Suzuki Bandit 1200-tråden

Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Lite kopplingsproblem.
En kollega köpte en nästintill lika bandit som jag, dock krånglar kopplingen. Vi har bytt packning i slavcylindern och även bytit den stora brickan som håller kvar kolven(den hade spruckit på ena örat). Kolven rör sig bra, inga läckage eller liknande samt systemet luftat, ändå så kopplar den inte ur. Då växel är i och jag "kopplar ur"(motorn avstängd naturligtvis) så går det mycket trögt att snurra på bakhjulet, släpper jag upp kopplingen så blir det helstumt vilket ju är helt normalt. Nån som har en aning eller tanke på vad som kan vara problemet? :Bugar
 

Aramidos

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
XT660R
Min koppling har börjat slira lite vid långvarig hård körning vid varmt väder. Har endast hänt vid ett par tillfällen och jag släckte ner direkt så det är nog ingen skada skedd... Läste någonstans i tråden tidigare om hur man förstärkte kopplingen med en enkel bricka. Hittar inte det inlägget hur jag än letar...

Såg en heavy duty från barnett på ebay men det är väl lite overkill / onödigt dyrt kanske.

Tipps mottages tacksamt !!!!
 

Aramidos

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
XT660R
Min koppling har börjat slira lite vid långvarig hård körning vid varmt väder. Har endast hänt vid ett par tillfällen och jag släckte ner direkt så det är nog ingen skada skedd... Läste någonstans i tråden tidigare om hur man förstärkte kopplingen med en enkel bricka. Hittar inte det inlägget hur jag än letar...

Såg en heavy duty från barnett på ebay men det är väl lite overkill / onödigt dyrt kanske.

Tipps mottages tacksamt !!!!

Hittade på motospeed, en fjäderbricka som man om jag förstår byter ut den ena original mot. Frågan är nu om det är svårt att byta. Minns att någon nämde en 2tum4:a under framjhulet och sen sidostöd så rann inte oljan ut.. Men sen då? Ger det sig när jag fått bort kåpan? Behövs det något specialverktyg och vilken av de två original ska bytas ut?:näsblod:confused:
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Fan, blir inte klok på polarns bandit, har renoverat slavcylindern för kopplingen, även gjort rent mastercylindern(var en hel del "klägga" i den, men trots våran idoga och ödmjuka insats vill kopllingen fortfarande inte ta :huvet:huvet Nån som vet om det är möjligt "tryckstången" kan ha förstört nått inne i kopplingskorgen, för nu lutar det åt att vi river hela kopplingen och kollar igenom. :mad:
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Fan, blir inte klok på polarns bandit, har renoverat slavcylindern för kopplingen, även gjort rent mastercylindern(var en hel del "klägga" i den, men trots våran idoga och ödmjuka insats vill kopllingen fortfarande inte ta :huvet:huvet Nån som vet om det är möjligt "tryckstången" kan ha förstört nått inne i kopplingskorgen, för nu lutar det åt att vi river hela kopplingen och kollar igenom. :mad:

Demontera motorkåpan och kolla om kopplingen rör sig, det kan vara riktigt lurigt att få ur all luft ur systemet. Det vill gärna bli en blåsa uppe vid kopplingshandtaget
 

xtramember

Medlem
Gick med
1 Feb 2009
Ort
Dalarna
Hoj
2006, Suzuki bandit 1200. 2008, Honda CRF 450.
Hallå banditvänner.
Jag har försökt sälja min 06:a hela sommaren men inga igentliga napp.
Så jag lägger ut en blänkare här. Det är kanske någon av er som har en
kompis kompis som är spekulant.
Sen om det är någon som har något tips och knep (förutom att lägga ut den för 25k tar jag tacksamt emot) för att få den såld.
Här är länken: http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_Bandit_1200_47426941.htm?ca=6&w=1&last=1
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dåså gubbar, då är man stolt ägare av en bandit 1200 från 99! :banana

