För dig som ska köpa videokamera

MikkE

Guest
För dig som ska köpa videokamera.

För dig som ska köpa videokamera

Kort förord: I denna tråd skulle det uppskattas att det är så lite spam som möjligt, eller helt, från denna tråd. Endast frågor och svar tack!

Det har ju varit massa snack om att köpa videokameror och hjälmkameror på senaste tiden. PM har kommit titt som tätt till mig om lite råd och tips på kameror osv., tänkte då sammanfatta om vad som har skrivits här på forumet. Jag skriver också lite fakta om de vanligaste videoformaten; Hi 8, Mini DV och DV.

Hi 8
De som tillverkade 8mm kameror utvecklade en version med högre upplösning som de kallade Hi 8. Precis som Super VHS C har den 400 linjers upplösning. För att kunna spela upp kassetten behöver man antingen en videobandspelare konstruerad för Hi 8, eller så kopplar man videokameran direkt till TVn via S-video.
Hi 8 ger en klarare bild än de andra analoga videokamerorna och har nästan CD-kvalitet på ljudet. Hi 8 ger med sina 400 linjers upplösning god bildkvalitet och försämras inte lika mycket vid editering och kopiering som t.ex. 8mm formatet. Hi 8 videokameror är större och tyngre än DV kameror men de är i gengäld billigare.

Mini DV
Videokameror i Digital Video (DV) ger den bästa bilden med minst 500 linjers horisontell upplösning och har CD-kvalitet på ljudet och medger ljuddubbning. Filmen kan överföras utan försämring som DV-signal via det digitala i.Link (Firewire) till en dator för avancerad redigering. Många DV kameror har dessutom digital ingång så att den redigerade filmen kan överföras tillbaka till ett DV band. Tack vare de pyttesmå banden, som bara är en femtedel så stora som standard VHS band, är videokameror med mini DV format marknadens minsta och lättaste men tyvärr också vanligtvis de dyraste.

DV
Samma höga bild- och ljudkvalitet som mini DV, den enda skillnaden mellan formaten är bandens storlek. DV band är nästan dubbelt så stora som mini DV, och därmed blir också videokamerorna större.

Vilken kamera passar mig då?
Det man ska tänka på först när man ska köpa en kamera är vad egentligen man ska filma för något med den. Är man amatör och bara ska filma de fina ängarna eller London Bridge så kanske man inte behöver det värsta som finns.
En Hi 8 kamera funkar alldeles utmärkt till det, men jag rekomenderar ändå att man köper en DV eller Mini DV kamera. För en Hi 8 kamera kan man räkna med priser runt 2000 kr - 4000 kr. En Mini DV, ca 3500 kr - 4500 kr. Nu är i budgetklass!

För den som vill ha lite mer action i rullarna, typ som att filma coola motorcyklar och göra mer avancerade filmer bör räkna med att hamna i prisklassen runt 5500 kr - 7500 kr, kanske lite mer ändå för en DV kamera. Det är också det formatet jag rekomendera att man filmar med. Man kan nästan säga att "Ju dyrare, desto bättre". Bildskillnaden mellan kamerorna är inte jättestora, utan det är mest funktionerna som skiljer (vad det är för märke kan också spela en lite roll).

Vill man ändå vara värst så kan vi snacka om prisklassen 15000 kr +++, men så skoj ska vi väl ändå inte ha, hehe..
En kamera som har mycket IN- och UT-gångar och specialfunktioner blir alltid dyrare, men det kan också bli bättre film om man utnyttjar det.

Extrautrustning.
Beroende på om man är den som filmar väldigt mycket kan det alltid vara bra att ha extrautrustning med sig. Här kommer lite exempel som är bra att ha med sig:
- Extra batteri (Ju mer power man har med sig, desto mer rulle)
- Extra film (Mer film att filma upp helt enkelt)
- Stativ (Det är inte alltid så kul att zooma in 16x utan stativ när polaren kör på bakan 300 meter bort, stativ är filmarens bästa vän)
- Filter (Det finns alltid knep att få den perfekta bilden)
- Mikrofon (Har man mic IN på sin kamera kan man alltid få bättre ljud med en extern mikrofon. Oftast så sitter vänstra och högra mikfonen ½ centimeter ifrån varandra på kameran, man får liksom inte det där riktiga stereoljudet)
- Kablar (Typ till laddare och TV)
- Trasa (Blir linsen skitig, blir filmen likaså)
- Tejp (Ska man sätta fast kameran eller något annat så funkar tejp utmärkt, silvertej som eltejp)

Helt andra vinklar - vidvinkellins
För att få lite mer effekt på filmen kan man alltid köpa sig en vidvinkellins. Det finns i alla olika sorter och storlekar beroende på vad man är ute efter. Med en vidvinkellins kan man få mer bräddvidd på filmandet. Säg att man ser 100 med orginal, sätter man på en vidvinkellins kan man se 130. Den utökar synfältet mer beroende på modell och typ. På bildern kan du se ett exempel på vanligt och sk. Fisheye vidvinkel. Det finns dock de vidvinklar som inte är lika kraftiga.

Orginal -->
DSC00005.jpg
Fisheye -->
DSC00006.jpg


Helt andra vinklar - hjälmkamera (helmetcam)
Detta är nog den roligaste pryl jag har skaffat till min kamerautrustning. Med denna kan man få riktigt balla vinklar från hjälmen, under hojen osv. Med den blir också filmerna lite mer speciella. Man kan få se hur personen som wheelar ser det från hans/hennes ögon och slipper då se den gamla klassiska vinkeln från sidan av vägen som filmar en pixel som blir större och större som sedan försvinner med varvande motor. Hjälmkamera rules!!
Min film med Johanjulgran som åker på bakhjulet med hjälmkamera. KLICKA [80Mb]
En bra sida där du får förklaring om hjälmkameror (obs! engelska.) KLICKA


Här kan du köpa din kamera på nätet, de två största nätbutikerna (sverige).
Cyberphoto - Har stort utbud av videokameror och vanliga fotokameror
Scandinavian Photo - Har en mycket enkel och snygg sida, stort utbud av kameror och har blivit sveriges bästa e-handel två gånger!
Glöm även inte att kolla in de stora elektronik kedjorna som OnOff, Siba, City Stormarknad mm.

