Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag har min på verkstan för dynojettning o motering av kn-filter. Vet inte vad den hade för effekt original på bakhjulet eftersom jag hade monterat bolton innan jag lämnade in den. Men den hade tydligen 101,5 bakhjulshästar med boltonsystemet. Med dynojet och kn-filter har den nu 113,5. Efter lite ytterligare justeringar och ännu lite mer moddning av munstyckena räknar vi med ytterligare ca 2-3 hästar, dvs drygt 30 mer än vad tillverkaren uppger som original (Suzuki anger 98 hk på axeln vilket bör vara ca 85 på bakhjulet).




Gothmog skrev:
Någon som vet vad en helt original B12 -04 har på bakhjulet egentligen? Har hört att det ska vara mer än de uppgivna 98hk från många håll men aldrig fått det bekräftat. Och vad är det i motorn ungefär?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag fick tag på lite nya banditfilmer ikväll:

f7a10269.mpeg
f8090f9e.mpeg
f8090f90.mpeg
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
98 hk är hjulhästar som Suzuki uppger...(fick jag även bekräftat i bänken) kan inte hela historien om varför de gör det på just Banditen, men det kan ha till viss del med europamarknaden och typningen att göra "hörde" jag..




Bandit1200 skrev:
Jag har min på verkstan för dynojettning o motering av kn-filter. Vet inte vad den hade för effekt original på bakhjulet eftersom jag hade monterat bolton innan jag lämnade in den. Men den hade tydligen 101,5 bakhjulshästar med boltonsystemet. Med dynojet och kn-filter har den nu 113,5. Efter lite ytterligare justeringar och ännu lite mer moddning av munstyckena räknar vi med ytterligare ca 2-3 hästar, dvs drygt 30 mer än vad tillverkaren uppger som original (Suzuki anger 98 hk på axeln vilket bör vara ca 85 på bakhjulet).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bandit1200 skrev:
Jag har min på verkstan för dynojettning o motering av kn-filter. Vet inte vad den hade för effekt original på bakhjulet eftersom jag hade monterat bolton innan jag lämnade in den. Men den hade tydligen 101,5 bakhjulshästar med boltonsystemet. Med dynojet och kn-filter har den nu 113,5.

Huh! Original = 98 hästar. Bolton-systemet ska ge runt 112 hästar på bakhjulet. Med öppnare insug runt 117 - 119. Min -98 gav 119 på baken med ett Kerker K45 bolton och ett 5 cm hål i luftburken med ombestyckning mha originalmunstycken.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Modds

Sisådär..Gixxerdämparen på plats, krävdes lite justeringar på nedre fästet me dremmel´n men i stort så passade det rakt av, höjde rövva ca 4 cm "på köpet"
 

Bifogat

  • Kopia av Bild 003.jpg
    Kopia av Bild 003.jpg
    23.2 KB · Visningar: 471

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Min 600a

* tailguard
* miniblinkers (fram/bak) samt ombyggd skyltbelysning.
* Nya barends
* fräckt tankskydd
* larm
* Tail riser (2,5cm höjning)
* ny bakdämpare GSX-R 750 91 (upp med baken ytterligare 3cm)
* Streetfighter styre
* Minispeglar
* Förflyttat fotpinnarna bakåt och uppåt.
* ART Slip-on
* Urgröpt sadel för "coolare look ;)"
* Förflyttat tutan så den inte syns framifrån.
* Cykeldator

Skall försöka fota den lite i sommar och lägga upp lite bilder i nuvarande utförande.

//Fredda
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Dynojet kurva med kn-filter och Viper Bolt-on

Efter ett otal bänkkörningar blev kurvorna ganska justa. I orginalutförande hade jag problem med att den gick snålt på lågfart och mellanregister samt att tomgången gick lite ojämt. Men nu med Dynojet st1 och kn-filter så går den väldigt jämt och fint över hela registret. Kunde inte låta bli att testa idag, drog upp den på bakhjulet utan koppling på ettan (busenkelt). Toppade....???, vet ej, mätaren som går till 260 räckte inte till. Bra med pulver fr 2000 varv och uppåt. Som sagt Dynojet st1, lågfart 20, högfart 110 och nålarna i steg 4 samt Viper bolt-on. SNART e de vår!
 

