Modifieringar XT660 X/R

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Precis, det är en av flera saker man kan laborera med om hojen går ryckigt, vilket många XT verkar göra då dom kommer från fabrik med en väldigt snål bränsleblandning för att klara avgaskrav. Min hoj gick väldigt ryckigt på låga varv när jag köpte den, så jag testade att ändra CO-värdet upp och ner, men märkte ingen direkt skillnad, så jag installerade kevs mod på O2 sensorn vilket fick bort de värsta rycken.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Ja, har inte märkt så mycket ryck på min (det lilla jag körde i höstas).. men intressant det där med kevs mod. Tack för all bra info apstubbe.Hörs vidare på forumet, kommer säkert få fler funderingar kring XT’n.
 
Last edited:

Zinkbalja

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha, XT660Z 2016
Någon får rätta mig om jag minns fel, men jag har för mig att det värdet påverkar endast luft och bränsleblandningen vid 0-5% gaspådrag. På min hoj var co värdet inställt på typ 35 när jag köpte den begagnad. Testade att dra ner det till 15, men märkte ingen skillnad så jag ändrade tillbaks till 35 igen.

Hej, kan vara ute och cykla men jag har också hört att det bara är för tomgång och aningen mer (kallstart?). För snålt ställt så går motorn varmare och krökarna glöder. Vid jämn gas och lägre varv så går motorn i closed loop och vid fullgas eller snabba gaspådrag så är det open loop. Såg att några undrade om Kev´s fuel mod och o2 mod tidigare....jag har precis köpt ett kit som ska på hojen till våren. Fuel modden påverkar tempsensorn och lurar datorn att tro att det är kallare ute (gör alltså blandningen fetare). Men...lambda sensorn (o2 sensorn) justerar automatiskt tillbaka blandningen så därför måste man även montera på en o2 mod så att hela kitet lirar tillsammans och gör blandningen lite fetare i closed loop läget. Vad jag förstår så påverkas inte open loop alls av detta (ta det med en nypa salt...) utan det är bara i det lägre registret som motorn blir jämnare och drar bättre. Tillsammans med lite nya luftfilter så ska det tydligen göra underverk för motorn...vi får väl se! :tummenupp
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Hej, kan vara ute och cykla men jag har också hört att det bara är för tomgång och aningen mer (kallstart?). För snålt ställt så går motorn varmare och krökarna glöder. Vid jämn gas och lägre varv så går motorn i closed loop och vid fullgas eller snabba gaspådrag så är det open loop. Såg att några undrade om Kev´s fuel mod och o2 mod tidigare....jag har precis köpt ett kit som ska på hojen till våren. Fuel modden påverkar tempsensorn och lurar datorn att tro att det är kallare ute (gör alltså blandningen fetare). Men...lambda sensorn (o2 sensorn) justerar automatiskt tillbaka blandningen så därför måste man även montera på en o2 mod så att hela kitet lirar tillsammans och gör blandningen lite fetare i closed loop läget. Vad jag förstår så påverkas inte open loop alls av detta (ta det med en nypa salt...) utan det är bara i det lägre registret som motorn blir jämnare och drar bättre. Tillsammans med lite nya luftfilter så ska det tydligen göra underverk för motorn...vi får väl se! :tummenupp

Min hoj har öppet luftfilter och Dominator 2-1 avgassytem. Den gick väldigt ryckigt när man försökte hålla jämn gas i 30-60 km/h, men efter att jag tryckte dit kevs o2 mod så blev det en klar förbättring. Skulle jag fixa fuel mod också skulle den förmodligen gå ännu bättre.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Min hoj har öppet luftfilter och Dominator 2-1 avgassytem. Den gick väldigt ryckigt när man försökte hålla jämn gas i 30-60 km/h, men efter att jag tryckte dit kevs o2 mod så blev det en klar förbättring. Skulle jag fixa fuel mod också skulle den förmodligen gå ännu bättre.
Är det en krånglig historia att få dit kevs mod?
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Nej o2 modden är väldigt enkel. Det är gjort på ett par minuter. Kevs o2 mod är en liten manick med två kontakterade kablar som sticker ut. Koppla bort kabeln som går till o2 sensorn på motorcykeln och koppla den till ena kontakten på kevs o2 mod. Koppla den andra kabeln från kevs mod till o2sensorn på motorcykeln. Det går inte att göra fel då det är olika kontakter som bara passar på rätt sätt.
 

MjW

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
XT660X
Dags att bytta däck till 660X i år. Har ni några tips? Nån som har testat Metzeler FeelFree Wintec?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Nej o2 modden är väldigt enkel. Det är gjort på ett par minuter. Kevs o2 mod är en liten manick med två kontakterade kablar som sticker ut. Koppla bort kabeln som går till o2 sensorn på motorcykeln och koppla den till ena kontakten på kevs o2 mod. Koppla den andra kabeln från kevs mod till o2sensorn på motorcykeln. Det går inte att göra fel då det är olika kontakter som bara passar på rätt sätt.

