Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att få upp B12'an på centralstödet kräver lite "know how". Att tvinga upp den stillastående är jobbigt. Du lär få den att rulla lite bakåt så att det är hojens egen massa som lyfter upp den.

Standardlängd hål-hål center för B12 dogbones är 180mm. Utväxlingen hjul:stötdämpare är 3:1 vilket get att 10mm längre dogbones ger en sänkning på ca 30mm. <edit>Vilket ger att dogbones gjorda i aluminium är inte att rekommendera, används kvalitetsstål.</edit>
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
läser att 01 och 02 ska tydligen vara lägre orginal så verka som min inte är sänkt endå. kolla igenom boken står sadel höjd 790mm stämmer rätt bra för mej. får helt enkelt träna lite teknik för få upp den utan hjälpplanka. Sen ska jag kolla över frambromsen som ligger på fram. gör den lite trögrullad dessutom
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
tydligen ska min färg heta spece blue den är mörkblå metalic vart kan jag hitta färgkoden så man kan beställde penna för laga små lackskador på tank och ram?
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
har 2 frågor som nån kanske kan och vill hjälpa med.

1. om jag vill göra bakdämarn hårdare hur går jag till väga då vet vart ratten sitter och den är inställt på 2. är det bara knackar med mejsel för ändra den? och nått annat jag kan ställa in?

2 tänke ta bort för luftfilter och blåsa rent det men vart lite feg att lossa kablar mm. är det bara he soppakran en på off och ta lös slangen och koppla lös kontakten till bränsle mättaen? antar jag måste av med tanken helt för komma åt luftfilter. tack på förhand
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Leta reda på en servicemanual. Finns hopers på nätet.

1. "Rebound"... du har 50% chans att hitta rätt "håll" på inställningsskruven.

2. Bort med sadel. Bort med soppakran. Bort med tank och det märks vilka kablar och slangar som behövs lossas.
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
nu fick jag lös filtret utan att ta bort tanken gick att luta den bara. filtret var lite skitit så ska blåsa rent det. var orginal filtret som satt i. fick dock med ett helt nytt k&n high-flow air filter. nått jag skulle kunna stoppa i eller är det säkrast att köra med orginal filter? är ju inte ett öppet filter utan ett man montera på samma viss som orginalfiltret
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
nu fick jag lös filtret utan att ta bort tanken gick att luta den bara. filtret var lite skitit så ska blåsa rent det. var orginal filtret som satt i. fick dock med ett helt nytt k&n high-flow air filter. nått jag skulle kunna stoppa i eller är det säkrast att köra med orginal filter? är ju inte ett öppet filter utan ett man montera på samma viss som orginalfiltret
Sätt in det nya filtret. :)
Nästa gång du gör rent ett pappersfilter så är det bättre att dammsuga det än att blåsa sönder med tryckluft.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns ingen anledning/fördel att köra med K&N om du kör med originalförgasaren och dess luftburk (inklusive 2" modifieringen) - om inte ditt pappersfilter är trasigt och du bara har ett K&N filter tillhands att montera och bara måste ut och åka.
 

terrygulliksson

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2019
Ort
örnsköldsvik
Hoj
bandit 1200
tack Anders då kör jag med orginal och ser om nån vill köpa kn filtret. så beställer jag en papperfilter då det är dax att byta. jätte snällt att du tar dej tid och delar med dej av din kundskap
 

BullDoozer

Skrotsamlare
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Bandit
Hej banditvänner!
Jag håller på och räddar en gammal vanvårdad bandit 12’a och har några förgasarfrågor.
Banditen i fråga är en 00’a som gått 6800mil.

Jag har dålig koll på vad som är gjort motormässigt på hojen. Det fanns ingen medföljande dokumentation eller orginaldelar (förutom en orginalsadel) och säljaren visste inte mycket om den.
När jag köpte hojen hade säljaren nyss bytt tändstift och rengjort förgasarna. Hojen gick ganska bra men har sakta men säkert börjat gå sämre och sämre.
Så jag har bestämt mig för att gå igenom förgasarna.
Luftburken har ett 2” hål borrat. Snorkeln satt kvar i orginalhålet men den har jag tagit bort.
Luftfiltret var skitigt som faen. Har skaffat ett nytt ”ekonomifilter”.
Jag har plockat isär förgasarna. Ett lågfartsmunstycke satt helt igen.
Munstyckena som sitter i är 130 och 37.5
Nålarna verkar vara av aluminium och stämplade 5D76. Clipset sitter på lägsta positionen. under clipset sitter en nylondistans och under distansen sitter en tunn liten bricka.
Emulsionsröret är stämplat 619 0-8.
Både nål och emulsionsrör ser fräscha ut.
Flottörhöjden är inställd på 13,5mm.
Alla o-ringar är slut så jag har skaffat nya.
Skall även montera ett bränslefilter.
Slip-on sitter monterat.

Vad säger ni experter om denna förgasarkonfiguration?
Göra rent, byta o-ringar och bara sätta ihop dem igen?
Eller borde man skaffa nya delar och följa 2”-receptet på andersbrink’s sida? =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2" modifieringen är inget jag själv hittat på utan är en kollektiv visdom ursprunget från FastLarry's mailing-lista (yup, SÅ gamla är vi) och det numera icke-fungerande banditsrus forumet. Det är original luftfilter som gäller för 2". 37.5 på lågfarten är för stora (ersätt med #35) och kommer att medföra att motorn storknar vid hård inbromsning efter en fullgasrepa. #130 på huvudmunstycket låter stort men är helt normalt om du kör mestadels i +10 grader. Nålarna ställer du in så att hojen blir körbar när den är fullt uppvärmd - den SKA gnälla lite nära den är kall. Flottörerna ska ställas till 14.7 mm.

https://web.archive.org/web/20140107041409/http://www.portablepct.com/fastlarry/banditfaq.htm
 

BullDoozer

Skrotsamlare
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Bandit
wow, det var snabba puckar! =)
Har du nån rekommendation angående nålarna? Är det orginalnålar? Behålla eller skaffa andra?
Jag kör helst när det är mellan +15 till +20 ute.. :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
5D76 är originalnålarna. Mina har jag satt så att den är lite kinkig kall men går bra varm. Börja i mitten och om den är förjäkla grinig kall, höj nålarna ett snäpp åt gången. Din har förmodligen gått alldeles för fett med #130, #37.5 och 13.0 på flottör och maxhöjd på nålarna.
 

BullDoozer

Skrotsamlare
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Bandit
Okej, då beställer jag nytt orginalfilter, nya munstycken #35 och #127.5, justerar flottörerna till 14.7mm.
STORT TACK! för hjälpen.
btw, var köper man munstycken? =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top