Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Dr.Bike

Guest
Superbike Roger skrev:
Jag hade en gång i tiden en Kawasaki ZXR750R med superbikekittad motor, då jag hade kittkolvar med endast en kompring och en oljeskrapring gjorda för sprintlopp med högre ojeförbrukning som resultat har jag en fråga:

Jag körde till en början med Motul 5100 15W-50 på den och hade då en hög oljeförbrukning provade sedan med att byta ut olja till Penzoil Mineral 20W-50 detta resulterade i en sänkning av oljeförbrukningen med ca 50-70%, hur kunde detta då vara möljigt?


Svårt att svara på Roger, men rent tekniskt vill jag inte tro på detta, men jag hör vad du säger! :hihi
EN förklaring är att oljeförbrukningen inte alls sjönk, men att ökad blow by p.g.a sämre olja lät mer bränsle gå ner i vevhuset och späda oljan, vilket ledde till en imaginär föreställning om att oljeförbrukningen minskade.
En korrekt iakttagelse, då oljenivån inte minskade.

Så svaret: För att kunna svara skulle vi ha analyserat innehållet i din olja vid byte. :tummenupp
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Har en lite fråga om viskositet (jag har läst igenom trådarna men hittade inget svar, kanske är man blind ) Enligt boken ska det vara 15-50 olja ,men undrar om man kan köra på 10-40 ,lokala handlarn har lite rea drive på den.
Vad är det som gör att vissa motorer ska ha 15-50 olja andra ska ha 10-40 olja?
Är det skillnad för twin & rad motorer?
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Kan jag passa på att ställa i princip samma fråga:
"Det här med viskositet, kan man få en lite mer detaljerad beskrivning av det? Till min hoj rekommenderas SAE 15W - 50, hur fungerar det då att spilla i t ex SAE 15W - 40?
Vad innebär 15, att oljan är viskositetsstabil ner till vadå för temperatur? Och W står det för winter ?
Till en motorcykel som främst kanske används på den varmare säsongen kanske det undre viskositetsvärdet är helt/delvis ointressant, eller? Däremot torde då det övre värdet vara intressantare."
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Viskositen, hur trögflytande en olja är, anges som "weight", dvs W'et i t.ex. 50w eller 15w50. Viskositeten är det som "smörjer", dvs oljefilmen som bildas mellan axlar, lager och lagerbanor. En tjockare olja har oftast en högre bärighet men stjäl effekt från motorn medans en tunnare olja stjäl mindre effekt men har oftast en lägre bärighet/tålighet mot extrem belastning.

Har man råd tävlar man med en tunnare olja än normalt. Vill man ha maximalt skydd kör man med en lite tjockade olja - generellt sett. Olika typer av lager kräver olika typer av olja.

Viskositeten försämras av värme/drift. Efter ca 500 mil brukar man säga att 20% av viskositeten "försvunnit" så om man slog i 15w50 från början så kan den jämställas med en 10w40 efter 500 mil.

Kör du på gatan spelar det väldigt liten roll om du kör med 10w40 eller 15w50 så länge du tar det easy de första minutrarna när du startat motorn (varm som kall).

Blanda oljor kan du göra nästa precis hur som helst. Blanda en rak 50w med 10w40 eller 15w50 funkar hur bra som helst, så länge de är JASO-certifierade.
 

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
Viskositen, hur trögflytande en olja är, anges som "weight", dvs W'et i t.ex. 50w eller 15w50. Viskositeten är det som "smörjer", ........Har man råd tävlar man med en tunnare olja än normalt.

Viskositeten försämras av värme/drift. Efter ca 500 mil brukar man säga att 20% av viskositeten "försvunnit" så om man slog i 15w50 från början så kan den jämställas med en 10w40 efter 500 mil...........

Blanda oljor kan du göra nästa precis hur som helst. Blanda en rak 50w med 10w40 eller 15w50 funkar hur bra som helst, så länge de är JASO-certifierade.

Får nog logga in ser jag...

Njaaa.... W står för det första för Winter. Detta anger att oljan har den specificerade EGENSKAPEN för sae 15 i KALLT tillstånd. Med kallt avses -20 grader Celsius.
Alltså INTE att den har SAE 15 vid -20.
SAE 15 har den vid +20.
Så en 15w-40 kommer alltså anta två huvudsakliga viskositeter.

