Yamaha YZ490

Maffe

Guest
Är det någon som har effarenhet av Yamaha yz490? typ om den går bra och startar lätt/nackdelar och fördelar ! Jätte tacksam för seriösa svar!!!!! :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ja, lite grann. Hadde en luftkyld gammling för några år sedan. Bra med pulver men min surade ner sig. Förmodligen ordentligt igensatt pipa vid stinger. Han aldrig testa innan jag sålde den.

Såldes till en snubbe i Väsby. Är det min gamla du köpt/ska köpa :)


Startar lätt? Nej det vill jag inte påstå. Har aldrig fått igång den på kicken tror jag. Rulla går fint dock.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en kompis till mig hade en sån för några år sedan. den gick riktigt jävla bra, men han lyckades aldrig kicka igång den. han bogserade igång den efter en traktor. ha ha
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Grannen hade en sådan (lr om det va en 465a?) sak samma ungefär.
Han fick ordentlig motion iaf... (kicka tills du dör ung)

Så mitt råd är o slänga in nån tusing till och få en äldre 250 2 t. går mycket lättare,
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Maffe skrev:
Är det någon som har effarenhet av Yamaha yz490? typ om den går bra och startar lätt/nackdelar och fördelar ! Jätte tacksam för seriösa svar!!!!! :)


Slutade väl tillverkas -86 typ? Så lättstartad är den.

Min polare hade en sån för 10-15 år sedan, som andra skriver så gick den huden ( som fan ) men det är en gammal, lång, hög hoj.
 

Maffe

Guest
okej

jag sak nog skaffa mej en yz490 men får väll byta med någon om den inte vill starta :/ Tack för svaraen
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tror att det är en rolig cross,bortåt 500cc tvåtakt brukar va skojj som fan! :yoparty Min bror hade en rm400(500?)-79 som var borrad,portad,förgasare,avgassystem mm och det var en riktig dräpare,verkar vara ganska skrämmande hojar med dom chassina det är ju typ cykelramar :tungan .Om den är billig så köp och ha som lekhoj då och då,kanske svårt att hitta delar?skulle själv satsat på en nyare 500cc tvåtakt om jag vill leka med så stora leksaker i skogen :hihi
 
Last edited:

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
jag tycker det vore bättre på att satsa på en Cr 500 eller Kx 500 från sent 80-tal. gott om mos i motorn +vattenkylning...

känns lite moppe med luftkylt :rolleyes:
 

Maffe

Guest
Nu är det såhär att jag får dne jäkla billigt så jag tar den :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
YZ490 verkar varken vara lättstartad eller omtyckt... Jag blev också precis erbjuden ett lik. :va Jag har iofs ett par andra 20-25 år nyare chassin att stoppa motorn i. Om man nu ska göra helgerånet att slakta den.

Men sen så är den väl fortfarande lika svårstartad...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
YZ490 verkar varken vara lättstartad eller omtyckt... Jag blev också precis erbjuden ett lik. :va Jag har iofs ett par andra 20-25 år nyare chassin att stoppa motorn i. Om man nu ska göra helgerånet att slakta den.

Men sen så är den väl fortfarande lika svårstartad...

Äh, så jävla svårstartad ska den inte va. Men efter sin korta tävlingskarriär med Carlqvist bakom styret blev väl de stående med obytta kolvar i garage utanför Karlstad, så de blev väl svårstartade med åren så att säga.

Tänk att min företrädare svarade i den här tråden redan -04!!! Hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det någon som har effarenhet av Yamaha yz490? typ om den går bra och startar lätt/nackdelar och fördelar ! Jätte tacksam för seriösa svar!!!!! :)

Utmärkt nybörjarhoj. Tjööööp!

YZ490 verkar varken vara lättstartad eller omtyckt... Jag blev också precis erbjuden ett lik. :va Jag har iofs ett par andra 20-25 år nyare chassin att stoppa motorn i. Om man nu ska göra helgerånet att slakta den.

Men sen så är den väl fortfarande lika svårstartad...

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha yzf 490 och 250 delar det mesta utom block o vevaxel. 490 är 4 växlad och är ett lika brutalt as som kx500 och cr500. Går såpass att dom flesta byter kallingar efter premiär turen på en frisk sådan.

Den går inte jämföra med Carlqvist yz500 den var vattenkyld med aluminium ram. Ramen var dock så vek så på carlqvist,s hoj byttes ramen varannan tävling till en ny.

Köp 490 kör som ett svin skrik som en liten tjej när hon skickar framhjulet i vädret oavsett fart eller växel.:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kör mycket 490 och framförallt kört i kapp med 490 med alla hojar man kan tänka sig. Kompisen hade en i många år därav all körning och kappkörning stup i kvarten.
De låter som ni andra har kört en helt annan maskin för vi tyckte den gick värdelöst. Den blev i frånkörd av alla 250/500cc av nyare årg dvs ca 1987-.En gammhärk 390 Husqvarna gick tillockmed lite bättre om än lite. KX/CR HUsqvarna 500cc gick bet bättre. 490in känns som den har ett stort traktorsvänghjul för den är slö i uppvarvet. Vi hittade inge fel på 490in som skulle göra den så slö den va i kanonskick. De enda vi inte testade va ny cdi box de kan ju ha varit någ fel på den typ att den eftertände hela registret?
Starta den va inte alls svårt bara man ställde in kolven i rätt läge dvs strax efter tdc då kunde man starta den med tofflor. Men då är kompisen grym på att starta alla besvärliga hojar på crossbanan va han i stort sett en startmotor åt alla andra. Och han har lärt mig tekniken så även jag kunde starta den utan problem. Den är lika lättstartad som alla Honda och Kawwa 500 men den går inte lika bra som dessa hojar.

