Ducati-tråden

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nej, men skulle kanske vilja. Är på jakt efter den längre fjädringsvägen som Hypermotarden har samt 939 maskinen. Tyckte att det var ganska stor skillnad mellan 821 - 939 då 939 kändes ganska mycket kraftigare i mellanregistret. Dock så trivs jag riktigt bra med Stradan så det är verkligen ett I-landsproblem:)

Aha! jag var inne på Hypern ett tag innan jag köpte monstern och förvånades över skillnaden på försäkringen när man jämförde motarden med stradan.
Man kan ju tycka att det borde vara i princip samma premie.

Nåja! sorry om jag kapade ämnet.
Lycka till med I-landsproblemet :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är det denna tråd som gäller för Monster, eller finns det en unik? Hittade inte någon iaf... Anyway, har blivit brutalt sugen på att skaffa Ducati igen. Inte riktigt känslomässigt överens med KTMen som jag har nu, även om det är en ruggigt kompetent och rolig hoj, men den talar inte till mig som exempelvis min gamla Sport Classic 1000 gjorde (one of a kind iofs...).

Funderar på ett monster. Även om de nya inte riktigt är lika mycket Emozione som med en luftkyld...

Velar på 1100 EVO, kanske 1200 om jag har deg nog, eller 796? Eller 821? Är mer eller mindre helt lost på Monster nuförtiden... Vad ska man satsa på?

Om ett byte är intressant så har jag följande:

KTM SuperDuke

- MY2008, uttagen 09.
- Precis 3kmil.
- Stor service just utförd med ventilkoll/justering, nya packboxar fram, nytt bakdäck och snart nya kylarslangar.
- Mycket godis. Akra EVO, Motohooliganburk, bortplockad SAS, kraschpuckar lite varstans, korta broms/kopplingsgrepp, växelindikator,
- Nybesiktad idag, blankt papper.
- Full historik med bok och hela köret.
- Beställt stompgrips, men ej slängt på dessa ännu.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Är det denna tråd som gäller för Monster, eller finns det en unik? Hittade inte någon iaf... Anyway, har blivit brutalt sugen på att skaffa Ducati igen. Inte riktigt känslomässigt överens med KTMen som jag har nu, även om det är en ruggigt kompetent och rolig hoj, men den talar inte till mig som exempelvis min gamla Sport Classic 1000 gjorde (one of a kind iofs...).

Funderar på ett monster. Även om de nya inte riktigt är lika mycket Emozione som med en luftkyld...

Velar på 1100 EVO, kanske 1200 om jag har deg nog, eller 796? Eller 821? Är mer eller mindre helt lost på Monster nuförtiden... Vad ska man satsa på?

Om ett byte är intressant så har jag följande:

KTM SuperDuke

- MY2008, uttagen 09.
- Precis 3kmil.
- Stor service just utförd med ventilkoll/justering, nya packboxar fram, nytt bakdäck och snart nya kylarslangar.
- Mycket godis. Akra EVO, Motohooliganburk, bortplockad SAS, kraschpuckar lite varstans, korta broms/kopplingsgrepp, växelindikator,
- Nybesiktad idag, blankt papper.
- Full historik med bok och hela köret.
- Beställt stompgrips, men ej slängt på dessa ännu.

Det finns en monstertråd också, men den är mer eller mindre död.

Det är ju en budgetfråga vad det gäller val :)

Jag hade en Scrambler och bytte till en monster 821 i höstas. Jag har bara hunnit med cirka 100 mil på den, men än så länge är jag mestadels nöjd med den.
Fördelen jämfört med 796 och 1100 är väl traction control.
1200:an tycker jag är alldeles för dyr i både inköp och försäkring.

Men det är väl inte värre än att du provkör några :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det finns en monstertråd också, men den är mer eller mindre död.

Det är ju en budgetfråga vad det gäller val :)

Jag hade en Scrambler och bytte till en monster 821 i höstas. Jag har bara hunnit med cirka 100 mil på den, men än så länge är jag mestadels nöjd med den.
Fördelen jämfört med 796 och 1100 är väl traction control.
1200:an tycker jag är alldeles för dyr i både inköp och försäkring.

Men det är väl inte värre än att du provkör några :)

Icke att förglömma att servicekst på de nyare maskinerna är bra mycket billigare.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det finns en monstertråd också, men den är mer eller mindre död.

Det är ju en budgetfråga vad det gäller val :)

Jag hade en Scrambler och bytte till en monster 821 i höstas. Jag har bara hunnit med cirka 100 mil på den, men än så länge är jag mestadels nöjd med den.
Fördelen jämfört med 796 och 1100 är väl traction control.
1200:an tycker jag är alldeles för dyr i både inköp och försäkring.

