2takt turbo ?

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Manglarn skrev:
960371 Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.

volvo s80 T6 har två st. riktigt små td04 nåt tror jag...lite osäker på modellnr.... men små och grymt snabb spolupptid. :tummenupp
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Jag har tillgång till en sån turbo "daihatsu charade turbo." jag har en 2taktare .
Jag har en elektrisk oljepump, kärl och oljekylare.
Har garage med svets och övrig utrustning som troligen kommer att behövas ..

Vad jag inte har är kunskap om just 2takts turbotrimning .. är det någon här på forumet som har den erfarenheten som vill dela med sig lite ..???

Svamlare och "kompis kompis" behöver jag ingen hjälp av .. jag behöver kunskap/erfarenhet.. vi tar det över telefon, jag kommer sedan att "redovisa" bygget från start till mål i en egen tråd ..

Just nu får den kåpor av mig, när det är klart är tanken på ett turbo bygge , men som sagt jag behöver kunskap ..
 

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Manglarn skrev:
960532 Ja..men tänkte att Turbon e avsedd för låga varv..tar den inte ganska mycket stryk att varva uppåt 8-10 tusen då ??? dieslar ligger ju på typ 2-3 tusen vid rödvarv typ

Jo men om du tar en turbo från en liten dieselbil så borde det nog funka bra.. Avgasflödet ur din lilla motor på 8000 varv borde kanske motsvara avgasflödet på en diesel på 2 liter vid 2000 varv... Det är ju enkelt att räkna!
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
StormBringer skrev:
2457002 Jo men om du tar en turbo från en liten dieselbil så borde det nog funka bra.. Avgasflödet ur din lilla motor på 8000 varv borde kanske motsvara avgasflödet på en diesel på 2 liter vid 2000 varv... Det är ju enkelt att räkna!

Tänk en gång till ... 2TAKT

men jag kan ha fel .. saknar fortfarende kunskapen
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lennarth Zanders häfte om tvåtaktsöverladdning är nog en god start.

Sök på forumet och du skall finna.

/J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Instabil skrev:
2456985Svamlare och "kompis kompis" behöver jag ingen hjälp av .. jag behöver kunskap/erfarenhet..

Varför inte ta diskussionen och funderingarna här på SH under projektets gång? Vad är det som får dig att tro att vi alla andra Sporthojre är svamlare och "kompis kompis"? Svamlare hålls rätt kort här på SH eftersom det finns så många icke-svamlare som även kan vara kompis-kompis och orkar dela med sig på forumen.

Du har inte funderat över på att just DU skulle kunna vara en "svamlare" och "kompis-kompis" för den person som VET någonting om tvåtaktsöverladdning? :tummenupp
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
andersbrink skrev:
2457101 Varför inte ta diskussionen och funderingarna här på SH under projektets gång? Vad är det som får dig att tro att vi alla andra Sporthojre är svamlare och "kompis kompis"? Svamlare hålls rätt kort här på SH eftersom det finns så många icke-svamlare som även kan vara kompis-kompis och orkar dela med sig på forumen.

Du har inte funderat över på att just DU skulle kunna vara en "svamlare" och "kompis-kompis" för den person som VET någonting om tvåtaktsöverladdning? :tummenupp


troligen har du helt rätt min herre .. men det brukar alltid komma fina komentarer om både det ena och andra och de är jag måttligt intresserad av..

Och jag kommer troligen att svamla mer än en gång under detta bygget. men tanken är att genomföra det IRL.

Vad jag menade med Komips-kompis är de som hört av grannens kompis kompis kusins polare som läst en bok om hur man skall göra.. det underlättar sällan när man skall bygga.. men visst kan jag ha tok fel ..

"problemet" med att ta problemet på SH är att när man utrycker sig i skrift är det ganska lätt att bli missförståd.. när man som jag inte är 100 på att alltid uttrycka mig "rätt"

Om man sen inte riktigt vet vad man pratar om (som jag ) så är det ännu värre . fel namn på delar och förväxlingar av tryck mm .. kan bli ganska jobbigt.. och har man då tele kontakt med erfaren/kunnig person så rättar han en snabbt och många dyra missförstånd kan motas i grinden..
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Men ok jag ger det hela ett försök. Följande frågetecken behöver rätas.

