Ducati-tråden

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Hm, här kommer bara en ren spontan fråga, från en som går i "duccetankar".

Hur är egentligen sittställningen på en 900 SS, för en som "är lika lång som huvudet är högt", ~176 cm lång?

Vad jag har lyckats läsa mig till så ska den vara obekväm, om man inte är riktigt lång?

Och bara för att lägga till, den kommer med allra största sannolikhet att gå mest på vanlig väg.

Jag sitter hur bra som helst. Suttit 110mil i ett sträck utan att vara nämnvärt trött i kroppen efteråt. Men så är jag ju också 2cm längre än dig, så där kanske förklaringen ligger:tungan
Du kan få köpa den om du vill!
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Jag har en polare som är sugen på att skaffa Ducati monster igen. (Han hade en 600 dark för ett par år sedan).
Nu till min fråga. Han har hittat en jättefin monster 900 som är utannonserad som "Ducati Monster 900sie". Ägaren hävdar att det är en S4. Stämmer detta? Jag trodde att S4 var en modell för sig och 900sie var en monster S med insprutning? Kan någon reda ut detta? Har bägge den gamla 916-motorn?
:va

*EDIT*
Tror jag läste någonstans att S4 kom 2001 och hade fem-ekrade marchesini-fälgar som standard. Hojen i annonsen är ju en 2001 som har tre-ekrade standardfälgar...?
Snälla någon som vet, red ut detta. Tack


Här är länken till blocket-annonsen om någon vill kolla på bilderna för referens:
http://www.blocket.se/vi/21228472.htm?ca=15_s
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Jag har en polare som är sugen på att skaffa Ducati monster igen. (Han hade en 600 dark för ett par år sedan).
Nu till min fråga. Han har hittat en jättefin monster 900 som är utannonserad som "Ducati Monster 900sie". Ägaren hävdar att det är en S4. Stämmer detta? Jag trodde att S4 var en modell för sig och 900sie var en monster S med insprutning? Kan någon reda ut detta? Har bägge den gamla 916-motorn?
:va

*EDIT*
Tror jag läste någonstans att S4 kom 2001 och hade fem-ekrade marchesini-fälgar som standard. Hojen i annonsen är ju en 2001 som har tre-ekrade standardfälgar...?
Snälla någon som vet, red ut detta. Tack


Här är länken till blocket-annonsen om någon vill kolla på bilderna för referens:
http://www.blocket.se/vi/21228472.htm?ca=15_s

Har fått för mig att alla S4'or är vattenkylda.
 
Last edited:

Erkas

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Hallstavik
Hoj
Yamaha XT500 -79
Jag sitter hur bra som helst. Suttit 110mil i ett sträck utan att vara nämnvärt trött i kroppen efteråt. Men så är jag ju också 2cm längre än dig, så där kanske förklaringen ligger:tungan
Du kan få köpa den om du vill!

Det där var ju faktiskt riktigt trevligt att höra, då grusades inte planerna fullständigt :D

Frågan som kvarstår är dock, ska man köpa en innan -98 eller den efter -98?
Någon som kan ge "konkreta / egna åsikter" om för/nackdelar med de olika två? =)

Och knallen, kommer få vänta minst 2 månader på att köpa en, kassan räcker inte till för tillfället :(
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Har fått för mig att alla S4'or är vattenkylda.

Jag fick ett regnummer av ägaren i vilken det står monster S4 och att den har 916cc och cirka 100hp. Så då är det ju en S4 men jag förstår inte varför det skiljer så mycket på bilderna jämfört med det man får upp om man söker på S4. Den har ju ingen vattenkylning t.ex. Bara den mindre oljekylen.
Jämför t.ex med den här S4 som ska vara från samma år...
http://www.hojtorget.se/ads/328241/ducati-monster-s4

Snälla, är det någon som kan reda ut detta för mig...? :3freak
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Snälla, är det någon som kan reda ut detta för mig...? :3freak

Finns inte så mycket att reda ut. Hojen (eller i alla fall motorn) på bilden i annonsen är INTE en S4. S4'an är mycket riktigt baserad på den vattenkylda 916-motorn med 4 ventiler per cylinder.

Motorn på bilden är en luftkyld 2-ventilare. Jag tycker du ska fråga annonsören varför det är fel bild, kanske ser hans hoj nästan likadan ut.

(fast varför skriver han då "Monster 900 Sie " i rubriken???)
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Finns inte så mycket att reda ut. Hojen (eller i alla fall motorn) på bilden i annonsen är INTE en S4. S4'an är mycket riktigt baserad på den vattenkylda 916-motorn med 4 ventiler per cylinder.

Motorn på bilden är en luftkyld 2-ventilare. Jag tycker du ska fråga annonsören varför det är fel bild, kanske ser hans hoj nästan likadan ut.

(fast varför skriver han då "Monster 900 Sie " i rubriken???)

