Sidan 205 av 205 FörstaFörsta ... 105155180199200201202203204205
Resultat 4 081 till 4 096 av 4096
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    99 och 2000 är samma motor och bränslesystem. Från 2001 byttes förgasaren. Jodå, visst kan du flytta över grejorna. (Du borde kanske kolla att toppen i din rasade motor inte är portad etc.). Sen är ju frågan hur slitet det är i din gamla brygga, ovala emusionsrör, slitna nålar etc. Har du fått tag på en lågmilare är det ju bättre att använda den bryggan och flytta över munstyckena. Som jag förstår har du 2" modden, och då är det bara ombestyckning som är gjort. Nålar och rör är då ej utbytta. Du ska behålla din öppna ljuddämpare för att trimmningen ska ha någon effekt.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    På g
    Hittade felet med svarta stift på min bandit. Det va tydligen nålventilerna som va dåliga, för efter att jag har bytt dom så är stiften fina fick tips av bra i gasen

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Bai bai applepai Flurps avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Suzuki Bandit 1200, 1999
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    99 och 2000 är samma motor och bränslesystem. Från 2001 byttes förgasaren. Jodå, visst kan du flytta över grejorna. (Du borde kanske kolla att toppen i din rasade motor inte är portad etc.). Sen är ju frågan hur slitet det är i din gamla brygga, ovala emusionsrör, slitna nålar etc. Har du fått tag på en lågmilare är det ju bättre att använda den bryggan och flytta över munstyckena. Som jag förstår har du 2" modden, och då är det bara ombestyckning som är gjort. Nålar och rör är då ej utbytta. Du ska behålla din öppna ljuddämpare för att trimmningen ska ha någon effekt.
    Tack för snabbt svar!

Med öppna ljuddämpare menar du alltså slip-on om jag förstår rätt?
    Slip-on:et sitter för närvarande på hojen med den skurna motorn, därmed tänkte jag flytta över den till den nya.

Så 2" modden innebär alltså;

1) Ombestyckning
    2) Öppen ljuddämpare
    3) Extra / förstorat hål i luftburken

Sorry om jag upplevs som trög!
    Senast redigerat av Flurp den 2018-07-16 klockan 15:39.
    Mjarå Jovars, varför inte?

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Citat Ursprungligen postat av Flurp Visa inlägg
    Värt att informera är att den gamla banditen var en 1999 N och den nya är en 2000 S.
    1996-2000 är identiska, däremot 2001 och framåt använder andra förgasare.

Dvs det du vill göra kommer att funka.

<edit>vafan vad jag var sen på att svara då! ;-) </edit>

Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Flurp Visa inlägg
    Sorry om jag upplevs som trög!
    Ingen fråga är för dum för att frågas. Hur ska man annars lära sig.

Se även över luftfiltret så att det är rent.

Bai bai applepai Flurps avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Suzuki Bandit 1200, 1999
    Tack för svar!

Nu har jag lite att göra i garaget =)
    Mjarå Jovars, varför inte?

Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Hoj
    bandit 1200 1999
    vad skall man starta med för bestyckning på ett sett Mikuni RS36:or

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Citat Ursprungligen postat av Racerbengan Visa inlägg
    vad skall man starta med för bestyckning på ett sett Mikuni RS36:or
    Originalbestyckningen. Innan du skruvar på dem, justera flottörhöjden för de kommer helt uppåt väggarna från fabrik. Har du mer kubik än 1157 kan du behöva gå ned i storlek till 127.5 pga ökat insugsvakum. Det är lambda i bänk som berättar sanningen. Långa kamtider (mer överlapp) kan behöva fetta upp huvudmunstycket ett snäpp.

RS36: Float height, 17mm. #17 pilots, #130 main jets, middle notch.
    http://andersbrink.se/tech_carburators.html

Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Hoj
    bandit 1200 1999
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Originalbestyckningen. Innan du skruvar på dem, justera flottörhöjden för de kommer helt uppåt väggarna från fabrik. Har du mer kubik än 1157 kan du behöva gå ned i storlek till 127.5 pga ökat insugsvakum. Det är lambda i bänk som berättar sanningen. Långa kamtider (mer överlapp) kan behöva fetta upp huvudmunstycket ett snäpp.

RS36: Float height, 17mm. #17 pilots, #130 main jets, middle notch.
    http://andersbrink.se/tech_carburators.html
    det ser ut att vara så i dem med undantag av mainjet som är 125, hittade dem begagnade i fint skick för 2500kr

Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Lyckost du som hittat en begagnat brygga. Själv har jag pungat ut med ca 11 000:- för en ny brygga. Tillkommer filter och trattar för några tusen.

