Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Lurad...på priset ja, men inte på produkten som sådan. GPS:en är en väldigt bra olja som står sig väl mot helsynteter i de flesta avseenden. Dessutom har den ju så'n fin färg, bara det kanske är värt några tior extra :D
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
FZ1 skrev:
2443945 Lurad...på priset ja, men inte på produkten som sådan. GPS:en är en väldigt bra olja som står sig väl mot helsynteter i de flesta avseenden. Dessutom har den ju så'n fin färg, bara det kanske är värt några tior extra :D

Aaa, färgen är väldigt åtråvärd! Men endå, det är en delsyntet. Ska jag gå över till helsyntet R4 olja? (som är jag vet inte hur mycket dyrare än gps) Eller finns det någon annan bättre, billigare helsyntetolja för min båge?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Som jag sa, GPS är bra, din hoj kommer inte att gå ned sig pga oljan!
Om du absolut vill ha en helsyntet finns det många att välja mellan, jag skulle låta priset bestämma vilken. R4 = 190:-, Q8-SBKracing = 60:- på 20lit dunk, Biltema 69:-, Statoil MC 180:-, Motul etc etc.
Så länge du håller dig till en MC-specifik olja spelar nog inte namnet så stor roll, det viktigaste är att byta ofta, på en så'n som din var 8-10:e timme?.

Det är aldrig oljan som förorsakar ev slitage, det är skiten som simmar i den.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
FZ1 skrev:
2444094 Som jag sa, GPS är bra, din hoj kommer inte att gå ned sig pga oljan!
Om du absolut vill ha en helsyntet finns det många att välja mellan, jag skulle låta priset bestämma vilken. R4 = 190:-, Q8-SBKracing = 60:- på 20lit dunk, Biltema 69:-, Statoil MC 180:-, Motul etc etc.
Så länge du håller dig till en MC-specifik olja spelar nog inte namnet så stor roll, det viktigaste är att byta ofta, på en så'n som din var 8-10:e timme?.

Det är aldrig oljan som förorsakar ev slitage, det är skiten som simmar i den.

Har bytt både vid 7 och 8 timmar. Dock när jag bytte vid 8 timmar förra gången så var oljan knappt skitig och luktade friskt. Hade kunnat köra ett tag till på den (om man nu ska gå på hur "normalt" skitig oljan brukar bli) Hade jag kört snabbare/varvat mer hade jag nog bytt var 7-8:e timme.

Allraight! Q8 oljan där verkar inte fyskam! Bra olja att sedan blanda med då? Har ingen kolla alls på mineraloljor.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Ang.skillnaden syntet-delsyntet-mineralolja .Läste en intressant artikel i tidningen TWO WHEELS ONLY skriven av CASTROL.Dom menar att när man kör in en ny hoj , ska man använda mineral eller delsyntet,för att helsyntet är för BRA,dvs vid inkörning ska bitarna slitas in tillsammans och med helsyntet tar det mkt längre tid.Först vid ca 1000 mile kan man gå över till helsyntet!Någon kommentar? HÄLSN HOLM
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De har en viss poäng med det men det är väl inget risk för oss sporthojare som gasbelastar kolvringarna rätt omedelbart.

Det finns hopers inkörningstrådar på SH. Kortfattat, varierad gas (från min till max) och varvtal men skippa sista 1/4 av varvtalet de första ca 20 - 100 milen (beroende på hur ivrig du är på att gasa). Byta olja och filter efter 100 mil är ett måste!

holm44 skrev:
2446931 Ang.skillnaden syntet-delsyntet-mineralolja .Läste en intressant artikel i tidningen TWO WHEELS ONLY skriven av CASTROL.Dom menar att när man kör in en ny hoj , ska man använda mineral eller delsyntet,för att helsyntet är för BRA,dvs vid inkörning ska bitarna slitas in tillsammans och med helsyntet tar det mkt längre tid.Först vid ca 1000 mile kan man gå över till helsyntet!Någon kommentar? HÄLSN HOLM
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
KalleKulspruta skrev:
...Q8 oljan där verkar inte fyskam! Bra olja att sedan blanda med då? Har ingen kolla alls på mineraloljor.
Varför vill du blanda ut en av de allra bästa oljorna och göra den mindre bra?

Vill du komma billigare undan häll i en mineral från fat för 15-20:-/lit och byt var 4:e timma. Inget jag rekommenderar dock, då den troligen inte är lika värmetålig och inte håller filmen på höga varv lika bra. Men hojen kommer inte att skära ihop, bara tappa lite toppeffekt och gå lite varmare.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
FZ1 skrev:
2447127 Varför vill du blanda ut en av de allra bästa oljorna och göra den mindre bra?

Vill du komma billigare undan häll i en mineral från fat för 15-20:-/lit och byt var 4:e timma. Inget jag rekommenderar dock, då den troligen inte är lika värmetålig och inte håller filmen på höga varv lika bra. Men hojen kommer inte att skära ihop, bara tappa lite toppeffekt och gå lite varmare.


