Ducati-tråden

Galedia

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Eftersom jag ändå var här, härjade med frågor och fick svar får jag väl även informera hur det gick med funderingarna om en Ducati. Tror att bilden får svara för sig...

20170627_150949_2.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om det är någon här inne som funderar på att sälja sin SF 1098 framöver så är jag intresserad.
Det är visserligen inte aktuellt förrän om 2-3 veckor då jag måste serva och sälja nuvarande hoj först. (Om det inte är någon som vill ta en oservad SMR i inbyte såklart.) :hej
 
Last edited:
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har plockat av bakhjulet för att byta däck. Brukar ni smörja med något innan ni sätter tillbaka hjulet?
För övrigt, fan vad gött det är med enkelsving. Av med hjulmuttern bara och inget strul med med kedjan eller skivbromsen.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Upptäckte ett litet glapp sidledes i bakdrevet. Är det OK tro? Skruvarna är åtdragna. Glappet är emellan plattan och drevet liksom.

3fea672b05273f9f4373be44054d49ea.jpg


Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Ryckutjämnarna som gör att det blir så, lite jickel är ok. Mycket = skaffa nya ryckutjämnare.


Skickat med Tapatalk
Funderar på att skaffa nya. Känns som att där är för mycket glapp. Lite rädd för att man sliter snabbare på drivpaketet. Hittade på eBay för ca 1100 inkl frakt. Ett jävla pris. Undrar vad dem kostar om man köper här hemma då?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag kan även rekommendera ett buntband mellan öglorna på låsclipset så att det stannar på sin plats.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jag skulle nog också byta, hur är den i med/motleds?

Wheelar du mycket?
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Jag skulle nog också byta, hur är den i med/motleds?

Wheelar du mycket?
Det glappar bara sidledes inte fram/bakåt. Wheelar och wheelar, man har ju övat en del och jag antar att man inte alltid är så snäll när man släpper kopplingen. Det är nog en orsak till att man har slitit ut dem.
Jag har beställt nya nu. Inte så farligt dyra som jag trodde. 225:-/st.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Någon som vet vad det är för typ av skruvar som håller ryckutjämnarna och plattan? Utsidan är 15mm och insidan ser ut som torx men jag är inte säker.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Nu är nya ryckutjämnare monterade. 1125kr, så det var inte så farligt dyrt.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

Olddjara

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 821 2016
Tjena Ducatisti

Är i processen för att ta A-körkort, haft B-körkort en 13 år men är ny på detta med MC. Scoutar första mc att köpa, budget 80-95 tkr, en 2015-2016 års modell och max 1000 mil.

Behov och användning:
Kommer främst köra i stadstrafik på veckorna under säsongen, kortare 1-2 mil tur/retur till jobb och okynnessnurra i tätort. Helgerna lär det bli mer kurviga landsvägar utanför stan till/från landet m.m. Vill ha en hoj som tjejen går att skjutsa på, men har inget problem med att det är obekvämt för henne :p.

Efter lite triangulering av modellfloran har jag kommit fram till följande:

1. Gillar verkligen Scrambler cafe racer i designväg samt hur lätt och smidig den känns. Men känns lite plojig/posörig och stör mig på att det är ett sub-brand under Ducati.
2. Supersporten/S känns cool men lite av en halvmesyr som den måste bli om den ska se ut som en sporthoj men vara lättkörd och "lagom" för commuting. Och lite dyr för första hoj.
3. Monster - alltid gillat Monster som modell och satt mig in i både äldre (796, 1100 evo) och nyare (797, 821, 1200/S). Älskar designen, attraheras av karaktären, låter som senaste generationen är lite mer lätthanterlig för en grön MC-förare som jag själv varför 1100 evo nog stryks trots att den ser fin ut.

Givet ovan så känns M821 mest intressant. 797 känns för mycket insteg, 1200/S känns lite onödigt dyr i både inköp och försäkring - men framförallt förstått att den är kanske väl rå för en ny förare. Så M821 känns rimlig som tes - skadar inte att den är rimlig att försäkra, nästan hälften så dyr som 1200.

Frågor:
1. Några kända fel el svagheter i konstruktion jag bör ha i åtanke vid koll av olika objekt?
2. Dark, red eller stripe-modellerna - är stripen värd premiumet i pris för ställbara framgaffeln?
3. Är det en idiotisk hoj (M821) som första MC - är redan rätt dead set att det blir sån men kul höra ändå ...
4. Dumt köpa en 2015 års M821:a i.e dumsnålt? Kan nog få en demohoj 2017 för kanske 115-117 tkr så inga enorma skillnader.

Tacksam för inspel och råd

Olddjara
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kolla också på 1a generationen Multistrada 1000 eller 1100. Exceptionellt trevlig hoj med massor av körglädje. Den fixar allt och är dessutom osynlig för Polisen iom designen.

Monstern är säkert ett bra val också. Kolla bara så hojen är servad. 821 motorn är beprövad. Ställbar framgaffel är definitivt värt det om du vill ha maximalt ut av hojen!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Monster 821 är helt klart en trevlig hoj.
Tillräckligt snabb och hyfsat bekväm.
Hittar du en "stripe" så är det så klart ett plus, men grejerna på vanliga monstret räcker rätt långt vill jag påstå.

Jag körde nyligen en dag på Arlanda test-track med monstret och blev åter igen påmind om att det är jag som förare som är begränsningen och inte hojen.
Så om du inte har några racingambitioner så räcker det vanliga monstret långt.

Fördelar:
Snygg.
Hyfsat billig att äga.
Bekväm.
Både ABS och TC finns

Nackdelar:
Saknar både soppamätare och växelindikator.

MEEEN! åk och testa, smaken är ju väldigt olika.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top