Jag kan dela med mig av några av mina erfarenheter, då jag under försommaren slängde på min RS36'or:

Jag har en ren standardmotor som inte är bearbetad. För min del behövde jag gå upp till 20 i lågfartsmunstyckena, då den gick magert och hängde sig i varvet när man släppte gasen. Själv kör jag med 130 i huvudmunstyckena och det funkar bra. (Generellt kan man ha större huvudmunstycke ju kallare klimat man kör i.)

Den största skillnaden mot vakuumförgasare märkte jag, är hur man hanterar gaspådraget. Det går inte att från t ex 2000 vräka upp trotteln fullt. Då storknar motorn. Från 5-6000rpm är det fritt att dra fullgas.

Själv tänker jag också lyda Anders råd att blockera acc-pumpens funktion. Har själv upptäckt hur lätt det är att sura ner stiften när man står och joggar med gasen, i mitt fall vid en synkning av bryggan.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Hoj
    bandit 1200 1999
    här kommer nästa fråga, hur mycket kan man plana en GSXR 1100 topp när man kör med orginal GSXR 1100 kammar???utan att kolvar och väntiler hälsar på varandra??
    Ja just det var det också, koppling och bromshandtag ,finns det från någon annan av suzukis modeller som passar på min -99a.
    Och en sak till, vad är skillnaden på 96-2000 sving mot den senare modellen.
    Senast redigerat av Racerbengan den 2018-08-04 klockan 23:38.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    här kommer nästa fråga, hur mycket kan man plana en GSXR 1100 topp när man kör med orginal GSXR 1100 kammar???utan att kolv
    ar och väntiler hälsar på varandra??
    Eftersom kamtiderna kommer att ändras/försenas i förhållande till hur mycket man planar rekommenderar jag att du mäter hela vägen från -10 till +10 grader runt top dead center på varvet där avgas stänger och insug öppnar. Minst 1.00 mm på insug och 1.5 mm på avgas, helst 1.5/2.0 om du hade tänkt spendera mertiden vid maxvarvet. Utväxlingen på vipparmen är 1.5 så om du lägger mellan ett bladmått på 1.00 mm mellan kamlob och vippa vet du att spelet är minst 1.5 mm när du tar en skruvmejsel och ta spjärn från kamaxeln för att manuellt trycka/bryta ned vippan för att känna om det finns marginal/spel. Du behöver bara mäta på en cylle.

I det här fallet gäller inget "tyckande", man måste veta för att inte skjuta sönder något. Gör man ett ventiljobb samtidigt och försänker ventilsätet motsvarande som man planar toppen är risken mindre. Då förändrar man dock geometrin mellan vipparmsskruv och skaftände på ventil - har man samtifigt eftermarknadsventiler med pissigt härdade ändar slitas de väldigt fort.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2018
    Hoj
    bandit 1200 1999
    använder ju ställbara kamdrev för att kunna hålla rätt kamtider så det lär ju vara det samma om man justerar kammarna så frågan är om 1mm - 1,5 mm är lönt eller om man skall borra och byta kolvar, men det är ju en helt annan kostnad.

Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Och en sak till, vad är skillnaden på 96-2000 sving mot den senare modellen.
    Den nyare svingen utan moment stag för bromsoket, är några centimeter längre.

Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Har haft detta uppe i teknikforumet men inte fått något svar där, så jag ställer frågan här i stället, då jag vet att det finns några av er som har Mikunis RS36'or:

Beror tomgången i filmen på osynkade förgasare, eller behöver bränsleskruvarna justeras? Bryggan är en RS36, och synkningen är någorlunda, men inte 100% (använder Carbtune). Dom är besvärliga att justera för synkning dessa bryggor tycker jag.

I filmen är motorn kall, och vid varm motor mildras uppförandet, men inte helt och hållet.

Det här är ingen som påverkar vid körning.

(Nya gummin, så tjuvluft kan vi bortse från.)

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    Beror tomgången i filmen på osynkade förgasare, eller behöver bränsleskruvarna justeras?
    Den går lite fett på tomgången. Min hoj med original CV36 "rupp-rupp-ruppar" på samma sätt när den är kall. Bättre lite fet på tomgång än tjuvstopp vid rödljuset. Inget jag skulle "fixa".

Sidan 205 av 205 FörstaFörsta ... 105155180199200201202203204205

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här