Modifieringar XT660 X/R

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.

Glidlager tillagt i köplistan, tack för räddningen :)
 

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Tjena.
Jag som återfallsknutte har köpt mig en Xt660x 2007.
Den var utrustad med en hel del godis. Bla Slipon, PC5, O2 mod enl spec från nån tidigare ägare. Upplever ojämn ryckig gång på låga varv och har nu läst alla sidor i denna tråden (tog ett par kvällar haha).
Lurar nu på en Kev fuel mod, men den säljs bara för 1350 på Ebay med o2 mod, som då redan är gjord. Nått tips där? Set några som byggt nått själva. Nått till salu? Är det lönt? Påverkar det inte den mappningen som tydligen är gjord på hojen?

Edit. Youtuba fram att min co är satt på 12.

Edit2. Vilket stift bör man ha? Utgår från att rätt är monterat, men tänkte lat som jag är bara köpa nytt. Har hänt ett par ggr på tomgång när man ska iväg vid rödljuset att den puffar till och sen får man starta igen. Är detta fenomet som benämns med Surgefixen?


Braap på er. :)

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 
Last edited:

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
I staden
Hoj
Yamaha XT660R-07
Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.

Det var ett tag sedan jag monterade mina, men följde det inte med någon form av expanderskruv att montera fast med? Jag tog bort styrvikterna innan jag satte fast mina. Har för mig att det var lite bökigt att få ut det som styrvikterna satt fast i.

Jag kör TKC80 däck nu trots 95% pendling. Inte helt optimalt kanske. Anakee3 kanske kan vara något?

Sent from my HD1913 using Tapatalk
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Se till att ha justa ryckutjämnare i bakdrevet o shimsa in med slangbitar emellan om det behövs. Ta tag i bakdrevet, rucka fram o tillbaks, det ska vara stumt.....ska inte glappa en millimeter. Det är den bästa åtgärden för en ryckfri gång på låga varv och hög växel.

Ha en härlig mc-höst!
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.

Anakee adventure har funkat helt ok på min GS som allround-däck. Kan vara värt att kika på.
 

Leafs13

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2019
Ort
Gamleby
Hoj
2009 Yamaha XT 660 R
Vart får man tag på Akrapovic slip-on?
Har ännu inte köpt min xt660r ännu och blir nog ingen förrän i vår... tyvärr.
Någon speciell årsmodell att föredra mtp reservdelar och kompatibla tillbehör?
 

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
I staden
Hoj
Yamaha XT660R-07
Anakee adventure har funkat helt ok på min GS som allround-däck. Kan vara värt att kika på.

Jag har skaffat Heidenau K60 Snow Silica SiO2. Ska vara bra på kallt och blött underlag samt snö. Verkar lovande, fast det inte har varit kallt än. De är väldigt mjuka, får se hur många mil de håller.

Jag försöker montera mina handtagsskydd från Biltema. Läste här att de ska passa, men hur i hela friden får man ut ”pluggen” i handtaget, det som styrvikterna sitter i? Vad är det jag kämpar mot? Är det något långt eller kort? Hur har ni fått bort dem? Är det att framkalla sin inre hulken eller behöver man slakta det med typ en skruvmejsel?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag monterade ett blåeloxerat alustyre istället,roligare att titta på och inga problem att
montera handskydd:tummenupp
 

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
I staden
Hoj
Yamaha XT660R-07
Gummibussningarna i styrändarna är fastvulkade, ska du ha bort dem får du borra bort gummit, eller byta styret.

Jag gav upp idén att ta bort dem så jag har gjort en egen modifiering istället där jag skruvat fast handskydden i dem istället för att sätta dit de som kommer med. Tänker att det borde sitta bra, ffa med tanke på att de inte går att rubba.
 

sparvel

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha, xt660r
Hej,
Ny på forumet då jag nyss köpt en xt660r -06 som jag tänkte ha som pendlingshoj i Stockholm nu under vinter. Fick bara med en svart nyckel till Mcn och började läsa på vad det innebar.... ojojoj! Fick pris av Yamaha idag på 15000kr för ett nytt nyckelsystem. Ringde till en firma i Jönköping som jobbar med bilnycklar och dom kunde klona för 800kr. Dom kunde även programera om hela systemet med en ny huvudnyckel och slavnyckel för ca 6000kr. Kan vara bra att veta om någon har samma problem. Nu väntar jag på dubbdäck och värmehandtag sen är jag redo för snön:rock
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Du kan också lämna in ECU till omflashning och avaktivera imobilizern för ett par tusingar, så kan nog vilken nyckelfräsare som helst ta fram reservnycklar till dig. Fast då missar du poängen med startspärr om nån skulle vilja sno hojen för dig...
 

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Hej,
Ny på forumet då jag nyss köpt en xt660r -06 som jag tänkte ha som pendlingshoj i Stockholm nu under vinter. Fick bara med en svart nyckel till Mcn och började läsa på vad det innebar.... ojojoj! Fick pris av Yamaha idag på 15000kr för ett nytt nyckelsystem. Ringde till en firma i Jönköping som jobbar med bilnycklar och dom kunde klona för 800kr. Dom kunde även programera om hela systemet med en ny huvudnyckel och slavnyckel för ca 6000kr. Kan vara bra att veta om någon har samma problem. Nu väntar jag på dubbdäck och värmehandtag sen är jag redo för snön:rock


Bike Trollhättan har fått in en krashad xt660 om jag minns rätt låg delar ute på nätet, bla tändningslås.
 

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Gör inte som jag om montera dem, för ett upptäcka att det står L resp R på insidan. Givetvis satte jag dem tvärtom.. 50% chans haha
 

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Jag har GPR på min. Låter som en åskmoln ;)

Tror det var Bike Trollhättan eller så, som fått in en vurpad xt660, de hade ett slipon ute på annons bland alla delar från hojen .
 

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
I staden
Hoj
Yamaha XT660R-07
Jag behöver skaffa en lyft till min XT för mek med bakhjul och drivpaket. Kan ni rekommendera någon? Jag har inte jättemycket utrymme så något som är lätt att stuva undan samtidigt som det är en lyft som är stabil och man kan lita på att hojen står kvar på lyften när man väl börjar dra i hojen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top