Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.

Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?

Jodå, och det finns det väl. Men det där med syntet, delsyntet och mineral är ju mer eller mindre godtycke.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jodå, och det finns det väl. Men det där med syntet, delsyntet och mineral är ju mer eller mindre godtycke.

Jag tror att många som köper vill ha helsyntet då det har helt klart fördelar, och då betala dyra pengar för mineral när man tror att man köper helsyntet tycker jag i botten är fel.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.

Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?

Nja. Nu blandar du väl ihop äpplen och päron.
För att det skall vara en syntetisk olja så skall den vara syntetiskt modifierad.
Mineralolja innehåller kolkedjor av väldigt varierande längd.
Syntetisk olja är syntetiskt modifierad så att den bara har en längd på kolkedjorna. (I praktiken är det väl fortfarande ett spann men det är mycket mindre)

Däremot finns det ju olika typer av syntetoljor.

Där kan man ju anse att det finns ett litet glapp definitionsmässigt eftersom det inte tyligt framgår av någon klassning vilken typ av syntetbas man använt.

Dock måste jag säga att för min egen del så bryr jag mig föga. Alla oljor som finns på marknaden idag är långt över vad något av mina fordon kräver.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att många som köper vill ha helsyntet då det har helt klart fördelar, och då betala dyra pengar för mineral när man tror att man köper helsyntet tycker jag i botten är fel.

Om du köper en mineralolja där det står syntet på flaskan så är den ju felmärkt. För att den skall få kallas syntet så skall ju basen vara syntet. Om det är delvis mineralbas så är det en delsyntet.

Däremot specas ju inte tydligt om det är polyalfaolefiner, Ester eller någon annan typ av syntetbas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du köper en mineralolja där det står syntet på flaskan så är den ju felmärkt. För att den skall få kallas syntet så skall ju basen vara syntet. Om det är delvis mineralbas så är det en delsyntet.

Däremot specas ju inte tydligt om det är polyalfaolefiner, Ester eller någon annan typ av syntetbas.

Fast castrols olja som nämns tidigare har en processad mineralbas, och får kallas helsyntet i både USA och EU efter att de övertygat inblandade instanser om att den är likvärdig med riktig syntet.
Sedan kan man ju argumentera sig blå i ansiktet om det de facto gör den till en syntetisk olja, eller om det fortfarande är en mineralolja. :hihi
EU och USAs kontrollorgan har iaf bestämt sig för att den är syntetisk i det fallet.
Frågeställaren tycker att de har fel. Personligen bryr jag mig inte så värst, det är klassningarna som är viktiga, inte hur smörjmedlet framställts.
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Fast castrols olja som nämns tidigare har en processad mineralbas, och får kallas helsyntet i både USA och EU efter att de övertygat inblandade instanser om att den är likvärdig med riktig syntet.
Sedan kan man ju argumentera sig blå i ansiktet om det de facto gör den till en syntetisk olja, eller om det fortfarande är en mineralolja. :hihi
EU och USAs kontrollorgan har iaf bestämt sig för att den är syntetisk i det fallet.
Frågeställaren tycker att de har fel. Personligen bryr jag mig inte så värst, det är klassningarna som är viktiga, inte hur smörjmedlet framställts.

Ja precis, jag är inte nervös för att köra mineral, biltema eller castrol i mina hojar. Rätt klassning är viktigast.

När vi ändå snöar in på detaljer om olja så är det ett fel i branschen att det är okej. (Tack, Castrol och deras dyra advokater.)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast castrols olja som nämns tidigare har en processad mineralbas, och får kallas helsyntet i både USA och EU efter att de övertygat inblandade instanser om att den är likvärdig med riktig syntet.
Sedan kan man ju argumentera sig blå i ansiktet om det de facto gör den till en syntetisk olja, eller om det fortfarande är en mineralolja. :hihi
EU och USAs kontrollorgan har iaf bestämt sig för att den är syntetisk i det fallet.
Frågeställaren tycker att de har fel. Personligen bryr jag mig inte så värst, det är klassningarna som är viktiga, inte hur smörjmedlet framställts.

