Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nu är det färdigåkt för i år, och härnäst väntar tvätt och vinterförvaring. Hojen i bakgrunden, B-King, har bara gått ca 100 mil i år, resten med Banditen. Det säger en del om körglädjen med Bandit.:)
20181015_152348.jpg
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Tjena,

Efter jag bytt luftfilter till nytt (K&N) så startade hojen mer villigt (antar att det andra kloggat igen ordentligt).

Det uppstod dock ett nytt fel, när jag kör i regn så "dör" hojen efter en kortare stunds körning.

Som jag upplever det spelar det ingen roll om jag gasar eller inte, man märker att den slutar reagera på bensinen (gaspådrag) och brölar mer och mer tills den vill stanna.

Sen tar det en stund (typ 4-5 minuter) innan den vill starta igen, när den väl är igång måste man varva ur den innan man kan åka igen.

Jag tror att jag kan ha gjort fel med slangarna som ska kopplas in i tanken underifrån efter jag bytte luftfilter, alternativt att jag har satt in luftfiltret fel, men jag gjorde som instruktionerna sa (ta bort den gamla packningen och sätt in nya filtret, jag anser att det sitter bra).

Går bra så länge det inte regnar.

Om jag kopplat någon slang fel, kan det vara anledningen till att den dör i regn?

Bandit 1200 -01
K&N "Highflow" filter
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Dom två slangarna som finns på flottörhusets översida är luftning av flottörhuset, och ska dras över luftburken bakåt. Har för mig det finns fästen för slangarna där. Bensinslang och vakuumslang kan du inte ha satt fel, olika diameter. Hur är det med dräneringen av luftburken, sitter proppen kvar längst ner på slangen? (kan ju vara så att du drar in vatten den vägen till insuget) Tillsammans med den slangen finns en slang för överfyllnadsskyddet som du kopplar till anslutningen i tankens bakre del.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det mest troliga är nog att luftningen av tanken via tanklocket är igensatt av mossa/skräp som sväller med regn/fukt. Slangen som dränerar området kring påfyllningen har ingen kontakt med innehållet i tanken - annat än via luftningen i tanklocket. Finns det någon mening/tanke med att byta från originalets luftfilter av papp till ett av bomull dvs K&N annat än dekalen som följde med? :näsblod
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Dom två slangarna som finns på flottörhusets översida är luftning av flottörhuset, och ska dras över luftburken bakåt. Har för mig det finns fästen för slangarna där. Bensinslang och vakuumslang kan du inte ha satt fel, olika diameter. Hur är det med dräneringen av luftburken, sitter proppen kvar längst ner på slangen? (kan ju vara så att du drar in vatten den vägen till insuget) Tillsammans med den slangen finns en slang för överfyllnadsskyddet som du kopplar till anslutningen i tankens bakre del.

Proppen sitter kvar, jag tömde slangen tidigare och satte sen tillbaka proppen.
Jag ska kolla på slangarna igen när jag kommer hem för att se om jag hittar något.
Kanske till och med kan skicka en bild sen.. :hihi

Det mest troliga är nog att luftningen av tanken via tanklocket är igensatt av mossa/skräp som sväller med regn/fukt. Slangen som dränerar området kring påfyllningen har ingen kontakt med innehållet i tanken - annat än via luftningen i tanklocket. Finns det någon mening/tanke med att byta från originalets luftfilter av papp till ett av bomull dvs K&N annat än dekalen som följde med? :näsblod

Jag ska kontrollera den slangen med, tack! :Bugar

Jag beställde först ett "Hiflow" filter (läs billigt) till min cykel (2001), dock stod det fel i deras databas och jag fick av någon anledning luftfilter till den gamla modellen. Dessa passar ju inte alls, och sen när jag sen kollade på samma modell (hiflow) på nyare modellen (valde 2003 istället) så kostade dessa 200kr mindre än ett K&N, och då kände jag att jag lika gärna kunde köpa ett sånt. :tungan

(Handlade från XLMoto)
 

