Ducati-tråden

MENSA

Snart en ny duc!
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Vasastan
Hoj
Ingen...till i vår :)
Jag har gjort ett hemgjort verktyg till en spottstyver av orginalet, det finns inte alla grader i tal men det är bara att räkna på...Det ska inte va så svårt att kopiera...finns det intresse eller?
 
Last edited:

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Tackar för svaren...

Fler frågor: :tungan

- Vad hände med monstren de olika åren? (Det börjar faktiskt luta åt en 600:a trots allt...) Hände det nå´t särskilt vissa år?

Jag har haft en Triumph Sprint 955i, men jag ser det som att jag byter typ av hoj, så jag är bara lite orolig för att byta ner till en 600. Jag antar att den är lite mer "lätthanterlig" mer lättsvängd och så. Eller?!
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Inte för att vara negativ, men en Trajumf 955 ligger inte jättenära en Monster 600-typ i effekt. Du ska givetvis ha en hyprersport, dvs en 916, 996, 998 eller 999. De har en effekt som ligger i närheten av din Trajumf. Sen har jag hört att Monster inte är en riktig Ducce (varför vet jag inte :confused: )

/K
 

Deje

Grymmast
Gick med
8 Oct 2004
Ort
U bet your motherfuckin' ass
Hoj
ingen just nu...
Keihin skrev:
Inte för att vara negativ, men en Trajumf 955 ligger inte jättenära en Monster 600-typ i effekt. Du ska givetvis ha en hyprersport, dvs en 916, 996, 998 eller 999. De har en effekt som ligger i närheten av din Trajumf. Sen har jag hört att Monster inte är en riktig Ducce (varför vet jag inte :confused: )

/K

Håller helt med :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
[ Sen har jag hört att Monster inte är en riktig Ducce (varför vet jag inte :confused: )

/K[/QUOTE]



:bladder
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
MENSA skrev:
Jag har gjort ett hemgjort verktyg till en spottstyver av orginalet, det finns inte alla grader i tal men det är bara att räkna på...Det ska inte va så svårt att kopiera...finns det intresse eller?

Vilket verktyg är det du tänker på?

Edit: Förmodar att det är kamvinkel.
Vad använder du när du byter kamremmar?
 
Last edited:

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Keihin skrev:
Inte för att vara negativ, men en Trajumf 955 ligger inte jättenära en Monster 600-typ i effekt. Du ska givetvis ha en hyprersport, dvs en 916, 996, 998 eller 999. De har en effekt som ligger i närheten av din Trajumf. Sen har jag hört att Monster inte är en riktig Ducce (varför vet jag inte :confused: )

/K

Nej, det vet jag... det är inte ens halva effekten i monstret... Men visst är det väl mer än effekt som är intressant? Jag vill köra något som är annorlunda än Sprinten... Halva grejjen med att köpa ett monster... Vill ha en cykel som är mer kurvig, mindre touring och mer "lek"... :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Monstret är grymt roligt på allmän väg. rett styre och upprätt körställning ger bra kontroll och fin överblick.

Personligen är jag på g att byta min 748 mot en Multistrada 1000DS. Denna skall dock konverteras lite så den även fungerar på bana.

Skall du ha ett monster så är ju 600;an minstingen i familjen (Borträknat monster 400 som enbart sälj i asien). Chassi är bra, men motor och bromsar är inte riktigt lika bitiga som på de större modellerna. Försök hitta en 620 eller 750 istället så får du mer hoj för pengarna

Om du köper en beggad så se till att du byter olja var 500:e mil och kolla så serviceboken är fullständigt ifylld. Annars är faktiskt 600 motorn fin och mycket driftssäker (gäller alla delar på monster). Det jag hört om är problem med laddningsrelä.. TSRD här på forumet kan mycket om monster. Dra ett PM o fråga lite..