Nej. Det är klart!
I fallet med Castrols sysntetoljor som tillhör Kategori III så är det ju frågan om ett gränsfall.
Syntetoljor ska ju egentligen tillverkas genom att man crackar kolkedjorna och sedan sätter ihop dom så att man får bara lika långa kolkedjor vilket ger en olja med bra egenskaper. (Polyalphaolefin)
Castrols olja är istället en olja som högraffinerats för att få en olja som är nästan lika bra.
Castrols jurister lyckades övertyga domstolarna om att oljan var tillräckligt bra för att få kallas syntet. Och den är säkert nästan lika bra som en "riktig" syntet.
Däremot är den ju egentligen inte en riktig syntet i kemisk mening eftersom man inte syntetiserat något. Man har istället försökt uppnå i stort sett samma resultat på ett annat sätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skillnad på oljor, alla körda 240 mil (1500miles) i samma Honda motorcykel.
Det är länge sedan så inget att rusa iväg och hälla i hojen idag.
Hur mycket sjunker viskositeten när hojen körs 240 mil.
Mobil 1 17%, pris 3,48$ syntet
Castrol Syntec 25% 3,99$ Castrol "syntet"
Castrol GTX 32% 1,24$ Mineral
Honda HP4 34% 5,99$ MC-olja ! Mineral
Spektro 4 36% 5,99$ MC-olja ! Mineral
priset var då, 1994 för en quart, dv 0,95Liter
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Vitsen med syntet är längre tid mellan oljebytena jämfört med mineralolja.
Själv tycker jag oljekontot är så litet så jag brukar byta när jag är hemma
och det brukar bli nånstans mellan 200 och 300 mil.
SBK Racing 10W-50 från SWEDOL i 20liters dunk.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej. Det är klart!
I fallet med Castrols sysntetoljor som tillhör Kategori III så är det ju frågan om ett gränsfall.
Syntetoljor ska ju egentligen tillverkas genom att man crackar kolkedjorna och sedan sätter ihop dom så att man får bara lika långa kolkedjor vilket ger en olja med bra egenskaper. (Polyalphaolefin)
Castrols olja är istället en olja som högraffinerats för att få en olja som är nästan lika bra.
Castrols jurister lyckades övertyga domstolarna om att oljan var tillräckligt bra för att få kallas syntet. Och den är säkert nästan lika bra som en "riktig" syntet.
Däremot är den ju egentligen inte en riktig syntet i kemisk mening eftersom man inte syntetiserat något. Man har istället försökt uppnå i stort sett samma resultat på ett annat sätt.

Castrols oljor är av lägre klass/kvallite än ex Biltema som följer högre krav spec än castrol..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Castrols oljor är av lägre klass/kvallite än ex Biltema som följer högre krav spec än castrol..

Ja. Så är det ju. Jag har själv använt biltemas oljor fram till min senaste hoj. Att jag ännu inte hällt i någon biltemaolja i den är mest för att jag ännu inte gjort något oljebyte själv på den. Jag har bra lämnat in den för service och då blir det ju den olja som verkstaden använder till hojen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, jag har inte läst hela tråden...


Vad betyder API-klasserna?
Sitter på ett drös olika hojar, allt från R6or till luftkylda XT, "kräver" API SM, API SG, A PI SE, osv... Spelar det eg nån roll vilken API som hälls i vilken hoj? Tänker främst på Q8 SBK i praktisk 20 l förpackning.


Hittade tabellen för biloljor här: http://www.tvingmcservice.se/mctips7.html Dock oklart datum:
BensinmotorerDieselmotorer
SA, SB, SC,
SD, SE
Äldre ej längre
aktuella
specifikationer
CA, CBÄldre ej längre
aktuella
specifikationer
SF, SGSpecifikationer
för bilar fram till
tidigt 90-tal
CCDieselmotorer
utan överladdning
SH, SJ, SLMotsvarar kraven
för dagens motorer
CD, CE, CFDieselmotorer
med överladdning
CF-4, CG-4Tunga USA-lastbilar
CD-II, CF-2Tvåtakts
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, jag har inte läst hela tråden...


