Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Full Rulle skrev:
Ps:Någon här som vet om en hugger till bandit 600 passar på 1200:an. :confused:

Inte samma sving och smalare bakdäck på 600:an så svaret borde vara nej.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Jepp, kika på http://www.s-racing.se/ syns där...

Modds på min bov:

Micron blås å 2" modden, ombestyckad
Planad o portad topp (nyligen)
Gsxr insugskam (nyligen)
Förstärkt koppling (en extra org.fjäder)

Kvar på önskelistan i vinter:

Bänkning efter toppmodsen
Gsxr bakdämpare
Undertray
miniblink bak
kåpblink fram
Extern toppsmörjning
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Mina moddar...

Tonat kåpglas (Powerbronze airflow)
Stålomspunna blanka broms och kopplingsslangar (Fren Tubo köpta från Karls Racingteknik under gruppköpet här)
Extra högljudda tutor osynliga under kåpan (som AndersR med hans hjälp)
ART avgassystem (där var jag före Anders)
Tändförställare och ombestyckade förgasare (Holeshot stg 1 kopierat) + extra lufthål i luftburken
Mörka miniblinkers både fram och bak (inte likadana som Anders)
Motorskyddsbågar
Rostfria bultar för alla motorkåpor
Polerade plattor vid fotpinnarna
Förlängningsslangar för synkportarna så man kommer åt dom lätt
GIVI monorack med E460 box

Vinterprojekt:
En service med ventiljustering bara
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Dyno-jet / kn-filter / bänkkörning

Tjena!

Funderar på att dynojetta Banditen. Någon som vet vad jag kan förvänta mig i pretandaförändring? Jag har ett öppet Viper-bolton på, i övrigt inga moddar.

Blir det någon skillnad med eller utan kn-filter (efter dynojettning)?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Du borde kunna förvänta dej runt 15 hk upp, om du vill "spara in på" dynokittet så är det ganska kända bestycknings val på både G1 o G2 (med öppet blås + 2" hålet i luftburken)...finns nog folk i tråden som säkert kan tipsa om bestyckning för din G2:a, du kan oxå kolla http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/banditfaq.htm#fuel_system
KN kan du nog hoppa över...extra hålet gör att org.filter räcker gott å väl till för dina modds..





Bandit1200 skrev:
Tjena!

Funderar på att dynojetta Banditen. Någon som vet vad jag kan förvänta mig i pretandaförändring? Jag har ett öppet Viper-bolton på, i övrigt inga moddar.

Blir det någon skillnad med eller utan kn-filter (efter dynojettning)?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag har en -04:a, på den så är det visst inte aktuellt med luftburksmodden. Inkl du den modden i dian 15 hk?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Vad ska du ha för dina motorskyddsbågar?


Anders R skrev:
Options:
Underkåpor lackade i orginalfärg
"Progressive" framfjädrar
Tonat kåpglas (+1 riktigt mörkt till salu)
Tonat lampskydd
Stålomspunna mörka broms och kopplingsslangar
Extra högljudda tutor osynliga under kåpan
ART avgassystem
Tändförställare
Ombestyckade förgasare
Extra lufthål i luftburken
Mörka miniblinkers både fram och bak
S-märke efter Paristuren
Spyball larm
Extra långa vacumslangar för synkning
Givi Monorack

I källaren:
Packväskor
Sidohållare
Motorskyddsbågar

Vinterprojekt:
Nya lysen eventuellt
Byte framgaffelolja
Byte bromsbelägg bak(fram bytta för 1600 mil sedan)
Sukta efter våren
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Jepp...2" hålet inkluderat, org.luftburk är likadan som till 600cc Banditen, där räcker luftintaget till, men det räcker inte till att försörja 1200cc med öppet avgas om man vill optimera effekten av det ökade avgasflödet..
Är du säker på att 04:an har annan setting på luftburk (eller gasare) än de andra G2:eek:rna ? Har inte hört talas om de...å andra sidan så vet jag långifrån mycket, har "nyss" börjat o modda själv.. Vi kan nog invänta fler inlägg av G2 ägare som bringar ljus över läget...

