Suzuki Bandit 1200-tråden

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Har du inget radiellt spel nu behöver du inte byta. Eftersom det är oljetryck vid drevet lär eventuell smuts tryckts ur motorn under körning. Den stora smala o-ringen är lika viktig som packboxen.
Då behöver jag inte byta den nått positivt i de hela. Har beställt grejer idag så nu vill man ha hem dem så man kan ut och köra

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
Yttertemperaturen är av betydelse för bestyckningen av förgasarmotorer. Vänta till det blivit varmare ute innan diagnos.

Om den beter sig lika i varmare väder kan orsakerna vara flera: Slitna emulsionsrör och nålar i förgasarbryggan om den gått långt, behov av synkronisering av bryggan bland annat.

Jag hade precis samma beteende på min när jag köpte den, och det blev inte bra förrän rengöring, kontroll av flottörnivå, byte nål/emulsionsrör samt synkning. I mitt fall var min brygga kittad, så det satt inte orginalnålar i den (utan nålar i lättmetall av ett visst märke) som var slitna.

Börja med en synkronisering av bryggan, det är nog det mest sannolika. Hjälper inte det får du gå igenom förgasarbryggan.

Sen håller jag med dig om att Bandit är en skojig hoj. Det är till och med så att jag tycker den är roligare att köra än min andra hoj, en B-King.


Tack för svaret! Synka förgasarna, hjälper inte det - rengör och byt ut slitna delar!

Alla original B12'or är klent bestyckade för låg/mellan-hastighet. Mickla (dvs trimma-med-tron-att-ändringar-kanske-gör-att-den-går-bättre) med luftfilter/luftburk gör bara saken värre.

Går den bättre varm och är en låg-milare kan du höja trottelnålen ett snäpp eller shimsa upp den en eller två M3-brickor.

Går det bättre kall än varm och är en lång-milare kan det vara slitna trottelnålar eller emulsionsrör.

Har den ett Dyno-jet kit, otur för dig. Det (s)kitet slits väldigt fort. Byt till original Mikuni-prylar så kan alla andra hjälpa till.

Som sagts, +10C helst +15C för att justeringen ska vara meningsfull - om du nu inte ska köra runt treriksröset.

Hej Anders, Den har gått 3200 mil.
Den går ungefär lika bra eller dåligt oberoende om den är varm. Kanske lite bättre när den är varm.
Vi väntar tills vädret ger med sig så får jag gå igenom förgasarna :)

Tack för svaret!


Har nu plockat isär förgasarna och 'rengjort' dem så gott jag kunde. De var I princip fläckfria, men det satt lite skit kring emulsionsrör och nål. Bytte dem och packningar på alla ställen, tyvärr var jag på pilot nålarna också så fick nollställa dem till tre varv. Testkörde efter det och då spottade och harklade förgasaren nr 4 lite när jag körde utan tank. Kan det vara vakuumslangen som begär mer bensin? Den var svårstartad så skruvade ut piloterna ett halvt varv till och nu startar den inte alls.. Har skruvat tillbaka till 3 varv och samma sak, den frustar till efter nån sekund men startar ej. Är ganska säker på att det har något att göra med pilotskruvarna.. Har ej kommit till att synka än tyvärr, men den gången jag fick igång hojen så var det fortfarande vajsing med hackande i körningen. Jag körde den på hubudstödet och man ser att kedjan rasslar till när man tappar fart. Jag tror att kedjan / drevet måste bytas ut. Har rengjort kedjan efter körning med wd40 och gnugg med trasa, därefter fettat in med o rings kedjesmörj och spänt den till 20mm slack
utan hjälp. Vad kan vara problemet? För löst spänd bult till bakaxeln? Drevet /kedjan ser fin ut i övrigt.. Kan det vara drevet som sitter i själva motorn (glömt namnet på den) eller någon del däri som är sliten?
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Tack för svaret! Synka förgasarna, hjälper inte det - rengör och byt ut slitna delar!



Hej Anders, Den har gått 3200 mil.
Den går ungefär lika bra eller dåligt oberoende om den är varm. Kanske lite bättre när den är varm.
Vi väntar tills vädret ger med sig så får jag gå igenom förgasarna :)

Tack för svaret!


