Modifieringar XT660 X/R

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Iofs sant men varför ska man inte prioritera grepp? Har pilot på min nuvarande hoj och dom är kanon!
 

DunkTheHunk

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2017
Ort
Trångsund
Hoj
Yamaha xt660x 2007
Hej!
Jag har just köpt en xt660x 2007 och letar nu efter tillbehör till den. I första hand ett avgassystem med skönt ljud. vill också bygga om backljuset från original till något snyggare. Är de någon som har något liggande hemma så är jag intresserad av att köpa.
hojen är helt original vad är de första jag bör göra? ta bort snorkeln i luftburken?

MVH Erik Duné
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj Erik och välkommen!

Jag skulle behålla snorkeln tills du ska börja köpa saker. Vill du att den ska låta mera eller gå bättre?
Jag skulle gå i denna ordning och prova 1 & 2 först sen får någon annan fylla i vad de tycker är bättre!
1 KEV fuel mod inkl o2 optimizer -> 2 KN eller DNA luftfilter -> 3 Slip-on

Sällan det blir bra med annan baklykta utan att börja kapa! :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hej!
Jag har just köpt en xt660x 2007 och letar nu efter tillbehör till den. I första hand ett avgassystem med skönt ljud. vill också bygga om backljuset från original till något snyggare. Är de någon som har något liggande hemma så är jag intresserad av att köpa.
hojen är helt original vad är de första jag bör göra? ta bort snorkeln i luftburken?

MVH Erik Duné

Jag har en sprillans bakskiva om du vill ha ett lite fräckare utseende. 300:-
Även en begagnad felfri orginal framskiva för 300:-IMG_0205.JPG
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hej!
Jag har just köpt en xt660x 2007 och letar nu efter tillbehör till den. I första hand ett avgassystem med skönt ljud. vill också bygga om backljuset från original till något snyggare. Är de någon som har något liggande hemma så är jag intresserad av att köpa.
hojen är helt original vad är de första jag bör göra? ta bort snorkeln i luftburken?

MVH Erik Duné



Jag skulle byta ut bakdämparen, och kanske fjädrarna fram.
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
I helgen ska jag ge mig på att byta packboxar i framgaffeln. Några allmänna tips på vad jag bör tänka på? Minns att senast jag hade isär en framgaffel var det lite struligt att få isär inre och yttre rören.

Hoppas på att "glidbussningarna" eller vad dom nu heter är sjyssta så att jag slipper byta dom, men om det skulle behövas är det någon som vet var man kan köpa såna? Överallt där jag kollat hittar jag bara packboxarna. Har heller inte lyckats hitta några av dom andra delarna man ska byta enligt service manualen, t.ex. copper washer/o-ring etc, eller dammskydden som sitter längst upp (vet att det finns komplett kit hos off-the-road.de men eftersom jag redan har packboxarna vore det fint om det gick att få tag på dom andra delarna separat).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Lossa toppmuttrarna medans gaffeln sitter på hojen. Kan vara svårt att hålla emot med lösa ben. Men bara lossa, inte ta bort. Sen kan det vara bra med en mutterpicka för att chocka loss/fast bottenskruven, om du inte har specialverktyget att hålla emot inne i gaffelbenet.
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Lossa toppmuttrarna medans gaffeln sitter på hojen. Kan vara svårt att hålla emot med lösa ben. Men bara lossa, inte ta bort. Sen kan det vara bra med en mutterpicka för att chocka loss/fast bottenskruven, om du inte har specialverktyget att hålla emot inne i gaffelbenet.

Tack för det tipset. Tänkte köra med mutterpickan och hoppas att det fungerar. Köpte faktist specialverktyget förra gången jag hade en Yamaha-hoj, men när jag flyttade sist tror jag att jag slängde bort det för att jag tänkte att jag nog aldrig nånsin skulle behöva det igen. Det var mindre än ett år sedan :huvet:huvet:huvet

När man ska dra åt bottenskruven igen, borde den inte bara rotera runt då precis som det kan bli när man ska dra loss den? Tänkte att jag skulle dra den med min momentnyckel för att få det rätt, men om den bara snurrar blir det ju lite knepigt...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Snärta till den med mutterpickan, inte tokdra som en bonnjävel
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Tack för det tipset. Tänkte köra med mutterpickan och hoppas att det fungerar. Köpte faktist specialverktyget förra gången jag hade en Yamaha-hoj, men när jag flyttade sist tror jag att jag slängde bort det för att jag tänkte att jag nog aldrig nånsin skulle behöva det igen. Det var mindre än ett år sedan :huvet:huvet:huvet

När man ska dra åt bottenskruven igen, borde den inte bara rotera runt då precis som det kan bli när man ska dra loss den? Tänkte att jag skulle dra den med min momentnyckel för att få det rätt, men om den bara snurrar blir det ju lite knepigt...

Bottenskruven ska ha locite och dras 30nm,jag rekomenderar att du hittar något och låsa inre röret med och drar med momentskaft.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Loctite ska man inte ha, då får man inte isär delarna nästa gång. Ett verktyg som mothåll kan man hitta eller tillverka då delarna är isärtagna så har man till nästa gång. Ifall man inte hade vid demonteringen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vanlig loctite 243 fungerar bra, du ska ju inte använda 638!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Har fått isär gaffelbenen nu och rengjort allt, mutterpicksmetoden fungerade utmärkt! Nu ska bara skiten ihop igen.

Är det någon som vet exakt hur Yamahas "damper rod holder" fungerar? Det ser liksom inte ut som att det finns någonting inuti "damper rod" som verktyget kan greppa tag i för att hålla emot, det är bara ett slätt metallrör?

(loctite 243 var för övrigt det jag tänkte köra med)
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Äntligen är hojen ihopsatt igen efter gaffelrenoveringen. Inget jag längtar efter att göra igen! Lyckades få en skruv att fastna i gängorna i "damper rod" halvvägs in när jag monterade ihop ena gaffelbenet, var ett jävla slit att få ut den sen igen utan specialverktyget...
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Någon som kan ha en aning om varför min XT äter lampor? Inne på tredje lampan på kort tid nu och halvljuset slutar fungera fort.. Får den för mycket ström?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top