Hej, gör det mycket skillnad då? Jag köpte något från Power Comander, som heter o2eliminator. Monteras på samma sätt och skulle ta bort ryckigheten på små trottelöppningar och låga varvtal. Jag märkte ingen skillnad men dyrt var det.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Nej o2 modden är väldigt enkel. Det är gjort på ett par minuter. Kevs o2 mod är en liten manick med två kontakterade kablar som sticker ut. Koppla bort kabeln som går till o2 sensorn på motorcykeln och koppla den till ena kontakten på kevs o2 mod. Koppla den andra kabeln från kevs mod till o2sensorn på motorcykeln. Det går inte att göra fel då det är olika kontakter som bara passar på rätt sätt.
Ok, tack för ditt svar, får väl se om det behövs monteras på min hoj...
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Hej, gör det mycket skillnad då? Jag köpte något från Power Comander, som heter o2eliminator. Monteras på samma sätt och skulle ta bort ryckigheten på små trottelöppningar och låga varvtal. Jag märkte ingen skillnad men dyrt var det.

Nu vet jag inte hur det är med just den du har på din hoj, men när jag höll på att forska i detta med min hoj som också hade en o2 eliminator (ej från powercommander) när jag köpte den så verkar det som att de flesta o2 eliminators endast gör så att motorlampan inte lyser när man kopplat bort o2 sensorn. Man kan tydligen lika gärna köra utan eliminatorn bara att motorlampan lyser då.
Problemet jag hade med min hoj var att den gick ryckigt och hade ett dominator avgassystem till en äldre årsmodell utan någon plats för o2 sensorn. Bytte till ett likadant avgassystem fast med plats för o2 sensorn och kopplade på kevs o2 mod. I mitt fall blev det ganska stor skillnad. Fick tidigare jobba mycket med kopplingen för att inte skutta fram i trafiken i vissa hastigheter. Det behöver jag inte alls gör lika mycket nu.

Såhär skriver kev själv ang sin mod och andra o2 eliminators:

"The resistor type Eliminators do not work we have proven this, at the time of proving they do not work Dynojet pulled all the XT660 resistor type O2 eliminators from their for sale lists, this controller is a voltage divider that works in conjunction with the O2 sensor offsetting the sign wave voltage signal from the O2 sensor & sends a different sign wave voltage to the ECU."

https://www.ebay.com/itm/Yamaha-XT6...375034?hash=item1f09fa26ba:g:OHEAAOSwfHpdGb8P
 
Last edited:

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Tja! En liten fråga, vid oljebyte, står det i handboken jag laddat ned, att man ska montera bort camshaft cover (kamkåpan) visst står det så gör man så...men kan någon motorteknik-kunnig förklara vad vitsen är med det?..hur brukar ni göra?

/A
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Tja! En liten fråga, vid oljebyte, står det i handboken jag laddat ned, att man ska montera bort camshaft cover (kamkåpan) visst står det så gör man så...men kan någon motorteknik-kunnig förklara vad vitsen är med det?..hur brukar ni göra?

/A
Jag gjorde det första gången. Om jag inte minns fel skulle man också dra på lite gas också med den öppen. Sprutade olja som fan, så därefter sket jag i det. Ingen aning om vad det ska vara bra för heller.

Sent from my HD1913 using Tapatalk
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Jag håller på och byter hjullager bak på min hoj. Har kört den lite brutala metoden att slå sönder lagren och knacka ut dom yttre lagerbanorna. Mitt problem är att nu sitter den inre lagerbanan kvar på en distans, se bilden. Hur fan ska jag få bort den? Någon som har något tips?
3eddb4d3f83ea8e0d70d46e7740a6766.jpg


Sent from my HD1913 using Tapatalk
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Motor sökes

Min kompis har en 660r som har fått växellådas. Behöver en fungerande motor, komplett, pga mycket skrot hamnat i lager, vevhus och cylinder.
Någon som vet ifall det finns någon krockad eller annan? Han har sökt på alla skrotar men ingen verkar ha.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Tja! En liten fråga, vid oljebyte, står det i handboken jag laddat ned, att man ska montera bort camshaft cover (kamkåpan) visst står det så gör man så...men kan någon motorteknik-kunnig förklara vad vitsen är med det?..hur brukar ni göra?

/A

Inför att jag skulle byta olja själv på min XT 660R för första gången för någon månad sedan så Googlade jag och kollade på lite videos på Youtube då jag var lite förvirrad över att oljan ska tömmas på två ställen. Har inte varit med om detta på någon annan hoj jag haft. Kollade också i nån manual jag laddat ner, men såg ingenting om detta. Hade jag sett det hade jag nog också gjort det för att vara på säkra sidan. Hur som helst så verkar allt fungera som det ska efter oljebytet utan att jag monterade bort någon kam-kåpa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top