Vad gäller keihin´s inläg om att monster inte är en "riktig" Ducce förstår jag inte riktigt... :confused:
 

Deje

Grymmast
Gick med
8 Oct 2004
Ort
U bet your motherfuckin' ass
Hoj
ingen just nu...
amullo skrev:
Monstret är grymt roligt på allmän väg. rett styre och upprätt körställning ger bra kontroll och fin överblick.
Har hellt vart inne på typ 996, men Monster värkar kul. Vilka har du haft å vilka av dom vill du reckomendera?

amullo skrev:
Om du köper en beggad så se till att du byter olja var 500:e mil och kolla så serviceboken är fullständigt ifylld.
Är oljan gamal efter 500 mil redan? Vad ska serviceboken vara ifyld med?


amullo skrev:
TSRD här på forumet kan mycket om monster. Dra ett PM o fråga lite..
Vet han mäst om Monster? Svarar hann på alt om Monster?
 

Dr. Guzzi

Griso in liberta in primo plano
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Färjestaden
Hoj
Moto Guzzi
Deje skrev:
Har hellt vart inne på typ 996, men Monster värkar kul. Vilka har du haft å vilka av dom vill du reckomendera?

Är oljan gamal efter 500 mil redan? Vad ska serviceboken vara ifyld med?


Vet han mäst om Monster? Svarar hann på alt om Monster?

Deje, ta det som amullo skriver med en grabbnäve(om du har stora händer) salt! Han har varit ute och cyklat förr. Kika gärna i inläggshistoriken. :fyllisar

Men han har rätt i att du nog ska titta på en större motor än 600:an. Det finns stor risk annars att du tröttnar om ett år eller två. Motorn i 600-monstret är mycket trevlig, men helt klart så skulle den må bra av lite mer effekt. Köp en 900 på en gång så har du en rolig monster i många år framåt.

Mvh
Dr. Guzzi
 

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Dr. Guzzi skrev:
Deje, ta det som amullo skriver med en grabbnäve(om du har stora händer) salt! Han har varit ute och cyklat förr. Kika gärna i inläggshistoriken. :fyllisar

Men han har rätt i att du nog ska titta på en större motor än 600:an. Det finns stor risk annars att du tröttnar om ett år eller två. Motorn i 600-monstret är mycket trevlig, men helt klart så skulle den må bra av lite mer effekt. Köp en 900 på en gång så har du en rolig monster i många år framåt.

Mvh
Dr. Guzzi


"Många år"?! Vem vill ha en hoj i många år? ;) Neh, jag förstår vad du menar så sett... Men det är ändå en fråga om pengar och utbud, och vad man ska ha den till...

Det dumma är ju att det är dåligt med ställen där de har en hel rad med olika monster redo att provköras...
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
TomTom skrev:
Jaha *öronfladder* jag har ett som inte vill funka riktigt o tänkte byta till ett billet...va har du för planer?

Intresserad av en?! Maila mig snarast ang. pris och "färg".
/N
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dr. Guzzi skrev:
Deje, ta det som amullo skriver med en grabbnäve(om du har stora händer) salt! Han har varit ute och cyklat förr. Kika gärna i inläggshistoriken. :fyllisar

Var gärna saklig och ge ett exempel när jag varit ute och cyklat vad gäller mina funderingar runt problem/fel/rekommendationer vad gäller modell och hojval av Ducati Motorcyklar. :va :)

Deje.
Vad gäller Monster har jag aldrig ägt någon, men provat 600, 620, 900 och 1000. Av dessa så var 1000 klart roligast, men mest motor och bra fjädring. Skulle jag köpa en första hoj så skulle nog 750 vara mitt val (Bara provkört 750SS iochförsig, men den har samma motor) EDIT: Anledningen är dels att du får hyfsat med motor och de är ganska kalla på beg. marknaden = bra pris.

Försök att undvika att falla för hårt för Dark modellerna. Dessa har iregel sämre fjädringskomponenter och är inte lika påkostade som de andra monstrarna vad gäller materialval.