1) Går det att sätta turbon direkt efter utblåset eller måste expansions kammarna användas ? eller hur gör man ?

2) Trycka genom org. förgasarna till en RD 250cc ? eller sätta en stor förgasare och suga genom den och då täta turbon .. vilka modifieringar behöver då att göras för att kunna trycka igenom förgasarna och måste man ha extern bränslepump eller finns det någon kluriglösning på det också ??

3) Lite svårt att köra med lamda sond då oljan i bränslet kletar igen den, hur skall man kunna kolla blandningen för att förhindra smälta kolvar?

4) Behöver man porta/ändra port tiderna för att få det att funka ?

5) Behöver man kompsänka ?

6) Behöver man mickla med tändningen ?

7) Dumpventil (inte wastegate) är det nödvändigt ”förutom någon ballhets faktor”

Kommer att ha en separat oljesump, oljepump eldriven, oljekylare, oljetemp.mätare och en tryckmätare till oljan . nått mer jag behöver ? regulator ?? den levererar ca 2bar ..

Laddtrycksmätare är nog bra att ha ..

Jag måste ju montera turbon högt så att oljan kan ”rinna” ner i sumpen .. bra förslag på placering ??

Är otroligt tacksam för svar på dessa frågor
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Stor turbin i förhållande till kompressor är nödvändigt

Alltså faller så kallade " små turbos " bort

Man behöver alltså en matchad turbo för att ladda 2 takt

Expansionskammaren måste vara kvar
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
andersson turbo skrev:
2457564 Stor turbin i förhållande till kompressor är nödvändigt

Alltså faller så kallade " små turbos " bort denna är från en charade som är på 900cc så i förhållande till en 250cc så räknas den som stor eller ?

Man behöver alltså en matchad turbo för att ladda 2 takt vad exakt är det man matchar ?

Expansionskammaren måste vara kvar
uj uj det låter som det svåra .. man måste på nått sätt leda tillbaka avgaserna utan att få en allt för lång "bana" för då får man väl en tok lång fördröjning av laddtrycket ? bllir inte speciellt snyggt heller för den delen .. men shit the same.. den är 2 cyl...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Instabil skrev:
2457459 Men ok jag ger det hela ett försök. Följande frågetecken behöver rätas.

1) Går det att sätta turbon direkt efter utblåset eller måste expansions kammarna användas ? eller hur gör man ?

2) Trycka genom org. förgasarna till en RD 250cc ? eller sätta en stor förgasare och suga genom den och då täta turbon .. vilka modifieringar behöver då att göras för att kunna trycka igenom förgasarna och måste man ha extern bränslepump eller finns det någon kluriglösning på det också ??

7) Dumpventil (inte wastegate) är det nödvändigt ”förutom någon ballhets faktor”

Jag är ingen expert på ämnet överladdad tvåtakt, men jag har iallafall byggt turbo på min fyrtaktare. Hoppas det är okej att jag skriver ändå :) Annars, bortse från texten nedan :hihi

1. Alla tvåtaktshojar med turbo jag har sett (alla och alla, några få iallafall) har haft turbon efter expansionskammaren. Utan expansionskammaren tappar man upp till halva effekten i värsta fall, så att sätta turbon efter är nog en väldigt bra idé. Värme och pulser avtar ju en del genom kammaren, men lite av värmen kan man hålla kvar mha avgasbandage.

2. Man kan ju köra med karbontätad turbo och suga genom en förgasare, men eftersom turbon hamnar precis efter expansionskammaren så blir det alldeles för lång väg att suga de blandade gaserna om du inte drar tillbaka avgasröret fram till motorn igen, och då blir det för långt rör i den änden...
Så tryck genom förgasarna istället. Din hoj har väl vanliga mekaniska rundtrottelförgasare men vajer i mitten? I så fall, glöm dem... det går inte. Byt till vacuumförgasare, i stil med Mikunis cv-fuggar, med membran som lyfter trotteln. Funkar skitbra! Bränsle- och ventilationsslangar ska sitta med slangklämmor eller najtråd så det blir 100% tätt mellan anslutning och slang. Epoxy är bra att täta med. Flottörhusventilationen kopplas till pitotrör mellan turbo och plenum (mellan ic och plenum om du kör med ic). Bränslepump och regulator behövs, Mc-Xpress har bra grejor till bra priser. Regulatorns referenstryck tas från plenumet.

