Ducati-tråden

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
det är inte en sjävspelande klocka som en honda, men jättesvårt är det inte heller.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Skitenkelt.
Bort med alla kåpdelar,baklyse,blinkersar,batteri,kabelstam,bränslepump,bränsleslangar,lite stag och fästen......ja,du hajar :)

Äh jag lämnar det där till en Johan :D
Byte av olja och smågull samt eftermarknads skruvande gör jag själv däremot.
 

Cheesy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
Ducati Monster

Hej,

jag har sprungit runt och varit sugen på en Ducati Monster ett längre tag och då framförallt 900-modellen. Det jag är lite förvirrad över dock är passagerardelen av sätet på de olika modellerna (även på 600/620 osv).

En del har ett "förlängt" vanligt säte, alltså mjukt, andra har vad som ser ut som ett monosäte med en hård del bak (cuts?) och det ser inte ut som den kan ta passagerare då. Vad är det för skillnad mellan sätena egentligen och vilka modeller har vad? Kan man ändra detta på något enkelt sätt jag är nämligen intresserad av att kunna ta med mig passagerare...
 

sportbike

Guest
Det är bara en kåpa som lätt går att ta bort.
Värsta sportigt,ju.
 

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati monster 900 ie dark -01
Har en fundering som jag gärna vill ha svar på....
Oljan i kopplings hydraulen är mörk. Har det något att göra med att den har torrkoppling ?? Säljaren hade kollat upp det med Ducati och de påstod att det var pga att de kom damm från kopplingen. Inte något större problem enligt dom ?? Stämmer detta ?? :confused:
 

sportbike

Guest
Har en fundering som jag gärna vill ha svar på....
Oljan i kopplings hydraulen är mörk. Har det något att göra med att den har torrkoppling ?? Säljaren hade kollat upp det med Ducati och de påstod att det var pga att de kom damm från kopplingen. Inte något större problem enligt dom ?? Stämmer detta ?? :confused:

Nej,kopplingen och vätskan har ingen kontakt med varandra.
Tätningarna färgar av sig lite i hydrauliken.
Bara att byta,vanlig bromsvätska Dot 4.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag funderar på att ev skaffa en 749 årsmodell 2004 --> som 2'a hoj. Finns det några speciella svagheter? Eller något annat speciellt att säga om dom? Har aldrig haft en Ducati innan så jag är lite sugen på att prova.
 

Andreas K

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Ort
Skillingaryd
Hoj
Hojlös
Har lite frågor om Ducati 996. Ska köpa en hoj och har kommit i konflikt med hjärtat och med hjärnan.

Hjärtat är ju förälskat i den sköna italienska hojen, designen ljudet osv. Hjärnan säger att en japansk hoj, en GSX-R 750/1000 eller CBR 1000RR är mycket vettigare.

Ducatin har ju mindre effekt på pappret, har inget behov av det allra värsta i hojväg och har heller inte så stor erfarenhet av högeffektshojar. Men upplever man en 996a som "slö"? Effektmässigt är det ju som en 600cc men mer råstark. Jämför med de japanska hojarna ovan mer större volym ligger den ju efter, på pappret iaf. Är det något bekymmer egentligen?

Hur är en ducati att skruva med jämfört med en bilmotor? Många pratar ju om höga ägendekostnader men jag har mycket erfarenhet av diverse trimmade bilmotor och inbillar mig att kunskaperna är översättningsbara?

De jag tittat på är den vanliga modellen med Desmoquattro motorn och 113(?)hk.
 

vicool

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 900 -01
Hoj!

Har precis köpt mig en Monster M900 och har lite funderingar kring kopplingen.
Tidigare klåpare har "sågat" av kopplingshandtaget och lyckats spräcka locket till cylindern. Dock är det fortfarande tätt. Skulle vilja sätta dit en plastbehållare med skruvlock, vart köper jag dessa utbytesdetaljer?

Han har även kört med mycket lite vätska, kan kopplingen ta skada av detta?
Tycker den hugger ganska mycket, svårt att krypköra, måste möta med gas, svårt att byta lameller själv på en torrkoppling?
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Andreas K: Har exakt samma frågor som dig, var o kollade på lite hojar på Johans MC idag och blev helt jävla kä i en Ducati 900SS :Bugar, vill verkligen ha den.

Dock om man tittar på pappret (hämtat från bikez.com, vet ej hur exakt detta är) så hamnar Ducati's 900cc långt efter

Code:
Ducati 900 SS  = ~84bhp, 225km/h, V2:a
Honda CBR 900  = ~130bhp, 274km/h, Rak 4:a
Kawasaki ZX-9R = ~141bhp, 280km/h, Rak 4:a

Sen att Duacti:n är snyggare, låter grymmare och känns med gedigen jämfört med när jag suttit på de två andra talar ju bara för den. Nu har jag inget direkt behov av att åka i över 200km/h men jag undrar varför motorn i den är så mycket "klenare"? beror det på V2:an?
 
Last edited:

sportbike

Guest
Hoj!

