Modifieringar XT660 X/R

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Hällde i exakt 2.6 när jag bytte. Förmodligen så är det på tok för mycket olja i, men jag tycker jag varmkörde ordentligt innan jag försökte avläsa nivån..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oki, märkt när man trycker i ny olja så får man göra det i omgångar annars rinner det ut.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Ska ge mig ut senare och kolla igen, göra exakt som instruktionsboken. Eller bara hälla ut allt och byta till ny så jag vet hur mycket som är i :)
 

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
Har ett K&N luftfilter (steg1). Snorkel borta och allt annat är original.
Funderar på ett DNA luftfilter steg2.
Gör det nån skillnad?
Kan jag ha kvar K&N filtret steg1
eller bör jag även byta detta till DNA?
Kan man använda k&n filter servicekit till
DNA filter för rengöring och oljning?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja till allt.. Effektskillnaden är dock svår att känna. Men många bäckar små. Och luftfiltrena är det första man brukar byta.
 

oreng

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
XT 660R -05
Fråga: Mitt bromsok bak glappar. Är det normalt? Går liksom att rucka på litegrann. Bromsskivan blir varm vid körning, kan bero på att skivan är sliten och ska bytas inom en snar framtid. Men ska det vara sånt glapp?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Har ett K&N luftfilter (steg1). Snorkel borta och allt annat är original.
Funderar på ett DNA luftfilter steg2.
Gör det nån skillnad?
Kan jag ha kvar K&N filtret steg1
eller bör jag även byta detta till DNA?
Kan man använda k&n filter servicekit till
DNA filter för rengöring och oljning?

Ja det kan du göra.

Glöm inte att höja upp Co2 värderna en aning finns hur man gör i denna tråd via instrumenteringen :tummenupp

Här är en länk ---> https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R/page31

det finns mera att läsa :)

Koppla ur Ais ventilen sitter på samma sida som gashantaget under tank kåpan
Om jag minns rätt så kan du bara lossa kontaktstycket på denna.
(vissa tar bort denna helt och pluggar dom hålen som blir kvar. För att spara på vikt.

//Robin
 
Last edited:

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
AISXT660Z.jpg

Detta är visserligen en xt660z.
Men jag antar att det ser ungefär likadant ut på en XT660R..
Du menar att det räcker med att sätta in en plugg där för att koppla ur AIS???
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har ett K&N luftfilter (steg1). Snorkel borta och allt annat är original.
Funderar på ett DNA luftfilter steg2.
Gör det nån skillnad?
Kan jag ha kvar K&N filtret steg1
eller bör jag även byta detta till DNA?
Kan man använda k&n filter servicekit till
DNA filter för rengöring och oljning?
Jag skulle beställa en fuelmod istället för att ställa upp CO i displayen!!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
View attachment 438691

Detta är visserligen en xt660z.
Men jag antar att det ser ungefär likadant ut på en XT660R..
Du menar att det räcker med att sätta in en plugg där för att koppla ur AIS???

Hej det jag menar är att du tar bort kontakten till AIS och se om det gör någon skillnad (det finns ett kitt med täck brickor till detta att köpa) Som du monterar om du tar bort denna helt.
Vi moddade en XT660X 2007 om jag nu minns rätt.

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men över lag är dessa motorer lika.
Sen var det något litet filter till --> https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R&p=4382663&highlight=#post4382663

Men på denna så var det nog PC till slut mm

Ang fuelmod så är det väl via kevin i UK denna sida är online i dag så vi fick en XT660 sub forum där tror det var Stopsladd här på SH som fixade detta:)

www.xt660.com Regga dej där :tummenupp

OBS detta är 10 år sedan :p --->

https://www.xt660.com/showthread.php?t=12

//Robin
 
Last edited:

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
Hej det jag menar är att du tar bort kontakten till AIS och se om det gör någon skillnad (det finns ett kitt med täck brickor till detta att köpa) Som du monterar om du tar bort denna helt.
Vi moddade en XT660X 2007 om jag nu minns rätt.