Vurst

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2019
Ort
Bakom gula huset
Hoj
B12 -03
Hej, jag har läst en hel del om 2-inch modden när det kommer till b12 00 och tidigare men inte hittat något för dom senare årsmodellerna, jag sitter själv med en 2003:a som jag skulle vilja modifiera på liknande sätt.
Finns det någon har någon information om hur man kan modda en 2003:a?
Tack på förhand.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Finns det någon i gruppen som känner till hur man fäster en styrdämpare på en Bandit? Är med i en Banditgrupp på Fejan, där en kille upplever att "den slår lite när man står på lite". Kan tilläggas att han har en B1250, och den gaffeln har inget wobbelstag som B12'an har.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min B12 -98 styrdämpare sitter monterad lågt på vänster gaffelben och in under tanken och är fäst via ett borrhål genom tändspolarnas fäste. Dämpskruven kikar då fram på höger sida under tanken.
 

Osthaller

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2019
Ort
Källby
Hoj
Suzuki gsf 1200s bandit
Hej på er! Helt ny i dessa forum och har lite frågor, säkert så har det förekommit tidigare men jag kör på ????. Köpte en b12:a förra våren en -98 som gått ca 4500 mil den är importerad från Frankrike och även "trimmad" där med som brinken säger lurad på pengar kitt dynojet 1. Jag rev ner förgasarna igår och kollade hur det verkade och det jag hittade i detta kitt var lågfart 37,5 högfart 104 nålar troligen ALU då dom inte var magnetiska och lätta, där satt även clipset i lägsta läget alltså högst upp mot tjocka änden. Luftburken var snorkel borta på och det var massa typ 8-10mm hål borrade samt k&n filter. Även avgas bytt på den det sitter ett scorpion 4-1 på den och en gpr dämpare. Nu till problemet den går skit i lågfart crusingfart!! Upp till 90km/h hugger till i mellan å typ tjöver sig men på gaspådrag upp till fullt så herrejävlar då vill den hur mycket som helst ???????? sen gör den sånna där gött jävla goa avgassmällar å skjuter flammor när man släpper gasen ????????????. Tänkte följa 2" modden men är nu ute efter riktiga nålar vad heter dom? Har googlat som en dåre men inte lyckats lista ut vilka man ska ha? Någon skrev 0-8 nålar vilka är det??? Den drar en jävla massa bränsle tycker jag ligger på 1liter oavsett körsätt.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Verkar ju vara en kombination av 2" modden vad gäller luftburken och Dynojet. O-8 är Mikunis beteckning på sina nålar. Jag är lite osäker på Dynojet, men möjligen är fjädrarna bytta också. Sen vet man ju inte om trottlarna är borrade heller. Nålarna brukar man väl höja, inte sänka som i din brygga? Förbrukningen är ju onekligen rejält hög och dina stift ser väl inte alltför trevliga ut. Min drar med RS36'or ca 0,65 normal körning. Huvudmunstycke är inte Mikuni original. Orginalbestyckninen är 37,5 på lågfart och 102,5 huvudmunstycke. På cmsnl.com har du stycklistor på hojen som kan vara användbara om du vill se hur den sett ut från början. Om den är orginalsåld i frankrike följer den utförande efter landskod E-04, medan hojar för oss följer landskod E-17.

Med risk att inkräkta på coyright- rättigheterna bifogar jag Anders beskrivning om 2" modden. Eventuell royalty får du lämna till honom. :)
Skärmklipp 2 tumsmodden.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med originalförgasarna finns det bara två vettiga alternativ. Kör med originaldelar fullt ut och 2" mod. Eller köpa Dale Walkers Holeshot kit om man vill köra med Dual Pod K&N RU-2922. Dyno-crap -> återvinningen - eller spendera dagar i dynobänken för att få till det rätt. Kontot för royaltys är: 90 1950 6

Att gå ned från 37.5 till 35 på "pilot/lågfart" är det som gör den körbar i lagliga hastigheter och inte bara på full gas med moddad luftburk.
 

Osthaller

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2019
Ort
Källby
Hoj
Suzuki gsf 1200s bandit
Jag tackar och bockar för dessa snabba svar :) och försöker få till en 2"moddning munstycken är beställda så det tar väl en vecka innan det är hemma och i maskinen igen :yoparty:yoparty:yoparty
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top