Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Så har då mina nya RS36'or kommit hem. Blir utbyte av vacuumförgasarna snart. Står för nära besiktningen just nu för att hinna klart, så det får bero till efter. Något jag förundras över är hur Mikuni löst flottörhusdräneringen. Verkar ju närmast som om man glömt bort saken och kommit på i sista stund, varpå man slängt på några lösa slangar. Ni som nu har dessa på era Bandits, hur har ni löst placeringen av slangarna utan att det ser klyddigt ut? Man är ju lite av Talibanestet också så att säga.
20180413_205146.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
hur har ni löst placeringen av slangarna utan att det ser klyddigt ut?

Den naturliga placeringen är väl att samla ihop dem vid clipset där dräneringen av luftburken slutar. Innan du monterar dem, skruva av flottörhusen och justera flottörhöjden till 17 mm. De brukar vara mycket klent ställda från fabrik, typ 18 - 19 mm.
 
Last edited:

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Om du menar K&N kan det vara FÖR mycket inoljat. Sätt tillbaks original luftfilter för det är vad bestyckningarna enligt guiderna relaterar till - om du nu inte kör med Holeshot-kitet och då är K&N dual-pod referensen.
Ska beställa ett original filter till den. Men om den sotar igen stiften när man ligger och kör normalt efter landsvägen. Är det då lågfartsmunstyckerna som är för stora?
För jag har inte mkt gas pådrag när jag ligger i 110 pga tidigare ägare har drevat upp den så att den skulle varva mindre.
Eller måste man skruva in luftskruvarna så den får mindre luft?


Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gör rent luftfiltret och olja inte in det eller vänta med alla tester och frågor tills du har fått det nya. Fet gång är brist luft.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Ska börja med ett nytt filter, sedan får jag prova med att öka luftflödet och se om det hjälper. Inte lätt att hålla på med förgasare när man inte har hållit på med sånt så mkt

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Arthursson86

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Karlevi
Hoj
Suzuki bandit 1200
Skulle behöva lite hjälp. Har sökt och även funnit massa Ang detta men det är så rörigt bland texterna att jag får hjärnblödning.
Aktuell hoj. Gsf1200s 2002
1. Vilken stötdämpare från andra hojar passar Bolt on? Hur stor blir skillnaden? Blir den högre bak osv?
2. Är det någon som monterat bättre gafflar från någon annan hoj som passar utan problem.? Har själv bytt till öhlinsfjädrar nu o de blir iaf stor skillnad.
3. Någon som har en uppfattning vad en lokal mc handlare tar för att justera ventiler och synka förgasare?
4. Någon som kör med tailriser och kan dela med sig av erfarenheter körmessigt

Tacksam för svar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditens stålram gör den mushy och svampig i kurvorna så att montera bättre dämparsaker hjälper inte speciellt mycket. Kika isf på annan hoj. Banditen original är rätt nervös i fram så att höja den i bak är som gjord för tankslappers. Montera styrdämpare fram om du höjer den i bak genom att korta av hundbenen.

Justera ventiler gör du bäst själv och synka förgasare behövs inte mer än att manuellt synka upp spjällen med en liten borr som referens mellan förgasarhals och spjällets undersida - om du öht behöver synka dem - för SÅ osynkade blir de inte av sig själv. I 99 fall av 100 är pissig gång på låga varv/lite gas skit i förgaseriet eller slitna trottelnålar om den gått långt eller har Dyno-jet (s)kit monterat.
 

Arthursson86

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2017
Ort
Karlevi
Hoj
Suzuki bandit 1200
Banditens stålram gör den mushy och svampig i kurvorna så att montera bättre dämparsaker hjälper inte speciellt mycket. Kika isf på annan hoj. Banditen original är rätt nervös i fram så att höja den i bak är som gjord för tankslappers. Montera styrdämpare fram om du höjer den i bak genom att korta av hundbenen.

Justera ventiler gör du bäst själv och synka förgasare behövs inte mer än att manuellt synka upp spjällen med en liten borr som referens mellan förgasarhals och spjällets undersida - om du öht behöver synka dem - för SÅ osynkade blir de inte av sig själv. I 99 fall av 100 är pissig gång på låga varv/lite gas skit i förgaseriet eller slitna trottelnålar om den gått långt eller har Dyno-jet (s)kit monterat.

Nu minskade hjärnblödningen definitivt inte då de du skriver dementera säkert över 100 inlägg om där folk har skrivit att de blir stor skillnad med både synk och typ gixxerdämpare bak osv :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
folk har skrivit att de blir stor skillnad med både synk och typ gixxerdämpare bak osv :)

En gris är en gris är en gris - även om du piff(ynf)ar upp den med high heels och push-ups. Den blir helt säkert bättre med finare gaffel och bättre dämpare bak men jämfört med en modern sporthoj - är det fortfarande en gris. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Skulle behöva lite hjälp. Har sökt och även funnit massa Ang detta men det är så rörigt bland texterna att jag får hjärnblödning.
Aktuell hoj. Gsf1200s 2002
1. Vilken stötdämpare från andra hojar passar Bolt on? Hur stor blir skillnaden? Blir den högre bak osv?
2. Är det någon som monterat bättre gafflar från någon annan hoj som passar utan problem.? Har själv bytt till öhlinsfjädrar nu o de blir iaf stor skillnad.
3. Någon som har en uppfattning vad en lokal mc handlare tar för att justera ventiler och synka förgasare?
4. Någon som kör med tailriser och kan dela med sig av erfarenheter körmessigt

Tacksam för svar

Kan bara flika in med min personliga erfarenhet av min Mk1 (97a) som jag haft i 8 år.