7. Dumpventil är bra att ha om du inte vill kröka några spjäll i cv-förgasarna vid hastiga avslag. Stänger du spjällen snabbt så byggs det upp ett jäkla tryck i systemet om du inte kan dumpa ut luften, eftersom turbon snurrar på ganska ordentligt efter en repa.


MEN!!!! Ett litet (läs stort) bekymmer finns nog med det hela... lite relaterat till punkt 2... Jag är som sagt ingen expert på detta, men i mitt huvud så lär det inte fungera om man INTE har slidmatning. Rätta mig gärna om jag har fel. Trycker du bara genom fuggarna på en motor som har reed-ventiler så borde ju reed-ventilerna stå öppna hela tiden vid positivt tryck = ganska obra. Med slidmatning så är ju det problemet eliminerat. Men det är kanske slidmatning på din hoj?

Hoppas det hjälper lite iallafall.
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
lahi skrev:
2457598 Jag är ingen expert på ämnet överladdad tvåtakt, men jag har iallafall byggt turbo på min fyrtaktare. Hoppas det är okej att jag skriver ändå :) Annars, bortse från texten nedan :hihi

1. Alla tvåtaktshojar med turbo jag har sett (alla och alla, några få iallafall) har haft turbon efter expansionskammaren. Utan expansionskammaren tappar man upp till halva effekten i värsta fall, så att sätta turbon efter är nog en väldigt bra idé. Värme och pulser avtar ju en del genom kammaren, men lite av värmen kan man hålla kvar mha avgasbandage.tror att det är en av de svårare "nötterna" att knäcka, den är ju 2 cyl .. kan man lösa det så är man nog en bra bit på väg ..

2. Man kan ju köra med karbontätad turbo och suga genom en förgasare, men eftersom turbon hamnar precis efter expansionskammaren så blir det alldeles för lång väg att suga de blandade gaserna om du inte drar tillbaka avgasröret fram till motorn igen, och då blir det för långt rör i den änden...
Så tryck genom förgasarna istället. Din hoj har väl vanliga mekaniska rundtrottelförgasare men vajer i mitten? ja det har den I så fall, glöm dem... det går inte. Byt till vacuumförgasare, i stil med Mikunis cv-fuggar, med membran som lyfter trotteln.vet en som har sånna liggande .. mindre prob då ju .. Funkar skitbra! Bränsle- och ventilationsslangar ska sitta med slangklämmor eller najtråd så det blir 100% tätt mellan anslutning och slang. Epoxy är bra att täta med. Flottörhusventilationen kopplas till pitotrör mellan turbo och plenum (mellan ic och plenum om du kör med ic). Bränslepump och regulator behövs, Mc-Xpress har bra grejor till bra priser. Regulatorns referenstryck tas från plenumet.har en kugghjuls pump och en regulator från mallory .. ger 140galon .. borde väl räcka . *ler* lånar det från "raggarbilen" .. (den har två) frågan är bara om strömen räcker till ?? ett nytt litet frågetecken

7. Dumpventil är bra att ha om du inte vill kröka några spjäll i cv-förgasarna vid hastiga avslag. Stänger du spjällen snabbt så byggs det upp ett jäkla tryck i systemet om du inte kan dumpa ut luften, eftersom turbon snurrar på ganska ordentligt efter en repa.ok då behövs den ..


MEN!!!! Ett litet (läs stort) bekymmer finns nog med det hela... lite relaterat till punkt 2... Jag är som sagt ingen expert på detta, men i mitt huvud så lär det inte fungera om man INTE har slidmatning. Rätta mig gärna om jag har fel. Trycker du bara genom fuggarna på en motor som har reed-ventiler så borde ju reed-ventilerna stå öppna hela tiden vid positivt tryck = ganska obra. Med slidmatning så är ju det problemet eliminerat. Men det är kanske slidmatning på din hoj?