Har precis köpt mig en Monster M900 och har lite funderingar kring kopplingen.
Tidigare klåpare har "sågat" av kopplingshandtaget och lyckats spräcka locket till cylindern. Dock är det fortfarande tätt. Skulle vilja sätta dit en plastbehållare med skruvlock, vart köper jag dessa utbytesdetaljer?

Han har även kört med mycket lite vätska, kan kopplingen ta skada av detta?
Tycker den hugger ganska mycket, svårt att krypköra, måste möta med gas, svårt att byta lameller själv på en torrkoppling?

Plastbehållare med skruvlock finns t.ex till Hypermotard m.fl.
Kostar 89 bagis.
Det spelar ingen roll om du kör med lite vätska,bara den täcker botten på behållaren.
Om den hugger kan det antingen vara slitna lameller/stålskivor,eller dåliga fjädrar.
Byta lameller på en torrkoppling är lika enkelt som att öppna en bira.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Hoj!

Har precis köpt mig en Monster M900 och har lite funderingar kring kopplingen.
Tidigare klåpare har "sågat" av kopplingshandtaget och lyckats spräcka locket till cylindern. Dock är det fortfarande tätt. Skulle vilja sätta dit en plastbehållare med skruvlock, vart köper jag dessa utbytesdetaljer?

Han har även kört med mycket lite vätska, kan kopplingen ta skada av detta?
Tycker den hugger ganska mycket, svårt att krypköra, måste möta med gas, svårt att byta lameller själv på en torrkoppling?

eller rizomas behållare , mycket snyggare än plastbehållaren men också mycket dyrare, maila mig på rucknrunracing@telia.com så får du bilder o priser.
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Då var det dags att gå med i Ducati klubben då, någon som kan peka mig till rätt sida för anmälning/etc.

Detta är min första hoj, en Ducati 748 -00, enormt bra skick och nyservad och är nöjd som fan. Började som (alla andra antar jag) med att titta på alla japparna i 600-900cc modell, sen såg jag en ducati 900ss hos Johans MC här i stan och blev helt kär. Dock var den bokad och såldes till någon annan lycklig själ!

Sen hittade jag en ducati begagnad några mil därifrån jag bor, en 748:a i prima skick dessutom! Vilken jag köpte. Den är så otroligt vacker, och ljudet herregud.

Ja visst CBR och Gixxar kanske går snabbare, men dem ser ut att hålla samma kvalité som en radiostyrd bil från Brio.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
...någon som kan peka mig till rätt sida för anmälning/etc...

Självklart - http://www.ducceklubben.org/klubbinfo/blimedlem

Jag kan även glädja dig med att idag på Kinnekulle så var det en snubbe på en 748E (snik-modellen) som var helt grym, i kurvorna plockade han de flesta av oss. Givetvis fick han stryk på långrakan, men det struntar man ju i, det är ju bara en transportsträcka!
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Tackar så mycket

Jag kan även glädja dig med att idag på Kinnekulle så var det en snubbe på en 748E (snik-modellen) som var helt grym, i kurvorna plockade han de flesta av oss. Givetvis fick han stryk på långrakan, men det struntar man ju i, det är ju bara en transportsträcka!
Ja visst är inte 748:an snabbast i stan, men tror jag klarar mig bra länge med det ~240km/h den kan uppbåda (då det är min första hoj och jag föredrar bra köregenskaper än att kunna dra 250km/h+ på någon raksträcka), den jag köpte ska vara chippad + lite trimmad och spotta ut 110 bhp också.

Den är snyggare än megan fox och låter som en symfoniorkester av mekanik, jag är kär :Bugar
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Grattis! Det låter som om det inte blir din sista Ducce :tummenupp

/Markus
Kommer nog vara fast i Ducati träsket resten av livet, det långa målet är att köpa en 1198 när dem har blivit några år och landar på runt ~75.000 beg. Tänkte bättre o börja med en lite mindre variant, om jag skulle krascha den pga. det är min första hoj :)

Edit: Sådär, har man anmält sig i svenska ducce klubben, inbetalningen får bli imorgon för jag glömde nät-banks-dosan på kontoret idag!
 
Last edited:

vicool

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 900 -01
Har glädjen att meddela att Ducceklubben fått ytterligare en medlem!
Första hojen, en Ducati Monster 900 1993, Röd.
Lite gjort, Ducati Performance system, ombestyckade förgasare, puckar, diverse kolfiber (bellypan, hugger, sprocket, kopplingskåpa), kellermanstyre, miniblinkers. Bänkad till hela 84hk :)

Köpte hojen billigt av en kille i Linköping, och tur var väl det...
Hitills har det blivit nytt bakdäck, nytt drivpaket, nya belägg och diverse smådetaljer. Skall även in på 2000-mila service i dagarna.

Pengarna sticker iväg direkt, men vad gör det, jag stog 20 minuter i garaget och bara tittade på hojen i olika vinklar. Och vilket ljud sen, hur kul som helst att köra! :banana
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Nu har jag fräst runt lite på min 748:a, och mitt första intryck är ju att väghållningen är helt magisk. Förvisso har jag bara kört cross och lite "tung" mc förut, men hojen ligger som klistrad på vägen. Utöver det går den som en klocka och låter helt underbart, kunde inte vara mer nöjd!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top