Kedjespray

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Vilken sorts kedjespray använder ni resp. vilken bör man inte använda?

Jag kör med castrol. Den släpper inte så lätt från kedja, då fäljarna ser ut som f** annars. Har ni något bättre tips?

När applicerar ni sprayen, jag gör det när kedjan är var och skall ställa hojen då jag upplever att sprayen fäster bättre.

Någon som har några andra tips
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Länken ovan fungerar inte... :va

Jag kör Maxima vax, mycket nöjd med den.

CHNWAXG.jpg


Det är bäst att som du smörja när man kommer tillbaka och kedjan är varm för då blir oljan/vaxet tunnare och tränger in bättre och lösningsmedlen får avdunsta tills nästa gång du kör så att smörjan blir kvar i kedjan i stället för att hamna på fälgen.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Trådlyft...

Men lika aktuellt som vanligt...
Har fördelen att kört så länge (så många år) att jag får "vibbar" när kedjan behöver smörjas (använder, sen många år (enligt mitt tyckande kladdfria) Motul C2 Road) eller om kedjan behöver spännas.

När hojen ska vila längre tid lägger jag på Biltemas utmärkta, (enligt mitt tyckande, den mest kladdiga) Kedjespray Racing, kommer som vanligt vara lika fräsch å kladdig i vår.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns en jämförelse av olika kedjesmörjning här.
https://www.sporthoj.com/forum/show...ain-lube-a-scam-Does-your-bike-really-need-it
Smörjer själv i garaget med oljekanna och växellådsolja och på resa med Biltema racing spray
Suzuki rekommenderar engine oil till kedjesmörjning... så när växellådsoljan är slut så blir det SAE50 som är lika trögflytande som växellådsolja efter ett tips i tråden ovan.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Nån som testat att leda oljedimman från vevhus/ reed via pair air tube/ breather tube? skulle vilja ha en silikonslang ner till bakdrev men vill inte/ kan inte förstöra nåt i onödan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns liknande på 2T en gummi slang från ljuddämparen ned till framdrevet. Det funkar kanon med avgasernas mycket lilla olje dimma.

Så din ide är nog inte alls så tokig:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nån som testat att leda oljedimman från vevhus/ reed via pair air tube/ breather tube?

Om hojen är äldre än -99 är det riskfritt att utföra, efter det... är det upp till besiktningsman eller polis att vara njugg. Min GSF1200 skulle dock få en snustorr kedja då mitt K&N filter direkt på ventilkåpans avluftning är snustorrt. Bra motor = ingen blow-by.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top