Oljiga drev och kedja

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Någon som har något bra tips på hur man ska rengöra sina fina guldiga drev :yoparty och sin kedja utan att sabba o-rings kedjan :confused:
Man vill jue att de ska blänka och vara fina till nästa vår :Rockbanan

Tack på förhand för denna mängd svar som kommer att göra mig milvis klokare/ Daniel.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Billson skrev:
Någon som har något bra tips på hur man ska rengöra sina fina guldiga drev :yoparty och sin kedja utan att sabba o-rings kedjan :confused:
Man vill jue att de ska blänka och vara fina till nästa vår :Rockbanan

Tack på förhand för denna mängd svar som kommer att göra mig milvis klokare/ Daniel.

Motul har en kedjerengörningssprej som funkade skitbra (finns nog hos närmsta hojfirma)
kom bara ihåg att smörja in kedjan igen..

Det finns ett industrifett som heter grese2way - for open gears eller nåt. svindyrt och luktar satan men det sitter kvar ett bra tag.
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Red skrev:
Motul har en kedjerengörningssprej som funkade skitbra (finns nog hos närmsta hojfirma)
kom bara ihåg att smörja in kedjan igen..

Det finns ett industrifett som heter grese2way - for open gears eller nåt. svindyrt och luktar satan men det sitter kvar ett bra tag.

Ok, tack för snabbt svar.
Jag använder Lenson cc12 oxå det svindyrt men sitter som fan och blir ganska svår tvättat. Jag ska testa Motuls rengörningssprej deras kedje sprej är det heller inget fel på.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag brukar använda fotogen eller lampolja samt en tandborste, det funkar helt ok och är larvigt billigt :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Använd 556, WD40 eller den billigare (icke-parfymerade) varianten med samma innehåll fotogen/lampolja/diesel.

Vill du döda din o-ringskedja så snabbt och smärtfritt som möjligt, använd bensin eller annat agressivt lösningsmedel och avfetta sen och spola av med högtryckstvätt.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
UltraMarine skrev:
Diesel ! - torkar inte ut o-ringarna

En rekommendation om man har lite känsliga händer för uttorkning är läkarhandskar eller liknande. Diesel är snällt mot kedjan, men inte mot huden :fakta

//jaG
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Billson skrev:
Kedjan tål det????????
Ja, det är inga problem, o-ringarna mår inte dåligt av fotogen.

Läs t.ex i den här FAQ:n hos D.I.D Racing chain:

7. What is the recommended solvent for cleaning my D.I.D X-Ring or O-Ring chain?

Answer
It is recommended that you wash your chain in kerosene. Never use steam, volatile solvents, gasoline, or benzine. After cleaning, you must lubricate your X-Ring or O-Ring chain with D.I.D special chain lube.


Kerosene = fotogen.

Varför köpa dyra "specialprodukter" när det funkar lika bra med billigt fotogen eller diesel?
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hur ofta borde man rengöra sin kedja?
Måste bero på användningen, men jag kör nästan bara asfalt.
2 ggr per år? Var 300 mil? Eller per indikation, som är vadå?
Tack!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur ofta borde man rengöra sin kedja?
Måste bero på användningen, men jag kör nästan bara asfalt.
2 ggr per år? Var 300 mil? Eller per indikation, som är vadå?
Tack!

Jag rengör min kedja i stort sett aldrig.
Jag köpte hojen 2014 och har sedan dess kanske rengjort kedjan 3 ggr. Jag kör knappt 1000 mil om året. Så säg att jag rengör min kedja var 1000:e mil.
När jag rengör så kör jag med en kedjeborste och använder vanlig avfettning. Sen smörjer jag med Biltema extreme kedjespray eller vad den nu heter. Den varianten som är avsedd för motorcyklar. Den för vanliga cyklar kletar lite mer.

Nuvarande kedja har suttit på sedan jag köpte den för nästan 4000 mil sedan och jag vet inte hur gammal kedjan var när jag köpte hojen. Så det verkar funka utmärkt.

Men då använder jag ju kedja och drev enbart för att driva motorcykeln och inte på något sätt som bling. Dvs ur ett estetiskt perspektiv så är dom bara hjälpligt rena.

Vill du hålla drev och kedja renare än så av estetiska skäl så måste du naturligtvis rengöra oftare (så fort det blir skitigt) men ur ett funktionellt perspektiv så behöver du definitivt inte rengöra oftare än efter typ 1000 mil eller en gång per år.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jag rengör min kedja i stort sett aldrig.
Jag köpte hojen 2014 och har sedan dess kanske rengjort kedjan 3 ggr. Jag kör knappt 1000 mil om året. Så säg att jag rengör min kedja var 1000:e mil.
När jag rengör så kör jag med en kedjeborste och använder vanlig avfettning. Sen smörjer jag med Biltema extreme kedjespray eller vad den nu heter. Den varianten som är avsedd för motorcyklar. Den för vanliga cyklar kletar lite mer.

Nuvarande kedja har suttit på sedan jag köpte den för nästan 4000 mil sedan och jag vet inte hur gammal kedjan var när jag köpte hojen. Så det verkar funka utmärkt.

Men då använder jag ju kedja och drev enbart för att driva motorcykeln och inte på något sätt som bling. Dvs ur ett estetiskt perspektiv så är dom bara hjälpligt rena.

Vill du hålla drev och kedja renare än så av estetiska skäl så måste du naturligtvis rengöra oftare (så fort det blir skitigt) men ur ett funktionellt perspektiv så behöver du definitivt inte rengöra oftare än efter typ 1000 mil eller en gång per år.

Tack, jag tar sikte på mitt i säsong och efter säsong då, såvida jag inte ser en himla röra.
Kör väl ca 500-600 mil/år max..
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
petrolium produkter löser varandra så jag löser upp sånt med annat smörjmedel.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hur ofta borde man rengöra sin kedja?
Måste bero på användningen, men jag kör nästan bara asfalt.
2 ggr per år? Var 300 mil? Eller per indikation, som är vadå?
Tack!
Jag rengör kedjan vid varje tvätt samt smörjer den efter varje tvätt. Regnar det så blir det när jag kommer hem till garaget.
Så den behandlas säg var 50-100 mil.

Har man en gång råkat ut för rasad kedja så vet man att det är lättare att hålla efter den än att ta smällen efteråt.


Sen är det ju bra mkt lättare att få bort lite damm än att få bort flera års skit och rost...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
*Kristall olja kanske skulle fungera bra?:va:va

Det är väl det som Bilverkstäderna har i sina "Tvätt musslor"......för att tvätta Bildelar.
Det löser ju Fett/olja/asfalt.....mm

Har inte testat! Men de får bli till nästa..........:hihi:hihi
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag torkar av kedjan med torr frottéhandduk efter varje runda oavsett om jag kört en eller tio mil, alltså medan kedjan är varm. Smörjer med pipett på varje oring med en blandning av en klick molybdendisulfidfett och motorolja.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top