.

Aahhh, Doktorn online...stabilt :tummenupp
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info :hihi
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Forskar du vidare en smula eller??? :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
Aahhh, Doktorn online...stabilt :tummenupp
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info :hihi
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Forskar du vidare en smula eller??? :hihi

Haha! *skrattar diaboliskt*

Det kan jag ju säga med EN gång, INNAN jag kollat, att en SÅ bra olja finns inte.

Däremot myten om en, och en myt hålls oftast levandes m.h.a bl.a högt pris.
(läs om oljetillsatser i en av dessa två trådar så ser du vad jag menar med pris kontra förväntningar, samt placebo!) ;)

Detta slutar oftast med orden från den som står där med den dyra oljan; Min pappa är Polis!
Eller motsvarande...

Återigen: Fakta rules! Och den här oljan KAN ju vara ok.
T.o.m bra! :hihi
Men själv drar jag alltid åt mig öronen när det bara påstås saker, och gärna då på det Ammrekannska sättet med en massa "testimonials" från folk som haft produkten (FÖRHOPPNINGSVIS*)
Vad vet Medel-George 58 om oljor? Och hans fru? De säger att deras bil iaf inge gick sönder och att deras liv blivit lyckligare sedan de börjat använda produkten X...

*Om detta vet vi inget. Det kan lika gärna vara påhittade personer.

Smart som F av bolagen, för DE behöver inte stå för dessa uttalanden rent juridiskt!
Ovetenskapliga är de oxå.
Och som kronan på verket har alltid dessa små marginalmärken otroligt nog alltid hittat en formula som inte ens de multinatinella miljarddrakarna hittat.
Märkligt.
Sista spiken i kistan för MIN del är när literpriset kryper upp väl över 100:- litern. Var tia över säg 130 är med råge bling-bling faktor.


Jag ska med nöje kolla upp dessa vid tillfälle! :tummenupp
Vad vet man? De KAN ju som sagt vara HELT ok!

Säger som Sauk sa (när han var inne i det där rummet och pokulerade):

Jag är skeptisk! :lol
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Dr.Bike skrev:
Haha! *skrattar diaboliskt*

Det kan jag ju säga med EN gång, INNAN jag kollat, att en SÅ bra olja finns inte.

Däremot myten om en, och en myt hålls oftast levandes m.h.a bl.a högt pris.
(läs om oljetillsatser i en av dessa två trådar så ser du vad jag menar med pris kontra förväntningar, samt placebo!) ;)

Detta slutar oftast med orden från den som står där med den dyra oljan; Min pappa är Polis!
Eller motsvarande...

Återigen: Fakta rules! Och den här oljan KAN ju vara ok.
T.o.m bra! :hihi
Men själv drar jag alltid åt mig öronen när det bara påstås saker, och gärna då på det Ammrekannska sättet med en massa "testimonials" från folk som haft produkten (FÖRHOPPNINGSVIS*)
Vad vet Medel-George 58 om oljor? Och hans fru? De säger att deras bil iaf inge gick sönder och att deras liv blivit lyckligare sedan de börjat använda produkten X...

*Om detta vet vi inget. Det kan lika gärna vara påhittade personer.

Smart som F av bolagen, för DE behöver inte stå för dessa uttalanden rent juridiskt!
Ovetenskapliga är de oxå.
Och som kronan på verket har alltid dessa små marginalmärken otroligt nog alltid hittat en formula som inte ens de multinatinella miljarddrakarna hittat.
Märkligt.
Sista spiken i kistan för MIN del är när literpriset kryper upp väl över 100:- litern. Var tia över säg 130 är med råge bling-bling faktor.


Jag ska med nöje kolla upp dessa vid tillfälle! :tummenupp
Vad vet man? De KAN ju som sagt vara HELT ok!

Säger som Sauk sa (när han var inne i det där rummet och pokulerade):

Jag är skeptisk! :lol


Satan, trodde du somnat :hihi
Dina frågeställningar är ungefär de samma som jag själv har.
Myten om en grym produkt kan enkelt fås att leva vidare genom ett väl tilltaget pris, tex 180 kr/lit för en motorolja :hihi
Riktigt kul dock om du har lust att ta dig tid med att borra vidare på LE, är det en olja som är i nivå med de bästa eller är det ordinär produkt vi talar om?
Skulle du komma fram till att det är skitolja så blir jag förvånad, inte så mycket för att jag betalat för den utan mer för att min känsla har svikit mig :gnissla
Jag har väl kört på den ca 6000 mil men har egentligen ingen aning hur den påverkat maskin, 95 Aero har ju liksom övriga 2,3 lit maskiner från Trollhättan betydligt allvarligare problem än om oljan är ok eller state of the art :(