Vad betyder API-klasserna?
Sitter på ett drös olika hojar, allt från R6or till luftkylda XT, "kräver" API SM, API SG, A PI SE, osv... Spelar det eg nån roll vilken API som hälls i vilken hoj? Tänker främst på Q8 SBK i praktisk 20 l förpackning.


Hittade tabellen för biloljor här: http://www.tvingmcservice.se/mctips7.html Dock oklart datum:
BensinmotorerDieselmotorer
SA, SB, SC,
SD, SE
Äldre ej längre
aktuella
specifikationer
CA, CBÄldre ej längre
aktuella
specifikationer
SF, SGSpecifikationer
för bilar fram till
tidigt 90-tal
CCDieselmotorer
utan överladdning
SH, SJ, SLMotsvarar kraven
för dagens motorer
CD, CE, CFDieselmotorer
med överladdning
CF-4, CG-4Tunga USA-lastbilar
CD-II, CF-2Tvåtakts
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänker främst på Q8 SBK i praktisk 20 l förpackning.

Finns inget att fundera på, inte ens på olika API:er, det är den enda motorolja du behöver köpa om du har en 4-taktare som är från 60-talet och nyare.

Det står en sådan dunk nysprättad i mitt garage. Så länge innehållet i dunken är JASO-certfifierat är det lugnt. Hittar du ett lager med gammal SG-certifierad olja (saknar friktionsmodifierare) funkar det också i hojar med våtkoppling men bör undvikas i hojar med katalysator eftersom den högre mängden zddp i oljan kan torska katalysatorer i förtid.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns inget att fundera på, inte ens på olika API:er, det är den enda motorolja du behöver köpa om du har en 4-taktare som är från 60-talet och nyare.

Det står en sådan dunk nysprättad i mitt garage. Så länge innehållet i dunken är JASO-certfifierat är det lugnt. Hittar du ett lager med gammal SG-certifierad olja (saknar friktionsmodifierare) funkar det också i hojar med våtkoppling men bör undvikas i hojar med katalysator eftersom den högre mängden zddp i oljan kan torska katalysatorer i förtid.
Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!

Några tips på var man kan komma åt tomma (max) 5-litersdunkar för retur nånstans?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!

Några tips på var man kan komma åt tomma (max) 5-litersdunkar för retur nånstans?
Bensinstationer som säljer spolarvätska t ex.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ni som köper olja på 20-litersdunk, hur lång tid tar det för er att använda upp den? Enligt någon annan oljetråd så finns det lättflyktiga tillsatsämnen som motiverar att moderna oljor byts 1 gång om året, så känns som det blir många mil körda om man ska hinna med 5-6 oljebyten per år?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag köper 20L åt gången, men det går åt på ett år.
Utom i år då några av hojarna jag byter olja på fick Motul 300V istället i syfte att se om de utlovade egenskaperna stämmer.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ni som köper olja på 20-litersdunk, hur lång tid tar det för er att använda upp den? Enligt någon annan oljetråd så finns det lättflyktiga tillsatsämnen som motiverar att moderna oljor byts 1 gång om året, så känns som det blir många mil körda om man ska hinna med 5-6 oljebyten per år?
Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.
Ja, men i en halvtom tjugolitersdunk har man ju även 10 liter luft som kontinuerligt oxiderar tillsatsämnena (vilket nog var det faktiska problemet när jag tänker efter, inte lättflyktigheten). Visst, nu lär ju oljan inte luftas om alltför mycket men är det så lite att det inte påverkar?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
20-litersdunken har ju tapprör så den kan ju ligga still och på det sättet är det inte stor omröring av luft i oljan om det är något att oroa sig för.
Har aldrig hört från pålitliga källor (inte forum) att olja typ OKQ8 har särskilt kort livstid.
Däremot Motul 300V skall enl tillverkaen ha en halveringstid på de viktigaste ingredienserna på något år när den väl är ute ur flaskan. Så de som fick den i våras får OKQ8 inför vintern och nästa säsongstart.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top