Bifogat

  • Dynojetkurva Bandit1200 ver2.jpg
    Dynojetkurva Bandit1200 ver2.jpg
    94 KB · Visningar: 560
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Buntar ihop lite svar.
Bakbroms.
Jag har bytt till stålomspunnet bak. Min subjektiva åsikt är att det hjälper. Dock blir det inte någon värstingbroms ändå. Ett trick som kan hjälpa är på bakbromsen finns en luftnippel även på insidan av oket(åtminstånde på generation 2's 1200) dvs det finns två luftningsnipplar. Den är svår att se men den finns där, känn med handen, prova att lufta även den.

Effektuppgift
Haynes mekmanual uppger gen1 N på 106 häst S på 98 och Gen2 på 108 vevaxelhästar UK-modell. "Allt om Mc" nr 5 2001 mätte 1200S orginal 2001 på drivhjulet till 103.4 hästar och vrid på 96.7Nm samt fulltankad vikt på 247kg. uppgivet 98 resp 91.7 samt 220kg torrvikt.

Bandit1200 här är det inte att tänka på att köra. Fint snötäcke i morse och mer på väg. Suck! Det är långt till våren.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bandit1200 skrev:
Efter ett otal bänkkörningar blev kurvorna ganska justa.

115 häst är ju bra, men vill du inte ha 6 extra med en gsxr insugskam och 15 hästar extra med lite portning? 135 kusar, då blir den lätt i fram även på 2'an samt mer vrid överallt i varvtalsområdet, även låga varv. :hihi
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Bandit1200 skrev:
...... Toppade....???, vet ej, mätaren som går till 260 räckte inte till.
Du kan trösta dej med att den är en riktig glädje mätare!

Men, men 250+ i verklig fart är det nog! :)

(har gjort 253km/h med min första B12:a)
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Plockade ut mitt filter idag, vilket såg ut att vara smutsigt värre.

Går det bra att tvätta detta eller bör jag köpa ett nytt?
Vad kostar ett nytt?

Vad ska man tänka på om man ska göra rent filtret?
Bör använda tryckluft läste jag i manualen, men det är inte risk att filtret går sönder då? :va
 

Bifogat

  • filterin.jpg
    filterin.jpg
    53.7 KB · Visningar: 265
  • filterut.jpg
    filterut.jpg
    75.1 KB · Visningar: 245

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vänd på filtret, det syns ju att halva är i princip oanvänt.

Det tyder på att luftgenomströmingen är så bra att bara en liten del av filtret används. Dvs, helt onödigt att köpa K&N eller nåt annat... filtret pallar ju för minst 150 hästar på slangen, bevisligen.

Låt det sitta i nån säsong till. Jag köpte luftfilter till Pontiac'en idag, 106 kronor. Fast den behövde det - nån tidigare ägare hade slängt bort det gamla. :)

Elgasen skrev:
Plockade ut mitt filter idag, vilket såg ut att vara smutsigt värre.

Går det bra att tvätta detta eller bör jag köpa ett nytt?
Vad kostar ett nytt?

Vad ska man tänka på om man ska göra rent filtret?
Bör använda tryckluft läste jag i manualen, men det är inte risk att filtret går sönder då? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns ingen anledning till att tvätta det. Det gör man inte med pappersfilter. Däremot kan du blåsa ur det baklänges med tryckluft, försiktigt...
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hittade ett stylingkit så Banditen liknar GSXR1000:
Bandit R

Jag förstår inte vitsen med att utgå från en Bandit om man vill ha en sådan hoj. :3freak

Bakdelen skulle jag kunna tänka mig iaf...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Iofs ser man ju direkt att det inte är en gsxr-1000, men bryr man sig om sånt när man har en 7 mm strokervev, 87 mm borr och har 1568 kubik i motorn och axar 0-100 på 3 sekunder - på femmans växel? :hihi

Elgasen skrev:
Hittade ett stylingkit så Banditen liknar GSXR1000:
Bandit R

Jag förstår inte vitsen med att utgå från en Bandit om man vill ha en sådan hoj. :3freak

Bakdelen skulle jag kunna tänka mig iaf...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top