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men över lag är dessa motorer lika.
Sen var det något litet filter till --> https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R&p=4382663&highlight=#post4382663

Men på denna så var det nog PC till slut mm

Ang fuelmod så är det väl via kevin i UK denna sida är online i dag så vi fick en XT660 sub forum där tror det var Stopsladd här på SH som fixade detta:)

www.xt660.com Regga dej där :tummenupp

OBS detta är 10 år sedan :p --->

https://www.xt660.com/showthread.php?t=12

//Robin


Hej.. Tack för svar..
Jag har en XT660R årsmodel - 04
Egentligen så har jag inga större problem med denna, förutom att den är lite orolig på delgas. Tänkte kanske att man kunde prova att fixa detta lite enkelt, utan att bli utfattig.
Har som sagt idag allt original förutom knfilter stage 1 och snorkel borta (ett 14 framdrev beställd). Jag har provat att justera co från min grundinställning (17) i olika etapper, var uppe i 36 (tror jag) men blev mera orolig då. Nu är jag nere i 10 och tycker den går renare där.
(Jag kommer förmodligen att köpa slipon till nästa år och kanske PC).
Så min grundfråga var om DNA filter steg 2 (i kombination med knfilter steg 1)
kan vara nått att satsa på och sedan att höja upp co, utan en massa extra moddningar. Vill ha det så enkelt som möjligt..
Finns det nån anledning att greja med AIS egentligen, när man inte har några avgasknallar..?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Enkelt att få en massa hk är inte alltid lätt om det ska vara billigt också. Laborera med CO är bara en nödlösning men ingen bra sådan. Stora skillnaden blir m PC men frågan är om du vill köpa en PC alt köpa fuelmod istället! Tänk på att 14 drevet kan äta upp svingskyddet i framkant då det blir en brantare vinkel för kedjan.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
Enkelt att få en massa hk är inte alltid lätt om det ska vara billigt också. Laborera med CO är bara en nödlösning men ingen bra sådan. Stora skillnaden blir m PC men frågan är om du vill köpa en PC alt köpa fuelmod istället! Tänk på att 14 drevet kan äta upp svingskyddet i framkant då det blir en brantare vinkel för kedjan.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Hej.. Tack för svar och tips..
Jag är inte ute efter en massa hk (då hade jag köpt en annan hoj)..
Jag har nyligen köpt denna hoj (ca 3 veckor sedan).
Jag vill att den ska gå lite bättre och mindre oroligt även på delgas. Okej om det blir mer effekt på köpet så är det givetvis ett plus. Men jag fattar att det kostar och "skräma upp den lite"..
Jag har läst och sneglat lite om "Kevs fuel mod"..
Men jag har ingen aning om hur man beställer från utlandet och hur man vågar betala iförväg för en vara som kanske inte dyker upp. Antar att jag är lite gammalmodig (46 år, 17 i sinnet) ??..
Jag har lite kunskaper när det gäller meka, men så fort det gäller elektronik så är jag som ett kolli...
Man måste ju vara en elektriker (nästan) idag för att skruva på fordon.. :lol
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej.. Tack för svar..
Jag har en XT660R årsmodel - 04
Egentligen så har jag inga större problem med denna, förutom att den är lite orolig på delgas. Tänkte kanske att man kunde prova att fixa detta lite enkelt, utan att bli utfattig.
Har som sagt idag allt original förutom knfilter stage 1 och snorkel borta (ett 14 framdrev beställd). Jag har provat att justera co från min grundinställning (17) i olika etapper, var uppe i 36 (tror jag) men blev mera orolig då. Nu är jag nere i 10 och tycker den går renare där.
(Jag kommer förmodligen att köpa slipon till nästa år och kanske PC).
Så min grundfråga var om DNA filter steg 2 (i kombination med knfilter steg 1)
kan vara nått att satsa på och sedan att höja upp co, utan en massa extra moddningar. Vill ha det så enkelt som möjligt..
Finns det nån anledning att greja med AIS egentligen, när man inte har några avgasknallar..?

