Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
TLS skrev:
Så vad har jag för något? En prototyp, ett freak eller är jag den riktiga Ghost Rider då jag åker på en hoj som inte finns? :confused:

Bifogar en bild på min... ja hoj. Den ser i alla fall ut som en bandit och det står 1156 på cylindern så någon 600 är det inte.

Ser grym ut! :banana

Gaffel, framlyktor,fotpinnar, styre, undertail, kablage, bromsslangar, luftfilter ser inte ut som senare banditer... men jag förmodar att det är du eller någon tidigare ägare som utfört dessa ändringar?
Färgen på motorkåpan ser inte ut som på senare modeller heller...
 
Last edited:

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Topp

Toppsmörjning??

Är det "bara" ett gäng med slangar från närmsta trycksatta uttag och ner till "centrum" på vipparmsaxlen?

Se bild?
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=81644&stc=1
Varför blir det så "dyrt" med lite slangar o banjo kopplingar?

Är det anslutningarna i toppen man tar betalt för?!?!?!

Nåt i övrigt o nämna om detta?
 

Bifogat

  • olje.bmp
    49.5 KB · Visningar: 440
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Toppsmörjning? En banjokoppling kostar allt mellan 60 - 130 kronor. Det behövs 8 stycken bajokopplingar och 8 stycken stålomspunna teflonslangar. Sen behövs det 4 stycken korta banjoskruvar och 2 stycken långa banjoskruvar. Nånstans runt 50 kronor st. Kopparbrickor. Gängning av 2 st ändbultar och svarvning tätningsyta.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Toppsmörjning? En banjokoppling kostar allt mellan 60 - 130 kronor. Det behövs 8 stycken bajokopplingar och 8 stycken stålomspunna teflonslangar. Sen behövs det 4 stycken korta banjoskruvar och 2 stycken långa banjoskruvar. Nånstans runt 50 kronor st. Kopparbrickor. Gängning av 2 st ändbultar och svarvning tätningsyta.

Man har det på båda sidorna då? :confused:


Har inte sett mer än bilder på ett sådant kit.
tänkte ju att det kanske räckte på ena sidan och det trycker hela vägen... :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns 4 vipparmsaxlar, två på var sida, dvs det man förser med olja. De är inte genomgående.

B-400 skrev:
Man har det på båda sidorna då? :confused:


Har inte sett mer än bilder på ett sådant kit.
tänkte ju att det kanske räckte på ena sidan och det trycker hela vägen... :va
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Byte av gaffelben på B12´a.

Hejsan alla kunniga (+ alla andra också för den delen :D )

Jag funderar på att montera upp å ner gaffel på min Bandit. Vad bör jag tänka på... Någon som vet någon som passar "bolt on"?

Har någon kanske måtten på Banditens hjulbult, samt totallängden på orginalgafflarna så man inte köper ett par för korta :3freak

Jag hade gärna mätt själv, men har inte fått hem skönheten ännu.. Men nästa vecka............. :yoparty

Tack på förhand.

// Jugge
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Nån som bytt sitt framdrev på B12?

Jag har tagit bort kåpan, låsbrickor och mutter. Drevet ska nu gå att ta av från axeln, om det inte hade varit för kjedjan. Jag har fört fram bakhjulet så långt det går men ff kan jag inte få ut framdrevet. Det verkar som om jag måste haka av kjedjan först. Men hur f.. då? Ska prova med att ta ut axeln fr bakhjulet så att jag kan få fram bakhjulet ännu mer. Kanske då kan haka av kjedjan fr bakdrevet först och sedan fr framdrevet. Kommer "pregen" till kopplingen att vara ivägen? I så fall så måste jag ju bryta kjedjan, eller???????????????????????????????????????????????????????

Är jag trött eller? Hur f.. stavas tcheddjan igentliggen??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Framdrevet byter du enklast genom att först ta bort kedjeskyddet - så att du inte repar det. Ställ bakhjulet i främre läget och rulla av kedjan från bakdrevet.

Ta bort växelspaken. Ta bort kåpan. Ta bort tryckpinnen för kopplingen (så att du inte skadar den av misstag. Byt framdrev.

Schedja stavas kedja. :tummenupp
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Och tryckpinnen till kopplingen är bara att dra ut?

Hmm... går det verkligen att rulla av kedjan bak utan ta ta ut axeln? Verkar väääldigt tajt tycker jag.



andersbrink skrev:
Framdrevet byter du enklast genom att först ta bort kedjeskyddet - så att du inte repar det. Ställ bakhjulet i främre läget och rulla av kedjan från bakdrevet.

Ta bort växelspaken. Ta bort kåpan. Ta bort tryckpinnen för kopplingen (så att du inte skadar den av misstag. Byt framdrev.

Schedja stavas kedja. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Plopp - säger det inte ens. Den sitter där bara löst, igenomstucken packboxen.

