Ohms lag, jag har totalt glömt bort den :(

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag håller på och skissar upp ritning på mitt vardagsrum för nya möbler och möblering och då ska jag dra om alla stereoprylar och skissade upp det så det går snabbt att koppla det sen. För skojs skull så räknade jag ihop vad alla prylar drar (hur mycket effekt) och då efter vad som står i instruktionsböckerna (power consumption). Fick fram 1500w +några saker jag inte vet hur mycket de drar men gissningsvis ca ytterligare 150w.
Är denna effektangivelse vad som förbrukas vid max effektuttag ur grejjerna, inte som klass A-steg som drar lika mycket oavsett hur mycket man krämar på?
Gick 3-årigt elektronikprogram med mycket sånt här och 3-fas och data och nätverk men det jag kommer ihåg är hur man byter en propp och slår av och på datorn, typ :huvet
Nån som kan räkna ut om man klarar sig på en 16A-säkring (som allt sitter på nu+belysning ca 400w) Och räkna gärna ut hur mycket det kostar per timme :) Max då eftersom det är svårt att beräkna hur mycket det drar i praktiken.
 

Bifogat

  • bildOljudritning.JPG
    bildOljudritning.JPG
    57.8 KB · Visningar: 271

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Dee_cati skrev:
Jag håller på och skissar upp ritning på mitt vardagsrum för nya möbler och möblering och då ska jag dra om alla stereoprylar och skissade upp det så det går snabbt att koppla det sen. För skojs skull så räknade jag ihop vad alla prylar drar (hur mycket effekt) och då efter vad som står i instruktionsböckerna (power consumption). Fick fram 1500w +några saker jag inte vet hur mycket de drar men gissningsvis ca ytterligare 150w.
Är denna effektangivelse vad som förbrukas vid max effektuttag ur grejjerna, inte som klass A-steg som drar lika mycket oavsett hur mycket man krämar på?
Gick 3-årigt elektronikprogram med mycket sånt här och 3-fas och data och nätverk men det jag kommer ihåg är hur man byter en propp och slår av och på datorn, typ :huvet
Nån som kan räkna ut om man klarar sig på en 16A-säkring (som allt sitter på nu+belysning ca 400w) Och räkna gärna ut hur mycket det kostar per timme :) Max då eftersom det är svårt att beräkna hur mycket det drar i praktiken.

3600w
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ohms-lag:
U=R*I

För att räkna ut vad en säkring klarar:
P=U*I

P=Effekt [Watt]
U=Spänning [Volt]
I=Strömstyrka [Ampere]
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Dee_cati skrev:
Jag håller på och skissar upp ritning på mitt vardagsrum för.........

Om du räknar på dina 1500 w som du angett som max så blir la strömmen
1500/230=6,52A (I=P/U)

För att räkna ut energiförbrukningen kan vi väl dra till med formeln, W=P*t.
w=Wh
P=effekt
t=tiden

1,5*1=1,5 kWh

Sen vad elen kostar får du kolla själv, har aldrig brytt mej så ja vet inte..
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
6 ampers säkring tål 1380W
10 ampers säkring tål 2300W
16 ampers säkring tål 3680W
20 ampers säkring tål 4600W

dvs
ampere gånger volt = Watt
eller tvärtom
Watt delat med volt = Ampere

enligt uppgift skall volttalet vara 230 numera i sverige men...

Kostnaden beror på vilket elbolag du har så ....

När du drar kablarna försök hålla lågnivå från elkablar och gärna även högtalarkablar från elkablar också.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Anders R skrev:
6 ampers säkring tål 1380W
10 ampers säkring tål 2300W
16 ampers säkring tål 3680W
20 ampers säkring tål 4600W

dvs
ampere gånger volt = Watt
eller tvärtom
Watt delat med volt = Ampere

enligt uppgift skall volttalet vara 230 numera i sverige men...

Kostnaden beror på vilket elbolag du har så ....

När du drar kablarna försök hålla lågnivå från elkablar och gärna även högtalarkablar från elkablar också.


Äsch... fiber... o te speakersen... o annan kabel... van den hul! Kol e bra!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Anders R skrev:
6 ampers säkring tål 1380W
10 ampers säkring tål 2300W
16 ampers säkring tål 3680W
20 ampers säkring tål 4600W

dvs
ampere gånger volt = Watt
eller tvärtom
Watt delat med volt = Ampere

enligt uppgift skall volttalet vara 230 numera i sverige men...

Kostnaden beror på vilket elbolag du har så ....

När du drar kablarna försök hålla lågnivå från elkablar och gärna även högtalarkablar från elkablar också.

Lågnivå ligger i en kanal för sig, högtalarkabel för sig och el för sig. Har dragit om allt 3-4 gånger då man köpt nya grejjer så numera har jag separata kabelkanaler till allt.