Har nu plockat isär förgasarna och 'rengjort' dem så gott jag kunde. De var I princip fläckfria, men det satt lite skit kring emulsionsrör och nål. Bytte dem och packningar på alla ställen, tyvärr var jag på pilot nålarna också så fick nollställa dem till tre varv. Testkörde efter det och då spottade och harklade förgasaren nr 4 lite när jag körde utan tank. Kan det vara vakuumslangen som begär mer bensin? Den var svårstartad så skruvade ut piloterna ett halvt varv till och nu startar den inte alls.. Har skruvat tillbaka till 3 varv och samma sak, den frustar till efter nån sekund men startar ej. Är ganska säker på att det har något att göra med pilotskruvarna.. Har ej kommit till att synka än tyvärr, men den gången jag fick igång hojen så var det fortfarande vajsing med hackande i körningen. Jag körde den på hubudstödet och man ser att kedjan rasslar till när man tappar fart. Jag tror att kedjan / drevet måste bytas ut. Har rengjort kedjan efter körning med wd40 och gnugg med trasa, därefter fettat in med o rings kedjesmörj och spänt den till 20mm slack
utan hjälp. Vad kan vara problemet? För löst spänd bult till bakaxeln? Drevet /kedjan ser fin ut i övrigt.. Kan det vara drevet som sitter i själva motorn (glömt namnet på den) eller någon del däri som är sliten?

Jag brukar plugga vacuum anslutningen det är säkert därför den betedde sig så.
Den råkar inte ha blivit sur ? Har du plockat ur tändstiften och kollat?
Kedjan kanske är slak ? Jag justerar min c.a 30-35 mm när den står på centralstödet har fungerat perfekt.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Har äntligen fått provkört hojen är grymt nöjd. Känns nästan som den går bättre än min gamla fz1 med 150 hk och power commander och slipon. Mycket bättre mellanregister.
Ett tips är att köpa ebc sintrade belägg kändes som man fick 50% mer bromsverkan.
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
Jag brukar plugga vacuum anslutningen det är säkert därför den betedde sig så.
Den råkar inte ha blivit sur ? Har du plockat ur tändstiften och kollat?
Kedjan kanske är slak ? Jag justerar min c.a 30-35 mm när den står på centralstödet har fungerat perfekt.

Hej Chrille!
Kedjan har ungefär 20mm slack, innan var det mer. Det ska vara okej enligt Haynes manual.. Hur ser jag på tändstift att de är sura? Hade dem ute o kikade på I samband med rengöringen, de såg bra ut. Menar du att de kan ha surnat när jag försökt få igång den?
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Det ser man ju direkt på stiftet om det är fuktigt eller luktar mycket bensin.
tänkte bara om den blivit sur mycket choke eller korta starter av motorn.
3 varv ut på lågfarten så ska den då gå hyfsat iaf.
Har du provat att gasa lite när du startar?
Det lär jag göra med min ibland för tomgången är väldigt låg vid kall motor. ska vara ca 1250 varm motor.
Har du otur så kan det beroende på hur noga du rengjorde förgasarna ha fastnat nått skräp i nått munstycke igen.

Jag har iaf en 2003 med slipon och har 110 huvudmunstycke samt 20 på lågfarten orginal är 15. men den gick helt ok med 3,5 varv ut med 15 munstycket.
Har även provat med ett stort extra hål i luftburken men den gick sämre då.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har iaf en 2003 med slipon och har 110 huvudmunstycke samt 20 på lågfarten orginal är 15. men den gick helt ok med 3,5 varv ut med 15 munstycket.
Har även provat med ett stort extra hål i luftburken men den gick sämre då.

Går inte din lite fett? Om du tittar på min bänkning med 100/17,5 ser du att den redan där går lite fett. Din borde gå fetare?
GSF1200.jpg
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ni som har RS36'or, hur har ni ställt accelerationspumpen? Om jag går momentant från 0 till WOT storknar den och får för mycket luft. Behöver bara släppa lite på gasen för att den ska gå på för fullt igen. Har ställt pumpen på start vid 1/4 trottelöppning men är lite osäker på vilken duration jag har. Ska pumpen hänga med till WOT?
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Går inte din lite fett? Om du tittar på min bänkning med 100/17,5 ser du att den redan där går lite fett. Din borde gå fetare?
View attachment 443450

Jag trodde banditen gick snålt orginal, läst en del som sagt det.
Jag tycker den går hur bra som helst genom hela registret samt stiften ser bra ut.
Dem flesta mc brukar man ju mappa om man byter till slipon.
Jag har även ett annat luftfilter hiflow. kanske gör lite skillnad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ni som har RS36'or, hur har ni ställt accelerationspumpen?

