Suzuki Bandit 1200-tråden

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
De kallas vardagligt för "Large round" eller "stora runda" - tillade han som precis köpt extra B12'a -97 för 12,000 - som skall 2" moddas och drevas upp med 16/43. Den hade redan rostfritt buller som kom med rensat mellanrör (eftermarknads). Väger inte ens 1/3 av originalet!
Kan du rekommendera någon burk till banditen? Det som sitter på min heter "bos" och ser ut som original mellanrör

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ja det är olika utväxling. Såvitt jag kan se ur manualen för GSX är utväxlingen 2,714/1,809/1,409/1,181/1,038, medan den för GSF är 2,384/1,631/1,250/1,045/0,913.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan du rekommendera någon burk till banditen?

T.o.m. en original ljuddämpare från en RF900 fungerar för att få ut de extra hästarna man får med eftermarknads. Ska man upp över 130 på slangen bör man göra sig av med mellanröret. Beowulf och Delkevic (av många olika fabrikat) ersätter även mellanröret. Allt är bättre än originalet. Köp det som låter och ser bäst ut. Jag har ett rostfritt Delkevic på min senast köpta B12. Materialet är tunt så det väger inte speciellt mycket. Den medföljande db-killern gör det långt under besiktningkraven för ljudnivån.

<edit>Är det någon mer än jag som plågas av att originalstyret är 30 mm för lågt - speciellt vid långkörningar. Hur har ni löst det? Karpattunneln lär få vila ibland...</edit>
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Efter lite pyssel så blev det riktigt bra med fotpinnarna från en GSXR750 vattenbuffel.

BXIQteZlMhz
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ok. Hur vet man om det sitter original mellanrör på hojen?

Jag har tittat på din bild i inlägg 3891. Ett tränat öga ser direkt att det är ett orginalrör du har.:lol
Skämt åsido, du ser det på att det är bolt on och tjockleken på mellanröret. Jag vet knappast något eftermarknadssystem som behållit detta, när det gäller kompletta system.

Tycker din dämpare är monterad konstigt på fel sida om fästet, men så länge dämparen inte tar i svingen spelar det väl ingen roll. BOS är väl inget dåligt märke, men den såg jäkligt sliten ut. Ser ut som om du har DB killer monterad, kan vara bra att ha vid besiktningen :hihi
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Om du skruvar bort slutdämparen och kikar in i mellanröret ser man ett extra internt rör - det är originalet.

Anders, jag hade för mig att gashastigheten ökade i dämparen, med den areaökning som erhålls i dämparen i förhållande till innerröret i mellanröret, och att man därigenom fick bättre genomströmning i motorn.:va
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Jag har tittat på din bild i inlägg 3891. Ett tränat öga ser direkt att det är ett orginalrör du har.
Skämt åsido, du ser det på att det är bolt on och tjockleken på mellanröret. Jag vet knappast något eftermarknadssystem som behållit detta, när det gäller kompletta system.

Tycker din dämpare är monterad konstigt på fel sida om fästet, men så länge dämparen inte tar i svingen spelar det väl ingen roll. BOS är väl inget dåligt märke, men den såg jäkligt sliten ut. Ser ut som om du har DB killer monterad, kan vara bra att ha vid besiktningen :hihi
Haha här är ett otränat öga det jag har märkt på burken är att den sitter väldigt löst mot mellanröret. Bultarna sitter åt men dämparen är som lös ändå. Kanske ska va så men jag tycker det verkar konstigt. DB killern är den skruvad inne i slutröret på dämparen? Mkt nytt för en annan då man har kört chopper med raka rör

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Haha här är ett otränat öga det jag har märkt på burken är att den sitter väldigt löst mot mellanröret. Bultarna sitter åt men dämparen är som lös ändå. Kanske ska va så men jag tycker det verkar konstigt. DB killern är den skruvad inne i slutröret på dämparen? Mkt nytt för en annan då man har kört chopper med raka rör

