Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Även solen har sina fläckar!

Jag har faktens ingen aning om varför jag såg enstaka droppar av soppa under förgasarna igår dvs varifrån det kom. Det var inte heller direkt läge att ställa sig på knä mitt ute i jämra busken på en väg utan jämra vägren med jämra bilar, jämra husbilar och jämra husvagnar direkt efter en jättetrevlig kurva.

Den fastnande trotteln kranade på all soppa den kunde för den cylindern - trots att spjället var stängt. Som sagt, orsaken var min egen klantighet. Brännblåsan sved bara dryga timmen. :näsblod
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Flottören på #2 började flöda över i Enköping. Gick inte att fixa genom att "köra slut" på soppan. 10 mil senare med borttagen vakumslang och växlandes mellan ON och PRI (en 10 sekunders dutt räcker ca 1,5 km) - hemma. En kopp kaffe först innan felsökning. GRRR! :mad:
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du har ju kittat bryggan. Prova att återgå till standard bestyckning då? Hur ser stiften ut? Känns lite lustigt att ställa sådana här frågor till någon som kan dessa maskiner utan och innan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bestyckning av GSF1200 har jag mixtrat med sen -98, i dynobänk. Det var en väldigt liten gummiflaga som satte igen flottörnålen dvs soppaslangen börjar gå sönder innuti - det hände efter 10 mils huligankörning. Får ersätta den med en bit 8 mm Tygon F4040A. Externt ser den ny ut likaså ändarna ser nyskurna ut. Lär väl bita i det sura och köpa 15 meter av https://se.rs-online.com/web/p/process-tubing/3139606/ för inga handlare verkar lagerföra 8 mm, bara 6 mm, iaf i Gävle.

Plus att rost från tanken fortfarande hittar sin väg ner genom nylonfiltret för soppakranen. Om inte ett pappersfilter (numera borttaget) tar rostpartiklar, det ser ut som rött slam när det får ligga ett tag men nu idag var det svart och kunde tas upp av en magnet, vad för filter ska man då använda? Nej, jag äger inte ens en vinkelslip - som skulle kunna förklara kontaminering dvs metallpartiklar.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Gummiflaga från bensinslang? Det var väl det sista man kunde tänka sig. Den slangen måste ha varit från Hedenhös tid. Själv är jag så snål, att jag kör med BT's slang. Dock bra mycket styvare än den du tänker köpa. Därav svårigheten att få dit ett bränslefilter i slangen. När jag hade RS36'orna på använde jag BT's papperfilter 52-295. Men då hade jag hela utrymmet där luftburken suttit att nyttja. (Mycke BT på min Bandit, har till och med BT's olja :hihi)
Ser att du tänker på 8mm slang, och det kanske behövs för flödet till din brygga. Med du har ju bara 6mm utgång i bränslekranen så tillvida du nyttjar orginalkran?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det Biltema pappersfilter jag använde har både 6 (1/4") och 8 mm (5/16") anslutning. Den yttre 6 mm delen är bortkapad så det är 8 mm som används. Jag använder Tygon 6 mm (har ca 3 meter kvar ifall någon behöver en bit) för vakumslangen mellan bensinkran och trottellock. Fick nyss mail om att min "leverantör" har beställt en 15 meters rulle 8 mm åt mig. Om det är 6 eller 8 mm på de svenska banditerna vet jag inte, båda mina "kortsvingade" är importerade från UK och långsvingen från USA och har 5/16 på anslutningarna.

Nu har jag iaf verktygssatsen med mig om/när det händer igen. :brinnerup

Du gjorde mig brydd, gick ut och kontrollmätte, vakumslangen är 6 mm och soppa 8 mm, iaf på mina banditer.

Åkte 4 mil in till Biltema för att handla annat vinklat filter, fullständig kaos redan på parkeringen så jag åkte hem igen. Grrr...
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jo, jag har inte mätt kranen. Utgick från att 8mm slangen går i så lätt, jmf med bryggan där jag får tränga på samma slang. De får bli någon framtida uppgift för onödigt vetande att mäta. Det lär dock dröja då min går så bra med orginalgasarna (för en 2005:a)nu. En RS brygga på en i övrigt omoddad motor var inte en så lyckad lösning. Mest bröl. Lät ungefär som moppen för 60-talet år sedan när man dekaltrimmade.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Största nackdelen med RS'ar (förrutom brölet) är att motståndet från returfjädern är tröttande vid längre resor. Original CV36 funkar ju bra upp till strax under 150 kusar på slangen. RS36 föder ca 160 som max. Ett par kamaxlar från slingshot 750 (eventuellt hela "DOT" toppen) och en lätt portning är det ultimata och billiga trimmet. Men, då förlorar man rejält av lågvarvsvrid. Min går så snällt från 40 på femman med full gas att det nästan är oförskämt.
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
hej alla bandit ägare har en bandit 1200 2001. 3200 mil. nu när kortet är taget så tänkte jag lägga lite tid på hon i vinter. ska kolla vetlilerna vad behöver man ta bort mer en tanken och ventilkåpan? och några spec verktyg som kommer behövas?