SAE 15 egenskaper när den är kall, och sen när den är varm (100 grader) då kommer den ha samma viskositet som om den från början var en SAE 40 olja.

Kristallklart?

Repetition: SAE talet anger bara vilken trögflutenhet oljan har i rumstemperatur. Men då man specar en multigradeolja så anger det nedre värdet (säg 15w) att oljan vid -20 har samma trögflutenhet som om den hade varit en ren 15 olja i rumstemperatur, men givetvis p.ga den låga temperaturen så är den NU tjockare, och har kanske en verklig viskositet bra mycket högre. (riktig viskositet mäts i centistoke och är ett bättre mått.) anm.
När sen sama olja värms upp så kommer den förtjockas av polymerer, så en förvandling sker. Oljan kommer nu vara så tjock (eller tunn, beroende på hur man väljer att se det :hihi) vid 100 grader, som en 40 olja i rumstemperatur HADE varit.
Enkelt?
I praktiken är ju oljan som vatten vid 100 grader, så man har alltså INTE SAE 40 vid 100, utan egenskaperna för en olja som håller SAE 40 i rumstemperatur! :fakta

Edit: Helt rätt TM! Nedre värdet är HELT ovidkommande i vårt klimat, och det skulle räcka om nedre värdet var SAE 30 för sommarbruk.
Unvik stora viskositetsspann, för de gör att oljan innehåller MER polymerer, och det är DE som slits efter en tid, precis som Anders säger, och pljan blir inte längre viskositetsstabil vid höga temperaturer.
Nu skall det nyktert konstateras att detta tapp inte är ett ras i viskositet, men ändå värt att notera.
DOck kör de flesta så förtvivlat kort tid/sträcka på sina oljor så det hinns aldrig upptäckas i praktiken.

U.S: Kör du lugnt på den oljan din handlare har. Och avseende skillnader i motorer: Nja, är svaret, då det OFTA förekommer rull och kullager i veven på twinnar = större oljeflöde, så då VILL man ha en tjockare olja som inte går FÖR lätt igenom, vilket skulle kunna leda till tryckfall i hela smörjsystemet ifall inte pumpen hade tillräcklig kapacitet. (t.ex tomgång)
Många V-motorer som är luftkylda har oxå värmeproblem då bakre cylindern går varnare, vilket egentligen ställer högre krav på att man har en riktigt bra olja, faktiskt viktigare än på en vätskekyld radfyra!
Lite av detta möter man upp med att sätta i större munstycke till bakre cylindern om man har separata gasare, och på så vis få lite mer kylning av det extra bränslet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja jag säger då det... Jänkare!
Hur ska man kunna lita på folk som ff använder skålpund och grain samt kappmått mm sq-ft/inch osv! :hihi

Skämt åsido: Det där med ordet "weight" skall inte tolkas så bokstavligt, iaf inte som "vikt"

Förr, mätte man viskositeten på ett enklare sätt, och om vi sk göra en kort historia lång, så är det faktiskt! i sverige det hela utvecklas!
jo du läste rätt, världens äldsta nu existerande raffinaderi ligger i Västmanland (var annars!!) I ängelsberg, och ute på en ö. Givetvis heter ön öljeön! (där ska jag begravas!)
Märk väl: Metoden man utvecklade var en given kopp med ett givet hål i botten, och sen fyllde man den med olja.
Sen tog man tiden för hur lång tid det tog att tömma koppen! (minns inte om de faktiskt höll sig till sekunder, eller om det var nåt amerikanskt mått med i bilden såsom 32-ondelars solvarv-vid midsommar eller nåt... *lipar*) kanske nån svensk variant av parm per dag eller nåt... jaja.
Alltnog; tog det säg 5 sek att tömma koppen, var det en SAE 5 (nej SAE fanns inte då, man hade andra mått) Tog det 10 så...gissa vad? Rätt! SAE 10 osv...
Man "viktade" oljorna mot varann. Weighting.... a.k.a weight.

Målarkluddar mäter f.ö viskositeten på färgen på det här viset fortfarande!

Detta är ju genialiskt, bara det att man var ju tvungen att reglera testförhållandena noggrannt, och det var inte det lättaste i labbet på Oljeön, så en given olja kunde åsättas lite olika klassning beroende på rumstemperaturen.... och den varierade ju med årstiden!

