Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
andersbrink skrev:
Han... som jag, jobbar för Svenska storföretag och har jobbat så länge att det tekniskt krävande jobbet har blivit blasé och tråkigt och därför tycker att den "triviala" tekniken är mycket roligare och intressantare. Jag antar att du inte vill ha ett utlägg om hur man drar igång ICM'en, dvs Plug & Play på en 3G Radio Network Controller? Nä precis, skittråkigt. Däremot OLJA, det är kul! Eller turbomatade hojar... eller portade topplock... eller trimmade gamla CB750!

Du kommer dithän du med... vänta bara. :hihi

:D Så är det! I fredags satt jag på jobbet strulade med en Linux device driver. Jag fick inga interrupt, men en jävla massa "Oops, sig11". Igår var jag ute i garaget och pillade med hojen och allt kändes bra igen.
 

Dr.Bike

Guest
K-Micke skrev:
:D Så är det! I fredags satt jag på jobbet strulade med en Linux device driver. Jag fick inga interrupt, men en jävla massa "Oops, sig11". Igår var jag ute i garaget och pillade med hojen och allt kändes bra igen.

Ha ha! :lol K-Micke: Det är precis så det funkar ju! Det är våra små "terapiarbeten" i garaget som får oss att ticka vidare...


PLM: Sorry - missade din fråga där nere, men kan väl ge ett generellt svar, då jag inte känner till Millers oljor.
Esteroljor är bra - ja. Men är de väldigt mycket bättre än petroleum-dito? (du skrev f.ö polymerbaserade, vilket är fel, polymerer är tillsatser till oljor oavset slag, och de ökar viskositetsspannet, de har inget med själva oljan att göra egentligen utan ar alltså ett additiv).
Svaret är iaf som jag sa: Ja de är bättre, och får man dem till samma pris eller runtikring så är det bara att handla. Dessvärre har de en tendens att vara svindyra.

BillS: Ja det är, om inte skitsnack, så iaf struntprat! :-D Men ok, visst fog för påståendet skulle kunna finnas i ytterlighetsfall, men talar vi om samma viskositeter är svaret nej.
Myten bygger på att syntetoljor skulle "tvätta" sig igenom gammal smuts som antogs täta packningarna.
Så är inte fallet, för att all olja innehåller tvättmedel (detergenter) samt medel som sen håller skiten flytande i oljan (dispergenter).
Och så har det varit sedan 50-talet kallt.
Ok modernare oljor tvättar mer, men det är bara de allra sämsta oljorna som lämnat avlagringar inne i motorerna, och då företrädesvis uppe i ventilkåpan.
 
Last edited:

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Mycket intressant läsning!

Alltid lika intressant att läsa om oljor!! :tummenupp
 

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
VFR 750 & NX 650
Dr.Bike skrev:
BillS: Ja det är, om inte skitsnack, så iaf struntprat! :-D Men ok, visst fog för påståendet skulle kunna finnas i ytterlighetsfall, men talar vi om samma viskositeter är svaret nej.
Myten bygger på att syntetoljor skulle "tvätta" sig igenom gammal smuts som antogs täta packningarna.
Så är inte fallet, för att all olja innehåller tvättmedel (detergenter) samt medel som sen håller skiten flytande i oljan (dispergenter).
Och så har det varit sedan 50-talet kallt.
Ok modernare oljor tvättar mer, men det är bara de allra sämsta oljorna som lämnat avlagringar inne i motorerna, och då företrädesvis uppe i ventilkåpan.

En fundering ang "tvättmedlet" och gamla oljor.

När jag lämnade in ena cykeln på stora servicen fick jag frågan om cykeln alltid gått på helsyntetisk olja eller om delsyntetisk använts tidigare. Anledningen till frågan var att om den gått på delsyntetisk skulle det finnas avlagringar i motorn som skulle lösas upp av den helsyntetiska vilket tydligen skulle vara mindre bra :näsblod
Man skulle mao aldrig hälla helsyntetisk olja i en motor som tidigare gått på delsyntetisk/mineral.

Om jag förstod dig rätt så skulle det här faktiskt kunna gälla för riktigt kassa delsyntet/mineraloljor,,, eller??
 

Dr.Bike

Guest
-=Daemon=- skrev:
En fundering ang "tvättmedlet" och gamla oljor.

När jag lämnade in ena cykeln på stora servicen fick jag frågan om cykeln alltid gått på helsyntetisk olja eller om delsyntetisk använts tidigare. Anledningen till frågan var att om den gått på delsyntetisk skulle det finnas avlagringar i motorn som skulle lösas upp av den helsyntetiska vilket tydligen skulle vara mindre bra :näsblod
Man skulle mao aldrig hälla helsyntetisk olja i en motor som tidigare gått på delsyntetisk/mineral.

