Modifieringar XT660 X/R

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Någon som har erfarenhet av att lossa grenrören på en XT660 r/x ?
På min XT660R sitter ett Dominator 2-1 avgassystem som tyvärr är anpassat för en äldre årsmodell utan 02 sensor.
Hojen går väldigt ryckigt i lägre hastigheter så jag har skaffat ett likadant 2-1 system fast med plats för 02 sensorn så att jag även ska kunna trycka dit Kevs mod. Frågan är då innan jag börjar mecka, måste man plocka bort hela kylaren för att komma åt att få loss grenröret från cylindern? GÅr det isåfall att bara lossa kylaren utan att några slangar lossnar och kylvätskan rinner ut? Jag skulle vilja göra detta så enkelt som möjligt för mig då jag inte har någon vidare bra plats att mecka på och då jag inte har världens fetaste verktygslåda. Något annat en amatör som jag borde tänka på i samband med detta?

(och är det någon som är sugen på ett Dominator 2-1 helsystem passande årsmodell 04-07 utan O2 sensor så kommer det snart att finnas ett tillgängligt i Stockholm)dominator21.jpg
 
Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Någon som har erfarenhet av att lossa grenrören på en XT660 r/x ?
På min XT660R sitter ett Dominator 2-1 avgassystem som tyvärr är anpassat för en äldre årsmodell utan 02 sensor.
Hojen går väldigt ryckigt i lägre hastigheter så jag har skaffat ett likadant 2-1 system fast med plats för 02 sensorn så att jag även ska kunna trycka dit Kevs mod. Frågan är då innan jag börjar mecka, måste man plocka bort hela kylaren för att komma åt att få loss grenröret från cylindern? GÅr det isåfall att bara lossa kylaren utan att några slangar lossnar och kylvätskan rinner ut? Jag skulle vilja göra detta så enkelt som möjligt för mig då jag inte har någon vidare bra plats att mecka på och då jag inte har världens fetaste verktygslåda. Något annat en amatör som jag borde tänka på i samband med detta?

(och är det någon som är sugen på ett Dominator 2-1 helsystem passande årsmodell 04-07 utan O2 sensor så kommer det snart att finnas ett tillgängligt i Stockholm)View attachment 450188

Jag vill ha!
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900

Det råkar inte vara så att du är en fena på att byta avgassystem på XT? Jag tänker att om nån skulle vilja hjälpa mig att byta till det nya systemet jag köpt kan man få behålla det gamla som tack för hjälpen. Jag inser att det inte borde vara så överdrivet svårt att göra det själv, men då det mesta av mitt hemmameck med motorfordon aldrig blivit riktigt som jag tänkt mig så vore det najs att ha hjälp av nån som vet vad dom håller på med och eventuellt har tillgång till lite bättre verktyg än vad jag har.
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
De kan vi lösa! Har precis köpt en xt660x men meckar mycket själv med mina hojar. Har skickat ett meddelande till dig med mitt nr. Hör gärna av dig så kan vi surra mer :)
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Efter lite om och men så :p :D ser fint ut, lät bra hoppas den gör susen med kevs o2 optimizer nu. :) imorgon blir det samma arbete på min, förhoppningsvis är mina bultar snällare?! :p nu är kroppen helt slut, slänger mig i sängen å säger godnatt! Braaap
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Kan bara uppdatera och meddela att hojen går mycket bättre på låga varv nu. Det mesta av "ryckigheten" är borta, och nu kan jag ligga och puttra fram på 5an vid 70km/h. Tidigare gick det knappt att köra på 5an under 80km/h. Det enda negativa är att jag inte riktigt gillar ljudet med nya ljuddämparen. Lite för högt och "vasst" för min smak, så jag ska nog testa med en annan DB-killer.
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Va skönt att de löste problemet på låga varven :) jo som jag sa den va nästan lite högljudd för att ha db killer i. Synd att de gamla inte passade :/ ska strax ner till garaget och mecka på det gamla, och dna steg 2 och lite till :) återkommer med bilder :)
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Så nu är systemet på för mig också, monterade på dna steg 2, ett halvslitet orginalfilter sitter i. Blockerade lambdan med en plugg som jag hade, kopplade bort ais och satte på co1 på 45. Går bra mycket bättre nu än tidigare, bra roligare ljud också :D jag tycker då inte den går spec dåligt på låga varv, den trycker på rätt bra och går fint upp på bakhjulet :D :D De kommer ett kn filter där var orginal sitter och så power commander nästa vecka. Får vi se om den blir ännu bättre då :O sjukt glad :D
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Fick hem nya lite tystare DB-killern till dominator 2-1 systemet idag. Blev helt klart ett behagligare...och lägre ljud nu.
Tror dessutom att förra ägaren trimmat in ECUn med en tystare DB-killer i, så jag tycker att hela hojen gick lite bättre nu. Eller så är det inbilling för att den är tystare och känns lite mera "smoooth" Gasar man på lite så ryter den dock fortfarande hyffsat bra :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Söker konkret produkttips på väl fungerande vindskydd för händerna 100% passande en XT660(X). Inga muffar alltså.

