Tajma kammar efter montering av 2 mm cylinderspacer?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag ska montera en cylinderfotsspacer i 2 mm alu från Marklund i min motor (GSXR1100 -86, turbobygge) och jag misstänker att jag måste tajma om kammarna efter detta. Stämmer detta? Jag kör med originalkammar. Vad jag vet så har de originalinställningarna på 104 in och 103 ut (lobcenter). Hur mycket ändras detta när jag monterar spacern? Vad ska jag ha för kaminställningar när jag kör med turbo? Originalkammar, gatmotor och ca. 1 bar laddtryck... ska väl vara så lite överlapp som möjligt?
Kan man fräsa upp skruvspåren i originalkamdreven så att de blir ställbara? Jag har hört det någonstans... :) Hur mycket behöver jag fräsa ungefär?
Tack på förhand!
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ca 6 grader brukar det ändras med 2mm spacer
så i ditt fall så hamnar du på 98 in och 109 avgas det blir lite tokigt

105 / 105 brukar man lägga du kan fila dina orginaldrev

jag brukar använda en tråd som man sätter i bågfilen (karbid ) nånting tror jag den heter claes olsson har sådana man kan såga glas sten härdat stål mm. jag brukar använda denna för att komma igenom det besvärliga härdskiktet lite svårt att styra den bara men det kan man fixa med en 6mm rundfil på slutet

Fila ca 3 mm åt vardera hållet det brukar bli lagom
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Ca 6 grader brukar det ändras med 2mm spacer
så i ditt fall så hamnar du på 98 in och 109 avgas det blir lite tokigt

105 / 105 brukar man lägga du kan fila dina orginaldrev

jag brukar använda en tråd som man sätter i bågfilen (karbid ) nånting tror jag den heter claes olsson har sådana man kan såga glas sten härdat stål mm. jag brukar använda denna för att komma igenom det besvärliga härdskiktet lite svårt att styra den bara men det kan man fixa med en 6mm rundfil på slutet

Fila ca 3 mm åt vardera hållet det brukar bli lagom

Tackar! Jo, 98 och 109 blir nog liiiite fel även för min smak... Jag hittade tråden på Clas Ohlsons hemsida, skäryta av tungstens-karbidkorn hette där där iaf. Men då sätter jag dem på 105/105 när det blir dags att mecka! Har iofs aldrig ställt in kammar förr, men det verkar inte vara så svårt. Jag har lusläst http://www.turbo-bike.net/ så det ska nog gå bra! Hoppas jag iaf... :gnissla Tack igen!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enklast är att köpa en riktig roterande fil av hårdmetall, t.ex. Bacho's A0313F03E som man sätter i sin Dremmel Tool. Den avverkar material på de härdade kamdreven som om de vore gjorda av vanligt bonnjärn. Gjorde det själv förra veckan. Bekräftar siffran 6 grader, fast egentligen närmare 7 grader. Så du behöver bara ta bort 2 mm för att återställa originalets 104/103 grader.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Enklast är att köpa en riktig roterande fil av hårdmetall, t.ex. Bacho's A0313F03E som man sätter i sin Dremmel Tool. Den avverkar material på de härdade kamdreven som om de vore gjorda av vanligt bonnjärn. Gjorde det själv förra veckan. Bekräftar siffran 6 grader, fast egentligen närmare 7 grader. Så du behöver bara ta bort 2 mm för att återställa originalets 104/103 grader.
Ok! Tackar för tipsen! :tummenupp Ska kolla om jag kan hitta den där filen så får vi se vilken metod jag kör på :) Ska nog gå bra!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Förskjutningen i grader går lätt att räkna ut. Effektiva omkretsen på
kamdrevet är ju pi*diametern (mätt på kedjans nitar, inte på taggarna). Och
dividera 720 gr (2 vevvarv) med omkretsen så vet man hur många graders
förskjutning det blir för varje mm tjockare packning.
Ex. drevdia 60 mm ger 720/(60*pi) = 3.81 gr/mm. 2mm ger alltså 7.62 gr förskjutning.

Vill man sen räkna ut hur mycket skruvhålen ska ovaliseras så räknar man baklänges,
dvs. nu med diametern mätt över skruvhålen.

Fast ska man bara vidga hålen för att återställa timingen är det ännu enklare.
Då är det bara att multa tjockleken med kvoten mellan de två diametrarna.
Ex. med håldiameter 40 mm o drevdiameter 60 mm så blir det 40/60*2 = 1.33 mm
som hålen ska tas upp.