<edit> om du kikar på tex Bugeyes modds så ser du att han har extra hål i burken, (tror G2 hålet skall vara 1 1/2" )



Bandit1200 skrev:
Jag har en -04:a, på den så är det visst inte aktuellt med luftburksmodden. Inkl du den modden i dian 15 hk?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det har iaf inte varit nån aktivitet på Bandit mailing-listan om några nya förgasarmoddar. Står det inte om det där... har det inte hänt. :D

Ingen mer som vill ha fler pollar i sin gamla gubbhoj, eller är det bara i Gästrikland/Hälsingland alla snabba B12'or finns? :tomten

Lustgas kanske? Har ett race-kit inklusive 2-1/2 lbs flaska som ligger, klarar av från 40-140 hästar extra. :brinnerup
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
andersbrink skrev:
Lustgas kanske? Har ett race-kit inklusive 2-1/2 lbs flaska som ligger, klarar av från 40-140 hästar extra. :brinnerup
Skulle aldrig klara av att inte ha knappen intryckt hela tiden... :huvet
 
Last edited:

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Hmm... kanske det.

Kostar?
Vad innehåller racekittet?



andersbrink skrev:
Det har iaf inte varit nån aktivitet på Bandit mailing-listan om några nya förgasarmoddar. Står det inte om det där... har det inte hänt. :D

Ingen mer som vill ha fler pollar i sin gamla gubbhoj, eller är det bara i Gästrikland/Hälsingland alla snabba B12'or finns? :tomten

Lustgas kanske? Har ett race-kit inklusive 2-1/2 lbs flaska som ligger, klarar av från 40-140 hästar extra. :brinnerup
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bandit1200 skrev:

Det blir aktuellt när SVEMO's regler är absolut spikade, det lär ge sig framåt januari/februari. Annars, 6k.

4 st Fogger2 nosslar, alla slangar, NOS Cheater Fuel, NOS Pro Shot Nitrous, 2 st "shower head" distributionsblock, soppatrycksvakt, soppatrycksmätare, gastrycksmätare, Summit Racing soppapump, soppatrycksregulator, 2-1/2 flaska + hållare samt en uppsättning munstycken du tycker är lämplig. Jag har munstycken från 60 hp till 160 hp. Själva systemet klarar av upp till 350 hästar extra, det är bara att slänga i större munstycken.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bandit1200 skrev:
Jag har en -04:a, på den så är det visst inte aktuellt med luftburksmodden. Inkl du den modden i dian 15 hk?

Bugeyes och jag har exakt samma moddning, samt vid provkörning av varandras hojar är den subjektiva upplevelsen att ingen skillnad finns. Jag bromsade min till 113 hk på bakhjulet i höstas. Helt oprepparerad på vägen hem från jobbet, skitig osmörjd kedja för lite luft i bakhjulet osv. Skillnaden på 04 kontra 01/02 är avgassystemet i stort. Så det är aktuellt med hål om man ombestyckar. 1.25 tums hål har jag för mig . 110 munstycken av den mindre "keihin" modellen a 20-30kr st ska det vara. Dessutom skall man flytta det sk e-clipet på nålen, skruva ut blandskruven till 3,75 varv osv. Dessutom behövs en tändförställare. Byte av flottörhusskruvar behövs för de går åt skogen när man tar loss dem. Jag har inte helt korrekta uppgifterna i huvet nu när jag sitter på jobbet.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Anders R skrev:
Bugeyes och jag har exakt samma moddning, samt vid provkörning av varandras hojar är den subjektiva upplevelsen att ingen skillnad finns. Jag bromsade min till 113 hk på bakhjulet i höstas. Helt oprepparerad på vägen hem från jobbet, skitig osmörjd kedja för lite luft i bakhjulet osv. Skillnaden på 04 kontra 01/02 är avgassystemet i stort. Så det är aktuellt med hål om man ombestyckar. 1.25 tums hål har jag för mig . 110 munstycken av den mindre "keihin" modellen a 20-30kr st ska det vara. Dessutom skall man flytta det sk e-clipet på nålen, skruva ut blandskruven till 3,75 varv osv. Dessutom behövs en tändförställare. Byte av flottörhusskruvar behövs för de går åt skogen när man tar loss dem. Jag har inte helt korrekta uppgifterna i huvet nu när jag sitter på jobbet.
Det var lite mer, tex att kapa trottelfjädrarna 25 mm, hålet är 1,5 tum. E clipset sitter så att nålen är maximalt höjd, dvs närmast spetsen. Skruvarna är M4 10 mm långa. Det som är dyrt är tändförställaren om man inte som jag har turen att hitta en lätt begagnad till salu. Men med dagens dollarkurs kan man kanske köpa hela kittet till ett vettigt pris direkt från uppfinnaren.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
BugEyes skrev:
Det som är dyrt är tändförställaren om man inte som jag har turen att hitta en lätt begagnad till salu.

