Nu köpte jag ett schweinbilligt enkelsvingdepåstöd på biltema för 75 spänn. Dock utan adapter/pinne, får svarva till en adapterpinne som lirar med hålet på hjulaxeln och stödet. Någon som har en axel till sitt depåstöd (oavsett brand) och kan mäta vad den är? Googlat lite och det verkar vara ~40mm diameter som krävs? Får givetvis mäta hålet i hjulaxeln också, men kan ju vara smutt med nån referens.
Roade mig med att byta min CTEK-adapter igår. Satt ju en dragen som jag fick med från säljaren, men hade ju givetvis gammalt K-don till laddaren, så det fick bli att bryta sig in och montera min nya adapterkabel.
Ett nätt litet jobb att komma åt batteriet. Tur att man inte behöver gräva in sig där oftare än man gör.
Hundra skruvar från toppen av tankkåporna, missade att släppa på O2-kabeln till grenröret, så var lite kinkigt att få upp tanken i bakkant när jag skulle ha tillbaka skiten.
Älskar italiensk ingenjörskonst!![]()
Tjena,
Tänkte jag provar även här.
Någon här som finns med på nedanstående lista och ägt en Ducati 998? Är ute efter info ang hojen. Allt är av intresse, speciellt serviceboken ????
2003: Leif Strömkvist
2007: Jens Martin Olsson
2008: Dan Gustavsson (kontaktad)
2008: Thomas Hedlund
2011: Bröderna Nilsson i HBG
2011: Björn Eric Larsson
2014: Anders Benny Henrik Olsson
2016: Claeson Motor, Bromölla
2017: Jimmy Mikael Göransson
2018: Claeson Motor, Bromölla
Trevlig helg!
Hej, En liten fråga.
Jag har en supersport s 17 där de finns quickshifter upp och ner, vet ej om de är vanligt men händer ganska ofta att jag hamnar mellan växlarna av nån anledning. Går de att ställa in så att de blir mer precis vid växling.
Upp så fastnar jag ofta runt 4an, där finns en "falsk" neutral. Men som "sportbike" skriver så behöver du vara mer distinkt i dina växlar - de har jag nu lärt mig och då fungerar det kanon. Jag använder heller inte upp utan koppling om det inte är under acceleration såklart.
Här kan vi ses framöver https://www.sporthoj.com/forum/showt...up)&highlight=![]()
Panigale 1199 -12 som tjuvstannar på tomgång ibland samt släcker ena cylindern vid lugn gång mellan 1500-2000 rpm. Annars går den bra. Stift rätt nya och tps kollad, någon som vet vad det beror på?
Go'kväll.
Mycket sugen på att köpa en helt ny Hypermotard 950, standardmodellen. Det mest likvärdiga jag ägt är en KTM 950 SMR 2007 som jag tyckte var väldigt underhållande, faktiskt mera än min nuvarande Gixxer K2-fighter, vilken iofs. är kul på sitt sätt och som går som ett skott, men vill testa på att köra v-twin igen då jag verkligen gillade motorkaraktären.
Skulle vara behjälpligt om man kunde få lite svar och åsikter, tack:
- Är SP-modellen overkill för en som ändå inte har några ambitioner att vinna Supermoto-VM, utan bara kommer att köra gata?![]()
- Termignoni är ju synonymt med Ducati, men vilka alternativ är att rekommendera om man mest är ute efter det mulliga ljudet mer än effekt, samt billigare är Termis?
- Vad tycker ni som är/varit ägare av tidigare Hypermotard-modeller är positivt/negativt?
- Sett att det är 1500km serviceintervall, samt tillgång till reservdelar inom 48 timmar. Undrar hur bra det sistnämnda stämmer?
- Är Claessons Motor i Bromölla som eventuellt köp kommer att ske på. (Köpte min första tunga mc där b.t.w., RF600R årsmodell 1994 år 1994) Bosse där kan väl Ducati duktigt bra vill jag dra mig till minnes?
- Väger 98kg. och mäter 189cm. Jämfört med KTM 950'n tyckte jag att jag satt bra på den. Hur är Duccen jämfört med denna? Mindre antar jag? Är inte heller så finkänslig då det gäller komfort, utan prioriterar prestanda, hanterbarhet och körglädje.
/Mvh A.
Senast redigerat av Haunted den 2019-02-06 klockan 15:09.
Italia Bike Center i Arboga
Hypermotarden är ett klockrent exempel på att effekt inte är allt när det gäller körglädje. Vad jag förstår så har även grundmodellen av 950 fullt gångbara fjädringskomponenter så valet kanske inte är självklart?
Fick byta startmotor på min fd Hyperstrada ( garanti ). Startmotorn var hemma på 24 timmar. I övrigt på de ca 2500 mil jag har på min fd Hyperstrada och min nuvarande Hypermotard 939 har rullat på utan störningar.
Kanske inte spelar ngn roll för merparten av köpare men det verkar inte som Ducati kommer erbjuda några packväskor till nya HYM, för mig som använder hojen som bruksfordon under säsong är det en dealbreaker.
Insprutningen är lite ryckig på 939, bör vara bättre på 950. I övrigt har jag bara lovord till min HYM.
Åk och köp!
Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada
Lät ju bra det, H_____P. Ja jag tror jag skulle bli mer än nöjd med standardmodellen. Får nog banne mig bli en sån.
Om det är just motarden du är sugen på så ska du beakta att försäkringspremien är sjukt mycket lägre på hyperstradan än på hypermotarden trots att det i princip är samma hoj.
Klart du ska ha en Ducce.
Nu finns dock inte Hyperstradan kvar i modellsegmentet, årsmodell 2016 var den sista.
Senast redigerat av H_____P den 2019-02-11 klockan 15:09.
Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada
U'll never catch me alive!
Hehe. Klart man ska! ~7200:- hel/hel för mig på Svedea var det billigaste jag kunde hitta och då är man 40+, småstad, full skyddsutrustning, ABS, låst med skivbromslås och kätting klass 3, inlåst i enskilt utrymme, bara jag som kör den och är inte SMC-medlem.
Dock sett att Svedea har en speciell försäkring för just Ducati som man bara kan teckna genom en auktoriserad Ducati-handlare. Ska höra med dom på Claessons när jag besöker dom senare i veckan vad som gäller.
Just angående försäkring är det ju verkligen lite lotteri...
Köpte 2016 en mycket lätt begagnad GSX-S1000A 2015 med 50 mil på mätaren. Denna modell väger 209kg. och har 145hk. Kostade mig då 3400kr. hel/hel på Svedea. Efter att ha parkerat denna i bakändan på en biltransport av lätt lastbilsmodell så löstes denna in.
Köpte 2017 min nuvarande GSX-R1000 2002 (Streetfighter) som väger 195kg. och har 160hk. Skiljer 0,13hk mellan dem vikt/effekt. Denna ville knappast något försäkringsbolag ta i trots det lilla det skiljer dem åt, och det eftersom den klassas som "Supersport". Utöver detta kan jag anta att det bero på att GSX-S1000 redan då bara hade ett år på marknaden och inte hunnit bygga sig någon olycksstatistik likt GSX-R1000 som kom 2001 och då haft 15 år på sig att göra detta med sina ofta gasglada ägare, men jag kanske har fel?
Allt från 45.000kr. hel/hel/år till näst billigaste på "bara" 19.000kr. hel/hel/år, tills man man kom till Trygg-Hansa som ville ha 2988/trafik/helår, mot 3200/halv/helår. Blev halvförsäkring trots allt.
Dom där extra 15 hästkrafterna är ju livsfarliga... *hrrm*![]()