Sen gäller det att ta upp hålen åt rätt håll oxå; lätt att tänka fel där.
(obs, måtten påhittade, stämmer nog inte för den motorn.)
/u
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ulf_lundin skrev:
Förskjutningen i grader går lätt att räkna ut. Effektiva omkretsen på
kamdrevet är ju pi*diametern (mätt på kedjans nitar, inte på taggarna). Och
dividera 720 gr (2 vevvarv) med omkretsen så vet man hur många graders
förskjutning det blir för varje mm tjockare packning.
Ex. drevdia 60 mm ger 720/(60*pi) = 3.81 gr/mm. 2mm ger alltså 7.62 gr förskjutning.

Vill man sen räkna ut hur mycket skruvhålen ska ovaliseras så räknar man baklänges,
dvs. nu med diametern mätt över skruvhålen.

Fast ska man bara vidga hålen för att återställa timingen är det ännu enklare.
Då är det bara att multa tjockleken med kvoten mellan de två diametrarna.
Ex. med håldiameter 40 mm o drevdiameter 60 mm så blir det 40/60*2 = 1.33 mm
som hålen ska tas upp.

Sen gäller det att ta upp hålen åt rätt håll oxå; lätt att tänka fel där.
(obs, måtten påhittade, stämmer nog inte för den motorn.)
/u
Ja, det har du ju rätt i! Kanon! Så slipper jag fila för lite eller för mycket och hålla på... Att det går att räkna ut har jag inte ens tänkt på... :rolleyes: Jättebra! Jag tackar!
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Går det inte att minska tjockleken på den främre "styrskenan" för kamkedjan, det gör ju att kamaxlarna "backar" utan att man behöver göra nåt med kamdreven.
Vet inte om det är genomförbart på den hojen, en idé bara.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nåväl uträkningar i all ära men är det inte bättre att fila dreven så att det går att labba lite med lobecenter

Att lära sig att tima kammar är ju ändå en rätt grundläggande kunskap som varje motorbyggare bör behärska

Det är inte alltid som standard Lc är det optimala för turbo
105 / 105 är det jag har hört ska funka bäst på gammel R arna

gammla motospeed kataloger brukar ha ett rätt utförligt kapitel med kamtiming

den hadde i allafall jag som bibel i unga år sånt var ju väldigt avancerat på den tiden hehe
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
andersson turbo skrev:
Nåväl uträkningar i all ära men är det inte bättre att fila dreven så att det går att labba lite med lobecenter

Att lära sig att tima kammar är ju ändå en rätt grundläggande kunskap som varje motorbyggare bör behärska

Det är inte alltid som standard Lc är det optimala för turbo
105 / 105 är det jag har hört ska funka bäst på gammel R arna

gammla motospeed kataloger brukar ha ett rätt utförligt kapitel med kamtiming

den hadde i allafall jag som bibel i unga år sånt var ju väldigt avancerat på den tiden hehe

Du råkar möjligtvis inte ha någon sådan katalog liggandes som du skulle kunna scana? :)
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Henkka skrev:
Du råkar möjligtvis inte ha någon sådan katalog liggandes som du skulle kunna scana? :)
Jag har utskrift från Marklund som han hade på sin hemsida förr i tiden som jag kan scanna om du vill!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gsxr1200 skrev:
Jag har utskrift från Marklund som han hade på sin hemsida förr i tiden som jag kan scanna om du vill!
Hejhej! Det skulle nog jag också vara mycket intresserad av... :)
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Justering av lobecenter.
Detta behövs.
1.Justerbara kamdrev.
2.Indikatorklocka.
3.Kamaxeldata.
Montera kamaxlarna enligt standardmärkningarna och justera ventilspelet. Montera gradskivan på vevaxeln och fäst en ståltråd i tex en kåpskruv som visare. Tag reda på när kolven är i toppläge på cylinder nr1.Detta kan göras på många olika sätt. Säkraste sättet är att montera en ÖD-indikator i tändstiftshålet. Kolven skall då inte vara i sitt översta läge. Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i indikatorn.Vrid motorn sedan åt andra hållet tills kolven åter igen tar mot indikatorn. Kolvens övre dödpunkt är mitt emellan dessa punkter. Vrid gradskivan rätt så nålen pekar på ÖD(övredödpunkt) när kolven är i topp. Montera nu indikatorklockan mot ventilfjäderbrickan eller liftaren på ettans cylinder på insugningssidan. Nollställ klockan vid stängd ventil. Vrid runt motorn och avläs gradskivan när ventilen lyft en millimeter.(Vi tar som ex att ni har avläst 15grader före ÖD). Fortsätt att vrida runt motorn tills det återstår en mm till ventilen är stängd(ex ni avläser 45grader efter ND-nedre dödläge).Ni kan nu räkna ut vilket Lobecenter ni fått i förhållade till ÖD formel (180-15+45)/2=105 gaders Lobecenter gör ny Lobecenter-mätning,och forsätt tills rätt värde erhållits. Upprepa nu proceduren på avgaskammen.Den börjar öppna före ND(exempelvis 41 grader) och stänger efter ÖD(exempelvis 13 grader)Lobecenter blir då (180-13+41)/2=104 grader. Slutmontera kamdrevsskruvarna med låsvätska. Kontrollera slutligen så gradskivan fortfarande står rätt med ÖD-indikatorn.