Hej
Det är inte så stort i Hk utan i vridmomentet du kommer att märka och detta går bäst med en PC. då du nu gör en luft modd (avgasknallar får man provosera fram med original pipor typ) Jag tänkte mest på att den inte går för snålt då den kommer få mer luft med DNA filter.

(du skadar ventiler och motorn om den går snålt)

Nu vet jag inte var den tråden är ang luft box modd då det är ett gäng år sedan vi fixa med dessa MCs.

Dom som var aktiva då är inte så aktiva i dag heller even jag har vart offline från denna sida.
det ska sättas ett litet filter typ storlek som en en 1 krona. NU gissar jag vid spjälhuset då jag inte minns då det har gått ca 10 år sedan vi trixa med dessa. :va

Even då man fixade allt på dessa då var det inte mycket i Hk man fick ut om man inte bantade ner vikten på hojen men vridet blev bättre (Dessa kom inte i närheten av en KTM/Huskvarna) men dessa var driftsäkra och tunga.

Se even det som Gnutten nämner Ang Drevning ändra bak isåfall.

Lägger du på slipon på dessa så dessa och inte mappar och utan PC/ Bränslemod så går dessa kasst på låga varv mm

Vi testade en med slipon bort riven snorkel lite öppnad burk mot en i STD den som var i STD gick mycket bättre visst båda hade co 2 mod :7peta


Om jag minns så var AIS typ som på gamla bilar en EGR ventil som körde in/från skräp luft från boxen :va
Det finns ett kitt en sätter du på 4 i din sprängskiss Dvs 2 St ovala brickor som plugar kanalerna i mortorn.

Sen var det något med TPS finns nog i denna tråd

//Robin
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
H
Jag har läst och sneglat lite om "Kevs fuel mod"..
Men jag har ingen aning om hur man beställer från utlandet och hur man vågar betala iförväg för en vara som kanske inte dyker upp. Antar att jag är lite gammalmodig (46 år, 17 i sinnet) ??..
Jag har lite kunskaper när det gäller meka, men så fort det gäller elektronik så är jag som ett kolli...
Man måste ju vara en elektriker (nästan) idag för att skruva på fordon.. :lol

Har du paypal så går det smidigt att beställa ifrån honom, har du varit inne på xt660.com?
https://www.xt660.com/home/kev-shop/#fuel-mod

Skitenkelt att koppla in den på tempsensorn som sitter bakom vänster sidokåpa. Du ser tempsensorn sitta instucken i luftburken en liten bit. Den blåa kabeln till den är det du kopplar in din fuelmod på. På fuelmodden finns ett vred där du vrider till ett läge som passar dig, dvs lurar mc att tro det är kallare än vad det är ute på så sätt så lägger den på en fetare blandning!
 

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
Tack för alla svar..
Här kommer en lite svåra fråga..
Kollade upp vilken ECU jag har på min xt660r - 04..
Jag har tyvärr den ecu som de bytte ut på 04-05 på garantin..
ecu 5vk-8591a-00
Jag vet att ecu 5vk-8591a-01
ska funka att sätta dit. Men då detta begränsar mitt sökande, så undrar jag om det finns andra och vilka ecu som skulle funka bra på denna model.?
Tips på var jag kan hitta denna ecu hade varit bra (till vettigt pris förstås)..
 

essoman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2017
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha xt660r
Tack för alla svar..
Här kommer en lite svåra fråga..
Kollade upp vilken ECU jag har på min xt660r - 04..
Jag har tyvärr den ecu som de bytte ut på 04-05 på garantin..
ecu 5vk-8591a-00
Jag vet att ecu 5vk-8591a-01
ska funka att sätta dit. Men då detta begränsar mitt sökande, så undrar jag om det finns andra och vilka ecu som skulle funka bra på denna model.?
Tips på var jag kan hitta denna ecu hade varit bra (till vettigt pris förstås)..

Eller behöver jag byta ecu, nu när jag har beställt Kevs fuel mod??
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top