Tändförställaren behövs absolut inte, men om du absolut bara måste ha lite mera förtändning så finns det trådar här på sporthoj som i detalj berättar hur mycket du ska slotta upp skruvhålen i plattan som signalgivaren sitter monterad.

Ett varv är 360 grader. Förställningen original är ca 34 grader och du vill ha den att bli 38 grader. Dvs du vill att den ska tända 4 grader tidigare. Om du tar diametern mellan skruvhålen, låt säga 100 mm, så blir 4 grader 3.5 mm.

100*3.14=314 mm omkrets / 360 grader = 0.872 grader per millimeter.

Dvs, köp en nålfil och fila i 15 minuter och spar in pengarna på en tändförställare. Du kan alltid "återställa" den genom att flytta tillbaka den till originalpositionen, dvs det andra ändläget av hålen i tändplattan.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
BugEyes har rätt! Jag kollade upp idag. Uppfinnaren har gjort om sitt kit så den jag har säljs inte längre. Vill man köra den ombestyckning jag har behövs:

Rostfria insex 4X10mm(11-1133-410) finns på clasolson för 22:-(2*11:) De små munstycken nr110(64-7110) av keihintyp kostar 20:-/st på www.touring.se. 25mm av på fjädrarna. 13 mm flottörhöjd, 3,5- 4 varv på luftskruven. E-clipet i skåran längst ner på nålen. 1,5 tum dvs 38mm extra hål i luftburken. Tändförställningen skall vara 5 grader om man kör Anders Brinks variant eller så kan man beställa factory-pros(ca 900:) från mc-doktorn 0457-81180.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Anders R skrev:
Uppfinnaren har gjort om sitt kit så den jag har säljs inte längre.

Jodå, kittet säljs fortfarande på www.holeshot.com, kollade nyss. Det heter Stage 1 modified och inkludrerar allt inklusive tändförställare, munstycken och skruvar samt en detaljerad monteringsanvisning. Även en packning till kåpan över tändrotorn ingår. Kostar 128 dollar vilket är ganska nära 900 spänn i dagens kurs. Därför känns det inte meningsfullt att köpa bara tändförställaren i dagens läge, lika bra att få alltihop i samma paket.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Vilka filmsnuttar finns med Banditer?

Jag har följande:

bandit1200.wmv (Bänkning)
danger_zone.mpeg ("Seriös" Banditfilm med Mike Stitzer)
sunea_divx.avi (Sune visar hur lätt Bandit är att köra)
2000-12-09_Sune_Andersson_from_cobran.avi (Sune visar hur lätt Bandit är att köra)
UpOnOne_Ace_Cafe_2.wmv (Lite Banditlek på träff)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Har inga.. men blev nyfiken på dina, finns å tanka på sporthojshubben lr?



Elgasen skrev:
Vilka filmsnuttar finns med Banditer?

Jag har följande:

bandit1200.wmv (Bänkning)
danger_zone.mpeg ("Seriös" Banditfilm med Mike Stitzer)
sunea_divx.avi (Sune visar hur lätt Bandit är att köra)
2000-12-09_Sune_Andersson_from_cobran.avi (Sune visar hur lätt Bandit är att köra)
UpOnOne_Ace_Cafe_2.wmv (Lite Banditlek på träff)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top