Hjälmkamera
SWE - www.sportkamera.se
SWE - www.w-motoracing.se
SWE - www.cambike.nu/
USA - www.viosport.com/
USA - www.helmetcamera.com/
ENG - www.rfconcepts.co.uk


Några gamla länkar på forumet..
..om kameror
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15548&highlight=videokamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34864&highlight=videokamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=55001&highlight=kamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50725&highlight=kamera

..om hjälmkameror
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57318&highlight=kamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53495&highlight=kamera

------------------------------------------------------

Bra filmtips som gör dina filmer bättre
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1521112


Bra sidor där man kan få reda på recensioner om många kameror
ENG - http://www.whatcamcorder.net


Samlingstråd/trådar för platser att lägga filmer och bilder på:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83118



Hoppas att jag har gjort någon lite klokare angående videokameror och skicka gärna PM om det är något som ska läggas till eller så? Frågor tas emot också!

För ev. fel i texten eller allmänna frågor om kameror, PMa mig och säg till!



mvh
Micke
 
Last edited:

MikkE

Guest
Slappa skrev:
Bra samanfattning, vad var de för kamera du hade när ni filmade spikens wheelie?
//D
hehe. spiken wheelade aldrig. all bakslangning av Johanjulgran. Men kameran jag använder mig av är en JVC GR-DX55e (Cyberphoto ), hjälmkameran är modell 21 CWS-HS från W-Motoracing
Båda e perfa!
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Om det finns någon som funderar på att köpa hjälmkamera så har jag Helmetcameras värsting med väska och alla tillbehör. Kameran är ny och oanvänd pga felköp. Kameran motsvarar kameran som W-motoracing tar 3395:- för. Jag vill ha 2000:- för min.

Andreas 0705669315
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
kanske någon kunnig inom fotto borde göra samma sak och även beskriva olika begrepp :va
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Tjoho! "Svart på vitt" som man brukar säga! Stickyvarning utfärdad på denna
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
MikkE skrev:
hehe. spiken wheelade aldrig. all bakslangning av Johanjulgran. Men kameran jag använder mig av är en JVC GR-DX55e (Cyberphoto ), hjälmkameran är modell 21 CWS-HS från W-Motoracing
Båda e perfa!

Bra jobbat med tråden! :tummenupp

Verkar ju vara en helt ok kamera, men jag fattar det som att den inte har ingång för mic. Hur gör du för att få acceptabelt ljud när du använder hjälmkamera då? Jag antar att själva kameran ligger undanstoppad någonstans?
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Lägg till länken:

www.rfconcepts.co.uk
En firma i england som säljer samma hjälmkameror som w-motoracing fast betydligt billigare.
Har handlat från dem mer än en gång och det har fungerat bra och frakten har gått på 2-3 dagar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bra skrivet. Tack för hjälpen.

Nån som för övrigt vet något om Samsung VP-D55???
 

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
Är kan ni läsa mitt mail till W-motoracing angående en hjälmkamera. Jag fick också några fina svar:

Hejsan! Jag heter Rikard Fälted å är lite sugen på att skaffa en hjälmkamera.

Svaret hittar du under resp fråga..

1. Jag har kollat lite på era modeller och undrar lite hur dom fungerar.

Man kopplar in dom till en inspelningskälla.

2. Hur lång räckvidd är det på kamerorna? eller ingår det ingen sändare?
Var finns sånna att köpa å vad kan det kosta?

Man använder dom inte trådlöst.. finns speciella kit för att få dom
trådlösa.. kostnad ca 6000:-

3. Funkar hjälmkameran till alla dv-kameror med AV-ingång eller utgång (jag
är inte så duktig på sånt där).

JA

4. Är kameran i paket 2 så pass bra att det blir en skarp bild vid 800x600
för det är väl den storleken där på dvd filmer?

JA kolla på veidec på tv3.. där har du kvalitet..

5. Stämmer det att man får 5% rabatt om man skriver "OLTOKEN" i mailet när
man beställer?

JApp

6. Vad har man för nytta av linskyddet "Glaskyddet för 49:) när kameran
är vattentät?

Om man tex får ett stenskott så fördärvar man inte kameran utan bara
glaset.. kameran är inte vattentät bara vattentålig om det är kam 1,2,3 du
frågar på..

Dom andra kan man inte byta på.

7. Hur fäster man en sådan kamera på hjälmen?
Tex med det medföljande kardbordbandet.. eller med silvertejp

8. Hur fungerar fjärrkontrollen CamEyeSport?

Man sköter dv-kameran med den stänag av kameran och sätta på den..
Spela in och pausa

Det var många frågor men om ni kunde svara på så många som möjligt skulle jag bli väldigt glad! Skulle varit kanon om ni hade en "Frågor å svar"-sida på eran hemsida.
Tack!
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Rikardo skrev:
3. Funkar hjälmkameran till alla dv-kameror med AV-ingång eller utgång (jag
är inte så duktig på sånt där).

JA

Det ska alltså funka även om man bara har DV ut?
Jag har nämligen hört att man måste ha DV in, så jag blir lite förvirrad
:va
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top