Ducati-tråden

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag har blivit sjukt nyfiken på Multistrada 1200. Som det är just nu så har jag definitivt inte råd med en men får jag nytt jobb kanske man köper en så man kan toura nästa år.
Vad är det som skiljer S touring och Pikes Peak modellen åt? Är det bara lite häftigare målning och en bra mycket dyrare prislapp?
 

sportbike

Guest
Jag har blivit sjukt nyfiken på Multistrada 1200. Som det är just nu så har jag definitivt inte råd med en men får jag nytt jobb kanske man köper en så man kan toura nästa år.
Vad är det som skiljer S touring och Pikes Peak modellen åt? Är det bara lite häftigare målning och en bra mycket dyrare prislapp?

Kan inte svara på frågan, men här hittar du en del matnyttigt:
http://www.totalmotorcycle.com/photos/2011models/2011models-Ducati.htm
 

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
Diavel

Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?

Min personliga uppfatttning är att det inte är en bra ide att följa det som Ducati rekommenderar, då riskerar du att ringarna inte sätter sig så bra de kan, och då följer mindre effekt och den drar mer olja.

Man ska inte vara våldsam på nåt sätt, men mycket gas och låga varv i början (börja runt 5k) för att sakta öka varvet över en period av 10 mil funkar bra, sen är det klart.

I praktiken gör du så att du lägger i en hyfsat hög växel, 4an är lagom, cruisa på 5k sen ger du fullt till 7k, låt den motorbromsa ner till 5 och upprepa så länge tålamod finns, efter kanske 3 mil sveper du 5-8k efter ytterligare 3 mil sveper du 5-9 osv tills du slår i varvstoppet runt 10 mil.

Kanske vill du söka upp en dyno när det börjar gå undan då det går himla fort på vägen och kan vara farligt för körkort och kropp då du ska ligga 150+. Jag gör allt i dynon med en bra deckare på tanken :)

Jag har kört in ett par duccemotorer på det viset och när jag senare tagit isär dom ser det finfint ut med vevstakslager och kolvtopparna är torra från olja.
 
Last edited:

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
Tack TomTom, jag ska göra som dina rekommendationer, ska bli spännande och höra vad de kommer att säga hos MC Handlaren när jag hämtar den i morgon eller på torsdag. Det är min första motorcykel, då jag fick mitt körkort för 3 veckor sedan. Så jag är inte så kunnig ännu.




Min personliga uppfatttning är att det inte är en bra ide att följa det som Ducati rekommenderar, då riskerar du att ringarna inte sätter sig så bra de kan, och då följer mindre effekt och den drar mer olja.

Man ska inte vara våldsam på nåt sätt, men mycket gas och låga varv i början (börja runt 5k) för att sakta öka varvet över en period av 10 mil funkar bra, sen är det klart.

I praktiken gör du så att du lägger i en hyfsat hög växel, 4an är lagom, cruisa på 5k sen ger du fullt till 7k, låt den motorbromsa ner till 5 och upprepa så länge tålamod finns, efter kanske 3 mil sveper du 5-8k efter ytterligare 3 mil sveper du 5-9 osv tills du slår i varvstoppet runt 10 mil.

Kanske vill du söka upp en dyno när det börjar gå undan då det går himla fort på vägen och kan vara farligt för körkort och kropp då du ska ligga 150+.
Jag har kört in ett par duccemotorer på det viset och när jag senare tagit isär dom ser det finfint ut med vevstakslager och kolvtopparna är torra från olja.
 

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
Hahaha du var inte blyg inte, en Diavel som förstahoj. Grattis till både lapp och hoj!

Haha, nej jag vet. Jag var ju så dum att jag provade en Diavel först när jag var ute och kollade på hojar efter jag fått mitt kort, inga andra har känts bra efter det, konstigt nog. Det blev en dyr provtur. Jag har köpt en röd som jag lackerat om till Monsters silkes svarta, så behåller jag den röda ramen. tror det kan bli lite unikt och coolt, vad tror du?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Haha, nej jag vet. Jag var ju så dum att jag provade en Diavel först när jag var ute och kollade på hojar efter jag fått mitt kort, inga andra har känts bra efter det, konstigt nog. Det blev en dyr provtur. Jag har köpt en röd som jag lackerat om till Monsters silkes svarta, så behåller jag den röda ramen. tror det kan bli lite unikt och coolt, vad tror du?

Hahahaha du måse ju vara helt knasig i kolan och jag gillar det skarpt! Köpa en sprillans hojl och det första man gör är att lacka om den ... Låter som det blir sjukt snyggt, upp med bilder. Gärna före och efter. Se till att ta det försiktigt, sitter bisarrt mycket motor i den där ...
 