Kollat ebay (finns något polisport-skit där som fått kassa betyg, andra med inbyggda blinkers för över tusingen och diverse andra rena hand guards som inte är särskilt vindskyddande). Kikat xlmoto och diverse svenska siter men inte hittat något vettigt för runt 500-600.

Vad kör ni med som passar väl?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Söker konkret produkttips på väl fungerande vindskydd för händerna 100% passande en XT660(X). Inga muffar alltså.

Kollat ebay (finns något polisport-skit där som fått kassa betyg, andra med inbyggda blinkers för över tusingen och diverse andra rena hand guards som inte är särskilt vindskyddande). Kikat xlmoto och diverse svenska siter men inte hittat något vettigt för runt 500-600.

Vad kör ni med som passar väl?

Jag hade Touratech med deras extra plastflärp på. I kombo med handtagsvärme var det inga problem att köra runt nollgradigt. Lär dock kosta en del även begagnade.

Om du inte är så pryd och det måste vara vackert, så sätt på valfri handtagsskydd och kapa till ett par egna vindskydd i plast.

Likt PerJ hade på sin gamla:
image_74725.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag hade Touratech med deras extra plastflärp på. I kombo med handtagsvärme var det inga problem att köra runt nollgradigt. Lär dock kosta en del även begagnade.

Om du inte är så pryd och det måste vara vackert, så sätt på valfri handtagsskydd och kapa till ett par egna vindskydd i plast.

Likt PerJ hade på sin gamla:
View attachment 451091

Tillklippta av skärbräda från Biltema. Tror en sådan kostar 14.90 :D. Kanon att ha tidigt på säsongen, och på kalla höstdagar. Borra hål och fäst med buntband.

Fast på bilden ovan, från Estland, var dom ganska överflödiga då det var 29 grader varmt :tungan...
 

MjW

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
XT660X
Då har megasiten XT660.com stängts ned för gott. Nu får vi kvarvarande XT-ägare finna andra forum att ge och skaffa kunskap i.

Inte konstigt, men tråkigt att höra. Tror jag har en av deras stickers kvar. Det var verkligen ett bra ställe med mycket info och hjälp!
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Finns det någon som kan förklara med enkla ord skillnaden på ett lågt inställt co värde / högt inställt co värde, hur påverkas motorn? Är det olika från hoj till hoj? Har en XT R -08.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Finns det någon som kan förklara med enkla ord skillnaden på ett lågt inställt co värde / högt inställt co värde, hur påverkas motorn? Är det olika från hoj till hoj? Har en XT R -08.

Någon får rätta mig om jag minns fel, men jag har för mig att det värdet påverkar endast luft och bränsleblandningen vid 0-5% gaspådrag. På min hoj var co värdet inställt på typ 35 när jag köpte den begagnad. Testade att dra ner det till 15, men märkte ingen skillnad så jag ändrade tillbaks till 35 igen.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Ok tack, jag har läst längre bak i tråden också och det ör väl som du säger, det påverkar bara på låga varvtal (vid fel inställt värde ryckig gång?)....

Gokväll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top