Om jag förstod dig rätt så skulle det här faktiskt kunna gälla för riktigt kassa delsyntet/mineraloljor,,, eller??

Allt det där är en myt.

Glöm vad de sa. Byt till den olja du vill ha.

Att olja tvättar är helt i sin ordning, och det gör ALLA oljor.
Helsynteter som delsynteter och mineraler har alla dessa tillsatser.
Kanske kanske någon tvättar bättre, men det är isf bundet till tillsatserna och deras mängd, inte till vilken oljetyp det är.

Att synteterna skulle tvätta mer är en myt.

Myten är urban och går ut på ungerfär följande: "jodå, när jag hällde i helsyntet i min gamla Amzon så vettu ba släppte skiten i stora kakor, å de satte igen hela smörjsystemet vettu å motorn skar..."

En annan: "Ja vettu, den tvättade SÅ rent att det t.o.m började läcka olja rätt genom gjutgodset på blocket!" (hmmm tänker man: var inte blocket tätt som nytt då...)
:rolleyes:

En tredje: Helsyntet är så tunn att den läcker mer än gamla oljan.
Fel: Helsyntet är oftast TJOCKARE vid driftstemp, då de är väldigt viskositetsstabila i jmf med mineraloljor. Men ursprunget till myten är att man jämför kalla oljor och jämför äpplen och päron.
Man tar en helsyntet 5w-50 och jämför med en Mineral, säg 15w-40.
Tror F! att mineralen är tjockare: Den är ju SAE 15 kall, mot SAE5 för synteten.
Väl uppe i värme är mineralen som vatten och synteten är finefinfin!

Glöm allt detta mumbo jumbosnack, för detergenter och dispergenter har ALLTID (d.v.s från 50-talet och framåt) funnits i oljor.
Däremot JA: Dåliga oljor koksar, och fastnar ffa i toppen/under kamkåpan.

Häller man då i en bra olja så "släpper" inte detta i stora kakor, utan smälter sakta som is.
Man gör i detta läget klokt att byta oljefilter med tätare intervall (typ: 2 per oljebyte), tills skiten är borta, för att säkerställa att inte filtret blir mättat.
Det i sig är däremot ett problem som KAN leda till skurna lager.
Alla vet väl att det sitter en överströmningsventil i filtret?

När filtret är fullt, så öppnar denna och släpper igenopm orenad olja.
Detta sker under parollen: Hellre orenad olja än ingen alls.

SÅ snåla inte med oljefilter. Vissa serviceböcker säger: Vartannat oljebyte byts filtret.
Skit i det, byt varje!
Och har du en gammal igenkloggad motor (vilket är mkt sällsynt numer) så byt mitt i ett oljebytesintervall då som jag sa ovan.
 
Last edited:

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
VFR 750 & NX 650
Dr.Bike skrev:
Allt det där är en myt.

...

Glöm allt detta mumbo jumbosnack, för detergenter och dispergenter har ALLTID (d.v.s från 50-talet och framåt) funnits i oljor.
Däremot JA: Dåliga oljor koksar, och fastnar ffa i toppen/under kamkåpan.

Häller man då i en bra olja så "släpper2 inte detta i stora kakor, utan smälter salta som is.

...

Bra att få dessa funderingarna ur världen! :tummenupp

En annan fråga ang helsyntet vs delsyntet/mineral och lameller.
Blir det automatiskt sämre friktion med helsyntetisk olja eller beror det på ev tillsatser?
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Dr.Bike skrev:
När filtret är fullt, så öppnar denna och släpper igenopm orenad olja.
Detta sker under parollen: Hellre orenad olja än ingen alls.

Varför finns det inte nån sorts indikator man kan se när denna öppnar så man vet när man ska byta ?

/R
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dum fråga kanske men...
Hur kommer det sig att min förra R1:a förbrukade mer helsyntetolja jämfört med halvsyntet ?
Jag körde båda varianterna och medans jag körde på helsysntet så var oljeförbrukningen avsevärt mycket högre. Sen när jag bytte till halvsyntet så minskade förbrukningen.
 

3240

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
luleå
Hoj
DRZ 400E
Har två funderingar:

Oljans ytspänning borde ju spela en viss roll, framförallt när det gäller läckagerisken (jämf när man häller i ny glykol, vätskan blir varken tjockare eller tunnare men betydligt mer läckabenägen), alltså kan man inte dra slutsatsen att syntetolja inte läcker mer bara pga att den är tjockare

Luftkylda motorer är inte "per definition" varmare bara oftast, jaja vet att den var petig men så e det

Annars får man tacka nyttig info
 

Dr.Bike

Guest
Daemon: Det är beroende på tillsatserna ja.

Trollkarlen: jaadu... det hade varit gott att ha, men för att oroa er alla så kan man säga att denna inte öppnar rakt av, utan börjar öppna lite i smyg relativt tidigt. Det här gör inte SÅ mycket, men man ska ha klart för sig att orenad olja kan passera både en och två gånger innan den slutligen passerr filterelementet.

