Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ha ha, jodå det är meningen att det ska bli K&N har jag tänkt. Men både inköp av bryggan och Mercan på storservice har tärt hårt på pensionen :) Har varit väldigt lärorikt med detta byte av förgasare. Man har tvingats läras sig lite om förgasarens funktion för att få cykeln att gå bra. Har aldrig kört flatslides förut, och förvånas av att den brölar så inihelvete. Men man vänjer sig väl :hihi.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag förstår inte, sedan jag fick på mina flatslides har folk blivit så trevliga och står och vinkar i trädgårdarna när jag kommer :lol :lol :lol
View attachment 443872
Äldre Mikunis plasttrottlar blir slitna i kanterna och kan utöver att åka upp/ner röra sig lite fram och tillbaka i styrspåren. Ger vid vissa varvtal ett vackert knattrande ljud som verkar uppskattas lite extra av kvastgubbar och vedträkastare längs vägarna.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Hur mycket soppa drar era hojar per mil?
Min ligger på ca 0.7/milen. Inte långkörning utan blandad körning kan man säga. Tycker den drar mkt men har inte haft en liknande hoj förut. Det är en 1200 - 97a

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min ligger på ca 0.7/milen

Emulsionsrören och trottelnålar slits med milen (speciellt Dynokittade). Min (luft & buller) drar ca 0.55 vid inspirerad körning. Jag har medvetet sänkt trottelnålarna för att köra snålt på låg belastning. Den är en gris när den är kall men går perfekt annars.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Fortsättning på min bränsleslukande 1200. Jag har bytt alla flottörnålar, luftfilter men den får alldeles för mkt bränsle. Stiften är helt svarta och nått stift har lagt av pga för mkt bränsle. Är det lågfartsmunstyckerna som man ska gå ner på eller ska man prova att sänka nålarna ett hack?
Något förslag? Är tyvärr novis när det gäller förgasare.


Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Fortsättning på min bränsleslukande 1200. Jag har bytt alla flottörnålar, luftfilter men den får alldeles för mkt bränsle. Stiften är helt svarta och nått stift har lagt av pga för mkt bränsle. Är det lågfartsmunstyckerna som man ska gå ner på eller ska man prova att sänka nålarna ett hack?
Något förslag? Är tyvärr novis när det gäller förgasare.




Skickat från min F8131 via Tapatalk


Börja med att skruva in blandskruvarna en och en tills den går dåligt sen ut ett halvt varv. Det är dem som påverkar
lågfartsmunstycken
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Så när man ligger och långkör så är det lågfartsmunstyckerna som används?

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Har inte koll exact men från 1/4 gas tar nog nålen över, så justera skruvarna först sen kolla hur nålen står.
Min drog c.a 0,55 landsväg mellan 110-120, samt inne i stan lite fram å tillbaka 0,7
 

Racerbengan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Macungie
Hoj
bandit 1200 1999
Är på jakt efter grenrör, intercooler och plenum chamber till banditen för ett Turbobygge, någon som har något liggande eller vet någon som har????
 

Racerbengan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Macungie
Hoj
bandit 1200 1999
Från vilken modell kan man ta kompletta fotpinnar med infästningar som passar första generationens Bandit???
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Från vilken modell kan man ta kompletta fotpinnar med infästningar som passar första generationens Bandit???

jag har rearsets från en vätskekyld R-750 på min, tror de kommer från en 93'a
De passar infästningarna i ramen men man får göra nya hål för bromspumpen annars tar den i bakramen på banditen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag fick PM om ett inlägg jag gjorde för 13 år sedan. Två-tums-modden på en generation 1 Bandit finns beskriven i detalj @ http://andersbrink.se/tech_2inch.html och generation 2 finns också beskriven @ https://web.archive.org/web/20140107041409/http://www.portablepct.com/fastlarry/banditfaq.htm

7 hästar mha förgasarmodden och 13 med öppnare ljuddämpare = ca 20 hästar extra för en billig peng.

<edit>Det var då ett HIMLA PM'ande. ;-) I länken beskrivs exakt vilka delar som behövs och kan köpas från en lokal mc-månglare eller MC-Butiken i Karlstad. Det måste vara Mikuni originalmunstycken (stämplad med dubbelfyrkanten) annars blir det fel. Det är dessa komponenter som avses som "kitet" dvs 4 lågfartare, 4 huvudmunstycken och 4 M3-brickor samt ett extra 5 cm hål i luftburkens kåpa bredvid snorkeln.</edit>
 
Last edited:

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Hej!

Jag har en Bandit 1200 N vars motor har dött, så jag köpte en till (1200 S).

Min första hade en steg-1 trimning (som jag förstår det är det nya spridare i förgasarna och ytterligare borrat hål i luftburken).

Jag tänker att rent teoretiskt bör man kunna byta förgasarbrygga och luftburk mellan dessa och få samma extra skjuts i motorn?

Sen tänkte jag byta sliponet från den gamla till den nya (som har original).

Värt att informera är att den gamla banditen var en 1999 N och den nya är en 2000 S.

Finns det något jag missat eller bör tänka på för att utföra detta?
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
99 och 2000 är samma motor och bränslesystem. Från 2001 byttes förgasaren. Jodå, visst kan du flytta över grejorna. (Du borde kanske kolla att toppen i din rasade motor inte är portad etc.). Sen är ju frågan hur slitet det är i din gamla brygga, ovala emusionsrör, slitna nålar etc. Har du fått tag på en lågmilare är det ju bättre att använda den bryggan och flytta över munstyckena. Som jag förstår har du 2" modden, och då är det bara ombestyckning som är gjort. Nålar och rör är då ej utbytta. Du ska behålla din öppna ljuddämpare för att trimmningen ska ha någon effekt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top