Mvh Blåskägg
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Kapten Blåskägg skrev:
Aahhh, Doktorn online...stabilt :tummenupp
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info :hihi
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Forskar du vidare en smula eller??? :hihi

säkert samma olja som Biltema säljer för 40kr/litern :7peta :hihi
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kapten Blåskägg skrev:
Aahhh, Doktorn online...stabilt :tummenupp
Badger(Tack mannen!) har bringat en hel del klarhet men vi avlider inte av lite mer info :hihi
För ca 2 år sen får jag info av verkstaden, pålitlig av typen satan 1A, att han har en ny olja vilken ska vara "state of the art". Literpriset 180 kr skrämmer inte Kn Blåskägg utan oljan tankas i, dock ej till angivet literpris men ändå.
En sanningsenlig oberoende försäljare i oljebranchen vill göra gällande att verkstäder som jobbar med LE är inte ens värda ett besök, då verkstan redan råkar veta att No1 står på hyllan så kan inga rabatter i världen få dem att byta märke.
Forskar du vidare en smula eller??? :hihi

LE är mer inriktad för smörjmedel mot industri, typ tung industri med dess applikationer (lager mm o dyl), livsmedelsindustrin med white grease o white oil o dyl mm. Samt en del nisch produkter.

LE vänder sig mer till professionella användare än konsumenter.

Men här i Sverige har de mkt liten marknadsandel och därför också mot konsument inget vidare upparbetat varumärke (pga deras inriktning). Så jag är inte förvånad att de är okända.

Dr.Bikes skepsism är befogad för ett "okänt" bolag, det finns ett flertal oljebolag som använder sig av "fakta" o reklam i form av "testemonials" o dyl. Men de är inriktade mer mot konsument. En professionell inköpare går inte på sånt , de blir istället mer synad för sina produkters kvaliteteer och pris. Om det kan ge er en hint.

Men angående just deras produkter inom motorolja har jag lite dålig koll.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Kapten Blåskägg skrev:
...ingen aning hur den påverkat maskin, 95 Aero har ju liksom övriga 2,3 lit maskiner från Trollhättan betydligt allvarligare problem än om oljan är ok eller state of the art...
Lite trådlån: Vad är det för problem med 2,3 maskinerna?
 

Dr.Bike

Guest
Åh f-n. Jag satt oxå som FZ1 och undrade.
Tack Anders. Hoppas du hinner allt i "smedjan" i vinter! Tror jag kan behöva exportera ett par miraobjekt till dig.
God jul!
 

Dr.Bike

Guest
Trevlig artikel!

Och ett axplock i utvärderingen av labb och prestandatesterna säger väl det hela på ett rätt bra sätt! ;)

Citat:
"As expected, the petroleum-based oils such as BelRay EXL, both Valvoline oils and the Yamalube and Torco synthetic blends are on the low end of the scale. Proving how good some synthetic blends are, top blend performer Castrol GPS actually out-performs one of the full synthetic oils (BelRay EXS). In general, however, the full synthetic oils are the winners here, with an average value of 93 percent, compared to the synthetic blends at 89 percent and the dinosaur oils at 86 percent."
Slut citat.
 

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
He he!

Köpte just en fabriksny hoj och av någon anledning kom jag att tänka på 100-mila servicen och frågade försäljaren:
Vad kostar första Servicen?
Försäljaren: 1800Kr
Jag: Va häller ni i för olja då, helsyntet?
Försäljaren: Nej, delsyntet.
Jag: Jaha, varfördå, jag trodde helsyntet var överlägset?
Försäljaren: Visst, Helsyntet är jättebra för motorer som går hela tiden men för en MC som står så mycket så hänger delsyntet kvar mycket bättre på kamaxlar mm...

Kanske skulle ha hänvisat till denna tråd... :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
SWE 1 skrev:
He he!

Köpte just en fabriksny hoj och av någon anledning kom jag att tänka på 100-mila servicen och frågade försäljaren:
Vad kostar första Servicen?
Försäljaren: 1800Kr
Jag: Va häller ni i för olja då, helsyntet?
Försäljaren: Nej, delsyntet.
Jag: Jaha, varfördå, jag trodde helsyntet var överlägset?
Försäljaren: Visst, Helsyntet är jättebra för motorer som går hela tiden men för en MC som står så mycket så hänger delsyntet kvar mycket bättre på kamaxlar mm...

Kanske skulle ha hänvisat till denna tråd... :hihi

1800 spänn för en 100:mila???!?!!? Vad byter dom då förutom oljan?
 

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Niklasinorr skrev:
1800 spänn för en 100:mila???!?!!? Vad byter dom då förutom oljan?

Vet ej! Tror att de drar åt lite muttrar här och där, frågan är väl hur lång tid det tar?
Känns som att det handlar om att tjäna oskäligt mycket pengar på vissa verkstäder, därav halvsyntet också, antar jag. Det tråkiga är att man måste ha gjort dessa servicear hos en auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla. Alltid trist att bli blåst på pengar... :4skrika
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top