Prexis.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
aha någon annan som vet kostnaden?

sitter nu med ett dilemma ska göra mig av med min speed Triple nu
och har ett problem sitter juh med en Ktm 690 enduro fundera på att antingen köpa motardfälgar till den lilla brutala oranga saken eller har jag blivit knäpp som vill ha en hypermotard??...funderar över effekten då jag överlevt 30 strecket å har blivit trött på att ligga å hypergasa på landsvägarna så kanske 90 pållar räcker?vill ha en maskin som jag kan leka med å pendla med till jobbet och som faktiskt inte kostar mig skjortan..+ att den ska vara cool, har tittat på Ktm's modell Smt som är en bra pendlarhoj, men vet inte.
Det är något speciellt över Ducce
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Halloj , har lite Carbongrejer till Hypermotarden om intresse finns..
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
aha någon annan som vet kostnaden?

sitter nu med ett dilemma ska göra mig av med min speed Triple nu
och har ett problem sitter juh med en Ktm 690 enduro fundera på att antingen köpa motardfälgar till den lilla brutala oranga saken eller har jag blivit knäpp som vill ha en hypermotard??...funderar över effekten då jag överlevt 30 strecket å har blivit trött på att ligga å hypergasa på landsvägarna så kanske 90 pållar räcker?vill ha en maskin som jag kan leka med å pendla med till jobbet och som faktiskt inte kostar mig skjortan..+ att den ska vara cool, har tittat på Ktm's modell Smt som är en bra pendlarhoj, men vet inte.
Det är något speciellt över Ducce

Det går ju att köra fort med en hypermotard, gränsen sätts vid hur länge du orkar
hålla dig fast. Det finns 0 vindskydd på dom så snabb motorvägskörning i längre
sträckor ger möra magmuskler samt att insidan av låren är trött av att trycka in benen.
 

sportbike

Guest
Det går ju att köra fort med en hypermotard, gränsen sätts vid hur länge du orkar
hålla dig fast. Det finns 0 vindskydd på dom så snabb motorvägskörning i längre
sträckor ger möra magmuskler samt att insidan av låren är trött av att trycka in benen.

Äh,du har bara dassig kondis :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om någon har en extra oljeplugg till 1098 så PM:a mig omgående! Lyckades dra av en insexa i oljpluggen (!?) och jag får inte bort biten.
(Hårdkromad insexa på hylsa, troligen fabrikationsfel - gick rakt av trots att pluggen dragits med rätt moment...)

Så oljepluggen är helt "slät" i ytan och jag får inte bort den, och jag vet inte hur mycket jag lyckades lossa den...

Läge att såga ett mejselspår i pluggen och gå på med våld, men inte utan en ny...
Tips från er som mot förmodan har sabbat oljepluggen och lyckats få bort mottages tacksamt!


Peter
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Hypermotarden är riktigt rapp tycker jag, har mappat två stycken och de förvånar i rapphet i förhållande till maxeffekten, aggresiv körställning som en cross mer, för bra bromsar nästan och lätta...snygga men det behöver väl inte tilläggas =)

Överhuvudtaget 2v kan vara riktigt roliga, mappade förra helgen en 1000ss som fick toppar synade av erik på proservice och DP-kammar, den vart stum som den, riktigt bra, så stirra inte på toppeffekt.
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Hypermotarden är riktigt rapp tycker jag, har mappat två stycken och de förvånar i rapphet i förhållande till maxeffekten, aggresiv körställning som en cross mer, för bra bromsar nästan och lätta...snygga men det behöver väl inte tilläggas =)

Överhuvudtaget 2v kan vara riktigt roliga, mappade förra helgen en 1000ss som fick toppar synade av erik på proservice och DP-kammar, den vart stum som den, riktigt bra, så stirra inte på toppeffekt.

Ja den verkar giftigt!!..sitter själv å funderar på å åka å provköra en framöver..
det enda som jag oroar över är service kostnaden
fick svar från en ducati firma att det är 1200 mils intervall och att de kostar mellan 5000-7000 kr för varenda service,,,,*huuu*är de ventiljustering i varenda service på ducce??:brinnerup
 

sportbike

Guest
Ja den verkar giftigt!!..sitter själv å funderar på å åka å provköra en framöver..
det enda som jag oroar över är service kostnaden
fick svar från en ducati firma att det är 1200 mils intervall och att de kostar mellan 5000-7000 kr för varenda service,,,,*huuu*är de ventiljustering i varenda service på ducce??:brinnerup

Det är ventilkontroll var 1200:e mil.
Det innebär inte att man måste justera spelet.
För övrigt så är det lätt som en plätt,det jobbiga är att demontera tanken,hela hojen är byggd runt den :rolleyes:
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Det är ventilkontroll var 1200:e mil.
Det innebär inte att man måste justera spelet.
För övrigt så är det lätt som en plätt,det jobbiga är att demontera tanken,hela hojen är byggd runt den :rolleyes:

Börjar redan oroa mig...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top