Intresserad av Racing? Här finner du de flesta svaren på dina frågor.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
 

varvalätt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Ort
kalix
Hoj
Gsx 1000R
Transponder?

Gustav O skrev:
Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder :confused:
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
varvalätt skrev:
Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder :confused:
AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.
 

varvalätt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Ort
kalix
Hoj
Gsx 1000R
Torkel skrev:
AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.
Tack! Behöver all hjälp jag kan få.
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
aa ser det förr gick det till ett FAQ med 1000 och 1 frågor och svar för dummies
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du behöver gå en licenskurs, då kan du lösa ut en tävlingslicens och börja köra träning och tävling.

De arrangerande klubbarna har licenskurser minst en gång per år, normalt på våren inför säsongen men det kan vara fler om det finns intresse.

Bor du i Stockholm så är det väl Karlskoga eller LMS som gäller.

www.lmsroadracing.se
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.

roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt :)
Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt :)
Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!

Oj, då måste jag bli miljonär innan jag börjar med den här sporten. Kommer nog ta ett par år tills dess...

Men normalt kan man räkna på 6-siffrig kostnad över ett år?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
har lyssnat lite på denna, känns rätt OK.
Den går igenom väldigt mycket av det som görs på licenskursen + en himla massa annat runtomkring

På engelska och en amerikan som gjort den, men ack så likt svensk roadracing :) åtminstone om hur det går till när man ska börja köra.

http://introtomotorcycleroadracing.blogspot.se/

(lite trådlyft, men ett tillägg till framtida racingåkare :))
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
...och se till att köp transponder för Roadracing. Trots att systemen är identiska så tycker Mylaps att man skall ha en per sport, så de som fungerar i MX och Enduro fungerar inte för Roadracing och vice versa. För Supermotard är det MX-transponder som gäller.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top