Då kan man koppla in en massa annat också utan att vara rädd för att ha sönder en propp då, risken är nog störst att den pajjar pga mina hemmagjorda anslutningar på en av förstärkarna och där misstänker jag gjordfel vid glappkontakt :( Jaja, det får vara, inga ungar som ska pilla på det ändå.

Hmmm, vad ligger elen på ungefär då? 1kr/kwh? 2-3?
En sån där elmätare har jag varit inne på men allt sitter ju inte på ett enda uttag så kan man inte koppla in den i proppskåpet utan större ingrepp så får jag vara utan.
 

Trex

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2016
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Har ingen hoj.
Gillar ditt citat :)

Lite roligt citat du hade, Esquire:

"Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös

:tummenupp
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Lite roligt citat du hade, Esquire:

"Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös

:tummenupp

Som hur man lyckas dra upp en såhär gammal tråd för att citera ett citat? :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som hur man lyckas dra upp en såhär gammal tråd för att citera ett citat? :va

Såja såja. Är iaf en nytillkommen medlem som verkar hittat sökfunktionen för omväxlings skull :gnissla
Dessutom fick vi ju aldrig svar på om Anders hus brann ner/upp eller inte.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej då, inget brann upp. Bygget blev klart och det tillkom massa grejer men sen flyttade vi och idag har jag övergett tekniken. Alla grejer finns nog kvar men ligger i kartonger.

Shit, 12 år sedan... Och helt otroligt vilken tid man la på sånt där. Minst en vecka för att bygga in allt i väggar kors och tvärs och slangar drogs på vinden för att dölja kablage till projektorn och en firma fick svetsa specialfäste i aluminium till projektorn :brinnerup
Om jag hade den energin idag till att utföra vettiga saker, då jävlar skulle jag få saker gjorda :crash
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nej då, inget brann upp. Bygget blev klart och det tillkom massa grejer men sen flyttade vi och idag har jag övergett tekniken. Alla grejer finns nog kvar men ligger i kartonger.

Shit, 12 år sedan... Och helt otroligt vilken tid man la på sånt där. Minst en vecka för att bygga in allt i väggar kors och tvärs och slangar drogs på vinden för att dölja kablage till projektorn och en firma fick svetsa specialfäste i aluminium till projektorn :brinnerup
Om jag hade den energin idag till att utföra vettiga saker, då jävlar skulle jag få saker gjorda :crash

Haha och nu nöjer du dig med laptopen i knät och hörlurar från Rusta?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, riktigt så illa är det inte :D Lurar från HK, elektronik från Marantz och lite enklare mindre högtalare från Mordaunt. Men baslådor och försteg är inte inkopplat och dessutom spelas den mesta av musiken via en Sony Bluetooth-högtalare på köksön :rodnar
Och filmer streamas via netflix eller från piratbukten på tv'n...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Shit, 12 år sedan... Och helt otroligt vilken tid man la på sånt där. Minst en vecka för att bygga in allt i väggar kors och tvärs och slangar drogs på vinden för att dölja kablage till projektorn och en firma fick svetsa specialfäste i aluminium till projektorn :brinnerup
Om jag hade den energin idag till att utföra vettiga saker, då jävlar skulle jag få saker gjorda :crash


Vadå menar farbror att vi som hängt här sedan tidens begynnelse har blivit gamla?
Tror jag inte på! Jag är ju ung och fräsch än...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vadå menar farbror att vi som hängt här sedan tidens begynnelse har blivit gamla?
Tror jag inte på! Jag är ju ung och fräsch än...

Jag kom ihåg hur jag satt på mitt första jobb direkt efter gymnasiet och Swedie sa att han hade startat en ny sajt och bad oss att gå in där och registrera oss. Och jag kommer ihåg att man kunde se sitt medlemsnummer under namnet men sen lyckades Swedie klanta till sig och radera databasen och man var tvungen att göra om allt och jag fick ett mycket högre nummer för jag hann inte registrera mig tidigt nog :gråta

Det känns inte som att det var igår...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kom ihåg hur jag satt på mitt första jobb direkt efter gymnasiet och Swedie sa att han hade startat en ny sajt och bad oss att gå in där och registrera oss. Och jag kommer ihåg att man kunde se sitt medlemsnummer under namnet men sen lyckades Swedie klanta till sig och radera databasen och man var tvungen att göra om allt och jag fick ett mycket högre nummer för jag hann inte registrera mig tidigt nog :gråta

Det känns inte som att det var igår...


Jo jag var också tidig, kanske inte som dej, men väldigt tidig. Nu har jag ju nummer 1032. Exakt 100 nummer före dej:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top