När jag läser alla inlägg om hur bra den går får jag en känsla av att de ändå va något tändkurva fel på kompisaren 490. Låt höra kappkörningshistorier mot andra hojar.
Moddlaren borde ju ha många historier. Bromspapper vore bäst såklart.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolven tycks va svintung därav att den är så slö . Här är ett roligt urklipp från USA forum ,,,That the huge heavy piston revs so frigging slow, the power delivery lulls you to sleep.

Men jag hittade en gammal bromsning mot kx500 troligast samma årg. 490ien gav ca 46hk på hjulet och de är ungifär som jag upplever den gå. De skrev även att man måste varva den för att pipan ska hålla sig varm då ska den tydligen gå bra.

YZvsKX3.jpgYZvsKX3.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kör mycket 490 och framförallt kört i kapp med 490 med alla hojar man kan tänka sig. Kompisen hade en i många år därav all körning och kappkörning stup i kvarten.
De låter som ni andra har kört en helt annan maskin för vi tyckte den gick värdelöst. Den blev i frånkörd av alla 250/500cc av nyare årg dvs ca 1987-.En gammhärk 390 Husqvarna gick tillockmed lite bättre om än lite. KX/CR HUsqvarna 500cc gick bet bättre. 490in känns som den har ett stort traktorsvänghjul för den är slö i uppvarvet. Vi hittade inge fel på 490in som skulle göra den så slö den va i kanonskick. De enda vi inte testade va ny cdi box de kan ju ha varit någ fel på den typ att den eftertände hela registret?
Starta den va inte alls svårt bara man ställde in kolven i rätt läge dvs strax efter tdc då kunde man starta den med tofflor. Men då är kompisen grym på att starta alla besvärliga hojar på crossbanan va han i stort sett en startmotor åt alla andra. Och han har lärt mig tekniken så även jag kunde starta den utan problem. Den är lika lättstartad som alla Honda och Kawwa 500 men den går inte lika bra som dessa hojar.

När jag läser alla inlägg om hur bra den går får jag en känsla av att de ändå va något tändkurva fel på kompisaren 490. Låt höra kappkörningshistorier mot andra hojar.
Moddlaren borde ju ha många historier. Bromspapper vore bäst såklart.



Jag såg en del bänkningar igår när jag googlade lite kring YZ490, den lämnar runt 43-44 hk på bakhjulet så inget märkvärdigt egentligen, mätt med dagens mått och chassin, är väl mindre än vad en tidig 450F ger, men utan fyrtaktarens bottendrag och bara toppeffekt.
490-motorn beskrevs som ingen botten bra mellanregister och mindblowing på topp.

Samtidigt lär ju motorn väga relativt lite så i ett modernare chassi tillsammans med en bättre pipa så kanske det ändå kan vara en latjo pryl. Sen upptäckte jag att 490n finns med två olika cylindrar, den ena har centralt utblås och vilket verkar passa bra i dagens ramar, den andra cylindern har utblåset snett ut åt höger vilket verkar krocka lättare med rören i vaggan på ramen.
Hojen jag blev erbjuden har naturligtvis utblåset på sidan... :näsblod
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Twostroke man.

Helt rätt 490 var inget monster från början men blev bättre.

Enda anekdoten jag har boost är att när jag tävlade för uddevalla bmk i 250 o 125cc så hade jag en TT600 som jag körde gustavhalmstad kupp o dessutom som en tung tränings maskin, sedan hade jag en Husqvarna 430 också som tränings maskin, att byta från 600 eller.430,n o sätta sig på 125 eller 250,n efter en halvdags träning var ju som att sitta på en tramcykel.

Anekdoten är dock att när Husqvarna o yamaha hade testkörning på Glimmingehus så gjorde jag nog en av dom mera spektakulära baklänges vurpa i Glimmingehus historia. Kom upp bakom starten o tog 110 graders böjen ut på start rakan på 1,n o blåste på hängde över bakskärmen på 3,n när bakfjädringen slog i bott och jag samtidigt men ofrivilligt sparkade i 4,n , dom som stog vid klubbhuset sa efteråt att Hur fasen man kunde kasta en hoj så högt upp i luften på en raksträcka var ofattbart.

Yamaha/ Hallman var väll inte så där jätte imponerade när dom fick tillbaka 490,n efter dom 3 varven vi fick köra.

Husqvarna lånade dock ut sin nya 430 ändå trots vurpa.

Hallman sponsrade ju dessutom mej då:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top