Oljan skulle nog varje ducatist vilja byta var 500:e mil. Anledningen till det är att oljan lever ett hektiskt liv med den desmodromiska ventilstyrningen. Och på 600 modellen är det dessutom en våtkoppling, vilket leder till att oljan "skitas ner" och sönderdelas snabbare än i modellerna med Torrkoppling.

TSRD svara nog på en del frågor iallafall. Så länge man är saklig och har funderingar om annat än t.ex. om man skall välja dittan eller dattan avgassystemet. :tummenupp
 
Last edited:

Dr. Guzzi

Griso in liberta in primo plano
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Färjestaden
Hoj
Moto Guzzi
amullo skrev:
Var gärna saklig och ge ett exempel när jag varit ute och cyklat vad gäller mina funderingar runt problem/fel/rekommendationer vad gäller modell och hojval av Ducati Motorcyklar. :va :)


Hmmm, vart ska jag börja?
Sökte lite snabbt med hjälp av den eminenta sökfunktionen som finns här på Sporthoj. Tyvärr så limiterar sökmotorn antalet hittade inlägg till BARA 500 när man söker på Amullo, men bland annat hittades följande:


amullo skrev:
Jag har positionen Kontaktman för region Stockholm i Svenska Ducati Klubben. Jag har inverkan på vilka som får dispens för körning på våra klubbkörningar tillsammans med andra som ingår i Bankommitén.

Jaha... Det var nytt! Jag måste ha frågat fel personer då jag frågade styrelsen om lov att glida några varv med min Guzzi. Fick nej nämligen...

amullo skrev:
Visst. Jag är ute o cyklar. Speciellt som det finns undantagsfall och att andra hojar släppts ut på bankäörningar.. Det jag snackar om är 5 min. i slutet på bandagen, knappast en hel bandag.

Jaha, då var det ju förklarat då...

amullo skrev:
Första Ducati mopeden var en Cucciolo (övers. "Liten valp"), men det har funnits en del olika med varierande motorstyrka

Fel!!

amullo skrev:
På DB modellerna (DucatiBimota) så förekommer enbart desmodue 900 motorn, ibland trimmad, bla bla bla

Fel här med!
De har definitivt använta andra ducatimotorer också...

amullo skrev:
Sluta glid undan.

Rejs är utmanat.

Säg var och vilken sträckning. Så får det vara slut på sk*tsnacket.
NÅ?!?

Tror minsann att det inte blev något race för att nycklar skulle hämtas, host host...

amullo skrev:
Eftersom jag är kontaktman för Svenska Ducati Klubben så har man ju ganska täta kontakter med medlemmar och även återförsäljare..

Jo vi har fattat det nu tror jag.


Jag orkade inte läsa allt dravel och ögnade bara igenom de första 10 sidorna av inlägg, som nästan alla var gjorda under bara ett par dagars tid!! Det gäller att ligga i minsann! :
:tummenupp

De tekniska utlåtandena ska jag vara okommenterade då det för det mesta ligger lite sanning i dem, men ofta slinker med en och annan groda. Som tur är så finns det oftast kunnigt folk som styr upp med fakta i efterhand.
Det kanske är ok att hitta på lite grann om man kan ganska mycket om ett ämne?

Kalla mig paragrafryttare och stelbent, men i mitt yrke så funkar det inte att chansa lite, särskilt inte för att se bättre ut än vad man kanske är...

Mvh
Dr. Guzzi som nu ska söka reda på ett Guzzi-forum istället.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Dr. Guzzi skrev:
Mvh
Dr. Guzzi som nu ska söka reda på ett Guzzi-forum istället.

:hej hejdå farbror, sorry, Dr Guzzi!

/M

PS Förstod inte det där med paragraf-ryttare, but don't bother :tummenupp
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
DB serien använder väl enbart Desmoduemotorer även det var 750 versionen i början (DB1) och 1000DS snart (DB5).
Tesi använder en annan Ducatimotor men den är ej del av DB serien som nämndes utan en egen sådan.