1. Har en CBR600RR dämpare från en 06 eller 07, det höjer den bak något. Jag har även höjt gaffelbenen i kronan kanske 10mm (alltså en sänkning fram). Så iallafall min svänger betydligt bättre än den gjorde innan och jag har aldrig fått någon tankslapper eller såna tendenser heller. Då har jag ändå betydligt mer pulver än original, ca 158 på hjulet. Jag har iofs ett brett oversize MX styre, det kanske hjälper stabiliteten något men den är absolut inte nervös i vilket fall som helst.

2. Det är rätt vanligt med de upside-down gaffelbenen från sena årsmodeller av GSX-R1100, de är rätt långa. Det finns också en del som använt TL1000S gaffelben med lyckat resultat.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Håller på att slänga på mina nya RS36'or nu. Huvudmunstycket som sitter i är 130, men jag undrar om den bestyckningen kan gälla även här i Skandinavien. Misstänker att storleken är vald med tanke på ett varmare klimat. Någon?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RS36'or nu. Huvudmunstycket som sitter i är 130

Det är en bra utgångspunkt. Upp i bänk!

T.ex.RS40 kommer med #140 och jag fick installera 142.5 för maxeffekt med en sval motor (dragracing). För normalt "hett" bruk i Sverige hade 140 varit lagom. I varma fuktiga Virginia +28C 70% fick jag gå ned till 125 på mina RS36.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det är en bra utgångspunkt. Upp i bänk!

Tack för info. Den ska upp till bänk. Är mest intresserad av AFR, men det gör inget om effekten maxar heller (det finns vissa likheter i resonemanget med vad man kan höra på Antikrundan :hihi )

Den ska upp på bänken, men det kommer att ta några veckor då Motospeed håller på med flytt just nu, och det lär väl ta ett tag innan bromsbänken är klar. Å andra sidan har vi ju Evensson i Tillberga. Får se hur vi gör.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Plockade bort kåpan som sitter över framdrevet för den har droppat olja där ifrån. Tydligen kommer det bromsolja från kolven som trycker in kopplingen, kan man beställa repsats till den och vart är det bäst att handla?

Sedan läcker den olja från packboxen som sitter på drivaxeln. Hur byter man den? Och sitter det ett lager där som man enkelt kan byta oxå?
91648c50956fa33f66025e64e63134df.jpg
934154ad9d919986026b4bebc4b71f39.jpg


Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Plockade bort kåpan som sitter över framdrevet för den har droppat olja där ifrån. Tydligen kommer det bromsolja från kolven som trycker in kopplingen, kan man beställa repsats till den och vart är det bäst att handla?

Sedan läcker den olja från packboxen som sitter på drivaxeln. Hur byter man den? Och sitter det ett lager där som man enkelt kan byta oxå?

I båda fallen är det rost som är boven. Smörj kedjan frekvent med olja så att allt innanför kåpan blir geggigt. Oljegeggan skyddar mot rost. Byt även bromsvätska frekvent i kopplingen för att få ut fukt från slavcylindern.

Slavcylindern fixar du själv med https://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-S...SF-1200-GSX-GSXR-VL-1500-VS-1400/332578442011

Rengör tätningsytan lite lätt med Autosol, inget grövre.

Däremot för utgående drevaxelns lager lär du klyva motorn för att byta. Packboxen (förrutom hylsan och den smala o-ringen som sitter bakom hylsan) GÅR att byta utifrån om man är riktigt jäkla brutal. Räkna med att få offra en eller ett par rejält insmorda packboxar. Ser att någon redan varit där och petat sönder utgående drevets packbox. Bakom de där packboxarna går det olja under tryck (smörjning för ingående och utgående drevaxellager) så det kommer att läcka rejält som det är nu.
 
Last edited:

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
I båda fallen är det rost som är boven. Smörj kedjan frekvent med olja så att allt innanför kåpan blir geggigt. Oljegeggan skyddar mot rost. Byt även bromsvätska frekvent i kopplingen för att få ut fukt från slavcylindern.

Slavcylindern fixar du själv med https://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-S...SF-1200-GSX-GSXR-VL-1500-VS-1400/332578442011

Rengör tätningsytan lite lätt med Autosol, inget grövre.

Däremot för utgående drevaxelns lager lär du klyva motorn för att byta. Packboxen (förrutom hylsan och den smala o-ringen som sitter bakom hylsan) GÅR att byta utifrån om man är riktigt jäkla brutal. Räkna med att få offra en eller ett par rejält insmorda packboxar. Ser att någon redan varit där och petat sönder utgående drevets packbox. Bakom de där packboxarna går det olja under tryck (smörjning för ingående och utgående drevaxellager) så det kommer att läcka rejält som det är nu.

Jag har sett att den har varit rejält kladdig och när jag köpte den förra året så droppade det olja på golvet så jag körde i omega i den och då blev den bättre. Så jag tänkte kolla upp det där nu då och då verkar det vara en hel del som behöver bytas. När jag tog bort hylsan så kunde man se en del av oringen så den har varit väck tydligen. Ska beställa några packboxar så man kan misslyckas några gånger
men hur vet man om man måste byta lägret? Det lät som att det hade kommit in smuts mellan packboxen och lagret men det kanske man kan få bort när man tar bort packboxen?



Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
I båda fallen är det rost som är boven. Smörj kedjan frekvent med olja så att allt innanför kåpan blir geggigt. Oljegeggan skyddar mot rost. Byt även bromsvätska frekvent i kopplingen för att få ut fukt från slavcylindern.

Slavcylindern fixar du själv med https://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-S...SF-1200-GSX-GSXR-VL-1500-VS-1400/332578442011

Rengör tätningsytan lite lätt med Autosol, inget grövre.

Tack så otroligt mkt för länken

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top