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Såg direkt vart DB killern satt bara man öppnar ögonen

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
<edit>Är det någon mer än jag som plågas av att originalstyret är 30 mm för lågt - speciellt vid långkörningar. Hur har ni löst det? Karpattunneln lär få vila ibland...</edit>

Den övre frambromsslangen begränsar höjningen till max 20 mm märkte jag igår kväll. Svarvade till 20 mm långa distanser av 30mm rundstång med 11mm hål. 100mm insexskruv eller slipa ned nyckelgreppet på Biltemas 100mm rostfria skruvar. Nylock muttrar. Dock väsentlig skillnad.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Hej alla bandit ägare.

Jag har tidigare haft en 600a 02a som första hoj och sen lite annat smått å gott emellan på 10år..
Dock vet jag inte men varför men jag har en förkärlek till banditer.
Så Blir nu dax för en 1200 02a i helgen på ynka 3k mil.
Jag letar effekt redan.

Läst många sidor på forumet och alla ger ca 110-115hk på slangen med andra munstycken och öppet blås samt de som behöver 2" mod.

Ringde till Claessons i Bromölla idag och undrade över pris samt effekt vid dynojet.
Han avråder mig från dynojet med tanke på att nålarna är så hårda så de sliter ut godset.

Jag undrar, är det verkligen så?
Kan erkänna att jag inte läst alla 195 andra sidorna men 35 iaf ;)

Men byta munstycken och justera nålarna kunde de fixa.
Tillsammans med slip on sa de en ökning om ynka 5hk för 3000kr-5000kr.....
Nästan bättre att lätta hojen ;)

E dom helt ute och motor-cyklar eller ?
Våga knappt tänka tanken att låta dom pillra med hojen över huvud taget..

Så är deras bromsbänk ackurat och alla andras bänkar glädjesiffror, eller är deras bänk snål?

Någon som bänkat hos Claessons och sen testat i annan bänk och fått olika siffror ?

Tacksam för input..
 
Last edited:

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
TPS, throttle position sensor.

Vad jag förstår så ökar den gasresponsen och ger bättre bränsleförbrukning
Går att kalibrera, finns lite på nätet om hur man gör
 
Last edited:

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
TPS, throttle position sensor.

Vad jag förstår så ökar den gasresponsen och ger bättre bränsleförbrukning
Går att kalibrera, finns lite på nätet om hur man gör
Tack! Ser att någon har skruvat på den tidigare. Ska kolla lite på hur man kalibrerar den

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej alla bandit ägare.

Jag har tidigare haft en 600a 02a som första hoj och sen lite annat smått å gott emellan på 10år..
Dock vet jag inte men varför men jag har en förkärlek till banditer.
Så Blir nu dax för en 1200 02a i helgen på ynka 3k mil.
Jag letar effekt redan.

Läst många sidor på forumet och alla ger ca 110-115hk på slangen med andra munstycken och öppet blås samt de som behöver 2" mod.

Ringde till Claessons i Bromölla idag och undrade över pris samt effekt vid dynojet.
Han avråder mig från dynojet med tanke på att nålarna är så hårda så de sliter ut godset.

Jag undrar, är det verkligen så?
Kan erkänna att jag inte läst alla 195 andra sidorna men 35 iaf ;)

Men byta munstycken och justera nålarna kunde de fixa.
Tillsammans med slip on sa de en ökning om ynka 5hk för 3000kr-5000kr.....
Nästan bättre att lätta hojen ;)

E dom helt ute och motor-cyklar eller ?
Våga knappt tänka tanken att låta dom pillra med hojen över huvud taget..

Så är deras bromsbänk ackurat och alla andras bänkar glädjesiffror, eller är deras bänk snål?

Någon som bänkat hos Claessons och sen testat i annan bänk och fått olika siffror ?

Tacksam för input..

Här är dyno på min före och efter 2" mod plus kammar och ombestyckning.
Före: Endast slipon och K&N filter.

IMG_5528_zpsrcaszjtz.png
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top