olja och filter ska bytas när den ställs undan är väl 500 mil eller 1 gång om året och 3.5 l med filter byte.

sen ska jag se över bromsbeläggen. antar det är som på en bil ta lös klossarna pressa in kolvarna och sätt ditt nya.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För ventilerna behöver du även lossa tändspolarna för att komma åt. Dra inte åt för hårt efteråt då de gängorna är flimsiga. Du behöver även ett fyrkantgrepp och en 8'ans ringnyckel. T.ex. https://www.ebay.co.uk/itm/VALVE-TA...327197?hash=item48422466dd:g:MdkAAOxy1klRaT94

Olja och filter byter man när man känner för det, typ.

Bromsbeläggen byts utan att ta loss bromsoken. Du tar bort saxpinnen och skruvar ut den insex-pinne som håller fast beläggen. Byt ett belägg åt gången så blir det enklare med "mothåll" när du trycker in den lediga kolven med ett platt verktyg.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
För min del har det mest varit ebay.co.uk.

Då jag har en MKI med ABS (dessutom ombyggd med nytt ABS-system) har det dock inte gått att hitta färdiga slangset. Fick mina gjorda måttbeställda stålomspunna på Hydroscand. Har dock hört att det inte är alla butiker som är tillräckligt kundorienterade för att göra dem.


Edit: ser att du har angett Kalifonien som hemort, även om ditt alias pekar på Norrköping. I så fall kanske inte Hydroscand är något för dig :)
 
Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
För min del har det mest varit ebay.co.uk.

Edit: ser att du har angett Kalifonien som hemort, även om ditt alias pekar på Norrköping. I så fall kanske inte Hydroscand är något för dig :)
Norrköping, precis!

Såg faktiskt att XLMoto har slangar till min hoj, men! De är från deras egna snik-märke Snell. Har hört att man ska undvika det skräpet...
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
tack för svar ang ventilerna såg nu när den mappades 2006 gjordes ventilerna med så klara nog ett tag till då den bara gått 3300 mil. bli enbart luftfilter och olja iår och se över bromsar byta bromsvätska mm. Sen är jag sugen på göra lite små saker för utsende. sugen på annat styre men osäker vad som skulle passa utan att behöva byta alla kablar slangar till koppling och broms. Sen vet nån om det finns köpa färdiga bakdelar. har en 01 och tycker nästan den äldre modelen är snyggare bakparti. baklampan och plasten. Och nån som vet om det finns andra dynor en just orginal som man kan byta till?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att byta till ett högre styre innebär att du behöver byta bromsslang från handtaget ned till blocket. Originallängden är väldigt snål. Resten av reglagen medger höjning av ca 40 mm utan problem. Jag kör med Rox 2" styrhöjare från Lelles och gasvajrarna blir då i kortaste laget vid fullt styrutslag. Det går att dra dem så att det blir bra - har inte "hunnit" än bara.

Ebay har nästan allt.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=bandit+seat
 

Biabg

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2020
Ort
Gnosjö
Hoj
1998 Suzuki GSF1200S
Hej!

Jag är ny medlem på detta forum och hoppas att jag kan få hjälp av er experter gällande ett bandit problem! =) Är hyfsad på att skruva men saknar tillräckligt med erfarenhet från motorcyklar.

Har en Suzuki Bandit 1200S -1998 med 3600 mil på mätaren, jag är 3:e ägare och den hade gått 3000 mil när jag köpte den. Första ägaren gjorde (typ) 2" modden och den har funkat bra för oss alla 3, möjligtvis lite mycket smällar när man släpper av på gasen men den har gått jämt och fint över hela registret vid gaspådrag och tändstiften har sett fina ut. Ventiljustering ska vara gjord strax innan jag köpte den men fick inget kvitto på det, dock så ser packningarna ut att vara bytta så det ska nog stämma, har heller ingen anledning att tvivla på föregående ägare.