Enligt inlägget så var det en bra idé att blanda sin egen "delsyntet" för att få billigare literpris samt att det endå skulle bli bättre än färdig delsyntet. Eller har jag missuppfattat det? Jag tolkade det som det. Helsyntet + lite mineralolja= egen delsyntet.
 

Dr.Bike

Guest
KalleKulspruta skrev:
2452855 Enligt inlägget så var det en bra idé att blanda sin egen "delsyntet" för att få billigare literpris samt att det endå skulle bli bättre än färdig delsyntet. Eller har jag missuppfattat det? Jag tolkade det som det. Helsyntet + lite mineralolja= egen delsyntet.

Det är helt korrekt uppfattat!
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Dr.Bike skrev:
2460947 Det är helt korrekt uppfattat!


Bra att jag uppfattat något då :)

Bra mineralolja att blanda med sen då? Tror det blir Ok'Q8's helsyntet som bas.
 

Dr.Bike

Guest
KalleKulspruta skrev:
2476980 Bra att jag uppfattat något då :)

Bra mineralolja att blanda med sen då? Tror det blir Ok'Q8's helsyntet som bas.

Känner mineralojorna dåligt nuförtiden, men det du (som alltid) ska kika på är kvalitetsspecen från API och närmare bestämt vilken API-klass oljan tillhör.
Nöj dig inte med lägre än SH, helst API SJ. Detta motsvaras i det europeiska kvalitetssystemet av ACEA A2/B2.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Dr.Bike skrev:
2477028 Känner mineralojorna dåligt nuförtiden, men det du (som alltid) ska kika på är kvalitetsspecen från API och närmare bestämt vilken API-klass oljan tillhör.
Nöj dig inte med lägre än SH, helst API SJ. Detta motsvaras i det europeiska kvalitetssystemet av ACEA A2/B2.

Tack!
I vilken turordning placerar sig de olika api klasserna? från sämst till bäst. Kan du det?
 

Dr.Bike

Guest
KalleKulspruta skrev:
2479198 Tack!
I vilken turordning placerar sig de olika api klasserna? från sämst till bäst. Kan du det?

O ja det är enkelt.
Alla börjar med ett S och sedan är andra bokstaven ett löpnummer kan man säga för varje ny klass.
Så ju "högre upp i alfabetet" du har som andra bokstav, ju nyare (bättre) olja kan man generellt säga.

Läs gärna båda oljestickysarna så klarnar (hahaha) det! :)

Mycket nöje!!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Dr.Bike skrev:
2488462 O ja det är enkelt.
Alla börjar med ett S och sedan är andra bokstaven ett löpnummer kan man säga för varje ny klass.
Så ju "högre upp i alfabetet" du har som andra bokstav, ju nyare (bättre) olja kan man generellt säga.

Läs gärna båda oljestickysarna så klarnar (hahaha) det! :)

Mycket nöje!!


API:TC
APT:GL5
Vad betyder dessa ?

Vilka oljemärken använder oljan från Pennsylvania ?
Pennzoil ?
BP ?

Edit:
Vad innebär då (non-friction modified, Pennzoil) icke syntet ?
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jösse skrev:
2636029 API:TC
APT:GL5
Vad betyder dessa ?

TC, tvitaktspec.
GL5, växellådeoljaspec.

Jösse skrev:
2636029
Vilka oljemärken använder oljan från Pennsylvania ?
Pennzoil ?
BP ?
Ett flertal

Jösse skrev:
2636029
Edit:
Vad innebär då (non-friction modified, Pennzoil) icke syntet ?

"Non-friction" ett additivpaket för olja för minska friktion
icke syntet, mineralolja
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Badger skrev:
2636169


Ett flertal

Vilka flera ???



Retar mig som fan på en grej som en polare påstod:
Han och en till kör runt med luftkylda boxermotorer i sina gammla VW transporters (skåpbil , flakbil).

Dom hade provat alla sorters oljor och kom fran till att någon mineralolja från Biltema var den bästa, tydligen försvann vantilslammer och diverse oljud från motorn.

Har också hört att någon äldre BMW boxer hoj (R90,R100 ?) skulle fungera bättre på Biltemas sortiment.....

Och varför fungerar inte Lycomings (stavning?) motorer absolut inte på syntet ????


ALLA motorer även äldre (speciellt luftkylda) borde fungera minst lika bra (eller bättre) på en modern syntetolja ??
Inte minst som bättre skydd och förlängda seviceintervaller.

Varför snackas det alltid om mineralolja i äldre motorer ?
Och att dom inte skulle tåla annat ...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jösse skrev:
2638004 Vilka flera ???