Men det är väl inte värre än att du provkör några :)

Bra där! Tackar för svar. Jo, 1200 känns förjäkla dyr på pappret i alla fall. Får nog ta mig en svängom och provköra lite. Var väl någon Ducati roadshow coming up rätt snart? Samtidigt, aldrig bra att prova fabriksnya hojar. :gnissla
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har försökt läsa lite reviews hyfsat onyanserat avseende 796an. Bäst är ju såklart att provköra själv, men är lite rädd för att jag kommer tycka den är trött i jämförelse med Superduken? Är ju ändå en 45 hästar skillnad eller nåt.

Kör ju runt 8,5 mil om dagen blandad körning i pendling till jobbet, och lurar lite på hur det funkar ihop. Innan tyckte jag att det kändes för lyxigt med en Ducce för det, men som sagt, jag måste få tillbaka "känslan".

Verkar oas inte vara svinhett på marknaden för min hoj iaf... Iofs varit på blocket en dygn bara, men inte ens ett skambud än. :)

http://m.blocket.se/Alvsborg/KTM_Superduke_990_72674076.htm?aw=1
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har försökt läsa lite reviews hyfsat onyanserat avseende 796an. Bäst är ju såklart att provköra själv, men är lite rädd för att jag kommer tycka den är trött i jämförelse med Superduken? Är ju ändå en 45 hästar skillnad eller nåt.

Kör ju runt 8,5 mil om dagen blandad körning i pendling till jobbet, och lurar lite på hur det funkar ihop. Innan tyckte jag att det kändes för lyxigt med en Ducce för det, men som sagt, jag måste få tillbaka "känslan".

Verkar oas inte vara svinhett på marknaden för min hoj iaf... Iofs varit på blocket en dygn bara, men inte ens ett skambud än. :)

http://m.blocket.se/Alvsborg/KTM_Superduke_990_72674076.htm?aw=1

Tror absolut att du kommer tycka 796 är för tunn om du kommer från 990 SD, det verkar dock finnas några fina 1100 Monster för vettiga pengar ute.

Den här helgen är nog ganska död på hojmarknaden med tanke på att det är påsk och j-vligt kallt ute...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tror absolut att du kommer tycka 796 är för tunn om du kommer från 990 SD, det verkar dock finnas några fina 1100 Monster för vettiga pengar ute.

Den här helgen är nog ganska död på hojmarknaden med tanke på att det är påsk och j-vligt kallt ute...

Möjligt att det är så med att man kan tycka den är lite trött i jämförelse. Får provköra och se efter helt enkelt. 1100 hade varit fint också, och har spanat in de som ligger på blocket. Inte omöjligt.

Fortsättning följer...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Oavsett vad man tycker om Ducati som märke så är ju Desmocenter i Upplands Väsby den i särklass trevligaste inrättningen i sitt slag. När det är dags att byta hoj nästa gång så kan nog detta vara avgörande för vilken hoj det blir. Synd att det ligger norr om stan bara.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Oavsett vad man tycker om Ducati som märke så är ju Desmocenter i Upplands Väsby den i särklass trevligaste inrättningen i sitt slag. När det är dags att byta hoj nästa gång så kan nog detta vara avgörande för vilken hoj det blir. Synd att det ligger norr om stan bara.

Kan bara intyga att dom är grymma där. För mig innebar omlokaliseringen till buskarna på norra sidan stan inget pirr i magen. Långt från allt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nästan Helt OT, var det verkligen så smart att ställa en vit hoj mot en vit bakgrund? :D
Tyckte hela hojen såg askonstig ut fram tills att jag kollade extra noga var konturerna började och slutade
Haha, det tänkte jag inte ens på faktiskt. Förrän nu. ::D

- - - Updated - - -

Oavsett vad man tycker om Ducati som märke så är ju Desmocenter i Upplands Väsby den i särklass trevligaste inrättningen i sitt slag. När det är dags att byta hoj nästa gång så kan nog detta vara avgörande för vilken hoj det blir. Synd att det ligger norr om stan bara.

Tänk om man kunde säga så om fler handlare... Roligt att några är bra iaf. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu svär man i kyrkan här, men VAD FAN har hänt med Ducati? All jävla själ, karaktär och känsla är ju borta?

Körde en Scrambler Café idag på roadshowen. Körde även en 797 Monster och en 821 Monster och för några veckor sedan rattade jag nån sorts 950 Multistrada. Seriöst? Det är FÖR bra grejer. Mjuka kopplingar, såsiga gasresponser, trötta motorer, tysta, rasselfria och på tok för ordentliga grejer.

Jävligt fina chassien och bromsar på både 797an och 821an, men som sagt, OJ så trötta.

Får kanske leta efter något gammalt, eller helt enkelt köra vidare på SDn...

Ja, sannolikt är väl det mer drag i Panigale-hojarna och säkerligen också Streetfigthers och Hypermotarder, men det är inte riktigt i den ligan jag lirar nu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top