Har ni tid - åk ut till Oljeön och upplev lite svensk pionjäranda!
Här var man (som många gånger i andra industrirevolutioner) först, men liksom facit totalmissade databoomen, och att faktiskt svenska datorer ett tag var bättre än någon annans, så om vi fortsatt med våra abc80 och dess kloner så hade Bill Gates varit en fjärt...

Men det där är som det heter i sagorna: En annan historia... :hihi
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
<VERY OFF-TOPIC>Min första dator (VIC-64, 1983) köpte jag med pengarna jag fick av Ericsson (förslagsbelöning) genom att förkorta testtiden i ett ABC80-program genom att ersätta alla "real" med "integer", dvs genom att döpa om variablerna t.ex. "nisse" mot "nisse%". Hepp!</VERY OFF-TOPIC>

Dr.Bike skrev:
så om vi fortsatt med våra abc80 och dess kloner så hade Bill Gates varit en fjärt...
 

Dr.Bike

Guest
Gav bort min VIC 64 för ett par månader sedan... *snyft* En kasse spel, kasettbandstation osv... jaja those were the days...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Besserwisser mode on

Commodore 64 hette aldrig VIC. Föregångarn VIC-20 däremot... :)

/Besserwisser mode off
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Dr.Bike: repiterar lite här.. alltså.. har jag en bil eller mc som bara används på sommaren så kan man med fördel använda tex 20w50 olja!?

Anledingen till att jag tar upp detta.. är att jag i veckan köpte mig en (ursäkta) bil... En trimmad BMW 325i -87. Denna ska jag bara köra med på sommaren.. och då borde det vara bättre med 20w50 eftersom oljen inte är lika tunn och tål lite mer belastning, än tex 10w40 Har jag rätt eller fel?

/N
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Garret_Power skrev:
........eftersom forskaren inte ens kunde förklara vissa saker jag frågade, som tex varför modellmotorer (metanol) har betydligt kortare livslängd med en syntetolja än med hederlig Recinolja? Om dom nu inte har hunnit skära fram tills dom blivit slut =) ....

Modellflygmotorer har inte kortare livslängd med syntet än med ricinolja.
Först och främst måste man klargöra några tekniska skillnader på dessa
små tingestar beroende på när dom är tillverkade.

- De äldsta modellmotorerna hade ett stålfoder med en gjutjärnskolv utan
kolvring däri, och då behövdes en olja som utöver att smörja, kyla också
måste hjälpa till med att TÄTA så att man fick lite komp i maskinen. så man använde också enormt hög inblandning...20%!

- Sen kom en generation med med aluminiumkolv med kolvring, och dessa är
tillverkade med mycket snävare toleranser vilket inte kräver hjälp med
"tätning", och nu började modellbränslen med syntetoljor att komma ut på
marknaden, även inblandningsprocenten blev lägre. En tillverkare anger i
förutsättningarna för garantiärenden att motorn inte får vara körd på lägre
inblandning än 16%.

- De moderna högpresterande modellmotorerna idag har ett ABC- foder,
vilket betyder A= aluminiumkolv B= Mässingfoder C= kromat.
I dessa motorer är fodren något koniska istället för att använda kolvring.

De modellmotorer som utsätts för största belastningarna är de som används i
helikoptrar, där går motorerna konstant på det varvtal där de ger maxeffekt,
c:a 16000 - 18000rpm. Inom tävlingssidan används "i princip" enbart bränsle
med inblandning av syntetoljor, och inblandningen av olja varierar mellan 10%
upp till 20%,

VARFÖR...? Skrönor...Har alltid haft 20% och aldrig havererat en motor osv.

Den svagaste punkten i en modellmotor är vevstakens storända, där en brons-
bussning som är c:a Ø5mm ska "stänksmörjas" av bränsleblandningen.
Den vanligaste "skadan" i en modellmotor är också utsliten bussning i
vevstaken som i sin tur leder till lägre komp, lägre effekt.

Att en modellmotor "skär" ihop beror till 100% av för mager bränsleblandning,
alltså luft/bränsle, på modellmotorerna har men en "förgasare" med en nål som
man justerar bränsle/luftblandningen med och när man "snålar" så leder detta
osvikligt till ÖVERHETTNING, som i sin tur leder till att kolven skär i cylindern.
Att en modellmotor "skär" på grund av "den eller den oljan" händer bara inte.