Jag har kopplat bort ax-pumpens funktion på de RS'ar jag har/haft. Det är en vanesak att modulera gasen med varvtalet. Tar inte lång tid för ryggmärgen att lära sig sånt. Risken med ax-pump är även att någon kan ha varit framme och torrgasat hojen och fyllt cyllarna med soppa (omedvetet).
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
Det ser man ju direkt på stiftet om det är fuktigt eller luktar mycket bensin.
tänkte bara om den blivit sur mycket choke eller korta starter av motorn.
3 varv ut på lågfarten så ska den då gå hyfsat iaf.
Har du provat att gasa lite när du startar?
Det lär jag göra med min ibland för tomgången är väldigt låg vid kall motor. ska vara ca 1250 varm motor.
Har du otur så kan det beroende på hur noga du rengjorde förgasarna ha fastnat nått skräp i nått munstycke igen.

Jag har iaf en 2003 med slipon och har 110 huvudmunstycke samt 20 på lågfarten orginal är 15. men den gick helt ok med 3,5 varv ut med 15 munstycket.
Har även provat med ett stort extra hål i luftburken men den gick sämre då.

Testade 3.5 varv igår, startade direkt men tvekar lite på låga varv, hostar lite lite. Nu precis var jag ute (ca 20 grader) och tryckte på start, gick igång direkt.. What gives...

Ska synka förgasarna o sen ta den på en tur.

Till Anders och bandit:
Det som tog bort det mesta av tvekandet var att spänna bulten I svingarmen som löper genom hjulet. Verkar som att den var lite löst spänd innan. Har det att göra med hur bakhjulet linjerar med framdrevet?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Testade 3.5 varv igår, startade direkt men tvekar lite på låga varv, hostar lite lite. Nu precis var jag ute (ca 20 grader) och tryckte på start, gick igång direkt.. What gives...

Ska synka förgasarna o sen ta den på en tur.

Till Anders och bandit:
Det som tog bort det mesta av tvekandet var att spänna bulten I svingarmen som löper genom hjulet. Verkar som att den var lite löst spänd innan. Har det att göra med hur bakhjulet linjerar med framdrevet?

3,5 varv borde räcka tycker jag. Om den nyser lite kan du ju testa att öka lågfartsmunstyckena till 17,5 enl min erfarenhet.

Annars tycker jag att kedjespänningen 20mm du tidigare skrivit är lite för snäv. Skall vara mellan 25-35mm enl verkstadsmanualen. Är kedjan sliten kommer du att få olika slack i olika delar av kedjan. Då är det dags att byta drivpaketet. ( jag hade en sådan sliten kedja på cykeln jag köpte, att det kändes som om jag körde på ett ovalt bakhjul ) Muttern ska dras med 100Nm. Man kan inte alltid lita på markeringarna på svingen, utan det bästa är att mäta upp linjeringen. Det finns billiga riktpinnar att köpa.
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
3,5 varv borde räcka tycker jag. Om den nyser lite kan du ju testa att öka lågfartsmunstyckena till 17,5 enl min erfarenhet.

Annars tycker jag att kedjespänningen 20mm du tidigare skrivit är lite för snäv. Skall vara mellan 25-35mm enl verkstadsmanualen. Är kedjan sliten kommer du att få olika slack i olika delar av kedjan. Då är det dags att byta drivpaketet. ( jag hade en sådan sliten kedja på cykeln jag köpte, att det kändes som om jag körde på ett ovalt bakhjul ) Muttern ska dras med 100Nm. Man kan inte alltid lita på markeringarna på svingen, utan det bästa är att mäta upp linjeringen. Det finns billiga riktpinnar att köpa.

Okej! Haynes tyckte 20-30mm om jag inte missminner, men ska köra en vända och känna av.

Angående nysningarna är det precis som att en förgasare tappar trycket, rycker till, och återgår.. Det är något jag har råkat införa verkar det som. Precis skruvat ihop allting, så jävligt drygt om jag måste isär med hela förgasarpaketet igen.. Synkad är den iaf, de var rätt off, staplarna.. Vad tror du om nysningarna om jag inte ska köpa nya munstycken? (det är ju något jag kladdat till, så borde gå att åtgärda utan nya delar?)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad tror du om nysningarna om jag inte ska köpa nya munstycken?