Jag skulle vilja börja med att fråga, vilken olja kör ni på? När jag köpte hojen var nivån lite låg, så jag köpte två liter shell advance ax7 10w40 och hällde I. Kort därefter märkte jag att kopplingen började slira vid snabba växlingar, något den inte gjorde innan jag fyllde på olja. Kan det vara så att jag råkat överfylla och att sliret har med det att göra, eller är det helt fel olja? Kan ni rekommendera en som garanterat funkar så att jag kan byta hela oljan och se om det hjälper? Vore tråkigt att behöver renovera kopplingen såhär en vecka efter köpet... :( körde försiktigt hem så fort jag märkte sliret så jag hoppas inte att något tagit skada...
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Tillfälle:

Jag har en annons liggandes här på Sporthoj som gäller min Bandit 1200s -96.

Jag har lite olika anledningar till varför jag vill sälja:
-Jag har två små barn (2 år samt 3 månader) som tar mycket tid, vilket gör att jag inte kan köra speciellt mycket. De tillfällen jag har att köra just nu är fram och tillbaka till jobbet.
Då vill jag hellre ha något med lite mer vindskydd. Jag tittar själv efter en BMW RT / GS eller en Honda Pan European, eller liknande.
Jag har dock inte hittat någon som vill byta sin touringhoj mot min Bandit 1200. Därför vill jag nu hitta en köpare till min hoj.

Lite mer info om hojen:
-Bensintanken bytte jag pga att den var rostig i överfyllnadsröret. Detta innebar att om jag tankade mer än ca 15 liter så rann det bensin ut genom överfyllnadsröret och ner på marken under hojen. Inte riktigt bra...
Så i höstas hittade jag en rostfri tank på Ebay i Tyskland som jag köpte och ersatte min rostiga tank med. Den rostiga tanken finns kvar och kan följa med om intresse finns.

-Däck och drivpaket är klart godkända. Jag har haft hojen inne på vinterförvaring hos MC-Guiden i Vetlanda de senaste två vintrarna samt besiktigat hojen i höstas. Inga av dessa har påpekat skicket på vare sig däck eller drivpaket.

-Sen kommer vi till vad jag tror är förgasarstrul:
Jag vill först bara berätta varför jag misstänker detta.
Jag körde hojen från Nässjö till Nyköping och tillbaka för ca 2 månader sedan. Ca 40 mil på två dagar. Hojen gick jättebra och allt var frid och fröjd.
När jag sedan kom hem stod hojen stilla i 2 veckor.
Nästa gång jag skulle starta hojen gick den orent. Det verkade som om den gick på tre cylindrar ett tag. För att sedan "hicka igång" och gå på alla fyra cylindrar.

Detta "fel" fanns på hojen när jag körde den sist (för lite mer än 1 veckor sedan). Hojen går lite orent i en 2-3 mil för att sedan hoppa igång på alla 4 cylindrar.

Jag har själv inga direkta möjligheter att skruva på hojen. Som jag skrev överst så tar två små barn väldigt mycket tid i anspråk. Detta gör att jag inte hinner skruva själv.
Men jag har Googlat runt lite på olika forum och har sett folk som haft liknande problem. Det har i de flesta fall varit förgasarna som spökat lite. Om det är en rengöring som behövs eller kanske nya nålar i en av förgasarna vet jag inte.
Eller så är det ett nytt tändstift som behövs... Jag vet helt enkelt inte.

Min tanke är att erbjuda den till någon för ett lågt pris. Jag tänker mig kring 15000 kr.

Eller så lämnar jag in den för kontroll av förgasarna och behåller ordinarie pris enligt annons.

Någon som är intresserad eller känner någon som är det? Tipsa gärna era polare...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Dåså gubbar, då är man stolt ägare av en bandit 1200 från 99! :banana

Jag skulle vilja börja med att fråga, vilken olja kör ni på? När jag köpte hojen var nivån lite låg, så jag köpte två liter shell advance ax7 10w40 och hällde I. Kort därefter märkte jag att kopplingen började slira vid snabba växlingar, något den inte gjorde innan jag fyllde på olja. Kan det vara så att jag råkat överfylla och att sliret har med det att göra, eller är det helt fel olja? Kan ni rekommendera en som garanterat funkar så att jag kan byta hela oljan och se om det hjälper? Vore tråkigt att behöver renovera kopplingen såhär en vecka efter köpet... :( körde försiktigt hem så fort jag märkte sliret så jag hoppas inte att något tagit skada...

