Bakdämpare från gammelgixxer - komp?

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Tänkte uppgradera den softa bakdämparen på boven...införskaffat dämpare från en GSXR 1100 -92. Fått den kollad hos en stötdämparfirma, frågetecken dök upp ang. kompet i dämparn dvs justeringen (skruvratt me 20 lägen) på gascisternen gav ingen ? eller knappt märkbar skillnad (vid hoptryckning av kolven) mellan helt in- å helt ut-skruvat läge.. Fyllde på me gas (fattades lite) vilket inte gav någon förändring. Inga uppenbara tecken på oljeläckage.

Är detta som det "ska" vara ? Är justeringsbredden, på kompet, inte bättre än så ? Känt problem på denna dämpare ? Returjustering å själva funktionen på dämparn f.ö verkade ok. Någon som har erfarenhet av detta och kan dela me sej ?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag kan inte svara på dina frågor men ska renovera en gsxr1100 -92 bakdämpare innan sommarn så jag vill gärna veta jag med!
Vart fick du din kollad förresten?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
"Engans racing" i Forsbacka (strax innan Sandviken) Nåt liknande ev. problem med din ? Känner du till om det finns renoverings satser ? (hmm för mej jag läste de nånstans, kommer inte ihåg vart bara)


Jabben skrev:
Jag kan inte svara på dina frågor men ska renovera en gsxr1100 -92 bakdämpare innan sommarn så jag vill gärna veta jag med!
Vart fick du din kollad förresten?
 

Oldman

Guest
Bakdämparen!!!

B 12 skrev:
Tänkte uppgradera den softa bakdämparen på boven...införskaffat dämpare från en GSXR 1100 -92. Fått den kollad hos en stötdämparfirma, frågetecken dök upp ang. kompet i dämparn dvs justeringen (skruvratt me 20 lägen) på gascisternen gav ingen ? eller knappt märkbar skillnad (vid hoptryckning av kolven) mellan helt in- å helt ut-skruvat läge.. Fyllde på me gas (fattades lite) vilket inte gav någon förändring. Inga uppenbara tecken på oljeläckage.

Är detta som det "ska" vara ? Är justeringsbredden, på kompet, inte bättre än så ? Känt problem på denna dämpare ? Returjustering å själva funktionen på dämparn f.ö verkade ok. Någon som har erfarenhet av detta och kan dela me sej ?

Har en hojkompis som renoverade min dämpare.

Demolerar demparen och byt olja och gas.

När du ska kolla bakdämparen, skruva igen justerskruvarna på gas sidan och dämparen ( sitter under dämparen ) när du har gjort detta ska hojen näst intill vara stum bak, om så inte byt olja och gas. Min blev perfekt MVH Oldman :tomten
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
"på gas sidan" antar jag du menar på den externa behållare som är ansluten till dämparen med slang ? När du fick din renoverad, byttes packningar då oxå? (utgår ifrån att de måste vara nån typ av packning inne i själva dämparn?)



Oldman skrev:
Har en hojkompis som renoverade min dämpare.

Demolerar demparen och byt olja och gas.

När du ska kolla bakdämparen, skruva igen justerskruvarna på gas sidan och dämparen ( sitter under dämparen ) när du har gjort detta ska hojen näst intill vara stum bak, om så inte byt olja och gas. Min blev perfekt MVH Oldman :tomten
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag rev just en '91:a dämpare för några veckor sedan med en kompis hjälp som har fullständig stötdämpar verkstad, och alla slitdelar mm fanns att få tag i. Man måste slipa bort en typ av "nitning" på kolvstången för att kunna demontera den helt och byta en tätning. Slutsumma ca 1000:-
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Va tror du om min beskrivning av den minimala kompjusteringen på min, antar att den förväntas vara bättre än så ? alltså att det är knas med det ? Kan det tänkas räcka me oljebyte eller om renovering, var får jag tag i delar, nåt tips ? beställningsbart från Suzuki tex via Motorcentrum ?




Wibbe skrev:
Jag rev just en '91:a dämpare för några veckor sedan med en kompis hjälp som har fullständig stötdämpar verkstad, och alla slitdelar mm fanns att få tag i. Man måste slipa bort en typ av "nitning" på kolvstången för att kunna demontera den helt och byta en tätning. Slutsumma ca 1000:-
 

Oldman

Guest
Dämpare!!

B 12 skrev:
"på gas sidan" antar jag du menar på den externa behållare som är ansluten till dämparen med slang ? När du fick din renoverad, byttes packningar då oxå? (utgår ifrån att de måste vara nån typ av packning inne i själva dämparn?)

Töm all gas först, demolera stötdämparen och töm och gör ren den från olja. När du nu montera ihop prylarna så får det inte förekomma någon fukt i dämparen!! hydraloljan fungerar inte ihop med fukt.

Helst skall gasbehållaren plockas isär, något besvärligare från modell till modell ,kan sitta typ som en balong i den eller något liknande.

Demolerar du den så kom ihåg hur den var monterat och gör ren gas behållaren.

Kom nu ihåg att det inte få komma in någon fukt ( olja i en befintlig flaska är inte att rekomendera).

Vilken sorts olja?? Hydral olja,Statoil 131. Hur mycket? beroende från årsmod det bruka ligga mellan 3 och 6 dl.

Hur mycket gas då mellan 14 och 20 bar ( 18 bar ).

Kom nu ihåg att all luft måste bort i dämpare och gasbehållaren.

Jag bytte inte några packningar, ofta inte något fel på dem.

P.S jag skickar dig ett pm om du känner att du inte vill demolera skälv.

MVH Oldman :tomten .
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Någon ? som kan svara på hur "funktionell" kompressionsjusteringen egentligen är på denna typ av dämpare ?

(Anledningen till frågan är att jag av fackman fick info om att vissa dämpare med justerbar kompression aldrig varit speciellt fungerande från början dvs taskig konstruktion ?)

Har f.ö haft isär den och kollat slitage/packningar (vilket verkade förvånansvärt skapligt i skick) bytt till ny olja..blev ingen förbättring va gäller komp.just. blir alltså ingen skillnad åt nåt håll vid belastning av kolvstången oavsett om vetilratten skruvas in eller ut (dock gick inte själva ventilen som styr oljeflödet att mickla isär å kolla, så den skulle ju föståss kunna vara problemet..)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top