Mercedes låter som exempel endast hälften av oljan passera filtret var gång, men inte går deras motorer sönder för det.


Wiseguy: Vet ej... Var de av samma viskositet?

3240: Har ingen koll på om olika oljor har någon mätbar skillnad i ytspänning. Intressant tes dock.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dr.Bike skrev:
Wiseguy: Vet ej... Var de av samma viskositet?
Japp, så bra som jag kommer ihåg så var det var samma viskostet (var ganska petig på att följa instuktionsboken på den tiden). Vilket gjorde det hela än mer förbryllande.
Jag hade i delsyntet när jag köpte den. Sen bytte jag till helsyntet och den började dra mer.
När jag bytte tillbaka till delsyntet så gick även oljeförbrukningen ned igen.
Oljan var av samma märke. Kommer dock inte ihåg vilket. Men ett av dom större märkena.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Wiseguy skrev:
Japp, så bra som jag kommer ihåg så var det var samma viskostet (var ganska petig på att följa instuktionsboken på den tiden). Vilket gjorde det hela än mer förbryllande.
Jag hade i delsyntet när jag köpte den. Sen bytte jag till helsyntet och den började dra mer.
När jag bytte tillbaka till delsyntet så gick även oljeförbrukningen ned igen.
Oljan var av samma märke. Kommer dock inte ihåg vilket. Men ett av dom större märkena.


Märkligt. Det finns iaf ingen TEKNISK motivering varför det skulle vara så, inte heller KEMISK/FYSIKALISK vad avser oljan, då det skall vara tvärt om, med lägre förångning, stabilare viskositet (tjockare vid given hög temp) osv.
Förbryllande, men inte otroligt.
Hade varit intressant att veta VAR oljan förvann.

Såg du nåt på tändstiften?
Nåt i avgaserna?
Uppsamlingskärlet under luftburken?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dr.Bike skrev:
Såg du nåt på tändstiften?
Nåt i avgaserna?
Uppsamlingskärlet under luftburken?
1. Nej, dom var helt normala.
2. Nej, inte vad jag kunde märka i varje fall.
3. Nej
Dr.Bike skrev:
Märkligt. Det finns iaf ingen TEKNISK motivering varför det skulle vara så, inte heller KEMISK/FYSIKALISK vad avser oljan, då det skall vara tvärt om, med lägre förångning, stabilare viskositet (tjockare vid given hög temp) osv.
Förbryllande, men inte otroligt.
Hade varit intressant att veta VAR oljan förvann.
Jag tänkte inte så mycket på det vid tillfället jag ägde den. Jag fick höra av mekanikern att R1:an är känd för att vara ganska törstig på olja.
Det var även därifrån jag fick rådet att gå över till delsyntet för att råda slut på förbrukningen.
Jag frågade aldrig varför delsyntet skulle göra någon skillnad.
Men nu så här i efterhand så har jag funderat på det.
Hojen i övrigt var i utmärkt skick och gick rent och bra.
 

Dr.Bike

Guest
Inte roligt att bara acceptera ologiska fakta... :hihi

Får väl säga som Tage Danielson, i Karl Bertil Jonssons julafton:

Sådana frågor kanske vi aldrig får svar på....



Wiseguy skrev:
1. Nej, dom var helt normala.
2. Nej, inte vad jag kunde märka i varje fall.
3. Nej

Jag tänkte inte så mycket på det vid tillfället jag ägde den. Jag fick höra av mekanikern att R1:an är känd för att vara ganska törstig på olja.
Det var även därifrån jag fick rådet att gå över till delsyntet för att råda slut på förbrukningen.
Jag frågade aldrig varför delsyntet skulle göra någon skillnad.
Men nu så här i efterhand så har jag funderat på det.
Hojen i övrigt var i utmärkt skick och gick rent och bra.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Wiseguy skrev:
Dum fråga kanske men...
Hur kommer det sig att min förra R1:a förbrukade mer helsyntetolja jämfört med halvsyntet ?
Jag körde båda varianterna och medans jag körde på helsysntet så var oljeförbrukningen avsevärt mycket högre. Sen när jag bytte till halvsyntet så minskade förbrukningen.
Har upplevt liknande med två motorer

Honda 900
QuakerState 15W-40 mineral 1lit/100mil
Castrol 15W-40 mineral 0,1lit/100mil

Volvo 850
Mobil1 5W-50 syntet 1lit/700mil
Q8 5W-40 syntet 0,2lit/700mil

Inget svar på din fråga men ett litet bevis att allt inte är svart och vit i oljeträsket. Hade du provat med en annan syntet kanske du hade fått en lika låg förbrukning som med delsynteten?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top