Ducati-tråden

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
amullo skrev:
Uppgiven vikt på mässan var "runt 140 Kg" med 92 hästars 1000DS snurran.

Ok, den ser ju lite tuff ut, men BARA 92 hästar? :kocko
Kan de inte sätta i en riktig motor om de ändå ska göra en hoj som ser ut som att den skulle vara snabb? :va

Eller är detta ännu en sk. "poser-hoj" som ni gillar där nere?

/VG
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
V-Gurra skrev:
Ok, den ser ju lite tuff ut, men BARA 92 hästar? :kocko
Kan de inte sätta i en riktig motor om de ändå ska göra en hoj som ser ut som att den skulle vara snabb? :va

Eller är detta ännu en sk. "poser-hoj" som ni gillar där nere?

/VG

På DB5 blir det ju 0,65 hk/kg..
En -01 R1 räknat på 200Kg = 0,75 hk/kg
V-Max 262/145 HK = 0,55 HK/kg
Så den har bättre effekt/vikt än V-maxen iallafall.
Otrimmat alltså.. Skall man trimma så får man ju jämföra två trimmade maskiner.. Det är inga problem att få upp 1000DS motorn i över 100 pålar.
 
Last edited:

BusaDragan

Guest
amullo skrev:
Rejs?
Jovisst. Mot en pojkspoling som fuskreggat sig på Sporthoj. Skit skall jag givetvis ha för att jag gick på det :huvet . Men om du inte tror mig vad gäller nyckelhämtning så kan du ju pm´a D-One o fråga. För övrigt så erbjöd jag tillfälle på bankörning i utbyte. Jag anser dessutom att detta var ett lågt slag, så jag och sagda rejser hade mycket privat PM-kontakt om detta. Men det kunde ju inte du veta.

Hey kompis!
Vad säjer du?
Fuskregg och pojkspoing? Stora ord från killen utan stake.
Bara för att du inte var man nog att ställa upp så ska du inte kasta skit på mig!
Vad var det för mycket privat PM-kontakt vi hade om detta??
:va

Hayabusa rules!!
 

canonball

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
KTM Superduke
tja.

tänkte bara höra mig för lite om ducati 748. Har kört japs i 5 år nu, sålde den i höstats o tänkte åka offroad i sommar. men men, det går inte, vill ha landsvägshoj igen, kommer inte klara hela sommarn. så till min fråga, jag e fruktansvärt sugen på en ducce 748. är det nåt man behöver tänka på speciellt när man ska handla? Undvika vissa årsmodeller? mycket service, dyra servicar? Har kollat på blocket en del o dom verkar stå sig väldigt bra i pris, jag var beredd att lägga typ 50k men har väl ändrat mig lite, kan tänka mig att gå upp om jag bara hittar "rätt". Någon som vet nån bra kanske?? Eller ska man satsa på en annan modell? Vore tacksam för lite råd. Vad jag än köper tillslut så e jag rätt säker på att det blir ducati iaf. hoppas på många bra svar. hej svejs
 

DMP

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
2003, Ducati, Multistrada
Kedjejustering på enkelsving.

Med hopp om hjälp vänder jag mig till forumet:
Hur justerar jag på bästa sätt Kedjan på min Multistrada
03:a. Har själv (än så länge) mkt liten erfarenhet av enkelsvingar. Jag har frågat tre personer om detta och jag har fått tre olika svar. :va
 

sportbike

Guest
Med hopp om hjälp vänder jag mig till forumet:
Hur justerar jag på bästa sätt Kedjan på min Multistrada
03:a. Har själv (än så länge) mkt liten erfarenhet av enkelsvingar. Jag har frågat tre personer om detta och jag har fått tre olika svar. :va

Det funkar såhär:
Bakom bakre drevet sitter en stor ring med en massa spår i.
Du skaffar en stor haknyckel.
Sen lossar du dom två bultarna som klämmer ihop navet,längst bak på svingen.
Sen vrider du hela navet med haknyckeln,busenkelt.
 

kamrat

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
strängnäs
Hoj
SV 650
Kan man få lite info om effekt, bränsleförbrukning, lämplighet för pendlig 12mil dagligen, försäkringskostnad, busfaktor, kopplingens hållbarhet vid bus på en 600/620?
Funderar på om det är cykekln jag kan andvända till allt? Priset talar för en 600/620.
Några kända svagheter???

kör i dagsläget motard men den vill jag inte ta till jobbet. = servicedagligen!!!

Sämre kompopnenter på darkmodellen?? Är den billigare vid nyköp?
 

DMP

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
2003, Ducati, Multistrada
Kedjejustering på enkelsving.

:) SPORTBIKE och TOMTOM :)

Tack så mkt för era svar, äntligen ser jag logiken!
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Hej.. Inlägget gäller denna annons http://www.blocket.se/vi/16775579.htm?ca=13_s

Jag har förr kört ducati 748 sp-95 med ögongodis,
Körde senare Speedtriple -00 - orginal (boooring)
...........................................................................
Jag har ej direkt mkt pengar till hoj just nu (ekonomiskakrisen)
Jag har ej så mkt tid till att köra..
till jobbet, hem från jobbet, lite frilans.. var fjärde söndag med tanten därbak.

