Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tack för all hjälp, frågan är vart jag kan beställa munstycken. Det finns ju ett antal olika både lågfart och hudvudmunstycken. Vill hest inte plocka isär för att kolla. mvh

dessa kanske är rätt. har googlat men inte ens en bild på lågfartsmunsycket.

https://www.24mx.se/lagfart-mikuni-nya-langa-mod#?p
https://www.24mx.se/huvudmunstycke-prox-mikuni-n102221-5-pack#?p
Här är i alla fall en bild som visar din förgasarbryggas munstycken.
20140303_221931.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Test....

0dc5c6a1-fadc-4017-9c1e-f9bc2609b768.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ok, har lite krångel med att länka bilder, det här forumet och viss webbläsare... Därför mina tomma poster.. Eller det kanske är bara jag som ser dem?

Anywho.... Tänkte kolla om det hänt nåt i vinter?

Jag har inte gjort så mycket på Banditen men iallafall fått dit radiella pumpar och fotpinnar från en gammelgixxer

- - - Updated - - -

Pinnar...

2df73fc3-7675-46fe-be57-8624bcda53ad.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Annars är det mest pyssel med en Savage jag hittade i somras som jag skaffade som pendlarknarr, försöker få lite stuk på den.

IMG_20170811_102654_405.jpg
 

Kaktusplanta

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2017
Ort
Umeå
Hoj
Bandit 1200 -06
Köp den du tycker ser trevligast ut. Köp ingen som är förnicklad, speciellt inte Yosh. Rostfritt eller alu är det som funkar. Vad beträffande motoreffekt, alla ger snarlik ökad prestanda jämfört med originalet.

Tack för svar! Då tror jag att jag satsar på en sådan! Ska bli spännande och se vad orginaldämparen väger den är ju stor som ett as!
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Finns det ingen i denna tråd som köpt munstycken till förgasare bandit 1200 01-05 ?
Har letat hur mycket som helst utan resultat.
Efter mer forskningen verkar det som att det är lilla skallen 01-06 och stora 97-00

Har tagit isär nu och huvudmunsycke för 01-05 är
N102.221
lågfarten inte hittat beteckning men ser precis ut som
https://www.24mx.se/lagfart-mikuni-nya-langa-mod#?p
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Finns det ingen i denna tråd som köpt munstycken till förgasare bandit 1200 01-05 ?

Fick du inte tag på dem via 24MX? Har annars för mig jag köpte av Lelles i Uppsala. Annars är det Ebay, se min länk, men det verkar mest vara från USA. Tycker också att man ska hålla sig till Mikuni original munstycken för att vara på säkra sidan att måtten stämmer. Du kan också kolla med Motospeed (Magnus Larsson) här i Västerås. Dom brukar kunna trolla fram det mesta.

https://www.ebay.co.uk/b/Mikuni-Motorcycle-Fuel-Jets-and-Injectors/177779/bn_2320902
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Munstyckena från 24 mx var rätt iaf.
Har stött på lite problem nu. Har gjort ventiljustering,gjort rent förgasarna. öppnat luftburken med hål bytt luftfilter samt slipon.
Började poppa rejält ifrån förgasarna när jag startade även när den blev varm.
De enda som hjälpte en del var att skruva ut blandningsskruven ett halvt varv. Så nu är den ute 3,5 varv vilket är mycket. Först poppade varje sekund nu 2-3 gånger i minuten ingen skillnad kall som varm tomgången är hyfsat lika både kall å varm.
Ska det verkligen bli sån skillnad redan på tomgång med allt jag gjort? eller var jag inte tillräckligt noggrann vid
ventiljusteringen? provat carb cleaner så verkar inte vara nått vacuum läckage.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att justera förgasarna vintertid lär bli fel, iaf om du har garagedörren öppen och insugsluften runt nollan eller minus. Gör det där finliret när det blir svensk sommar, dvs vid +10 eller högre.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Precis som Brinken skriver betyder temperaturen en hel del när det gäller förgasarmotorer. Annars är det 3,5 varv som Suzuki rekommenderar för din förgasare enligt manualen. Och då ska man komma ihåg att dom gärna är lite snåla för att klara emmisionskraven.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Oki fast den gick rent utan att hacka när jag köpte den å startade den kall. Blev ingen baktänding alls i förgasarna då.
Bara undra om den kan plötsligt gå snålare med allt jag gjort ? eller om jag fick till ventiljustering för glapp. dem flesta ventilerna var lite tighta. Man lär väl kunna köra även om det är kallt ute.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vänta till det är lite varmare. Kvarstår bakpuffarna i förgasarna kan du prova att gå upp ett steg i lågfartsmunstyckena.
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
Hej alla! Precis köpt en bandit 1200 från 04, och är väldigt nöjd! Vilken härlig hoj!

En sak jag funderat på de få timmarna jag hunnit köra är att den upplevs som ryckig när man kör försiktigt och inte ligger på - det är precis som att den hugger och inte mjukt ökar i hastighet, eller ligger kvar på samma. Svårt att förklara men vid gaspådrag går allt bra, inga baktändningar eller liknande heller. Helt original. Har ej kikat på förgasarna än då jag helst ville ha ett par timmar åktid innan jag börjar görs det värre..

Är det någon som har erfarenhet av det här, vad finns det man kan göra på egen hand och vad kan det vara? Kan försöka förklara utförligare on det behövs :)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hej alla! Precis köpt en bandit 1200 från 04, och är väldigt nöjd! Vilken härlig hoj!

En sak jag funderat på de få timmarna jag hunnit köra är att den upplevs som ryckig när man kör försiktigt och inte ligger på - det är precis som att den hugger och inte mjukt ökar i hastighet, eller ligger kvar på samma.

Yttertemperaturen är av betydelse för bestyckningen av förgasarmotorer. Vänta till det blivit varmare ute innan diagnos.

Om den beter sig lika i varmare väder kan orsakerna vara flera: Slitna emulsionsrör och nålar i förgasarbryggan om den gått långt, behov av synkronisering av bryggan bland annat.

Jag hade precis samma beteende på min när jag köpte den, och det blev inte bra förrän rengöring, kontroll av flottörnivå, byte nål/emulsionsrör samt synkning. I mitt fall var min brygga kittad, så det satt inte orginalnålar i den (utan nålar i lättmetall av ett visst märke) som var slitna.

Börja med en synkronisering av bryggan, det är nog det mest sannolika. Hjälper inte det får du gå igenom förgasarbryggan.

Sen håller jag med dig om att Bandit är en skojig hoj. Det är till och med så att jag tycker den är roligare att köra än min andra hoj, en B-King.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top