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
Hahahaha du måse ju vara helt knasig i kolan och jag gillar det skarpt! Köpa en sprillans hojl och det första man gör är att lacka om den ... Låter som det blir sjukt snyggt, upp med bilder. Gärna före och efter. Se till att ta det försiktigt, sitter bisarrt mycket motor i den där ...

Ja det är inte utan att jag är lite nervös hur det ska bli. Yes jag kommer att lägga upp bilder före och efter så fort den är klar :) Yes jag kommer ta det lite lugnt, den rör ju på sig som sagt :yoparty
 

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Du har möjligtvis inte handlat den på Claessons i Bromölla? isf kanske man skulle smyga inom imorn och kanske få sig en titt på den innan den ska hämtas:tummenupp
 

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
Du har möjligtvis inte handlat den på Claessons i Bromölla? isf kanske man skulle smyga inom imorn och kanske få sig en titt på den innan den ska hämtas:tummenupp

Hejsan!

Jo jag har köpt den där. Där är visst kö hos lackeraren, så den står där som röd fortfarande. Jag kan meddela när den är klar, så kan du titta förbi. Blir samma svarta som du har på din :tummenupp
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag körde in min nya MTS1200s på detta sätt. Den går utav helvete.
Och ja, Diaveln är underbar. Hade den funnits 2010 så är jag inte säker på att jag valt en MTS1200s även om jag är galet nöjd med den.

Menar du så här (bild från Italiabikecenter.com)?

Diavelsvartrd4.jpg
 

Devil72

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Malmö
Hoj
2012 Ducati Diavel
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag körde in min nya MTS1200s på detta sätt. Den går utav helvete.
Och ja, Diaveln är underbar. Hade den funnits 2010 så är jag inte säker på att jag valt en MTS1200s även om jag är galet nöjd med den.

Menar du så här (bild från Italiabikecenter.com)?

Diavelsvartrd4.jpg

Låter bra, då ska jag köra in den som rekommenderat här. Yes den kommer att se ut så som på bilden. Tack för den, för jag har inte kunnat hitta något exempel när jag sökt. Nu är jag ännu mer övertygad om att jag gör rätt. Fick tid först vecka 35 till lackering. Kan knappt vänta :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Korkad fråga, men jag fick inte riktigt ihop det.

Har köpt nya belägg till min 1000 Sport (är väl samma Brembo-ok till flertalet varianter) men fick fasen inte riktigt koll på hur låspinnen ska tas bort ur oket för att kunna byta beläggen? Efter saxsprinten är borta, ska man bara kunna trycka/dra ur pinnen, eller sitter den på något annat smart sätt?
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Hoppla.

Tänka väcka tråden som vart tyst i snart 3 veckor med en fråga.

Var får jag tag på en Zeke koppling till min 748????
Kommer behöva byta till nästa säsong och alla verkar lovorda dessa då de är bättre och billigare än original.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Korkad fråga, men jag fick inte riktigt ihop det.

Har köpt nya belägg till min 1000 Sport (är väl samma Brembo-ok till flertalet varianter) men fick fasen inte riktigt koll på hur låspinnen ska tas bort ur oket för att kunna byta beläggen? Efter saxsprinten är borta, ska man bara kunna trycka/dra ur pinnen, eller sitter den på något annat smart sätt?

Bort med låssprinten sen är det bara att knacka lätt på den så kommer den ut.

Hoppla.

Tänka väcka tråden som vart tyst i snart 3 veckor med en fråga.

Var får jag tag på en Zeke koppling till min 748????
Kommer behöva byta till nästa säsong och alla verkar lovorda dessa då de är bättre och billigare än original.

Gå med i ducatiklubben så hittar du honom, där finns också massor med folk som kan hjälpa dig med både det ena och det andra.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Lite delar till ducati monster tror det är till en 600.
Det är fram och bak fälg
skivan bak och en fram
och bak drevet
Även brembo broms ok bak

Finns en defekt i hatstighetsmätar grejen som sitter löst på framdäcket annars är det i topp skick.

Kommer ta bilder och lägga ut annons sen men tänkte ni skulle få chansen att köpa först..

Tänkte mig 3000:- men klart det finns lite prut för en Sh'are

Ring 0736799911
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Lite delar till ducati monster tror det är till en 600.
Det är fram och bak fälg
skivan bak och en fram
och bak drevet
Även brembo broms ok bak

Finns en defekt i hatstighetsmätar grejen som sitter löst på framdäcket annars är det i topp skick.

Kommer ta bilder och lägga ut annons sen men tänkte ni skulle få chansen att köpa först..

Tänkte mig 3000:- men klart det finns lite prut för en Sh'are

Ring 0736799911



Uppdaterar lite med bilder.
 

Bifogat

  • IMG289.jpg
    IMG289.jpg
    269.8 KB · Visningar: 92
  • IMG290.jpg
    IMG290.jpg
    269.6 KB · Visningar: 83
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top