Många, basolja från Pennsylvania är frekvent använd för motorolja pga "hög" kvalite. Men en "lista" har jag inte (om någon nu har det)
Jösse skrev:
2638004
Retar mig som fan på en grej som en polare påstod:
Han och en till kör runt med luftkylda boxermotorer i sina gammla VW transporters (skåpbil , flakbil).

Dom hade provat alla sorters oljor och kom fran till att någon mineralolja från Biltema var den bästa, tydligen försvann vantilslammer och diverse oljud från motorn.

Har också hört att någon äldre BMW boxer hoj (R90,R100 ?) skulle fungera bättre på Biltemas sortiment.....
Några får nog vatten på sin kvarn här........Någon annan får haka på detta:gnissla

Jösse skrev:
2638004
Och varför fungerar inte Lycomings (stavning?) motorer absolut inte på syntet ????
Flygmotorer kan några andra mycket bättre här på forumet, men beror inte på oljan utan certifiering
Jösse skrev:
2638004
ALLA motorer även äldre (speciellt luftkylda) borde fungera minst lika bra (eller bättre) på en modern syntetolja ??
Inte minst som bättre skydd och förlängda seviceintervaller.
Visst gör det det.

Jösse skrev:
2638004
Varför snackas det alltid om mineralolja i äldre motorer ?
Och att dom inte skulle tåla annat ...
Skillnad på äldre och äldre (förkrigare), men normalt inga problem med syntet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tack Badger!
Såg inte att det postats i tråden.

Jösse: Lycoming = Stenålder, och det är väl så att de har större lagerspel = vill ha tjockare olja. Men! Syntet är inte tunnare än Mineral, däremot kan man nog tänka sig att när de bytte olja så bytte de ner sig i viskosiet oxå.

Folk gör den tabben ofta: De jämför äpplen med päron.

Dessutom var säkert inte Syntet TILLÅTEN i Lycoming, pga allt framstegshämmande certifierande som krävs såfort en vehickel ska upp i luften, så att få in en förändring i en befintlig funktionskedja i flygbranchen är hart när omöjligt.
Det är troligare att du och jag blir spontaninbjudna som Hawaiian Tropics inoljare på baddräktsmodeller...



Retar mig som fan på en grej som en polare påstod:
Han och en till kör runt med luftkylda boxermotorer i sina gammla VW transporters (skåpbil , flakbil).
Dom hade provat alla sorters oljor och kom fran till att någon mineralolja från Biltema var den bästa, tydligen försvann vantilslammer och diverse oljud från motorn.

KAN mycket väl vara så. Men läs det jag skrev om viskositet.

Har också hört att någon äldre BMW boxer hoj (R90,R100 ?) skulle fungera bättre på Biltemas sortiment.....

Och varför fungerar inte Lycomings (stavning?) motorer absolut inte på syntet ????

Se svaret till Badger

ALLA motorer även äldre (speciellt luftkylda) borde fungera minst lika bra (eller bättre) på en modern syntetolja ??
Inte minst som bättre skydd och förlängda seviceintervaller.

Helt korrekt

Varför snackas det alltid om mineralolja i äldre motorer ?
Och att dom inte skulle tåla annat

Det är gamla myter som lever vidare via lokala gamla Amazonraggare som är självutnämnda "experter", och det är direkt felaktigt.
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ja jag menar väll det.
Tack för alla svar.

Har en helt sprillans nyrenoverad turbo 6:a som inte ska gå på någonting annat än det bästa.


Ang certifieringen så vet jag det är trögt att få igenom någonting nytt , min farsa är segelflygare och dom har en hel del gammla häckar som dom drar med.

Bilder på flygplanet med Volvos raka 24-ventils 6:a.
Klassad som experimentplan.
 

Bifogat

  • Volvo_20pawnee_20bak[1].jpg
    Volvo_20pawnee_20bak[1].jpg
    32.8 KB · Visningar: 193
  • Volvo_20pawnee_20cockpit[1].jpg
    Volvo_20pawnee_20cockpit[1].jpg
    34.1 KB · Visningar: 171

Dr.Bike

Guest
Jösse skrev:
2638197 Ja jag menar väll det.
Tack för alla svar.

Har en helt sprillans nyrenoverad turbo 6:a som inte ska gå på någonting annat än det bästa.


Ang certifieringen så vet jag det är trögt att få igenom någonting nytt , min farsa är segelflygare och dom har en hel del gammla häckar som dom drar med.

Bilder på flygplanet med Volvos raka 24-ventils 6:a.
Klassad som experimentplan.


Hehe...preciiiis det plan jag tänkte på , när jag tänkte på svårigheter...
De försökte verkligen få upp en MODERN motor, tyst och snål i luften...men hej vad svårt allt kan vara...

Har oxå hållit på med en del flygrelaterade prylar i jobbet och då helt plötsligt inte bara FÅR det kosta, det SKA kosta ;)

Kör in din turbosexa på mineral bara!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top