Ta bort bakhjulsaxeln, tar det 2 minuter? Slöhög där! :tummenupp

Bandit1200 skrev:
Och tryckpinnen till kopplingen är bara att dra ut?

Hmm... går det verkligen att rulla av kedjan bak utan ta ta ut axeln? Verkar väääldigt tajt tycker jag.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
He he, visst är jag slö :hihi

Jag är ju en sån som lämnar in bilen för oljebyte, men hojen brukar jag faktiskt ha liiite intresse av att meka med.

Hur som helst så är drevet på plats (dj..... vad den där brickan med insex-skruv satt). Kedjan behöver inte kapas, puh. Det gick att sträcka den med ganska gott mått för framtida justeringar.



andersbrink skrev:
Plopp - säger det inte ens. Den sitter där bara löst, igenomstucken packboxen.

Ta bort bakhjulsaxeln, tar det 2 minuter? Slöhög där! :tummenupp
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
PREMIÄRTUREN AVKLARAD!!!

Körde en sväng idag med nya drevet monterat. Oj, vilken skillnad. Jag kan verkligen rekommendera alla Banditer att dreva ner en aning. Hojen blev en helt annan. Pigg o råstark till tusen. Tyvärr var det lite väl blött och blåsigt på vägarna idag så någon test av toppfarten blev det inte. Men 240 på fyran och mer kvar, samt EN VÄXEL TILL!!! Och vilken skjuts det var när jag petade i femman, men sen var det bara att slå av. Trafiken tillät inte mer idag. Men nästa vecka kommer våren och då dj..... ska det åkas. Tror absolut inte att toppfarten blivit lägre trots neddrevningen, tvärtom skulle jag tippa.
Efter turen blev det avfettning (en hel liter gick åt, hojen har stått och varit skitig hela vintern) och tvätt. I morgon kommer magspoilern sedan är man fit for fight inför en ny härlig säsong.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Bandit-träff?

På tal om ny säsong. Då är det väl dags att göra allvar av saken och samla alla Banditer första bästa onsdagkväll. Prel kan vi väl sikta in oss på kommande onsdag (om vädergurusen kan hålla vad de lovat). Varför inte en pannbiff på BurgerKing? Säg si så där vid sex-tiden?

Vem är intresserad?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Weeeee....

.... redan fått åka :yoparty
Själv så väntar jag på att få hojen.. Kommer på måndag :fyllisar

Jag hade gärna kommit med på onsdag... men det är lite för långt att åka, alla fall i detta väder..... :näsblod

Vad är det för magspoiler du har köpt?? Jag är sugen själv på en sådan, samt nakna stuket med rund lampa.
Orginalkåpan åker bort så länge som man inte åker på europatouring :tungan

Mvh Jugge.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Kolla den här länken, finns magspoilers till Bandit i flera färger. Själv har jag beställt en i carbon-look.

http://www.s-racing.com/S/Bellypans/Bellypans.html

Förrästen, jag har för mig att jag körde Banditen i 110 km/h vid 4000 varv innan omdrevning. Varvet ligger kvar på samma nu med en kugge mindre fram. Hur hänger detta ihop???
Kanske Brinken har någon teori?






Jugge_c skrev:
.... redan fått åka :yoparty
Själv så väntar jag på att få hojen.. Kommer på måndag :fyllisar

Jag hade gärna kommit med på onsdag... men det är lite för långt att åka, alla fall i detta väder..... :näsblod

Vad är det för magspoiler du har köpt?? Jag är sugen själv på en sådan, samt nakna stuket med rund lampa.
Orginalkåpan åker bort så länge som man inte åker på europatouring :tungan

Mvh Jugge.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bandit1200 skrev:
Kolla den här länken, finns magspoilers till Bandit i flera färger. Själv har jag beställt en i carbon-look.

http://www.s-racing.com/S/Bellypans/Bellypans.html
Jo, har spanat in den spoilern.. :tummenupp
Bandit1200 skrev:
Förrästen, jag har för mig att jag körde Banditen i 110 km/h vid 4000 varv innan omdrevning. Varvet ligger kvar på samma nu med en kugge mindre fram. Hur hänger detta ihop???
Kanske Brinken har någon teori?

Kan det vara så att hastighetsmätaren går på utgående axel i lådan?????? I så fall blir det ju fel..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har man samtidigt bytt framdäck till ett med högre profil än tidigare visar hastighetsmätaren mindre.

Jugge_c skrev:
Jo, har spanat in den spoilern.. :tummenupp


Kan det vara så att hastighetsmätaren går på utgående axel i lådan?????? I så fall blir det ju fel..
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag menar såhär:

Med 15 kuggars framdrev körde jag i 110 km/h vid 4000 varv.
Nu med 14 kuggars framdrev visar hastighetsmätaren samma hastighet vid 4000 varv dvs 110 km/h.
Men visst är det så att jag i verkligheten kör saktare vid 4000 varv med 14 kuggars framdrev i förhållande till 15 kuggars?
Hur hänger det här ihop?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top