Lämplig hoj?

åsikter synpunkter
 

sportbike

Guest
Well,den är.....trevlig.
Men ingen raket om man åker två.
Ta med däck,drivpaket och en 3000-milaservice i beräkningarna också.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Det är väl den tröttaste Ducatin som finns. Möjligen är SS400 slöare, men den såldes väl bara i Japan så den kan vara svår att få tag i :näsblod

/M
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Nu när jag är stadgad familjefar så vill jag ej åka för fort :tummenupp

vad är kostnaden för 3000 milaservicen?.. biscaya hade nog tagit 15000-20000 :gnissla

Däck är ju billigt..

_ inga vrålåk jag har haft förr heller direkt. men lagom, behärksa dom fullt ut iallafall :yoparty

mer åsikter !
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Ett par nybörjar frågor:

- Vilket år kom 620 modellen?
2002 har jag det för...

- Hur länge gjordes 600:an?
Fram till 2002 :D

- Är det stor skillnad på de ovanstående?
Japp. 620 spisen har mer effekt, vrid och är varvvilligare än 600;an. 620 påminner mer om Ducati´s äldre 750 motor än den äldre 600 motorn.

- Är duccatister bättre och trevligare människor?
Vet inte om de är bättre eller så, men de flesta är riktiga entusiaster och brinner för märket. Det leder till att man är trevlig gentemot andra som också åker Ducce. Att vi sen är bättre människor än japsåkare är ju givet! :D :tomten :rolleyes:

- Ska jag bli en så´n? :tungan
Vad tycker du själv? Är du villig att stå ut med ständiga tråkningar om varför du inte valde en SV650 eller liknande istället för den du har. Betala dyra pengar för service som rad4 hojarna inte behöver och att veta att italiensk kvalitet inte alltid är lika bra som japansk? Då är du självskriven! :näsblod

EDIT: Observera att inlägget är menat med EXTREMT mycket glimt i ögat på de sista frågorna. Ducatister är i regel trevliga mot alla hojåkare.

Glimt och glimt, jag har avverkat ett antal japanska högkvalitets hojjar under ett par år, nu under sensommaren bytte jag bort min 929;a-01 med 1400 mil på mätaren mot en Ducati monster 900sie -00:) Gick på vinst eller förlust men designen tilltalade mig med ramen framme och lite balla detaljer såsom kolfiber och corse tank. Har kört kanske 50-60 mil innan det blev kallt, träffade en kompis som her en japansk hoj och han frågade hur i helvete jag kunde byta bort min sporthoj mot den där!!!!:huvet
Den kan man väl inte ha!!???
Funderade lite men tänkte så här; Jag är lika snabb på min favoritkurv-väg med ducatin som fireblade men framförallt; det är kärlek i en ducati!!!:yoparty
Allt är gjort med italienskprecision som inte alltid är den bästa men det är det som är tricket, ingen japanare som jag provat har den själen och utstrålningen som en ducati har. O näe jag har inte rökt på eller krökat, det bara är så.
Sen finns det inga andra hojjar som har lika ball koppling som en ducati med öppen kopplingskåpa......nä, den är inte trasig den ska låta så.....:)
Nu kan ni hänga mig om ni vill.....:D
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Ducati monster 900sie -00:) Gick på vinst eller förlust men designen tilltalade mig med ramen framme och lite balla detaljer såsom kolfiber och corse tank. Har kört kanske 50-60 mil innan det blev kallt, träffade en kompis som her en japansk hoj och han frågade hur i helvete jag kunde byta bort min sporthoj mot den där!!!!:huvet
Den kan man väl inte ha!!???
Funderade lite men tänkte så här; Jag är lika snabb på min favoritkurv-väg med ducatin som fireblade men framförallt; det är kärlek i en ducati!!!:yoparty
Allt är gjort med italienskprecision som inte alltid är den bästa men det är det som är tricket, ingen japanare som jag provat har den själen och utstrålningen som en ducati har. O näe jag har inte rökt på eller krökat, det bara är så.
Sen finns det inga andra hojjar som har lika ball koppling som en ducati med öppen kopplingskåpa......nä, den är inte trasig den ska låta så.....:)
Nu kan ni hänga mig om ni vill.....:D


INSTÄMMER VÄNLIGEN MEN BESTÄMT!
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Som "åka till jobbet-moppe" duger den helt klart.

3000-milaserice är väl egentligen bara en 1000-milaservice. Nu var det iofs länge sedan jag gjorde nån sån, men den kostar väl runt 5000 kr (2-ventilare är ju billigare än 4-ventilare att serva). Sen tillkommer det ev delar och vätskor, men inga 15000. Det kostar ju inte ens en 4-ventilad Ducati att serva vid 2000 mil.

/M
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
15000 kr.. det var bara ett uttryck, biscaya är inte billiga, men jävligt duktiga,,credit to christofer!!u

Jag har samlat mera uppgifter om den nämna hojen, och kommer ej att ägna den mer tid, utan titta mot nya offer...:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tja! har en polare som kör 1098 men inte är medlem på SH, finns det ingen egen modellspecifik tråd här, eller hänger hela bunten på ducce klubbens forum?

god jul och hoppas tomten kommer med många italienska tillbehör :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top