Hoppas det hjälper lite iallafall.
har reedventiler. men byte av förgasare löser det problemet .. ja viss ombyggnad kanske krävs.

det är alltid bra med lite tankar och funderingar .. jag är som sagt på planerings stadiumet .. har inte satt "kapen" i hojen ännu .. och blir problemen för svåra så får jag ta och lustgas mata den .. men det är ju inte lika ballt .. har ju provat det på många motorer med blandat resultat .. och det är ju inte till för kontinuerlig drift .. flaskan tar ju slut .. och kräver bra temp ..
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En vanlig tankevurpa många gör

Men faktum är att i dom flesta fallen så vet inte motorn att den är överladdad


Avgasmottrycket i pipan gör at motorn funkar precis som vanligt

Bara med den skilnaden att den går i en " tätare atmosfär"

= högre tryck Det är denna tryckballans som är livsviktig att bibehålla på en 2 taktare

4 taktare därimot kan dra nytta av låga avgasmottryck
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
2457699 En vanlig tankevurpa många gör

Men faktum är att i dom flesta fallen så vet inte motorn att den är överladdad


Avgasmottrycket i pipan gör at motorn funkar precis som vanligt

Bara med den skilnaden att den går i en " tätare atmosfär"

= högre tryck Det är denna tryckballans som är livsviktig att bibehålla på en 2 taktare

4 taktare därimot kan dra nytta av låga avgasmottryck
Tankevurpa? Vilken av dem? :hihi Fattar jag rätt om jag tror att du menar att man kan köra överladdad tvåtakt med reedventiler och balansera ut trycket med hjälp av ett stort aggregat? Så man inte behöver slidmatning?
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
andersson turbo skrev:
2457699 En vanlig tankevurpa många gör

Men faktum är att i dom flesta fallen så vet inte motorn att den är överladdad


Avgasmottrycket i pipan gör at motorn funkar precis som vanligtja den bara "blåser" fart på ett turbinhjul med avgaserna

Bara med den skilnaden att den går i en " tätare atmosfär"

= högre tryck Det är denna tryckballans som är livsviktig att bibehålla på en 2 taktare det där fattar jag inte riktig ??

4 taktare därimot kan dra nytta av låga avgasmottryck
min RF ligger snart risigt till *ler*
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Instabil skrev:
2457671 tror att det är en av de svårare "nötterna" att knäcka, den är ju 2 cyl .. kan man lösa det så är man nog en bra bit på väg ..
Turbo med dubbla inlopp kanske? Turbosar med dubbla inlopp finns ju, så det kanske finns någon sådan som är i lämplig storlek?
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
lahi skrev:
2457742 Turbo med dubbla inlopp kanske? Turbosar med dubbla inlopp finns ju, så det kanske finns någon sådan som är i lämplig storlek?
det är ju bara till att koppla ihop rören .. men det kan ju bli en intressant rör dragning *ler* turbon kommer att sitta under röven .. he he he.. ..

och allt som skall drivas av el *pust* eloljepump. elbränslepump .. får montera en extra generator och ett större batteri .. .. toppbox ??

om du inte vet , rören går ut på var sin sida om motorn
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror att panelen gjort en lite tankevurpa beträffande att reedventiler inte skulle funka vid överladdning. Tvärtom gör det att man slipper fundera över vilka öppnings-/stängnings-tider man ska ha. Reedventilerna är öppna så snart trycket utanför är högre än i vevhuset. Laddar man mycket skulle dom teoretiskt sett kunna stå öppna 360 grader. Men vad gör det? Man får ju bara in mera luft!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Two stroke man skrev:
2457987 Tror att panelen gjort en lite tankevurpa beträffande att reedventiler inte skulle funka vid överladdning. Tvärtom gör det att man slipper fundera över vilka öppnings-/stängnings-tider man ska ha. Reedventilerna är öppna så snart trycket utanför är högre än i vevhuset. Laddar man mycket skulle dom teoretiskt sett kunna stå öppna 360 grader. Men vad gör det? Man får ju bara in mera luft!
Ja, vad vet jag, jag bara funderade. Det fungerade inte så bra i mitt huvud, men det är mycket som inte fungerar i mitt huvud men som fungerar bra i praktiken. Så rättningar är alltid välkomna! Det blir man klokare av. Nu när du säger det så, vad gör det att reed-ventilerna står öppna 360 grader... det är ju ändå kolven som sköter portarnas öppettider. Men hur är det med övertryck i vevhuset med kolven på väg ner? Iofs öppnar väl kolven för spolportar mm ganska tidigt, men ändå. Bara en parentes, men det hade varit kul att veta. All extra info är bra info. Mycket får plats i huvudet så det är bara att mata på.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top