Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som vill bli av med sina sidkåpor som sitter på tanken? Jag är ute efter x-modellen alltså de som är mindre än de som sitter på r-modellen. Är även ute efter x-modellens framlykta! Eller så kanske någon vet av en annan framlykta som passar ?:)

Kommer inte passa bolt on men det kanske du vet redan, men är du beredd att såga i panelen under sadeln så kommer det passa + att X har 3st fästskruvar på tanken mot R som bara har 2st. Kan även bli lite knöligt infästningen till kylarskyddet men körde buntband. Du kommer blotta expansionskärlet som är vitt och det är svart på X. Ta bred spritpenna och måla den svart men om du vill kan du spara ett område för markering av kylarvätskan.

Jupp lite sent men visst passar R & X sadeln, likaså X framlykta på lyktramen. Helt otroligt att de fortfarande kör samma design på 2014 som de tidigare R & X.

Om det är någon som vill ha en gratis Silverfärgad orig R stålsving inkl länkage dock saknas ena svinglagerhylsan, Lite blästrad av gruskörning annars i bra skick. Hämtas helst i Stockholm.

Bild på min med X kåpor
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=388619&d=1373992042
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vid vilka miltal/ålder har ni behövt byta original hjullager/styrlager? Funderar på att byta dem i förebyggande syfte, då det preliminärt blir upp mot 1000 mil i sommar.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vid vilka miltal/ålder har ni behövt byta original hjullager/styrlager? Funderar på att byta dem i förebyggande syfte, då det preliminärt blir upp mot 1000 mil i sommar.


Har du inget glapp i mittläget eller slitage så skulle jag ta isär och rengör samt fetta in. Hjullager har jag hört är en svag punkt så där avgör du själv.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har du inget glapp i mittläget eller slitage så skulle jag ta isär och rengör samt fetta in. Hjullager har jag hört är en svag punkt så där avgör du själv.

Styrlager tänkte jag nog bara rengör/smörja, verkar så jäkla bökigt att få lös. 1300 mil á 6 år tämligen fritt från bakhjulsåka, borde ju hålla lite till. Perjul, när fick du byta ditt?

Hjullager känns läge att byta i samband med att hjulen ändå är av för däckbyte. Den där ryckutjämnaren verkar man ju behöva byta besvärande ofta, min är iaf slut.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Läst om någon i sydafrika som gjorde några i poly vad det nu heter som är mkt hårdare mer som hårdplast som verkar hållt för växellådan.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Styrlager tänkte jag nog bara rengör/smörja, verkar så jäkla bökigt att få lös. 1300 mil á 6 år tämligen fritt från bakhjulsåka, borde ju hålla lite till. Perjul, när fick du byta ditt?

Hjullager känns läge att byta i samband med att hjulen ändå är av för däckbyte. Den där ryckutjämnaren verkar man ju behöva byta besvärande ofta, min är iaf slut.

Jag bytte styrlager/lagerbanor första gången runt 1800 mil. Det undre hade då skurit totalt, roterade inte alls. Gick ett rykte om att det var ett känt fel att Yamaha varit dåliga på att fetta in ordentligt vid monteringen. Sen bytte jag styrlager nu precis innan jag ställde undan hojen för säsongen, strax innan 6000 mil. Allt såg bra ut, men det glappade ändå rejält.

Gällande hjullager har jag bara bytt en gång på hjulen, samt 2 ggr på drivpaketet. Tycker att man gott kan vänta och byta tills man känner att lagret börjar bli slut. Fast om jag skulle ut på långresa så skulle jag nog ändå byta i preventivt syfte.

Ryckutjämnarna har jag aldrig bytt. Däremot har jag klippt till slangbitar och fyllt ut med :hihi .
 

Zamme78

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Bromölla
Hoj
Yamaha Xt 600e 2001
Vill tacka er alla för intressant läsning. Kanon forum för mig då jag ska byta hoj. Lutar åt en Yamaha Xt 660 R, ska bara sälja min Honda Cbr 954rr först. Finns det några Skåningar här?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Dags för nya däck. Typisk 50/50-åkning, med lång touringresa planerad som bakdäcket gärna får hålla för.

Bak: Heidenau K60 Scout 140/80-17 eller 130/80-17. 140 har mittremsan, vilket ger bättre livslängd på asfalt men sämre grepp i smutsen. Finns det någon anledning att välja 140 framför 130, förutom mittremsan?

Fram: TKC80. Eller kanske T63? Vill ju ha något som fungerar ok på asfalten, så TKC80 känns som en ok kompromiss. Någon som övergett TKC80 för annat motsvarande?
 

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 Yamaha xt660x SM
Någon som kan förklara hur man fixar detta fräcka avgassystem på sin xt? Im in love typ och vill ha likadant på min! :rock
1044594_285170114964535_82998925_n.jpg
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Bli inte förvånad om hojen kommer att låter lite väl mkt med detta system
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sådär ja. Det blev Öhlinare fram. OTR hävdade att progressiviteten i Wilbers inte var någon höjdare. Dessutom lämpar sig nog de linjära Öhlinarna bättre för min vikt, trots XTns usla gaffel och möjlighet till progressivitet i dämpningen.

Däck för våren blir Heidenau K60 bak och Continental TKC80 fram. Förhoppningsvis inga fler skitnödiga framhjulssläpp på grusvägarna.

Är det vår snart eller? :banana
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jaså, hur kommer det sig då?

För att dämparen är ensam, samt mest påminner om en tom huhållsrulle? Lär släppa igenom väldigt mycket ljud helt enkelt. Jag tycker mina Leo Vince X3 låter i överkant om man inte köra med de största insatserna + gnistgaller.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Du menar så här?
Den var rätt elastisk och tjock. Köpte den på ebay från korea. Tålamod, skalpell och ibland värmepistol. ;)

Fattar inte hur du fick det så bra, testade på framskärmen och det blev fullt med bubblor och veck :(
Köpte iofs betydligt billigare vinyl från Kina (Ebay) kan det vara det eller är det bara "montören" det är fel på...:va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fattar inte hur du fick det så bra, testade på framskärmen och det blev fullt med bubblor och veck :(
Köpte iofs betydligt billigare vinyl från Kina (Ebay) kan det vara det eller är det bara "montören" det är fel på...:va

Jag köpte ifrån Korea som det är stretch i som jag är supernljd med. Dock köpte jag nyligen ifrån UK vitt och blått men det var inte stretch i. Ett helsike att klä på även med varmpistol så 5m x 50cm blått och vitt känns som det kommer ligga vill inte klra med det igen. Ska beställa rosa stretch till flickvännens KTM.
Lägger in en länk till den ifrån korea senare annars kolla så de skriver m stretch.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1392571412715.jpg
    uploadfromtaptalk1392571412715.jpg
    43.6 KB · Visningar: 110
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top