Att en hoj nyser och "jämrar sig" innan den uppnått arbetstemperatur är normalt. Använd choken. Nyser den efter inspirerad körning i 20 gradig yttertemperatur har du luftläckage eller igensatta munstycken någonstans. Tomgången/väldigt lätt körning påverkas inte alls av luftburks vara eller inte vara, inklusive luftfilter.

/men är det inte nästan lite för varmt ute nu? ;-)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
När jag scannar bakåt i tråden, ser jag att du köpte hojen i våras, och att du senare funderade över olika mods. Har du bytt ljuddämpare till en öppen typ har du orsaken till nysningarna där. Öppet system ev med öppnare filter, och motor med vacuumförgasare, gör att den kommer att gå magrare.

Nysningarna du hör kan förklaras så här i lite mer teknisk nivå:
Om lågfartskretsen levererar otillräckligt med bränsle kommer inte insugsblandningen att antändas vid varje arbetstakt. Blandningsförhållandet är fel och någon förbränning kan inte äga rum. Insugsblandningen kommer då att passera "oanvänd" förbi avgasventilen och ut i avgasröret där den ackumuleras. Här kan blandningen i lugn och ro uppnå det rätta stökiometriska förhållandet och så fort som de heta förbränningsgaserna - som trots allt råkat antändas cylindern - passerar ut i avgasröret antänds också denna blandning. När detta sker befinner vi oss i slutet av utblåstakten, alltså samtidigt som insugsventilen öppnar. Denna försenade "extra" förbränning skapar en tryckvåg som tar bakvägen förbi insugsventilen och ge upphov till det nysning som du hör i förgasaren.
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
När jag scannar bakåt i tråden, ser jag att du köpte hojen i våras, och att du senare funderade över olika mods. Har du bytt ljuddämpare till en öppen typ har du orsaken till nysningarna där. Öppet system ev med öppnare filter, och motor med vacuumförgasare, gör att den kommer att gå magrare.

Nysningarna du hör kan förklaras så här i lite mer teknisk nivå:
Om lågfartskretsen levererar otillräckligt med bränsle kommer inte insugsblandningen att antändas vid varje arbetstakt. Blandningsförhållandet är fel och någon förbränning kan inte äga rum. Insugsblandningen kommer då att passera "oanvänd" förbi avgasventilen och ut i avgasröret där den ackumuleras. Här kan blandningen i lugn och ro uppnå det rätta stökiometriska förhållandet och så fort som de heta förbränningsgaserna - som trots allt råkat antändas cylindern - passerar ut i avgasröret antänds också denna blandning. När detta sker befinner vi oss i slutet av utblåstakten, alltså samtidigt som insugsventilen öppnar. Denna försenade "extra" förbränning skapar en tryckvåg som tar bakvägen förbi insugsventilen och ge upphov till det nysning som du hör i förgasaren.

Tack för svar och hjälpen! Jag har inte bytt något, allt är original.. Kan det alltså vara så att något satt igen den igen alltså? Det du förklarade med ovalt bakhjul är inte riktigt samma symptom. Om jag ligger och har samma mängd gas och kryssar runt i säg 40km/h kommer den oregelbundet, men ofta, att 'hacka till' - det enklaste sättet att beskriva det är som att det känns som att motorbromsen tar i för en kort sekund.. Om man sätter upp hojen på depåstödet och kör igenom växel ett och två kommer den nästan garanterat att hugga till i kedjan /drevet.. Väldigt märkligt. Har inte haft kedja på tidigare hoj, så känner inte till om det är en typisk kedjegrej eller om det är något fel i resten av motorn..
 

Arthursson86

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Karlevi
Hoj
Suzuki bandit 1200
Finns det någon usd inkl kronor som passar direkt på en bandit 1200s 2002 utan att behöva byta hjul bromsok och ta väck kåpan?? Skriv gärna modell årsmodell va man ska ta gaffeln ifrån
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag förstår inte, sedan jag fick på mina flatslides har folk blivit så trevliga och står och vinkar i trädgårdarna när jag kommer :lol :lol :lol
20180614.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top