Har kört ca 200 mil i sommar utan problem men en dag när jag körde så gick den lite konstigt först för att efter några kilometer sluta att gå på alla cylindrar om man inte slog på fullt. Jag stannade och kollade tändstiften:

Cylinder 1 - ok
Cylinder 2 - ok
Cylinder 3 - FETT, Svart och blött
Cylinder 4 - FETT, Svart och blött

Kollade gnistan (på en parkering i solsken):

Cylinder 1 - ok
Cylinder 2 - kunde inte se något
Cylinder 3 - ok
Cylinder 4 - kunde inte se något

= VAFAN

Hade varit mycket mer logiskt om tändstiften på cylinder 2 & 4 hade varit svarta medans 1 & 3 hade vart fina, då hade jag misstänkt att tändspolen till 2 & 4 helt enkelt var kass men icke.

Fick hem hojen och satte i nya tändstift, JR9B: gnista på alla (dock så tycker jag att det är ganska svag gnista på alla cylindrar men det kanske det ska vara? Kan ju vara så att jag helt enkelt inte såg gnistan när jag var på parkeringen för att det var för ljust ute)

Tänkte då att det kanske var "skit i förgasaren" vilket jag insåg efter att jag plockat bort förgasarna att det vore ju ologiskt för då borde den snarare få för lite soppa och inte helt plötsligt gå superfett på 3&4. Men nu när jag ändå hade plockat av dem så får man ju öppna och kolla. Kan det hända något med förgasarna så att det plötsligt går fett?:

* Gummimembranen var klämda av locket på samtliga förgasare - gör det något? Höll upp dem mot ljus och kunde inte se några sprickor eller dylikt:
View attachment 456002

* Huvudmunstycke #110 | Lågfartsmunstycke #37,5 - Läser man denna tråden så borde det vara #127,5 / #35?

* Nålen ser ut att vara shimsad med en plasthylsa på ca 4mm + en rostfri bricka ca 0,7 - Läser man denna tråden borde det vara ca 1,5mm?
View attachment 456003

* Flottörhöjden var ca 12,5mm - Läser man denna tråden ska det vara 14,5mm? Mäter jag rätt? Se bilder:
View attachment 456004
View attachment 456005

* Hålet i luftburken, är det rätt placerat?:
View attachment 456006


Har beställt reparationskitt & munstycken till förgasarna och tänker att man ska bestycka dem enligt riktlinjerna som ges i forumet nu när man ändå har allt nerplockat. För att flottörhöjden ska hamna på 14,5mm så känns det som att man får böja fliken orimligt mycket, nålventilen kärvar nästan lite i upplyft läge eftersom fliken blir så pass nedböjd, i verkligheten kanske ventilen aldrig lyfts upp så högt att detta blir ett problem?
View attachment 456007

Kan detta hjälpa mig med problemet eller tror ni att det är något med tändningen? Kan tändspolar "tappa effekt" men fortfarande fungera? Kan det vara något helt annat?

Tack på förhand! :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär nog köpa nya trottelmembran. De där är nästintill omöjliga att få täta igen. MC-shopen i Karlstad (reservdelslagret i Sverige för gamla Suzukiprylar) eller Lelles.

2" modden är 127.5/35 om du har ett 5cm extrahål i luftburkens lock.

Plastdistansen sitter där original och skall fortsatt sitta kvar där. Lägg den 0.7 mm tunna brickan mellan clipset och plastdistansen så att den inte trillar bort så lätt. Låt C-clipset sitta i sitt mittersta läget.

12.5 mm på flottörhöjden är lite för fett för mellanregistret, kör med manualens 14,5.

Det är förmodligen rost/skräp som gjort att flottörerna på #3 och #4 inte kunnat stänga och då flödat över. Det kan även vara så att bensinkranens diafragma har spruckit och suger då bensin direkt från tanken via vakumet från #3.
 

Biabg

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2020
Ort
Gnosjö
Hoj
1998 Suzuki GSF1200S
Tack för snabbt svar Anders! Då känns det som att man kan släppa tändningen :tummenupp

* Ska jag komplettera med ytterligare en rostfri bricka mellan clipset och plastbrickan så att det blir totalt 1,4mm?
* Flytta clipset till mellersta hacket (3:e hacket)?
* Inga problem med att det "kärvar" lite om man lyfter upp nålventilen högt? Antar att i drift så lyfter ventilen ytterst lite?
* När man mäter flottörhöjden ska man hålla ner plaststommen likt på bilden ovan för att få rätt värde?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top