Grattis till hojen :)
Jag har kört på Q8 SBK racing en sommar och det gick bra men nu kör jag på en mineral 20w50 efter rekommendation av han som skruvat min motor. På diverse bandit forum verkar det vara många som håller sig ifrån helsynteter i de oljekylda järnen.
En kvalitets delsyntet eller mineral borde funka fint.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tillfälle:

Jag har en annons liggandes här på Sporthoj som gäller min Bandit 1200s -96.

Jag har lite olika anledningar till varför jag vill sälja:
-Jag har två små barn (2 år samt 3 månader) som tar mycket tid, vilket gör att jag inte kan köra speciellt mycket. De tillfällen jag har att köra just nu är fram och tillbaka till jobbet.
Då vill jag hellre ha något med lite mer vindskydd. Jag tittar själv efter en BMW RT / GS eller en Honda Pan European, eller liknande.
Jag har dock inte hittat någon som vill byta sin touringhoj mot min Bandit 1200. Därför vill jag nu hitta en köpare till min hoj.

Lite mer info om hojen:
-Bensintanken bytte jag pga att den var rostig i överfyllnadsröret. Detta innebar att om jag tankade mer än ca 15 liter så rann det bensin ut genom överfyllnadsröret och ner på marken under hojen. Inte riktigt bra...
Så i höstas hittade jag en rostfri tank på Ebay i Tyskland som jag köpte och ersatte min rostiga tank med. Den rostiga tanken finns kvar och kan följa med om intresse finns.

-Däck och drivpaket är klart godkända. Jag har haft hojen inne på vinterförvaring hos MC-Guiden i Vetlanda de senaste två vintrarna samt besiktigat hojen i höstas. Inga av dessa har påpekat skicket på vare sig däck eller drivpaket.

-Sen kommer vi till vad jag tror är förgasarstrul:
Jag vill först bara berätta varför jag misstänker detta.
Jag körde hojen från Nässjö till Nyköping och tillbaka för ca 2 månader sedan. Ca 40 mil på två dagar. Hojen gick jättebra och allt var frid och fröjd.
När jag sedan kom hem stod hojen stilla i 2 veckor.
Nästa gång jag skulle starta hojen gick den orent. Det verkade som om den gick på tre cylindrar ett tag. För att sedan "hicka igång" och gå på alla fyra cylindrar.

Detta "fel" fanns på hojen när jag körde den sist (för lite mer än 1 veckor sedan). Hojen går lite orent i en 2-3 mil för att sedan hoppa igång på alla 4 cylindrar.

Jag har själv inga direkta möjligheter att skruva på hojen. Som jag skrev överst så tar två små barn väldigt mycket tid i anspråk. Detta gör att jag inte hinner skruva själv.
Men jag har Googlat runt lite på olika forum och har sett folk som haft liknande problem. Det har i de flesta fall varit förgasarna som spökat lite. Om det är en rengöring som behövs eller kanske nya nålar i en av förgasarna vet jag inte.
Eller så är det ett nytt tändstift som behövs... Jag vet helt enkelt inte.

Min tanke är att erbjuda den till någon för ett lågt pris. Jag tänker mig kring 15000 kr.

Eller så lämnar jag in den för kontroll av förgasarna och behåller ordinarie pris enligt annons.

