Suzuki Bandit 1200-tråden

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Nordvästra Skåne
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Ja men nu hade jag inte tänkt göra det då det redan vart gjort när jag köpte den :D Vad mena du att det är sämre på sikt sliter det mer på motorn eller:va
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
4st orginalmunstycken, vilket man bör använda kostar några kronor mer. Dessa kostar dock inga 1500kr.

Pirat a 20:- styck från AVA har så här långt rullat ca 4000 mil och duger för mig. Får jag problem är det bara att byta igen. Men visst....

Ja men nu hade jag inte tänkt göra det då det redan vart gjort när jag köpte den :D Vad mena du att det är sämre på sikt sliter det mer på motorn eller:va

Nej, men metallen slits fortare i deras munstycken och nålar vilket på sikt kan ge problem fortare än om man bara bytt munstycken. Jag har läst om problem redan efter ca 2-3000 mil. Men ta det den dagen det händer, det är inget kritiskt på något sätt.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Pirat a 20:- styck från AVA har så här långt rullat ca 4000 mil och duger för mig. Får jag problem är det bara att byta igen. Men visst....

Det skall tydligen vara svårt att få det bra utan bänkning med icke orginalmunstycken.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det skall tydligen vara svårt att få det bra utan bänkning med icke orginalmunstycken.

Det är inget jag har hört. Det kanske är ett gen1 problem som din hoj är, men både jag och nofea_r har gen2 banditer. Det är inte samma typ av munstycken på gen1 och gen2 ej heller samma förgasare eller trimrecept. Dock är det bättre med orginal samt en bänkning, men snål är man. Det var kul att få reda på vad hempulet gav. Nästa gång skall jag smörja kedjan och kontrollera att jag har rätt luftryck innan bänkningen det kan ge bättre resultat ändå.
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Nu har man monterat r-kammar på banditen :tummenupp , nu ska bara skiten ihop :yoparty
19066786.jpg
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Du måste skriva in sedan hur/vad skillnaden blev!

Själv ställer jag på nu på onsdag...är som ett barn som väntar på julafton!!:yoparty

Ska göra det, bänkade den ifjol original så det ska bli intressant å se vad det blir med kammarna.
Blir ju liiite avundsjuk, här är det 1m snö, men asfalten på vägarna börjar sakta tina fram nu :yoparty
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jaha, då har äntligen 1216 kolvarna kommit. Nu blir det till att riva isär motorn och skicka iväg cylinderraden för borrning :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
För att göra fram gafflen hårdare i fjädring skruvar man ner eller upp på ställ skruvarna?

Hårdare ner så mindre av skruvarna syns, men om du väger mer än 75kg mår hojen bra av att byta framfjädrar för ca 1200 kr. Till antingen "Progressive" som jag har eller "Öhlins". Har man sedan råd kan man även byta bak för 5 - 8000:- då banditernas minus i tester är just för mjuk fjädring.
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Skulle montera en mag spoiler igår, men får ej lös skruvarna som fästet ska sitta på :mad:

Måste jag lös med kåpan å ta lös nåt där? Är det nåt annat special för att ta lös denna skruv eller är jag bara för svag :va
Det verkara vara samma på bägge sidorna...
19152795.jpg
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
De där två bultarna sitter som f-n. Mina kåpfästen sitter i dem. När jag tog loss dem "knäppte" det till rätt bra. Dessutom behövdes det polare som höll i hojen för den flyttade på sig. Det behövdes inget annat än en krafthylsa och ett sånt där lednyckel 50 cm till hylsnyckelsatsen. Bultarna är ca 10 cm långa och verkar tillhöra de som håller ihop underdelen och överdelen av blocket.
 

Bifogat

  • 10-984_l.jpg
    10-984_l.jpg
    3.6 KB · Visningar: 82

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Pärlan såld

Suck.. blev för dyrt med 2 stora hojar :gråta
tänkte bara höra om någon är sugen på GIVI väskor +topbox med givis monorack2 hållare.finns på Blocket.priset kan diskuteras om en Bandit ägare
hör av sig :tummenupp
Ångrar mig redan :huvet
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
De där två bultarna sitter som f-n. Mina kåpfästen sitter i dem. När jag tog loss dem "knäppte" det till rätt bra. Dessutom behövdes det polare som höll i hojen för den flyttade på sig. Det behövdes inget annat än en krafthylsa och ett sånt där lednyckel 50 cm till hylsnyckelsatsen. Bultarna är ca 10 cm långa och verkar tillhöra de som håller ihop underdelen och överdelen av blocket.


Tusen tack, ska testa få lös dom ikväll...
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Jaa, med dragskaftet jag har i bilen å en kraft hylsa så lossnade dom utan problem... :Rockbanan
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
skruvar i motorblocket

på tal om att lossa bultar o grejer som sitter i motorn, är det en risk att man drar sönder gängor och sånt om man e vårslös? vet det hände en insident med min gamla gsx 400 som slutade med att jag fick köpa ny cylinder. iofs va d i samband med att ventlierna gick åt pipan, men ändå.
för jag e sugen på att ta av hela avgassystemet o puttsa sönder det, men vet inte om jag vågar ge mig på skruvarna!


på tal om att putsa avgasrör, blir era oxå gula i färgen? har en b12 96
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
putsa avgas...

på tal om att lossa bultar o grejer som sitter i motorn, är det en risk att man drar sönder gängor och sånt om man e vårslös? vet det hände en insident med min gamla gsx 400 som slutade med att jag fick köpa ny cylinder. iofs va d i samband med att ventlierna gick åt pipan, men ändå.
för jag e sugen på att ta av hela avgassystemet o puttsa sönder det, men vet inte om jag vågar ge mig på skruvarna!


på tal om att putsa avgasrör, blir era oxå gula i färgen? har en b12 96

Rostfritt,gulnar i värmen,blir gult igen!:arsele
holm
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
halvfärdig bandit.........

sådär nu börjar det snart likna ngt efter vinterns plock.
Har blivit öhlins fjädrar i fram o gixxer i bak, blir lite bellypan med när jag lackar färdigt, så snart e de bara o plocka ihop. Nån som vet om det funkar bra att sätta såna där separata luftfilter på varje förknasare eller om det bara blir knas? ;-)
 

Bifogat

  • DSC0075511.jpg
    DSC0075511.jpg
    145 KB · Visningar: 121
Last edited:

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
hallå...

halåå
sådär nu börjar det snart likna ngt efter vinterns plock.
Har blivit öhlins fjädrar i fram o gixxer i bak, blir lite bellypan med när jag lackar färdigt, så snart e de bara o plocka ihop. Nån som vet om det funkar bra att sätta såna där separata luftfilter på varje förknasare eller om det bara blir knas? ;-)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top