O.B.S detta är en avskrift från Marklund
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är klart att det bästa är att verkligen tima kammarna. Finns ju inga garantier
att dom sitter exakt rätt från början.

Men handlar det om att kompensera för ändring av kammens höjd (pga t.ex.
planing f högre komp el. tjockare p-ning för lägre) så är en liten beräkning
betydligt lättare o snabbare. Fast sen gäller det ju att fila upp hålen lagom
mycket oxå.
/u
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gsxr1200 skrev:
Justering av lobecenter.
Detta behövs.
1.Justerbara kamdrev.
2.Indikatorklocka.
3.Kamaxeldata.
Montera kamaxlarna enligt standardmärkningarna och justera ventilspelet. Montera gradskivan på vevaxeln och fäst en ståltråd i tex en kåpskruv som visare. Tag reda på när kolven är i toppläge på cylinder nr1.Detta kan göras på många olika sätt. Säkraste sättet är att montera en ÖD-indikator i tändstiftshålet. Kolven skall då inte vara i sitt översta läge. Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i indikatorn.Vrid motorn sedan åt andra hållet tills kolven åter igen tar mot indikatorn. Kolvens övre dödpunkt är mitt emellan dessa punkter. Vrid gradskivan rätt så nålen pekar på ÖD(övredödpunkt) när kolven är i topp. Montera nu indikatorklockan mot ventilfjäderbrickan eller liftaren på ettans cylinder på insugningssidan. Nollställ klockan vid stängd ventil. Vrid runt motorn och avläs gradskivan när ventilen lyft en millimeter.(Vi tar som ex att ni har avläst 15grader före ÖD). Fortsätt att vrida runt motorn tills det återstår en mm till ventilen är stängd(ex ni avläser 45grader efter ND-nedre dödläge).Ni kan nu räkna ut vilket Lobecenter ni fått i förhållade till ÖD formel (180-15+45)/2=105 gaders Lobecenter gör ny Lobecenter-mätning,och forsätt tills rätt värde erhållits. Upprepa nu proceduren på avgaskammen.Den börjar öppna före ND(exempelvis 41 grader) och stänger efter ÖD(exempelvis 13 grader)Lobecenter blir då (180-13+41)/2=104 grader. Slutmontera kamdrevsskruvarna med låsvätska. Kontrollera slutligen så gradskivan fortfarande står rätt med ÖD-indikatorn.

O.B.S detta är en avskrift från Marklund

Gött! Jag tackar så mycket! :tummenupp
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Sorry lyfter en gammal tråd.
Ska monter en 1mm större än orginal topppackning
och sitter och funderar på om man verkligen måste ändra så mycket med
kammarna? Tycker inte att man borde behöva göra nånting egentligen eller??
Bara dit med den nya packningen och ställa in ventilspelet då +1mm? ? Sen om toppen är högre spelar väl föga roll?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
kraschandburn skrev:
2683698 Sorry lyfter en gammal tråd.
Ska monter en 1mm större än orginal topppackning
och sitter och funderar på om man verkligen måste ändra så mycket med
kammarna? Tycker inte att man borde behöva göra nånting egentligen eller??
Bara dit med den nya packningen och ställa in ventilspelet då +1mm? ? Sen om toppen är högre spelar väl föga roll?




3 grader per mm ca

Alltså insug backar 3 grader på LC samt avgas går upp 3 grader
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
andersson turbo skrev:
2683897 3 grader per mm ca

Alltså insug backar 3 grader på LC samt avgas går upp 3 grader

Alltså..... LC menas?
Har plockat ner toppen nu(ska riva hela motorn) men fattar inte ett skit hur ni menar att man ska vrida kammarna sen med tjockar topplockspackning??
Kan någon beskriva med bild??
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top