Någon som är intresserad eller känner någon som är det? Tipsa gärna era polare...

min kompis är intresserad tror jag =)
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Demontera motorkåpan och kolla om kopplingen rör sig, det kan vara riktigt lurigt att få ur all luft ur systemet. Det vill gärna bli en blåsa uppe vid kopplingshandtaget

Tjena och tack för svaret. Jag har demonterat motorkåpan och ser att kopplingen rör sig rätt längd dessutom(jämfört med min hoj), dock ser jag att då jag drar in kopplingshandtaget, så följer även alla lameller med i kopplingskorgen(de sitter liksom fast i den tryckplattan), på min egen hoj är lamellerna helt still då tryckplattan rör sig. Då jag trycker till på närmaste lamellen(närmast tryckplattan), så släpper den och alla lameller faller tillbaka i grundläge. Kan det vara detta som gör att kopplingen inte kopplar ur och hur gör jag för att få ordning på det? :Bugar
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tjena och tack för svaret. Jag har demonterat motorkåpan och ser att kopplingen rör sig rätt längd dessutom(jämfört med min hoj), dock ser jag att då jag drar in kopplingshandtaget, så följer även alla lameller med i kopplingskorgen(de sitter liksom fast i den tryckplattan), på min egen hoj är lamellerna helt still då tryckplattan rör sig. Då jag trycker till på närmaste lamellen(närmast tryckplattan), så släpper den och alla lameller faller tillbaka i grundläge. Kan det vara detta som gör att kopplingen inte kopplar ur och hur gör jag för att få ordning på det? :Bugar

Har hojen stått länge? De flesta gsx-r / bandit kopplingar jag har känt på rullar ganska trögt när växel ligger i. Driver hojen framåt när motorn är igång och växel ligger i samtidigt som kopplingshandtaget är indraget?
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Har hojen stått länge? De flesta gsx-r / bandit kopplingar jag har känt på rullar ganska trögt när växel ligger i. Driver hojen framåt när motorn är igång och växel ligger i samtidigt som kopplingshandtaget är indraget?


Japp, den driver hela tiden oavsett om kopplingen är "på" eller inte.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har ett elproblem, varvräknarkontakten (den blå) som också verkar gå till neutral lampan har lagt av och det är glapp i kontakten nånstans även på den som går till startreläet (liten grön). man hör relät slå till och från när man pillar på den.

nu har jag hittat en beggad kabelstam som har har dessa kontakter kvar och tänkte skarva in dem i befintlig kabelstam... bra idé eller anus?

hur skulle ni göra vid själva skarvningen? jag är sämst på att löda så nån form av "klämma-ihop" skarvningar helst... men hur bra blir det med såna? skulle ju gärna ha krympslang över skarvarna...
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Haha jo, måste komma på hur jag ska göra med styret. Ska pröva lite och se vad som blir bra. Sitter inte helt hundra just nu.

Ingen som sitter på " nude " variantens kåpa för att täcka undersidan av instrumenten som vill bli av med den?

Har funderat lite på att konvertera den. :)

edit: nån som vet hur många tum den runda lyktan är på på nude modellen?
 
Last edited:
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Och följetongen om kopplingen...plockade ur alla lameller idag/ikväll och det kändes som de suger fast i varandra, gjorde rent och satte åter ihop allt efter att de fått ett oljebad med resultatet att problemet kvarstår... lamellerna ser inte utslitna ut och stållamellerna imellan är fina och raka. Kanske blir det resultat efter att motorn fått värma upp oljan, kunde dock inte starta hojen idag då polarns batteri var heldött och ska få stå på laddning till imorrn.
Är det ett vanligt problem att kopplingen "kärvar" på bandit?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Och följetongen om kopplingen...plockade ur alla lameller idag/ikväll och det kändes som de suger fast i varandra, gjorde rent och satte åter ihop allt efter att de fått ett oljebad med resultatet att problemet kvarstår... lamellerna ser inte utslitna ut och stållamellerna imellan är fina och raka. Kanske blir det resultat efter att motorn fått värma upp oljan, kunde dock inte starta hojen idag då polarns batteri var heldött och ska få stå på laddning till imorrn.
Är det ett vanligt problem att kopplingen "kärvar" på bandit?

Hur menar du att den kärvar? Vill den rulla framåt med 1an i om du kopplar ur? Min är trögrullad (typ i garaget) om jag har växel i och kopplar ur men vill inte rulla iväg liksom om man gör det med motorn igång... vilket medför att växellådan känns lite klonkig. hört att de är lite så...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top