Ricinoljans störrsta nackdel:

Beroende på vilken "pressning" ricinoljan kommer ifrån så finns det olika
mycket rester av fröskal och fibrer, och det är dessa rester som står för
det mesta av slitaget.
De mesta av oljan kommer ut via avgaserna och "skitar" ner modellerna
nått kopiöst.

Syntetoljans störrsta nackdel:

OM man "snålar" ut bränsle/luftblandningen så att temperaturen i
förbränningen ökar så kommer man fortare till den punkt där oljan helt enkelt "förbränns".

Jag har hållit på med modellmotorer sen början av -70talet, och "blandat"
modellbränsle själv i alla år, började med en syntetolja som används inom
industrin...till vissa turbiner....sen en olja framtagen på dåvarande Nynäs
raffinanderi i Nynäshamn...kallad Synex...på senare tid en olja från
RED LINE OIL framtagen för racingsnöscotrar.
http://www.redlineoil.se/


Spännande det här med oljor....... :)

Och oavsett vad man håller på med så är "skrönorna" fler än man hinner med
att läsa,
JAG FÖRSTÅR ATT HAN INTE KUNDE FÖRKLARA DET...eftersom det inte är så.

KentW
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja och ja och JA Kent!

Härlig läsning om modellmotorer!! :tummenupp

Ingen använder (tyvärr?) ricinoljor i större förbränningsmotorer nuförtiden, och när det en gång gjordes, så var det uteslutande i rena racingmaskiner.

Varför då? Jo - för den smörjer så förb. bra!

Men... säger en del, du har ju sagt att...

Ja! rätt, men ricinolja ÄR ett specialfall och skall betraktas som det för att:

Den har oerhört kort livslängd, och måste ovillkorligen bytas efter varke lopp.

Den är INTE blandbar med NÅGON annan olja, blandning med petroleumbaserade oljor leder till haveri.

Nånstans för länge sedan läste jag om VARFÖR (i detalj alltså) det är såhär, men lade det inte på minnet eftersom ricinolja trots allt, får ses som en historisk parentes.

GOTT luktade de iaf!
Och otaliga är de gamla racers som fortfarande körs på den i lopp som Hedemora TT.
En hedersstund att gå i depån och känna lukten av Castrol R!

Ytterligare andra har alltid slagit en liten skvätt i tanken som "toppsmörjning" till ventilskaft osv. Och detta luktar som sagt ljuvligt!
Racing!

Castrol är mig veterligen de enda som saluför Ricinolja som motorsmörjmedel fortfarande.
Nån annan som vet annat?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Dr.Bike skrev:
...Castrol är mig veterligen de enda som saluför Ricinolja som motorsmörjmedel fortfarande.
Nån annan som vet annat?
Shell Racing-M .

Castrol A747 är fortfarande vanlig bland 2T-racers, mest p g a att Honda och Castrol håller varandra i handen och Honda i manualerna till sina produktionsracers rekommenderar just Castrol A747.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Idag har Bosse bildoktorn en lektion om oljor så nu kommer alla som litar blint på honom tro följande:

* En bra mineralolja är bättre än en dålig syntetolja (där gjorde han det enkelt för sig...finns det så dåliga syntetoljor idag?)

* Man får vad man betalar för

* Att en SL-klassad olja inte nödvändigtvis är av bra kvalitet utan bara en nedre kvalitetsgräns (ja en nedre kvalitetsgräns som är rätt hög...)


http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709312,00.html
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
RWD skrev:
Idag har Bosse bildoktorn en lektion om oljor så nu kommer alla som litar blint på honom tro följande:

* En bra mineralolja är bättre än en dålig syntetolja (där gjorde han det enkelt för sig...finns det så dåliga syntetoljor idag?)

* Man får vad man betalar för

* Att en SL-klassad olja inte nödvändigtvis är av bra kvalitet utan bara en nedre kvalitetsgräns (ja en nedre kvalitetsgräns som är rätt hög...)


http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,709312,00.html
Läste precis artikeln och uppfattar den vara nära sanningen...eller i alla fall nära mitt eget tyckande...alltså :Bugar jag för Bosse
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dr.Bike skrev:
Castrol är mig veterligen de enda som saluför Ricinolja som motorsmörjmedel fortfarande.
Nån annan som vet annat?

Maxima har väl kvar Castor 927 i sortimentet??

//en som inte tvåtaktat på ett tag :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top