Eller har jag missat någon ytterligare Bimota med Duccespis?

Dr. Guzzi skrev:
Fel här med!
De har definitivt använta andra ducatimotorer också...
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
kiko skrev:
DB serien använder väl enbart Desmoduemotorer även det var 750 versionen i början (DB1) och 1000DS snart (DB5).
Tesi använder en annan Ducatimotor men den är ej del av DB serien som nämndes utan en egen sådan.

Eller har jag missat någon ytterligare Bimota med Duccespis?

hmmm, det kan du nog ha rätt i,
db1 750ss motor.
db2 900ss motor
db4 900ss motor
db5 1000ds motor...

eller???
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad gäller bankörningen.
Motoguzzi är välkomna på vår körning på Kinnekulle. Varje år tillochmed. Även alla andra märken. Huvudsakligen är att de är medlem i någon av följande klubbar
*MCHK
*Triumf
*SDK
*Laverda
*MOTO GUZZI
Sen skiter vi blankt i vilket märke de kör på banan med.

DB modellerna omfattas av DB 1,2,3,4,5
Samtliga var utrustade med DesmoDue motorer, men anbart 1 och 5 använder sig INTE av 900. Diskussionen som fördes var runt Bimota av någorlunda modern karaktär till hyfsade priser. Klippa utan att ange all fakta kan alla göra.
Tesi ingår inte i DB-serien..

Rejs?
Jovisst. Mot en pojkspoling som fuskreggat sig på Sporthoj. Skit skall jag givetvis ha för att jag gick på det :huvet . Men om du inte tror mig vad gäller nyckelhämtning så kan du ju pm´a D-One o fråga. För övrigt så erbjöd jag tillfälle på bankörning i utbyte. Jag anser dessutom att detta var ett lågt slag, så jag och sagda rejser hade mycket privat PM-kontakt om detta. Men det kunde ju inte du veta.

Cucciolo
Lilla valpen kom som första Ducati. Alla historik om detta är direkt taget från Ducati´s egna Heritage site. Dock kommer jag inte ihåg frågan.. Klipp in den så skall jag nog kunna förklara.

Täta kontakter med återförsäljare:
Jo.. men även här kan jag inte direkt anknyta detta till någon form av groda.. Så jag snackar ofta med dem.. So What? :va

Annars.
Jag medger att jag inte är världsbäst på Ducati, men jag anser mig iallfall vara någorlunda kunnig i hojmärket. Ofta redogör jag även för skillnaden i vad jag VET och vad jag HÖRT. Men uppenbarligen så kan jag ju mina hojar.. eftersom du själv skriver: De tekniska utlåtandena ska jag vara okommenterade då det för det mesta ligger lite sanning i dem, men ofta slinker med en och annan groda. Som tur är så finns det oftast kunnigt folk som styr upp med fakta i efterhand. Att jag inte skriver ut fullständigt kan ju delvis ha med min okunskap att göra, samt i vissa fall, tidsbrist.

Men jag uppskattar ditt inlägg och skall givetvis se till att rätta mig efter din egna höga standard. :tummenupp
 
Last edited:

Affe

In the midnight hour
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha XV 1000 SE Midnight Special TILL SALU!
emullo skrev:
hmmm, det kan du nog ha rätt i,
db1 750ss motor.
db2 900ss motor
db4 900ss motor
db5 1000ds motor...

eller???

Härligt min favorithojar komer altid upp på nått sett :D

/Affe

Bimotha 4 ever :banana
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Affe skrev:
Härligt min favorithojar komer altid upp på nått sett :D

/Affe

Bimotha 4 ever :banana

Jo, men Bimota gör riktigt grymma hojar. Hade jag bara pengar så skulle det stå både en DB5 och en Tesi2 hemma i garaget.

Men helst en DB5.. Verkar vara en grymt kul hoj.

Uppgiven vikt på mässan var "runt 140 Kg" med 92 hästars 1000DS snurran.

41414e18b3473.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top